NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEÜWSCH-VLAANDEREN.
N". (j.
Zeven (iende
jaargang.
A0. 1876.
Vrijdag
Februari.
Postvervoer.
en
s l 11 s e h Shekel ad
Dit weekblad verschijnt igdojren Vrijdag.
Prijs der adverieniiënvan 15 regels GO cent
Prijs per drie maanden 1.
elke regel meer 7% cent. Groote letters naar het ge
Afzonderlijke nommers 7 cents.
tal gewone regels die zij beslaan.
In gezonden Stukken en Brieven de Redactie betreffende benevens Adverteptiën (uiterlijk des Donderdags avonds 4
en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles FRANCO.
ure)
In de Middelburgsche Courant van 5 dezer
li". 31, heeft de Redactie dier Courant mede
besproken de stiefmoederlijke wijzewaarop
ook in het postvervoer het Voormalig 4e
District bedeeld is en blijft, en wel in liet vol
gend artikel.
„De stiefmoederlijke wijze waarop het ge
deelte van Nederland dat aan de overzijde dei-
Schelde ligt bedeeld is ten opzichte der midde
len van gemeenschap, is aan onze lezers te
goed bekend dan dat hot noodig geacht kan
worden daarop bij vernieuwing hunne aan
dacht te vestigen. Inderdaad mag men zeg
gen dat vooral liet vierde district van zijne
eenheid met Nederland niet veel anders bezit
dan den naam en de. lasten. Van lusten is
helaas niet veel sprake.
Wij hebben voor ditmaal slechts een bijzon
der punt der aigemeene grieven ter sprake te
brengen, waarin misschien,bij goeden wil dei-
in de zaakbetrokken autoriteiten,'verbetering
gebracht kan worden. Wij bedoelen de ge
brekkige post-gemeenschap.
„Het is bekend,zoo [schrijft ons een cor
respondent uit Groede,— hoe moeielijk het is
bij mistig weder met een stoomboot het veer
tussclien Vlissingen en Breskens te bedienen.
In den regel geschiedt dit dan ook niet. Pas
sagiers en postpakketten worden bij zulke ge
legenheden met eene sloep overgebracht. Van
de zijde van Breskens gaat dit zeer geregeld
maar van die van Vlissingen laat het veel te
wensclien over.
„Daar wij nu in ons vaderland in het voor-
en najaar al te dikwijls door mistige dagen be
zocht worden, is het duidelijk dat dit „te wen
sclien overlatende" nog al eens voorkomt.
Welk eene stoornis het te laat aankomen dei-
post te Breskens heeft, bleek nog heden (3 Fe
bruari). In het geheele vierde district, Bres
kens uitgezonderd, werd geen andere post
ontvangen dan de Belgische en onze eigen on
derlinge correspondentieWat was er gebeurd?
De stoomboot durfde, wegens den zwarenmist
's morgens niet varen en de postsloep moest
haren dienst vervullen. In plaats dat men
echter te 7 uren— en dus tijdig daartoe over
ging, talmde men zoo lang dat de sloep niet
voor half tien te Breskens aankwam. Daar
waren inmiddels de postkar en de voetboden
reeds vertrokken, dewijl de last van den Post
directeur luidt dat deze niet langer dan tot 9
uren mogen wachten. Het gevolg daarvan was
dat alle brieven te Breskens bleven liggeu tot
de namiddag-post van 4 uren ze van daar
kwam afhalen."
Tot zoover onze briefschijver. Het is dui
delijk dat hier in de regeling van den post
dienst iets hapert. Het uur van vertrek dient
te Vlissingen zoodanig vastgesteld te worden
dat het postvaartuig bij tijds aan de overzijde
kan wezen voor liet vÜrtiek der posten aldaar
en dit laatste moet niet vroeger gesteld wor
den dan bepaald noodig is. Het is toch al te
ongerijmd dat een brief die des avonds uit
Middelburg verzonden wordt, tengevolge der
vertraging te Breskens zelfs den volgenden
dag niet op zijne bestemming bezorgd kanwor-
den en eerst een veertigtal uren na de verzen
ding dei, geadresseerde in handen komt.. „Op
de meeste dorpen, schrijft onze correspon
dent ons nog,is dit met uwe courant van den
3n dezer het geval geweest," Dat zelfs het
Nederlandsche nieuws de Zeeuwen aan genen
kant der Schelde nog over België,als langs
den korsten weg, bereiken moet, is toch
wat al te erg
Erkennen wij ten volle, dat bij mistig
weder, sneeuw enz. de overtocht soms
eigenaardige bezwaren heeft, wij kunnen
ons echter niet begrijpen, waarom bij het
bezit van drie uitmuntende Provinciale
stoombooten, niet één van deze, zoude kun
nen overvaren na optrekking der mist of Ver
mindering der sneeuw, die, getuige de on
dervinding der laatste dagen, veelal om 9
a 10 uren opgetrokken of verminderd is,
en waarom persé eene dier booten om 8 uur
naar Neuzen varen moet en geen boot in
den voormiddag naar Breskens vaart, het
voornaamste overzetveer, dat het eenige
voordeel opleverende punt is, en zoo het
schijnt de gansche dienst op de Wester-
Schelde in liet leven houdt. Volgt daarop
de dienst op Neuzen. Welnu de boot vare
daarheen, maar waarom toch in het leven
behouden, vooral de dienst op de hoven-
Schelde, die na jaren proefnemcns in het
minst niet opneemt, slechts zeer enkele
individus vervoert, en absorbeert al de voor
deden die de diensten Vlissingen-Breskens
en Neuzen reeds afwerpen en de eerste
vooral, bij meerdere overvaart, gewis meer en
meer zoude afwerpen.
