NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEÜWSCH-VLAANDEREN. N". (j. Zeven (iende jaargang. A0. 1876. Vrijdag Februari. Postvervoer. en s l 11 s e h Shekel ad Dit weekblad verschijnt igdojren Vrijdag. Prijs der adverieniiënvan 15 regels GO cent Prijs per drie maanden 1. elke regel meer 7% cent. Groote letters naar het ge Afzonderlijke nommers 7 cents. tal gewone regels die zij beslaan. In gezonden Stukken en Brieven de Redactie betreffende benevens Adverteptiën (uiterlijk des Donderdags avonds 4 en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles FRANCO. ure) In de Middelburgsche Courant van 5 dezer li". 31, heeft de Redactie dier Courant mede besproken de stiefmoederlijke wijzewaarop ook in het postvervoer het Voormalig 4e District bedeeld is en blijft, en wel in liet vol gend artikel. „De stiefmoederlijke wijze waarop het ge deelte van Nederland dat aan de overzijde dei- Schelde ligt bedeeld is ten opzichte der midde len van gemeenschap, is aan onze lezers te goed bekend dan dat hot noodig geacht kan worden daarop bij vernieuwing hunne aan dacht te vestigen. Inderdaad mag men zeg gen dat vooral liet vierde district van zijne eenheid met Nederland niet veel anders bezit dan den naam en de. lasten. Van lusten is helaas niet veel sprake. Wij hebben voor ditmaal slechts een bijzon der punt der aigemeene grieven ter sprake te brengen, waarin misschien,bij goeden wil dei- in de zaakbetrokken autoriteiten,'verbetering gebracht kan worden. Wij bedoelen de ge brekkige post-gemeenschap. „Het is bekend,zoo [schrijft ons een cor respondent uit Groede,— hoe moeielijk het is bij mistig weder met een stoomboot het veer tussclien Vlissingen en Breskens te bedienen. In den regel geschiedt dit dan ook niet. Pas sagiers en postpakketten worden bij zulke ge legenheden met eene sloep overgebracht. Van de zijde van Breskens gaat dit zeer geregeld maar van die van Vlissingen laat het veel te wensclien over. „Daar wij nu in ons vaderland in het voor- en najaar al te dikwijls door mistige dagen be zocht worden, is het duidelijk dat dit „te wen sclien overlatende" nog al eens voorkomt. Welk eene stoornis het te laat aankomen dei- post te Breskens heeft, bleek nog heden (3 Fe bruari). In het geheele vierde district, Bres kens uitgezonderd, werd geen andere post ontvangen dan de Belgische en onze eigen on derlinge correspondentieWat was er gebeurd? De stoomboot durfde, wegens den zwarenmist 's morgens niet varen en de postsloep moest haren dienst vervullen. In plaats dat men echter te 7 uren— en dus tijdig daartoe over ging, talmde men zoo lang dat de sloep niet voor half tien te Breskens aankwam. Daar waren inmiddels de postkar en de voetboden reeds vertrokken, dewijl de last van den Post directeur luidt dat deze niet langer dan tot 9 uren mogen wachten. Het gevolg daarvan was dat alle brieven te Breskens bleven liggeu tot de namiddag-post van 4 uren ze van daar kwam afhalen." Tot zoover onze briefschijver. Het is dui delijk dat hier in de regeling van den post dienst iets hapert. Het uur van vertrek dient te Vlissingen zoodanig vastgesteld te worden dat het postvaartuig bij tijds aan de overzijde kan wezen voor liet vÜrtiek der posten aldaar en dit laatste moet niet vroeger gesteld wor den dan bepaald noodig is. Het is toch al te ongerijmd dat een brief die des avonds uit Middelburg verzonden wordt, tengevolge der vertraging te Breskens zelfs den volgenden dag niet op zijne bestemming bezorgd kanwor- den en eerst een veertigtal uren na de verzen ding dei, geadresseerde in handen komt.. „Op de meeste dorpen, schrijft onze correspon dent ons nog,is dit met uwe courant van den 3n dezer het geval geweest," Dat zelfs het Nederlandsche nieuws de Zeeuwen aan genen kant der Schelde nog over België,als langs den korsten weg, bereiken moet, is toch wat al te erg Erkennen wij ten volle, dat bij mistig weder, sneeuw enz. de overtocht soms eigenaardige bezwaren heeft, wij kunnen ons echter niet begrijpen, waarom bij het bezit van drie uitmuntende Provinciale stoombooten, niet één van deze, zoude kun nen overvaren na optrekking der mist of Ver mindering der sneeuw, die, getuige de on dervinding der laatste dagen, veelal om 9 a 10 uren opgetrokken of verminderd is, en waarom persé eene dier booten om 8 uur naar Neuzen varen moet en geen boot in den voormiddag naar Breskens vaart, het voornaamste overzetveer, dat het eenige voordeel opleverende punt is, en zoo het schijnt de gansche dienst op de Wester- Schelde in liet leven houdt. Volgt daarop de dienst op Neuzen. Welnu de boot vare daarheen, maar waarom toch in het leven behouden, vooral de dienst op de hoven- Schelde, die na