NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. bekendmaking. Een Speorwegppaatje. N°. 21. Zesticii(]e Jaargang. A0. 1875. SLllIStHBMMLlD Dit Weekblad verschijnt iedeien Dinsdag en Vrijdag. Prijs Advertentiënvan 1 5 regels f 0,75 elke regel Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district Vl'llllcl0' 1 2 Maart daarboven f 0,12ys.— Groote letters naar het getal gewone Zeeland f 1,15voor de overige plaatsen des Rijks, franco J O regels die zij heslaan. per post f 1,30. Afzonderlijke Nuinmers f 0,05. Voor den Werk enden stand en Weldadigheid 6 Ct. per regel. Ingezonden Stukken en Brieven, de lledactie betredende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededcelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. DE BURGEMEESTER der gemeente Sluis, maakt hekend, dat gewijzigde opgaaf van de uitkomsten ter herziening van de belastbare opbrengst van de GEROUWDE EIGENDOM MEN in deze gemeente, gednrend 30 dagen, lieden ingaande, ingevolge artikel 21 der wet van den 22 Jnlij 1873 (Staatsblad No. 110) op do secretarie voor een ieder zal ter inzage leggen, gedurende welken termijn door de belanghebbenden herschatting aan de com missie voor de herziening kan worden ge vraagd. Si.utsden 12 Maart 1875. De Burgemeester voornoemd I1ENNEQLTN. Lezers, zijt ge niet geschrokken, toen Gij in een onzer vorige nummers laast, dat men in den Iiaag eens om ons district gedacht heeft Geschrokken? hoor ik sommigen uwer vragen, geschrokken? Maar hoe komt Gij op dat denkbeeld Wel, 't is mij wel eens overkomen, dat ik eensklaps en geheel onverwacht mijn naam in de courant zag staan, die eer wordt me tegenwoordig zoo vaak bewezen, dat de schrik bij mij er uit is, -en dat ik met eene soort van huivering voortging met lezen, om te zien wat men met mij van plan was. Zoo ging het me ditmaal, toen ik zag dat men van plan was, wezenlijk van plan, een spoorweg te leggen door ons district. Ik heb hier al zoo lang van spoorwegen hooren spreken, ik heb al mannen gezien met kettingen, en bakens, en groote kaarten om spoorwegen op te meten en te teekenen; ik heb op al die drukte wcêr oen volslagen stilte zien volgenIs 't wonder dat ik huiverig was om de memorie van toelichting te lezen, die mij nader bekend moest maken met het plan van de II. II. Kappeyne c. s. Ik heb daaruit gezien, dat er eene lijn zal komen van Breskens over Schoondijke en Oostburg om in de richting van Sluis te loopen tot aan de Belgische grenzen. Dat eene andere lijn langs IJzcndijkc ook voortgezet zal worden tot aan do grenzen. En dan ,r>- Wie zal die drie uren voor zijne rekening '^jméifei/die die uiteinden nog scheidt van liet Belgische spoorwegnet Eene maatschappij Geen kwestie van, zei een oud hesje al tijd, als zij iets lieel bepaald ontkennen wilde en ik zeg ook: er is geen kwestie van, dat ooit eene maatschappij gevonden wordt, die een spoorweg van drie uren zal leggen, die noodzakelijk niet rendeeren kan. De Belgische staat Maar zul dc staat van Belgie ten pleiziere van Nederland lijnen gaan leggen, die voor zijne eigene inwoners van betrekkelijk wei nig' nut zijn ii Welnu dan houden de sporen aan de grenzen maar op. We hebben dan tocli al vast zooveel; later zal er wel op do eene of andere wijze aansluiting komen," hoor ik iemand zeggen. Maar dan blijven we even geïsoleerd ais tegenwoordig. Tan Nederland scheidt om de Schelde, van Belgie de grenspalen. Een spoortje, dat zich alleen tot ons district bepaalt, heeft