8
sluitgat Oost zal gesloten worden met samengestelde caissons en
het sluitgat West met een stenen dam. Voor het sluitgat Oost moest
de bodem verdiept en de geul verbreed worden, waar dus dapper
aan begonnen werd met een 400 liter baggermolen, de „Kaliwaal".
De sterke stromingen waren oorzaak dat de ankers van de molen
doorkwamen, zodat andere maatregelen moesten worden genomen.
Inmiddels was de juiste theoretische hoeveelheid baggerwerk be
paald, welke circa 100.000 nr' bedroeg, zodat besloten werd de grote
molen, de „Marokko", welke reeds afgestoken was voor de keileem
op 20 meter, weer op zijn normale baggerdiepte van 14 meter terug
te brengen en deze in de geul te laten baggeren. Voor het doorkomen
van de ankers werden er twee achter elkaar gebruikt. De stromingen
zijn ter plaatse echter zó sterk, dat de molen enige uren, wanneer
de vloed het water over het schor jaagt, niet kan baggeren en er
veel hinder wordt ondervonden van het wegstromen van zand uit de
emmers.
De vraag rijst direct: „Waarom moet er nu bij het dichten van een
dijk eerst gebaggerd worden?". Wel, als de dijk over het schor ge
bouwd is en daarmede het water hierover de pas is afgesneden, ge
schiedt de hele vulling van de polder door het vrijgelaten sluitgat.
Als nu deze opening door baggeren niet op een bepaalde diepte zou