i JU IL X l AO VAX WESTELIJK ZEEüt X'. 08. If "ff" TT 1 1 Dit Weekblad verschijnt iedereu Dinsdag én Yiujdag. Prijs per dftie maanden voorliet voormalig éde district n- i n i Zeeland f 1,15; voor de overijl plaatsen des Jtijks, DCCCIIIO. per post f lOliO. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Prijs Advertentiënvan 1 5 regels f 0,75 elke regel daarboven 0.121/,.Groote letters naar het getal gewone die zij beslaan. ooy den U erkenden stand en Weldadigheid G C'. per regel. Ingezonden Stokken en Brieven, de Iteclsctie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Bericisien of Aledcifeelingen van Correspondente] te bezorgen bij den Uitgever dezer, aiies FRANCO. Om een denkbeeld te geven van de Ylaam- sehe beweging in Belgie nemen wij de vol gende praatjes over uit bet Weekblad de Kerels. Ofschoon niet geheel instemmende met sommige beschouwingen, achten wij het om de nabijheid van Belgie wel der moeite waard een kijkje te nemen in do daar be staande toestanden. s Onderwijs voor allen," zei luitenant Muny op de voordracht van 't WiUems-Fonds, «on derwijs voor de vrouw, voor den werker, enz.en terwijl ik die woorden overknauwde en met oen pintje lekker geperelden faro ging begieten, hoorde ik in eenen hoek der her berg een rumoer opgaan als een laatste oor deel: »'nen derde, troef smijt toe, dik op b. hier de pot." Weet ge van wie al dat lawijt kwam Raden kunt ge 't nog in geen honderd jaar, daarom zal ik 'tu maar kortaf zeggen: 't waren een reesemtje huismoeders, die hunnen zondag- nevens eene stevige pint en kaartspelende overbrachten. En 't huisgezin en de kookpot?. en de kleine pagadders?.. en de man die om zijn avondeten komt? en de kinderen die moeten siapen gaan!.. Och Ileerel... als 't u belieft, onderwijs voor die vrouwen 1 't Huisgezin dat een hemelsch paradijsken zou moeten zijn, is een voddenmagazijnin de kleerkas staan pot en ketel nevens trouw- rok en trouwkleed, en zoo vervolgensnaaien en stoppen kent moederken niet. De pagad ders zijn gewasschen of niet, loopen op straat of blijven t'lmis, vloeken, zingen, rooken, vrijen, spelen den baas als ze klein zijn, en spelen den groote op dertien jaar. De man, wanneer hij dat aardsch paradijsken 's mor- gends verlaat van op zijnen stroozak, die mis schien eens per week wordt omgetrokken en nooit de lucht ziet, vindt dat hij meer op» zijn gemak is in kroeg en jeneverhuis en komt alleen naar huis wanneer hij niet anders kan. De kinderen kruipen op hunne stroo- mat als ze van moè zijn er op neervallen. En de zorgvuldige huisvrouw speelt met de kaart en drinkt eene pint, terwijl do man den zatlap speelt en do kinderen den weg naar Hoogstraten zoeken. Onderwijs voor die verdwaalden Maar, wanneer ge 's maandags door de kwar tieren van 't laag der stad wandelt, er de kroegen en jeneverhuizen bezoekt (uit nieuws gierigheid wel te verstaan) en er die duizende werkers ziet in krioelen, huilend en tierend, en de vrouwen er nevens met een paar pa gadders op den arm en aan de hand, die reeds aan de halve scheut meèproevenwan neer ge daarbij dat jong geslacht van op hun dertien jaar en hunnen handel en wandel gadeslaat, zoudl ge dan u de vraag niet stel len: Ben ik hier in een beschaafd land of in eene wildernis van de oude wereld Be staat hier volksonderwijs of bestaat hier een vruchteloos volks onderwijs? Ik laat er u naar zoeken, lezer; in alle geval zal ik u de denkwijze mededeelen van mijne herberggeburen, die over Muny's voordracht redekavelden: «Binnen 12ö jaar vergaat de «wereld, in 't jaar'20ÖÖ na Christus geboorte. Dit weten de filosofen van onzen tijd, daarom wordt er tegenwoordig beier en rijker ga- «leefd dan voorheen, om alles zooveel