N" 28. Zestiende Jaarna n«;. A0. 1875. iiEuis- ei m Staatkundige Partijen. u O Pit "Weekblad verschijnt iedcren. Dinsdag en Yrijdag. Prijs per duid maanden voor het voormalig 4de district ^Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1,30. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Adverf^iticnvan 15 regels f 0,75 elke regel daarboven f 0,1 S1/^.Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Yoor den Werkenden stand en Weldadigheid 6 Ct. per regel. Ingezonden Stukken en Brieven, de lledaetie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Bericliten of Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles TIRAN CO. 'I Gebeurt me nog al eens, dat ik met den een en ander uit bet Volk een praatje maak en herhaaldelijk is mij gebleken, dat men over 't algemeen geen goed begrip heelt van de partijen, die tegenwoordig in ons lieve vaderland elkander bet regeeren, heel parlemen tair, dat wil zeggen uiterst beleefd, onmoge lijk maken. De oorzaak van dat niet begrij pen ligt m. i. voor een groot gedeelte aan de dag- en weekbladen, die zich meer en meer van een taal bedienen, die een soort van mengelmoes van woorden aanbiedt, ontleend aan alle mogelijke talen, waarmede bet mensch- dom r." den torenbouw van Ba bel gestraft is, en die zoo doende allerlei onverteerbaars onder de menigte brengen. 't Is alleraardigst om uit den mond van dezen en genen geleerden dagblad-lezer do woorden en uitdrukkingen op te teekenen die bij, om zich een schijn van geleerdheid 011 belezenheid te geven, zich heeft eigen gemaakt. Een paar van die prachtige volzinnen wil ik u bier ten beste geven, opdat ze strekken tot bewijs mijner stelling, dat het volk, dat de dagbladen leest, die niet begrijpt of ver keerd verstaat, ten gevolge van 't gebruik van allerlei stadhuiswoorden. Zoo verheugde zich eens een anders nog al ontwikkeld man in eene sociëteit, waar bij was toegelaten, dat de bitter daar franco ge schonken werd. Een ander verlangde iemand apariement te spreken over eene zaak van boog belang, waarover hij met zijne vrouw een heel salaris had gehad, zonder dat hem zulks bad geholpen, want zij was veel te sta tistiek om toe te geven, indien zij eenmaal iets in het hoofd had. Een derde klaagde over instructies in zijn lijf, terwijl ten slotte een vierde, aan wien men verweet, dal bij iets vergeten had, zich verontschuldigde door te zeggen: als iemand zoo'n corpora in zijn hoofd heeft, dan zijn zijne gedachten in apar- tementen. Wat belieft u, lezersvan die staaltjes, die ik zeer gemakkelijk met een honderdtal kan vermeerderen, en die allen bepaald historisch zijn Zou daaruit niet to leeren zijn lo dat do dag en weekbladen eene weldaad aan 't volk zouden bewijzen, door zuiver Nederlandsch te schrijven, omdat ze anders door een groot aantal niet begrepen, of wat nog erger is, verkeerd begrepen worden 2o. Ligt hierin geene waarschuwing voor lien, die -geene vreemde talen kennen om zich maar tevreden te stellen met lmnne eigene taal in plaats van een vreemde te inbraken, en allerlei dwaze uitdrukkingen te bezigen, die hunne redeneering onverstaanbaar en lmn per soon bespottelijk maken En nu terug blesjena dat zijsprongetje terug naar de staatkundige partijen in Neder land. Wij bobben, om maar te beginnen met het begin, drie voorname richtingen op staat kundig gebied, te weten de liberalende clericalen en de conservatievenen bet aar digste van die drie partijen bestaat daarin, dat ieder den naam van de andere partij voor een scheldwoord gebruikt. Een liberaal gebruikt bet woord: bij is een conservatief" met oen soorL van minach ting, om daardoor te kennen te geven, dat de man, die bier besproken wordt, wel een beetje meê wil, maar te gauw