NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREi
Een fRsrkwaardig bosk.
N°. 31.
Vijftiende Jtinrgiina;.
A0. 1874.
Vrijdag 3 Juli
FEUILLETON.
Uit de Duitsche Volksverhalen.
Politiek Overzicht
SLÏISCB
Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Yrijdag.
Prijs per duie maanden voor het voorr 'g 4de district
Zeeland 1,15; voor de overige plaatsen des Itijks, franro
per post 1,30.
Prijs Advertentiënvan 1 5 regels f 0,75 elke regel
daarboven 0,121/2.Groote letters naar het getal gewone
regels die zij beslaan.
Afzonderlijke Nummers f 0,05.
"Ingezonden Stukken en Brieven, de liedactie betreflende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of Medcdeelingen van Correspondenten,
te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles PBANCO.
De wave geschiedenis van Jozna
Davids uit het Eiigelsch vertaald
door C. Vosmaer.
Hoogst waarschijnlijk fs reeds door velen
het werk, welks titel hierboven door mij
werd afgeschreven, gelezen, misschien ook
herlezen; maar even zeker is 't, dat velen
onbekend zijn met een hoek dat in aller
baden diende te zijn.
De strekking van dit gulden boekske is
van het hoogste belang:
9 Wat is waar, de wetenschap of Jezus?
Als de wetenschap waar is, waarom liech-
ten wij dan vol vooroordeel aan de letter
»van een geloof, welks geest dood is?
Als Jezus de waarheid is hoe kunnen wij
»dan een uur uitstellen zijne lessen en zijne
daden, zoo hartstochtelijk humanitair als
beiden waren, in ons eigen maatschappelijk
sen staatkundig leven over te brengen?
»De hinderpalen tegen een practisch cliris-
lendom komen van de zijde dor christelijke
belijders.
9 Laat zij, die het vermogen, dit verschijn-
ssel voldoende verklaren,
«Zoo Jezus wederkeerde, hij zou in Europa
evenmin als een Messias erkend worden
»als voor achttien eeuwen in Palestina. De
«wereld is daaromtrent niet veranderd sinds
s Pontius Pilatus en Barabas."
Ziedaar in weinige woorden aan het
voorbericht der schrijfster ontleend de slellin-
li.
Daar in de lade, waarin mijne juweelen bewaard
worden, ligt een toovermiddel, dat gij na mijn
overlijden moet iu bezit nemen. Een boog ge
leerd wijsgeer, Albertus Magnus geheeten, die veel
belangstelling toonde bij gelegenheid van uwe
geboorte, beeft het onder begunstiging van een
of ander sterrcbeeld vervaardigd en mij tocver-
gen in dit 'boekske geopperd en in 't breede
ontvouwd.
Niets is verder van het christendom afge
weken dan do tegenwoordige maatschappij;
niemand verder van do zuivere leer van Jezus,
dan zij, die zich bij uitnemendheid zijne
dienaars en volgelingen noemen.
Of is die vraag bij u nooit opgekomen,
die Jozua aan den predikant Grand deed:
Waarom loeft u dan in een mooi huis
9 en geeft u groote diners en laat do arme
«Neel bijna sterven in haar vermolmde hut;
sen dan do weduwe Pregel met hare zes
9 kinderen en geen kleederen?" wanneer gij de
rijke woningen ziet van lien, die zich bij
uitsluitingen de dienaars noemen van den
zoon des menschen, die geen hol had gelijk
de vossen om te wonen, zelfs geen steen
om zijn mat hoofd ter ruste tc leggen?
Treft het u niet, dat Jezus zich alleen be
woog onder do minderen des volks, onder
visschers en tollenaars en dat zij, die zich
zijne dienaars noemen, zijne opvolgers, steeds
en overal trachten de hoogste sporten te
beklimmen op de ladder der maatschappij;
dal hij, wien men er een verwijt van maakte,
dat hij omging met kennelijke zondaren, steeds
in strijd was mot de priesters on schriftge
leerden van zijnen tijd, die in al hunne daden
geheel overeenkomen met lien, die zich thans
nog de voorgangers der gemeente noemen?