Als een staaltje hoe die reis van hier
naar Walcheren en over Vlissingen naar
Holland, thans plaats heeft, diene het vol
gende.
Die geen rijtuig kan bekostigen, (en die
zijn er velen) moet in dit zoo barre saizoen uit
Sluis, Aardenburg, St. Kruis, Eede, Heille,
St. Anna ter Maiden en Retranehement zich
's nachts tusschen 1 en 3 uren op reis be
geven, om na 3 a 4 uren loopens, ongeveer
uren Breskens te bereiken, de andere
gemeenten kunnen naar gelang van minderen
afstand het in wat minder tijds doen.
Wie zich de weelde van een rijtuig kan
verschaffen, vertrekt tusschen 3 en 4 uren,
doch betaalt voor een rijtuig met één paard
(kar) f 5, voor een gesloten rijtuig met 2
paarden f8,10 of f 12, terwijl het wachten
aldaar tot de terugkomst per namiddagboot,
niet één a twee gulden meer betaald wordt.
Na die zoo vermoeijende loop of duren
rid, is Breskens ten (5 ure eindelijk bereikt,
en na al den tijd gehad te hebben, om zijne
handel, administratieve of justiciele zaken of
reisplannen nog eens te kunnen overdenken,
en de hoop te hebben gekoesterd het spoor
naar Middelburg van 7,30 of dat van 10 uur
naar Holland toch te zullen halen, voorspel
len echter in liet Veerhuis aanwezige des
kundigen reeds dat als de mist of sneeuw
niet spoedig optrekt, al die zaken en hoop
wel in duigen zoude kunnen vallen, de
boot moest er al wezen, want die moet persé
om 8 uur naar Neuzen, en ja, vergeefs is
al het blikken en turen, de hoot komt mer
kelijk nieten of de postschuit legt aan of
komt nieten aan.den reiziger wordt in het
eerste geval de gelegenheid gelaten soms bij
loting met een klein open schuitje, in mist,
koude, sneeuw of wind mede de Schelde ever
te steken of hij keere op zijne schreden terug
of blijve tot des namiddags de 2e boot
afwachten, en zie het doel der reis is mis
lukt, de moeite en kosten voor de reis, zijn te
vergeefs gedaan.
Ook hen die uit Walcheren naar het Vierde
District willen, overkomen, wachten derge
lijke teleurstellingen. Om 4Vi uur moeten de
loopenden van Middelburg afreizen, die rijden
kunnen het Va a aA uur later dep. m. f4,—
is men kwijt, want geene spoor- of barge-
diensten zijn in correspondentie met de G
of G'/a' uren varende boot, en mist of sneeuwt
het waardoor de boot niet vaart, dan kan
men soms mede met het kleine postschuitje,
of rondslenteren op het zoo kille en onherberg
zame perron, en eindelijk na veel brommen
en morren, uit zijn humeur, naar M. weder
keeren
Zie daar nu de werkelijkheid van deze
reizen naar waarheid geschilderd, en of men
nu, hoe gebiedend en voor welke belangrijke
zaken ook, naar een der overzijden of verder
moet, niets baat, dan zich geduldig in zijn
lot te schikken
Wij blijven herhalen dat veel zoude kun
nen verholpen worden door eene blijvende
of tijdelijke latere afvaart der stoomboot,
en werd zulks bij mistig, sneeuw of storm
weder per telegram naar Breskens geseind,
dan kon immers de boot daar afgewacht
worden, en zouden gewis de meesten der
wachtenden, zij het later, toch gebaatworden.
Als een tweede hulpmiddel, verwijzen wij
naar het vierwiels besloten postrijtuig dat
dagelijks in 2'A uur tijds met één paard
van Sluis naar Brugge rijdt, en waarmede
men voor minder dan een gulden, naar een
dezer plaatsen vervoerd wordt.
Werden nu de allerellendigste open post-
karren, ook liier door dergelijke doelmatig
besloten rijtuigen vervangen, dan zoude
men van hier en omstreken, en die van
Aardenburg door zich naar de tolpaal n°. 4
(draaibrug) te begeven, al grootendeels ge
holpen worden, zoo ook Oostburg en Schoon-
dijke en konden ook vele minvermogenden
op billijke wijze van dit vervoermiddel ge
bruik maken.
Alleen zoude de rid des avonds 9 uren
uit Sluis, waardoor de postpakketten thans
onnoodig te Breskens overnachten moeten
vervallen en alsdan 'sniorgens 4 uur van
hier behooren plaats te hebben, terwijl al
le overige vertrekuren konden blijven be
staan, of misschien iets behooren fe ver
vroegen, en deze dienstverandering zoude
kunnen verkregen worden, door eenige meer
dere bezoldiging van den aannemer van het
post-vervoer en eene billijke tegemoetkoming
van de beambten die met den vervroegden
morgendienst zouden belast worden.
De slotsom van een en ander is dus, dat
door een tweede of latere stoombootdienst
en een ander meer geschikt postrijtuig, het
District grootendeels doortrekkende naar