E NIMMER ONDERSPOELT NDE HULPBRIGADES VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND V s- Rusteloze Redders (Exclusieve Avia-Vliegwereld reportage) Op de basis van Woensdrecht is een verwarmende kamaraderie onder de helicopter-vliegers en hun helpers ontstaan. Eén eigenschap schenen zij allen gemeen te hebben en wel 't voort durend dodelijk vermoeid zijn, want wat men zich ook gunde, rust was dat niet. De Amerikanen brachten zelfs met jerrycans een voorraadje benzine naar de smalle, drooggebleven duin streek bij Haamstede over om niet I telkens voor het tanken terug naar Woensdrecht te moeten. Een Brit is ook een nacht zoek geweest. In de vallende duisternis zette hij de neus van zijn hefschroever in de koers voor de thuisvlucht en voor hem was het ook waarlijk de hoogste tijd, want de ben- zinewijzer schommelde al tegen de 0 aan. Hij ontwaarde echter nog een bij j een boerderij achtergebleven vrouw, die door een kwetsuur aan de rug nauwelijks te vervoeren was. Hij heeft haar uit haar isolement kunnen be- j vrijden, de vrouw aan een nood hospi- taaltje overhandigd, waarna het toen maar weer huistoe ging. De duisternis j en de kans op een lege tank deden hem echter besluiten zijn toestel op de eerste de beste droge plek neer te zetten, dat was op een paar vierkante meter dras sig land bij een vervallen schuurtje en in die bouwvalligheid heeft hij zich toen maar op de natte grond uitge strekt om met een paar uurtjes slaap het daglicht af te wachtenDe volgende ochtend werd hij met een hoeraatje op Woensdrecht begroet: men had de j Brit al afgeschreven telefoons tegen liet steeds zwaardere motorgeronk daarbuiten op. Valkenburg is de voornaamste pijler van de Noordelijke luchtbrug, maar ook van Woensdrecht en Gilze komt redding uit de lucht naar de watervlakte, die de vorige week nog vruchtbaar land was. Alleen de Amerikaanse helicoptervliegers hebben van Woensdrecht uit in vier dagen al ver over de zeshonderd mensen in veiligheid gebracht, die op geen andere manier te helpen waren geweest. En dan zijn er nog de 'copters van de Brit3e strijdkrachten, de drie Sycamore's die de Bristolfabrieken zonden, de hef- schroevers van - de Belgen, Fransen en Zwitsers en, last but not least, onze eigen, enige Marinehelicopter, die helaas na twee dagen werk defect is geraakt. Om van de verkenners, de fotovliegtuigen Pnns Bernhard maakte meermalen gebruik van hefschroefvliegtuigen bij zijn bezoeken aan de overstroomde.'gebieden. Na zo'n vlucht ziet men hem hier op Woensdrecht uit een Bell-47 stappen, die bestuurd werd door Major Jack W. Ruby. en de amphibies, die ook van het Zuiden uit opereren, nog niet te spreken. De Prins, tot zijn groot verdriet in de States toen de vloedgolf kwam, is ijlings teruggekeerd op Woensdagmorgen; die zelfde middag vloog hij reeds in zijn Dakota boven de rampgebieden en sindsdien verdeelt hij de vele uren van zijn werkdagen tussen vluchten per helicopter en vergaderingen van het Nationaal Rampenfonds. Dit bedrijf doet ons denken aan de bewogen dagen van de Berlijnse lucht brug; alleen de strakke, gigantische organisatie daarvan ontbreekt en in plaats daarvan zien we allerwegen geniale improvisatie, die helaas ook ge varen oplevert. Er is geen vast circuit, er wordt niet of nauwelijks op verschil lende hoogten gevlogen en iedere vlieger moet maar door goed uitkijken botsingen voorkomen. Toch worden op Valkenburg de stromen goederen, voortdurend met lange rijen trucks aangevoerd, ver wonderlijk snel verwerkt, al komt het voor dat bepaalde gemeenten van het goede te veel krijgen en andere weer bijna niet aan de beurt komen. Maar daarvan is de gebrekkige communicatie meer schuld dan de organisatie op het veld. Hoekstra's stunt Er worden wonderbaarlijke staaltjes van moed vertoond. Zweefvlieg-duur- recordhouder Jan Hoekstra, in het gewone leven directeur van Schreiner Co., laat met zijn Fairchild 's nachts aan lange touwen rubberboten neer, welke touwen hij behendig over de daken van benarde boerderijen weet te werpen. De mensen op de daken kunnen de dinghies daardoor naar zich toe trekken, een geheel nieuwe reddingmethode die, ware zij eerder toegepast, veel meer levens had kunnen sparen. In vele ge vallen hadden de slachtoffers de bootjes immers tergend langzaam en buiten hun bereik voorbij zien drijven. Jan, ons welgemeend compliment voor je vernuft en ons respect voor je moed om d i e stunt bij nacht en ontij uit te halen. Er vallen slachtoffers onder de redders, ook onder het vliegend personeel. Een Amerikaan buigt zich bij het droppen te ver uit de gapende deuropening van de Packet en valt enige tientallen meters - hij -brengt er het leven af maar breekt armen en benen. Hoe hoog de vloed ook komt, één weg blijft open, dag en nacht. En langs die luchtweg blijven voorraden komen en blijft men 'slachtoffers zoeken zolang nog één boer of boerin zijn hofstee niet in de steek heeft gelaten. K.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 2