jaren proefnemcns in het minst niet opneemt, slechts zeer enkele individus vervoert, en absorbeert al de voor deden die de diensten Vlissingen-Breskens en Neuzen reeds afwerpen en de eerste vooral, bij meerdere overvaart, gewis meer en meer zoude afwerpen. Als een staaltje hoe die reis van hier naar Walcheren en over Vlissingen naar Holland, thans plaats heeft, diene het vol gende. Die geen rijtuig kan bekostigen, (en die zijn er velen) moet in dit zoo barre saizoen uit Sluis, Aardenburg, St. Kruis, Eede, Heille, St. Anna ter Maiden en Retranehement zich 's nachts tusschen 1 en 3 uren op reis be geven, om na 3 a 4 uren loopens, ongeveer uren Breskens te bereiken, de andere gemeenten kunnen naar gelang van minderen afstand het in wat minder tijds doen. Wie zich de weelde van een rijtuig kan verschaffen, vertrekt tusschen 3 en 4 uren, doch betaalt voor een rijtuig met één paard (kar) f 5, voor een gesloten rijtuig met 2 paarden f8,10 of f 12, terwijl het wachten aldaar tot de terugkomst per namiddagboot, niet één a twee gulden meer betaald wordt. Na die zoo vermoeijende loop of duren rid, is Breskens ten (5 ure eindelijk bereikt, en na al den tijd gehad te hebben, om zijne handel, administratieve of justiciele zaken of reisplannen nog eens te kunnen overdenken, en de hoop te hebben gekoesterd het spoor naar Middelburg van 7,30 of dat van 10 uur naar Holland toch te zullen halen, voorspel len echter in liet Veerhuis aanwezige des kundigen reeds dat als de mist of sneeuw niet spoedig optrekt, al die zaken en hoop wel in duigen zoude kunnen vallen, de boot moest er al wezen, want die moet persé om 8 uur naar Neuzen, en ja, vergeefs is al het blikken en turen, de hoot komt mer kelijk nieten of de postschuit legt aan of komt nieten aan.den reiziger wordt in het eerste geval de gelegenheid gelaten soms bij loting met een klein open schuitje, in mist, koude, sneeuw of wind mede de Schelde ever te steken of hij keere op zijne schreden terug of blijve tot des namiddags de 2e boot afwachten, en zie het doel der reis is mis lukt, de moeite en kosten voor de reis, zijn te vergeefs gedaan. Ook hen die uit Walcheren naar het Vierde District willen, overkomen, wachten derge lijke teleurstellingen. Om 4Vi uur moeten de loopenden van Middelburg afreizen, die rijden kunnen het Va a aA uur later dep. m. f4,— is men kwijt, want geene spoor- of barge- diensten zijn in correspondentie met de G of G'/a' uren varende boot, en mist of sneeuwt het waardoor de boot niet vaart, dan kan men soms mede met het kleine postschuitje, of rondslenteren op het zoo kille en onherberg zame perron, en eindelijk na veel brommen en morren, uit zijn humeur, naar M. weder keeren Zie daar nu de werkelijkheid van deze reizen naar waarheid geschilderd, en of men nu, hoe gebiedend en voor welke belangrijke zaken ook, naar een der overzijden of verder moet, niets baat, dan zich geduldig in zijn lot te schikken Wij blijven herhalen dat veel zoude kun nen verholpen worden door eene blijvende of tijdelijke latere afvaart der stoomboot, en werd zulks bij mistig, sneeuw of storm weder per telegram naar Breskens geseind, dan kon immers de boot daar afgewacht worden, en zouden gewis de meesten der wachtenden, zij het later, toch gebaatworden. Als een tweede hulpmiddel, verwijzen wij naar het vierwiels besloten postrijtuig dat dagelijks in 2'A uur tijds met één paard van Sluis naar Brugge rijdt, en waarmede men voor minder dan een gulden, naar een dezer plaatsen vervoerd wordt. Werden nu de allerellendigste open post- karren, ook liier door dergelijke doelmatig besloten rijtuigen vervangen, dan zoude men van hier en omstreken, en die van Aardenburg door zich naar de tolpaal n°. 4 (draaibrug) te begeven, al grootendeels ge holpen worden, zoo ook Oostburg en Schoon- dijke en konden ook vele minvermogenden op billijke wijze van dit vervoermiddel ge bruik maken. Alleen zoude de rid des avonds 9 uren uit Sluis, waardoor de postpakketten thans onnoodig te Breskens overnachten moeten vervallen en alsdan 'sniorgens 4 uur van hier behooren plaats te hebben, terwijl al le overige vertrekuren konden blijven be staan, of misschien iets behooren fe ver vroegen, en deze dienstverandering zoude kunnen verkregen worden, door eenige meer dere bezoldiging van den aannemer van het post-vervoer en eene billijke tegemoetkoming van de beambten die met den vervroegden morgendienst zouden belast worden. De slotsom van een en ander is dus, dat door een tweede of latere stoombootdienst en een ander meer geschikt postrijtuig, het District grootendeels doortrekkende naar

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1876 | | pagina 1