N°. 77. NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUW 3CH-VI .AAMEREN. Over Landbouw-Ondsrmjsop ds lagers scholen. i.iliciiik' Jaaix'iiiiff. X". 1874. Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag eu Vrijdag. Prijs pev dius maanden voorliet voormalig 4de district Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des .Rijks, framo per post f 1,30. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Prijs Advertentiënvan 1—5 regels f 0,75 elke regel daarboven Ö,l?d/g..(i route letters naar hcvt getal gewone regels die zij beslaan.- oor den "Vverkenden stand ea Weldadigheid 6 CL per regel. Ingezonden Stukken en Brieven, de Hecht e betreffendebenevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededecliugen van Correspondenten te-bezorgen bij den Uitgever dezer, alles PRANCO. Er is al lang sprake van geweest om aan de lagere scholen ooi; Land- en Tuinbouw onderwijs te geven. Onlangs werd die zaak ook besproken in de Grouingsc.he Maatschappij van Landbouw, in eene vergadering waarbij de commissaris des konings cn de Inspecteur van 't lager onderwijs tegenwoordig waren. Aangezien deze beide ambtenaren op de hoogte van den toestand van 't onderwijs kunnen zijn, is 'tniet onbelangrijk met hunne denkwijze, vooral met die van den inspecteur bekend j te worden. Dc Inspecteur gaftc kennen en staalde het mot bewijzen, dat land-en tuinbouwkunde als vakken van onderw. ter opleiding van onderwijz. van Rijkswege degelijk inaanmerkingbeginnen te ko men. Dit verdient waardeering. Vooral de on derwijzers op bet platte land, en dier getal is verreweg het grootere, kunnen, zoo zij cenigs- zins thuis zijn op (lat gebied, daarmede on getwijfeld veel nut doen. Zij kunnen dat builen en in de school. Wij zijn echter ten volle eens niet den heer Alberda van Eken- stein, dat de lagere school leervakken genoeg heeft, zoodat er voor wat nieuws weinig, ja geen tijd overschiet, vooral niet bij een school bezoek als tegenwoordig nog algemeen op bet platte land in zwang is. Doch al houden wij dat streng in het oog; al is liet onbe twistbaar, dat er op de lagere school in de verte geen sprake wezen kan van een cur sorisch onderwijs in landbouwkunde, zoo kan er toch occasioncel door den onderwijzer met zijn .leerling wel wat aan gedaan worden, liet zou aireede zeer boog rnogen gewaar deerd worden, indien wij voor onze scholen een goed stel platen bezaten met beelden en voorstellingen aan land- en tuinbouw ontleend. Van tijd tot tijd zou daarvan veel nut ge trokken kunnen worden. Onze toekomstige onderwijzers op kweek en normaalscholen behooren 'ook algemeen bekwaam gemaakt te "worden om onderwijs in die vakken te geven. In de toekomst moge het geen verre meer zijn liggen onmiskenbaar scholen voor voortgezet lager onderwijs, die, zal 't goed zijn, rekenschap moeten kunnen houden met plaatselijke be hoeden, als: fabriekwezen, zeevaart, handel, land- en tuinbouw. Zij zullen de meeste on zer tegenwoordige avondscholen, die vrij alge meen een kwijnend bestaan voortsleepten, moeten vervangen. Doch well; antwoord is er 1111 op de te Groningen gestelde vraag te geven: Zoude do Maatschappij van landbouw geen middo- len kunnen aanwenden ter bevordering dat het landbouw-onderwijs meer algemeen worde?" Wij willen onze meening' daarover niet achterhouden. De Maatschappij boude zich overtuigd, dat er op dezen oogenblii; bij den stand en de inrichting van ons lager onderwijs zeer wei nig aan te doen is, om meer algemeen en degelijk landbouw-onderwijs op de lager,e scholen te verkrijgen. De Maatschappij en alle voorstanders van land- en iuinbouwon- derwijs kunnen echter krachtig medewerken om een beteren toestand voor te bereiden. Zij móeten 'daartoe eerstens de handen ineen slaan, dat er bepalingen ..uitgelokt worden, waarbij alle arbeid, onder welken vorm