6 2. Bij het dorp Scharendijke eindigen de duinen en daalde de weg af tot de hoogte van de straten in het dorp, nl. tot ongeveer 1.20 m N.A.P.; ophogen was hier niet mogelijk in verband met de aanwezige bebouwing. Dit weggedeelte werd daarom tegen dagelijkse overstroming gevrijwaard door de aanleg van een ringdijk om de kern van het dorp Scharendijke ter lengte van 1.200 m. Een bijkomend doch belangrijk voordeel van deze ringdijk was, dat hierdoor Scharendijke reeds bewoonbaar zou worden vóór Schouwen droog zou vallen. Om voldoende veiligheid van de terugkomende bewoners te bieden werd de kruin van de ringdijk op 3.00 m N.A.P. gebracht en het buitentalud tot 2.50 m N.A.P. van een zujsbeslag voorzien. Op 15 Juli waren deze werkzaamheden zover ge vorderd dat het dorp voor bewoning kon worden vrijgegeven. 3. Met het oog op de mogelijkheid dat de Westhoek geheel geïsoleerd zou geraken en de reis er naar toe al te veel tijd zou gaan vergen, werd bovendien het oude vliegveld weer in ere hersteld. Hierop werd een start baan aangelegd van ruim 600 m lengte en 30 m breedte, waardoor het veld weer voor kleine passagiersvliegtuigen geschikt is geworden. Ge lukkig is de toestand nooit zo benauwd geworden, dat hiervan regelmatig gebruik moest worden gemaakt. De voornaamste verkeersaders, de wegen van Scharendijke naar Brouwershaven en vandaar naar Zierikzee konden namelijk steeds zij het wel op het nippertje in stand worden ge houden. 4. In de eerste plaats was dit de weg van Scharendijke naar de Osse, dus onder langs de zg. Langendijk, de dijk die Schouwen aan de Noord zijde begrenst. De dijk was ernstig beschadigd, de binnenkant behoefde snel voorziening om erger t.w. dreigende doorbraak bij een eventuele storm te voorkomen. De weg zelf lag op de binnenberm van de dijk en grotendeels ongeveer op N.A.P., hij kwam dus bij elk hoogwater in de polder (rond 1.20 m N.A.P.) flink diep onder water te liggen. Het omhoogbrengen van deze berm (tot 2.50 m N.A.P., waardoor de beschadigde dijk flink steun kreeg) was een werk dat van de betrokken aannemer met zijn mensen veel taai volhouden heeft geëist; dikwijls was het gemaakte werk 's nachts weer weggeslagen of was er zoveel wrakhout opgedreven, dat men weer dagen achterop was. Gelukkig hebben zij volgehouden en de voldoening mogen smaken, dat de berm op het ogenblik, dat de Schelphoek gesloten werd en het water in de polder bleef staan op een peil dat meer dan een halve meter boven de oorspronkelijke weg lag, over de gehele lengte op voldoende hoogte lag om verkeer zij het nog over rijplaten op vaste uren mogelijk te maken. De weg wordt nu van een 5 m brede fun dering van hoogovenslakken, waarop een 4.5. m breed wegdek van ge teerde steenslag, voorzien. 5. Afgezien van enige voorziening aan de bestaande dijken nabij Brou wershaven, wordt de laatste doch belangrijkste schakel in het hier om schreven stelsel werken, gevormd door de werken aan de Schouwse- en Schenkeldijk. Deze vormden de barrière tussen het opdringende water uit Schouwen en de driehoekige strook tussen Zierikzee en Brouwershaven. Door snelle actie van de polderbesturen van Zonnemaire en Noordgouwe was reeds voorkomen dat het overlopen van deze dijken op 1 Februari zich heeft uitgebreid tot echte doorbraken. Wel was bij Kakkersweel een klein gat ontstaan, doch dit heeft men direct door middel van een zand- zakkendam weten te sluiten, zulks onder zeer moeilijke omstandigheden (de mensen stonden tot het middel in het water zandzakken aan te geven). Het werk moest hier met grote snelheid worden doorgezet, omdat er op gerekend moest worden dat gelijktijdig met de vorming van geulen bij de Schelphoek, de uitwisseling van het water buiten en dat in de polder Schouwen, zoveel zou vergemakkelijken, dat de vloedstanden bij de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 37