moge- ilijk op te maken of onder elkander te ver- «deelen, enz." Die mannen nogtans hadden onderwijs ge noten en behoorden ook niet tot de klas die hun leven in de kroeg verslijten, maar, uit hunne samenspraak besluitende vroeg ik mij welk onderwijs hebben die mannen genoten?. Och Ileerel... zou Deinol zingen. Een materieel onderwijs zonder redeneering; zij kunnen lezen, schrijven en rekenen, maar van zulk onderwijs mag men zeggen gelijk de pastor in de vespers zingt: Zij hebben ooren maar hooren niet, zij hebben oogen maar zien niet, zij hebnen handen maar voe len niet, enz; zoo ook: zij lezen maar ver slaan niet wat zij lezen, schrijven maar weten niet wat, en rekenen zonder te weten waarom zij vermenigvuldigen of deelen, enkel omdat zij het in school zoo geleerd hebben. Onderwijs dus met redeneering, als 't u belieft Zou zelfs de redeneering niet op den voor grond moeten staan en bij gebrek aan degelijk onderwijs het onderwijs moeten vervangen oin toch ten minste redeneerende wezens te vormen en geene diermenschen: een soort van tweevoeters die waarachtig dén naam van mensch niet verdienen. Jammerlijk loopen ze er haardik midden onzer verlichte XlXe eeuw; pocht dan op vooruitgang, o groote statistiek, wanneer het werkelijk leven uwe legers cijfers in duigen blaast. De scholen vermeerderen ja het getal leerlingen vermeerdert ja het getal ongeletlerden vermindert ja maar bij dat al, verbe tert ook de zedelijke en stoffelijke toestand der maatschappij?.... Stel u in betrekking met de werkende en lagere klassen en antwoordt dan. Wij van onzen kant zullen voor het zedelijke de remedie aannemen opvoeding en voor het stoffelijke zuilen wij bij 't onder wijs voegen de redeneering. «Onderwijs voor allen," maar blijft nu nog de kwestie welk onderwijszal 't Fransch zijn of Vlaamsch onderwijs Voor ons Staats bestuur weet ge dat 't fransch moet zijn in de hooge sfeeren van ambtenaars, maar voor de lagere sfeeren, voor postboden, pak- en zak dragers, voerlieden en dat soort mag er ook wat vlaamsch bijkomen, immer zij staan recht- streeks in betrek met 't gemeen, Hetolli- ciecl onderwijs is dus het civiliseerend fransch. Ook in do burgerklas dringt die bestuurlijke taal. Zoo dong dezer dagen een mijner ken nissen naar eene plaats van bediende, en weet ge waarom hij werd afgeslagen Men antwoordde hem: «Vous meplaisezbeaucoup et je erois que vous feriez parlaitement nion «affaire, seulement vous avez trop l'accent sflamand." Hoe vindt ge die saus sa la parisienneMijnheer moest een fransclie blagueur hebben. Het kan dan ook niet missen dat de «Don qui blagucz" van achter Quiévrain het zoo hoog in de bovenkamer hebben en zij het gansche menschdom buiten schez nous" als kaboutermannekens aanzien. Zij [zijn door Staatswille onze hoeren en meesiers Buiten fransch en Vlaamsch, bezitten wij ook nog door de genade van Liberaal en Klerikaal, een liberaal en een klerikaal on derwijs; nog een twistappel, maar die durf ik niet pellen. Ik zal hem u wel eens too- uen, lezer, en u zijne roode en geele kaak wijzen, maar pellen moogt ge hem zelf De klerikale wang van dat appeltje ziet ge met de kiezingen, wanneer de pastor met zijne kudde naar de stembus komt. Vraag aan die schapen voor wie ze stemmen en waarom. Hunne gansche redeneering bestaat in «de pastor wil het God wil het;" daarop lezen ze een Vader Ons en smeeren ze panneken vet. 't Liberaal kaaksken is niet schooner. Bij de liberalen ook hebt ge domme redenecringlooze kudde, wier libe- ralismus bestaat in huilen en tieren, samen- schuilen en vensters breken op commando van eenen aanleider. die hunne keel ververscht

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1874 | | pagina 1