ook, tot op 42jarigen leeftijd geheel verboden wordt. Zij moeten wijders -helpen om de overtuiging algemeen te maken, dat afgebro ken schoolbezoek alle wetenschappelijk onder wijs ook op meerderen leeftijd onmogelijk maakt, evenzeer dat het euvel van 't ver zuim en zijne gevolgen, niet maar alleen drukt op de wegblijvers maar ook op de geheele school. Eens school, die slordig bezocht wordt, kan, bij den moesten ijver des onder wijzers, zijne leerlingen niet lot een hoog peil van algemcene ontwikkeling brengen. Zij moeten wijders de school niet van haar hoofdplicht: de verstandelijke en zedelijke ont wikkeling en vorming van het kind afleiden en haar niet tot een wetenschappelijke in richting willen vervormen. Er moet een algemeen streven wezen om de schooi do gelegenheid te schenken, dat hare leerlingen, Hink ontwikkeld, haar verlaten. Docht om daartoe te geraken rust op de le den der Groningschc Maatschappij, rust op duizenden en tienduizenden in den lande een dare plicht. Zonder leerplicht wordt ons onderwijs niet goed en bereikt het nimmer een flinke hoogte. Eerst daarmede zal de school, zoo het noodige aan haar ten koste gelegd wordt, de vleugelen krachtig kunnen uitslaan. Eerst daarmede zal aigemeene en degelijke ontwikkeling tot in alle standen doordringen en het mogelijk worden om den twaalf- dertienjarigen knaap,j ook uit het' volk, die kundigheden aan te brengen, hem in het maatschappelijk leve;; tro c.'mikbaar. De voorstanders van professiormeel onder wijs, welk dan ook, zullen zich krachtig voor hun doel in do bres stellen, zoo zijde lagere' school gelegenheid scheuken om zich volko men te ontwikkelen. Eerst als zij dit dan kan zal zij knapen leveren van grondbezit ter en arbeidsman, die occasioneel meer be paald in scholen van voortgezet (hcrhluing) onderwijs zich met de grondbeginselen van land- en tuinbouwkunde cn ooi; van andere vakken vertrouwd zullen kunnen maken. Al vervaardigt men dan nu ook nog zoo veel handboeken, het haat niets. Geen we tenschap, hoe populair ook voorgesteld, wordt gemeen goed als er geen hersenen voor zijn om liaar op te vatten, te -verwerken en zoo tot haar eigendom te maken. Hoe goed liet dan ook zij, dat de lïegee- ring zorgt dat er onderwijzers voor land-en tuinbouw komen, deze zullen niet veel zaad te strooien hebben, of hun zaad op de rof- s.en werpen, zoolang de lagere school niet werkelijk de leerlingen geschikt heelt kunnen manen tot dat onderwijs. Nog eens, daartoe komen wij zonder leer plicht niet. Moge de Maatschappij van Land bouw hiertoe maar medewerken. Hetgeen de beer Dlaupot ten Gate daar gezegd heeft is ook ten volle toepasselijk op dit district. Wij hebben eeno wet noodig, die ver biedt, dat kinderen beneden 12 of iojarigen leeftijd door inhalige bóeren mogen gebruikt worden als boswachtereene wet, die aan de ouders verbiedt te vroeg hunne kinderen in dienst te laten gaan bij vreemden gewoon lijk voor een daggeldje, dal van luttel be- teokenis is. Zoolang die wet er niet is, zal een groot gedeelte van de kinderen uit den werkenden' stand te onontwikkeld blijven om hot onder wijs in Land- en Tuinbouw te kunnen volgen. Verder, is het noodzakelijk, dat gedurende de wintermaanden liet ouderwijs hwhalings onderwijs worde; dat er aan ouderen van jaren gelegenheid -gegeven worde, om het vroeger geleerde te onderhouden cn voort te zetten. Men verbeeldt zich te dikwijls dat de school voor 't gemak der ouders dient ingericht te zijn en dat 's mis. De school is geene be waarplaats voor kindieren, maar cene leer plaats en de avondschool moet dus niet open staan voor hen, die nog in da tern o i vallen '0111 op de dagschool ts gaan. D - weinige ontwikkeling, die ook in dit dis',': :l Li"i de mc-asie la;:..-bouwers te vinden

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1874 | | pagina 1