buiten adem is, om gelijken pas met don vooruitgang te houden. Zegt een clericaal tegen u: je bent een liberaal!" dan heeft bij in vier woorden al zijn gal uitgespuwd; dan kunt gij er veilig op rekenen, dat hij u beschouwt als goed genoeg om vader en moeder te vermoorden; ja, dat hij er aan twijfelt of gij niet te slecht zijt om hiernamaals, voor eeuwig in de bel te branden Maar n at beteekenen nu eigenlijk die woor den liberaal, clericaal en conservatief? Ik wil trachten u daarvan een denkbeeld te geven, door den aard der partijen eenigs- zins te omschrijven. De liberaal beeft tot punt van uitgang ge lijkheid van alle mensehen voor de ivet. Om die' gelijkheid meer en meer te verkrij gen, is zijn hoofddoel overal voldoend onder wijs te verspreiden, omdat onderwijs, volks verlichting de eenige wijze is, om tot die gelijkheid te komen. Verder is het een hoofddoel van den libe raal, om den staat van de kerk te scheiden en de kerk eene volkomen vrije ontwikkeling in den slaat toe te staan. Maar vrijheid beeft rechten en verplich tingen. In ons land zijn zoovele kerkgenoot schappen, d. w. z. zoovele bijzondere manie ren om zalig te worden, dut de staat een beetje moet toezien, dat de eene manier 0111 zalig te worden, do andere niet hindert, zelfs, zeker uit zuivere afgunst, zijne wijze van zaligworden niet tracht te beletten en daarom beeft bij bevolen, dat ieder kerkgenootschap zijne wijze van zaligwording bepalen moet binnen gebouwen, Door die beperking aan elk kerkgenootschap op te leggen is er vrede mogelijk onder de domme menigte, die al boel gemakkelijk er toe tc brengen is om bier do tegenpartij den hals te breken, ten einde hier namaals het hemelrijk te beërven. Ik wil eens een enkel voorbeeld geven. Dij de katholieken beslaat de gewoonte om nu en dan een optocht te honden ter core van een of ander heilige, van Maria, van eene gewichtige gebeurtenis enz Veronderstel, dat dit in ons land even als in Belgic op straat gebeurde, en dat dit aan gezien werd door eenige protestanten, die daarin volstrekt niets heiligs zien, maar al spoedig zouden denken aan eene komedie- Veronderstel verder, 't geen ook al gemak kelijk gebeuren kan, dat de protestanten de vrijheid nemen om luide met dien optocht te spotten. Onmiddellijk zal dit kwaad bloed zetten en aanleiding geven tot wrok, tot vervolging, zoo niet tot vechtpartijen. Ieder mensch ziet dit gemakkelijk in cn daarom moet in ons land noodzakelijk, om niemands vrijheid te kort te doen, de kerk binnen de kerk blijven. Ik heb gezegd, dat de liberalen door hunne richting vijanden zijn van domheid, omdat deze de ongelijkheid onder de aardbewoners bestendigt. Daarom zijn zij voor de oprichting van goede scholen in oen voldoend aantal om overal kennis te verspreiden. Maar Nederland heelt zoovele kerkgenoot schappen, zoovele manieren om zijne inwo ners cn inwoneressen in den hemel te hel pen, dat men voor elk kerkgenootschapje wel eene school in iedere gemeente zou moeten oprichten, of de school zoo maken, dat het onderwijs niet indruischt tegen de leerstel lingen van eenig kerkgenootschap. De liberalen verlangen dus, dat de school onzijdig is, d. w. z. dat er alleen onderwijs gegeven wordt in die vakken, die in 't dage- lijksch leven te pas komen en dat het leeren van den catechismus en van allerlei vrage- boekjes overgelaten wordt aan do leeraren van het kerkgenootschap. De liberalen meenen, dat er geen ander onderwijs goed is, dan liet onzijdig onder wijs, omdat de sccte-scholen het groote na deel hebben, dat de kinderen uit eene zeilde gemeente, dat de burgers uit een zeilde vader land van jongs af moeten leeren om met

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1875 | | pagina 1