E NIMMER ONDERSPOELT
NDE HULPBRIGADES VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
V
s- Rusteloze
Redders
(Exclusieve Avia-Vliegwereld reportage)
Op de basis van Woensdrecht is een
verwarmende kamaraderie onder de
helicopter-vliegers en hun helpers
ontstaan. Eén eigenschap schenen zij
allen gemeen te hebben en wel 't voort
durend dodelijk vermoeid zijn, want
wat men zich ook gunde, rust was dat
niet. De Amerikanen brachten zelfs
met jerrycans een voorraadje benzine
naar de smalle, drooggebleven duin
streek bij Haamstede over om niet
I telkens voor het tanken terug naar
Woensdrecht te moeten. Een Brit is
ook een nacht zoek geweest. In de
vallende duisternis zette hij de neus van
zijn hefschroever in de koers voor de
thuisvlucht en voor hem was het ook
waarlijk de hoogste tijd, want de ben-
zinewijzer schommelde al tegen de 0
aan. Hij ontwaarde echter nog een bij
j een boerderij achtergebleven vrouw,
die door een kwetsuur aan de rug
nauwelijks te vervoeren was. Hij heeft
haar uit haar isolement kunnen be-
j vrijden, de vrouw aan een nood hospi-
taaltje overhandigd, waarna het toen
maar weer huistoe ging. De duisternis j
en de kans op een lege tank deden hem
echter besluiten zijn toestel op de eerste
de beste droge plek neer te zetten, dat
was op een paar vierkante meter dras
sig land bij een vervallen schuurtje en
in die bouwvalligheid heeft hij zich
toen maar op de natte grond uitge
strekt om met een paar uurtjes slaap
het daglicht af te wachtenDe volgende
ochtend werd hij met een hoeraatje
op Woensdrecht begroet: men had de
j Brit al afgeschreven
telefoons tegen liet steeds zwaardere
motorgeronk daarbuiten op.
Valkenburg is de voornaamste pijler
van de Noordelijke luchtbrug, maar ook
van Woensdrecht en Gilze komt redding
uit de lucht naar de watervlakte, die de
vorige week nog vruchtbaar land was.
Alleen de Amerikaanse helicoptervliegers
hebben van Woensdrecht uit in vier
dagen al ver over de zeshonderd mensen
in veiligheid gebracht, die op geen andere
manier te helpen waren geweest. En
dan zijn er nog de 'copters van de Brit3e
strijdkrachten, de drie Sycamore's die
de Bristolfabrieken zonden, de hef-
schroevers van - de Belgen, Fransen en
Zwitsers en, last but not least, onze
eigen, enige Marinehelicopter, die helaas
na twee dagen werk defect is geraakt.
Om van de verkenners, de fotovliegtuigen
Pnns Bernhard maakte meermalen
gebruik van hefschroefvliegtuigen bij zijn
bezoeken aan de overstroomde.'gebieden.
Na zo'n vlucht ziet men hem hier op
Woensdrecht uit een Bell-47 stappen,
die bestuurd werd door Major Jack W.
Ruby.
en de amphibies, die ook van het Zuiden
uit opereren, nog niet te spreken.
De Prins, tot zijn groot verdriet in de
States toen de vloedgolf kwam, is ijlings
teruggekeerd op Woensdagmorgen; die
zelfde middag vloog hij reeds in zijn
Dakota boven de rampgebieden en
sindsdien verdeelt hij de vele uren van
zijn werkdagen tussen vluchten per
helicopter en vergaderingen van het
Nationaal Rampenfonds.
Dit bedrijf doet ons denken aan de
bewogen dagen van de Berlijnse lucht
brug; alleen de strakke, gigantische
organisatie daarvan ontbreekt en in plaats
daarvan zien we allerwegen geniale
improvisatie, die helaas ook ge
varen oplevert. Er is geen vast circuit,
er wordt niet of nauwelijks op verschil
lende hoogten gevlogen en iedere vlieger
moet maar door goed uitkijken botsingen
voorkomen. Toch worden op Valkenburg
de stromen goederen, voortdurend met
lange rijen trucks aangevoerd, ver
wonderlijk snel verwerkt, al komt het
voor dat bepaalde gemeenten van het
goede te veel krijgen en andere weer bijna
niet aan de beurt komen. Maar daarvan
is de gebrekkige communicatie meer
schuld dan de organisatie op het veld.
Hoekstra's stunt
Er worden wonderbaarlijke staaltjes
van moed vertoond. Zweefvlieg-duur-
recordhouder Jan Hoekstra, in het
gewone leven directeur van Schreiner
Co., laat met zijn Fairchild 's nachts aan
lange touwen rubberboten neer, welke
touwen hij behendig over de daken van
benarde boerderijen weet te werpen.
De mensen op de daken kunnen de
dinghies daardoor naar zich toe trekken,
een geheel nieuwe reddingmethode die,
ware zij eerder toegepast, veel meer
levens had kunnen sparen. In vele ge
vallen hadden de slachtoffers de bootjes
immers tergend langzaam en buiten hun
bereik voorbij zien drijven. Jan, ons
welgemeend compliment voor je vernuft
en ons respect voor je moed om d i e
stunt bij nacht en ontij uit te halen.
Er vallen slachtoffers onder de redders,
ook onder het vliegend personeel. Een
Amerikaan buigt zich bij het droppen
te ver uit de gapende deuropening van
de Packet en valt enige tientallen meters
- hij -brengt er het leven af maar breekt
armen en benen.
Hoe hoog de vloed ook komt, één
weg blijft open, dag en nacht. En langs
die luchtweg blijven voorraden komen
en blijft men 'slachtoffers zoeken zolang
nog één boer of boerin zijn hofstee niet
in de steek heeft gelaten. K.