weinig of geeno waarde, wij moeten met Zeeland en met Belgie verbonden worden; dan alleen doet een spoorweg nut, en anders kunnen voor mijn part de lijnen weer in de groote doos, waarin ai zoo veel doodgebo ren spoorwegondernemingen zijn weggebor gen. Kom lozers neem, eens een kaart voor u dan zei ik U eens zeggen, wat we noo- dig hebben. Welke kaart Eene groote kaart van Belgie daar 't Zui delijk deel van Nederland op staat, benovens 't noorden van Frankrijk. Ik houd van ruime overzichten. Hier ligt Vlissingen en daar Kortrijk en nog wat zuidelijker Rijsel en ginds Parijs. Wat dunkt u, zou dat voor onze Zeeuw- scho landen niet van belang zijn, om langs den koristen weg met do mijnstreken in België, met Rijsel, met Parijs verbonden te zijn? Laat ons dien koristen weg eens vervolgen. Yan Breskens over Schoondijke en Oost- burg, tusschen Aardenburg, en Sluis door over Eede naar Maldeghem over Aeitro naar Ivorlrijk, naar Rijsel, naar Parijs. «Mooi, maar van Maldeghem naar Thielt ligt geen spoorweg." 't Is waar, maar hoe lang zal die wegblijven De heer Isidore Neelemans had in 1800 al concessie voor dien weg; hij is helaas te vroeg gestorven; maar zoo dra Nederland te Maldeghem aansluit, is liet zoo goed als zeker, dat de weg van Malde ghem naar Thielt gelegd zal worden. «En do aansluiting van Maldeghem naar Eede?" Wel dat 's dood eenvoudig. De lijn Eeclon Brugge verkeert niet in de allergunstigste omstandigheden't is voor haar van belang meer volk aan hare lijn te krijgenligt de spoorweg tot Eede, dan is zij uit puur eigenbe lang gedwongen aan te sluiten; bovendien is de afstand Van de grenzen tot aan het station Maldeghem geen uur gaans, nOok al goed, maar gij volgt den natuur lijken weg niet." Wat belieft u Hoe loopt de rijkssteen weg? Van Maldeghem langs Aardenburg tot halfweg Sluis naar Oostburg', Schoondijke en Breskens. nEn dc lijn IJzendijke dan?" Ik heb u al gezegd, dal ik weinig op lieh met de aansluiting, die daar nog komen moet, ofschoon daar moer kans op zon beT slaan, dan aan de zijde van Sluis. Ik ge loof, dat in 't belang van dit land zou zijn, met het vijfde district verbonden te worden en acht daarom dat de lijn Schoondijke— IJzendijke doorgelegd moet worden tot Sa- van Gent. IJzendijke ligt dan ook verbon den aan 't Belgische spoorwegnet en het vierde district kan dan eens eene visite gaan maken bij 't vijfde. Ja we gaan dan ook in de wereld wonen, nu zijn weer heel en al builen. Nergens zijn de middelen van gemeenschap ellendiger, dan in 't vierde district, en ik ben overtuigd als de hoeren van de lange redevoeringen eens één reisje door ons landje deden, dat ze eendrachtig zouden: zeggen daar is waarachtig verbetering noodig." »En gelooft ge, dat hot zoo komen zal?" Ziet ge, dat's een gewetensvraag, man. Over 't geloof valt niet te twisten zegt de catechiseermeester, maar dat weet ik, dat hel zoo behoorde te komen, en wanneer de verschillende gemeentebesturen en de in woners van do verschillende gemeenten alle kleingeestigheden op zij schuiven cn niet elk om 'thardste gaat schreeuwen de spoor moet doormijn dorp, door mijne gemeente, maar uilen eendrachtig een goed plan ondersteunen, ja, dan heb ik hoop, dat we vooral het geld dat dit landje al hoeft opgebracht ook eens een (linken spoorweg in de plaats krijgen. De kleingeestigheid alleen kan er kwaad aan doen. G. A. VORSTERMAN VAN Ol.IEN.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1875 | | pagina 1