primeur (3)ilze Uacl IN „OPERATIE WANO" Van alle bases waren de vliegers van Gilze-Rijen op die rampzalige Zondag het eerste in de lucht en begonnen - vier kostbare uren voor op alle anderen - hun reddings- en verkenningsvluchten! ,\n de Ops-Room van Gilze, waar even tevoren H.M. Koningin Juliana de organi satie der hulpverlening door de lucht was komen gadeslaanwerd ook aan Z.K.H. Prins Bernhard een volledig overzicht ge geven. V.l.n.r. de PrinsLt. R. Turpin van 705 Naval Helicopter Squad der Britse VlootLt. Kol.-VI. Wrn. A. M. A. van Rest, Basiscommandant en de Com mandant van de Rijksluchtvaartschool afd. Gilze Rijen, K. J. A. Meester. DAT de hulp uit de lucht voor de watersnoodgebieden doeltreffend was, daar is men 't wel over eens, maar algemeen heerst toch de opvatting dat de vliegtuigen pas kwamen, toen de uren van allergrootste nood al ver streken waren. Het moge waar zijn, dat de vliegende brigades pas enkele dagen later in volle sterkte opereerden, maar toch waren ook Zondag al ronkende vogels boven de watervlakten in het Zuidwesten. Ere, wie ere toekomt: de vliegbasis Gilze- Rijen komt de primeur toe van de „Ope ratie WANO" (Watersnood), dank zij het kordate besluit van Basiscomman dant Lt. Kol.-VI. Wnr. A. M. A. van Rest, die zijn jongens ondanks de zeer sterke en vlagerige storm al Zon dag 1 Februari de lucht instuurde voor het maken van reddings- en verkennings vluchten. Die Zondag keerde, onmiddellijk na de oproep van de Chef Luchtmachtstaf, het personeel naar de vliegbasis terug. Gezien het noodweer durfde, nog af gezien van het Zondagsvliegverbod voor de Luchtmacht, niémand erop rekenen, dat er die dag nog gevlogen zou worden. Meerdere vliegers, reeds via de radio over de ramp aan het watersnoodfront voor bereid, verschenen dan ook in hoge rub berlaarzen om op zeeniveau hulp te gaan bieden. Maar tegen ieders ver wachting in werd een aantal toestellen startklaar gemaakt, werden bemanningen aangewezen en een aantal verkennings vluchten geplanned. De voorkomende harde windstoten maakten taxiën en vooral ook het landen uiterst gevaarlijk, maar alles ging goed. Om tijd te winnen werden de urgente delen uit de verken ningsrapporten, die na terugkomst in de ops-room zwart op wit worden vast gelegd, al tijdens de vlucht radiotelefo- nisch doorgegeven 1 Die eerste verkenningsrapporten van Gilzens vliegtuigen werden een basis voor de latere, grootscheepse en centraal geleide operatie, die in luttele dagen mede door de onverwacht-grote buiten landse steun tot enorme proporties uitgroeide. Z.K.H. Prins Bernard laat zich in de operationsroom van de Vliegbasis Gilze- Rijen door Lt. Col. Robert L. Rizon op de hoogte stellen omtrent de Amerikaanse luchtstrijdkrachten welke onder diens bevel aan de hulpverlening deelnemen. De Prins zond het navolgende telegram aan Lt. Gen. M. S. Eddy: Having witnessed during the last four days the wonderful work your forces are doing on land and in the air, I want to express to you my sincerest appreciation and thanks for your marvelous contribution as good comrades in arms in this hour of our trial." Hard gewerkt op alle afdelingen Dat er bijzonder hoge eisen gesteld werden aan het uithoudingsvermogen van het personeel is een ieder wel duide lijk. Terwijl de vliegers ogen te kort kwamen om onder de slecht weer en slecht zicht-condities hun opdrachten uit te voeren en daarbij nog uit te kijken naar andere vliegtuigen welke op alle plaatsen in allerlei soorten vertegenwoordigd wa ren, werd door het grondpersoneel in een ijzige koude met afwisselend harde wind, regen en sneeuw voortdurend hard ge werkt om de toestellen steeds vliegklaar te hebben en te houden. Niet alleen aan 144

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 5