Waarlijk lezers, de waarheid is hard, zeer
hard, maar cén van do twee: Christus is het
eene noodige en dan moeten wij de maat
schappij inrichten volgens zijne stellingen; of
de maatschappij is goed ingericht en dan die
nen wij Christus af te schaffen, omdat de
maatschappij geheel met zijne leer in strijd is.
Overal zie ik mededinging en nergens
9christelijke verdediging van den zwakke;
9 overal hel dogma aangebeden en nergens
9 Jezus in praktijk gebracht."
Indien Christus gelijk had, dan heeft het
tegenwoordige christendom ongelijk; en in
dien de tegenwoordige maatschappij gelijk
heeft, dan heeft Christus te vergeefs geleefd!
Maar genoeg.
Van den heiligen Augustinus wordt ver
haald, dat hij eene stem hoorde, die hem
toeriep tolle, lege! neem en lees!
Dat hij, aangespoord door die woorden,
nam, en las, en bekeerd werd.
Ook ik roep u toe aangaande dit uitne
mende werkje:
TÖLT.E LEGE 1
Met 49 tegen G stemmen heeft gisteren-de
zoogenaamde constitutioneels commissie der
Fransché Nationale Vergadering het voorstel
van Casimir Périer strekkende, gelijk men
weet, tot definitieve organiscering der Repu
bliek, verworpen. Trouwens een ander resul
taat had men niet verwacht. De commissie
heeft vervolgens aan eene sub-commissie,
waarin o. a. de afgevaardigden Daru en
Lacombe zitting hebben, opgedragen tegen
a. s. Woensdag een voorstel in gereedheid te
brengen 't welk niet alleen de grondslagen
eener Constitutie zal moeten bevatten, maar
dat ook werkelijk de artikelen zal moeten be
helzen eener constitulioneclc wet.
Hiermede evenwel is nog volstrekt niet
gezegd, dat Périers voorstel niet inde Kamer
zal worden in stemming gebracht en aange
trouwd u er liet gebruik van te lecren kennen.
Dit kunstwerk is een metalen spiegel, gevat in
een lijst van gedegen goud. Voor degenen, die
er in zien heeft hij de eigenschappen van een ge
wonen spiegel; maar voor u bezit hij daarenbo
ven de gave om alles waarnaar gij hem vraagtin
duidelijke beelden voor te stellen, zoodra gij de
spreuk opzegt, die gij zult vinden iu het tafeltje,
dat gij bij dezen ontvangt; wacht er u voor hem
ooit uit ongepaste nieuwsgierigheid te raadplegen,
of hem onbezonnen uw toekomstig levenslot af te
vragen. Beschouw dezen wonderspiegel als een
achtenswaardig vriend, dien men zich wel wacht
met onbeduidende vragen lastig te vallen, doch
in wien men in de gewichtigste oogenblikken van
het leven altijd een getrouw raadgever vindt.
Daarom, wees wijs en voorzichtig bij het gebruik
en bewandel het pad der deugd, opdat niet de
spiegel, besmet door den giftigen adem van de
ondeugd, voor uw aangezicht dof worde." Nadat
de stervende moeder deze toespraak geëindigd
had, omhelsde zij de troostelooze Richilda, en had
weldra den laatsten strijd gestreden.
De freule was ten diepste getroffen ever het
verlies harer lieve moeder, kleedde zich in rouw
gewaad en bracht een liarcr schoonste levensjaren
door met weenen, tussclien de kloostermuren en
in gezelschap van de eerwaardige en vrome zus
ters, zonder ooit de nalatenschap harer moeder na
te gaan of in den wonderbaren spiegel te zien.
De tijd verzachtte 'larg-:amerhand haar kinderlijk ver
driet; de bron harer tranen droogde, en toen het
hart der jonkvrouw niet meer werd bezig gehou
den door deze hartstochtelijke ontboezemingen begon
zij al spoedig in hare eenzame cel tc klagen over
verveling.
Zij bezocht daarom dikwijls de spreekkamer,
vond er ongemerkt smaak in om met de tantes
en neefs van de nonnen te praten, en deze laatsten
waren zoo ijverig om hunne opwachting te maken
bij hunne vrome nichten, dat zij elkander bij
troepen aan het tralievenster verdrongen als de