SPOORWEGEN EN CORRESPONDENTEN.
December 1873.
December 1873.
vaa 31ö tfrauè» voor tuomeo t« betaleu aan U#u
heer notaris Wallyn. Voor de wijk Celie, te
St-Laureins, op eene eenzame plaats, werd de
Trouw op eens aangegrepen door een mansper
soon die, achter een boom verborgen, haar had
afgewacht. De kerel had zich onkenbaar ge
maakt door een houtzagersfloers over zijn gelaat
te trekken. Hij wierp de vrouw op den grond
en beroofde haar van de beurs, waarin de 315
francs stak, als ook van 3 fr. klein geld in hare
zakken. De booswicht is onbekend.
Men schrijft uil Hasselt: Er gebeurt tegen
woordig een feit van het hoogste belang
bet toepassen van eene nieuwe brandstof, die
dezer dagen ontdekt is. Deze ontdekking is eene
weldaad en Ramaekersdie ze bekend gemaakt
heeft, verdient eene nationale belooning. Ziehier
het ware middel om de nieuwe aardkolen te
makenOp 50 kilos kleine kolen neemt men
70 kilos aarde, onverschillig welke. Men doet
een halven kilo sodazout in een weinig warm
water oplossen men mengelt de koleu en de aarde
met dit water, zoodanig dat men een halfdroog
mengsel bekomt. Het vuur op de gewoue wijze
ontstoken zijnde, kau het onderhouden worden
met de gemelde mengeling, die op ongelofelijke
wyze brandt en eene grootere hitte geeft dan
kolen alleen.
Een wel aangelegd vuur kan 4 uren branden,
zonder dal het noodig is den kachel vee! te vul
len. Voor open vuren, maakt men kleine bollen,
maar zij moeten binnen de acht dagen verbrand
worden. Voor de keuken moet men er een weinig
grove kolen bij doen. Deze ontdekking zal in
het verbruik der kolen 50% doen sparen en zal
gevolgelijk den prijs der kolen doen afslaan.
Men leest in het Journal de CharleroiWij
hebben zelf de proef genomen met de aardkoieu.
Wij hebben gemengd 3 kilos aarde, i kilo fijne
kolen, 150 grammeu sodazout, (5 centimeo) en 300
grammen water. Wij hebben bekomen een dik meng
sel eenigszius grijs. Een schop daarvan, gewor
pen op een brandend vuur, brandt maar na 5 of
6 minuten tijdsverloop, met eene vrij hevige vlam.
De samenstelling brandt lang en geeft veel warmte.
Men zou er ook bollen kunnen van vormen, of er
misschien een beter mengsel dan het onze van
kunnen maken. Een onzer lezers, die ons den
uitslag van zijne proef heeft doen kennen, heeft
ons laten weten dat, nadat het mengsel uitgebrand
is, er een soort van steeu overblijft.
Men leest iu het Journal de Liége: Een onzer
inschrijvers laat ons weteu, dat bij-de proef ge
daan heeft en ten volle is geslaagd. Hij heeft met
een mengsel van 3/4 aarde, 1/4 kolen en een
weioig sodazout zijn middagmaal bereid.
FRANKRIJK.
Ziehier nadere bizonderbeden over het vergaan
van de Ville du Havre
De Frausche overzeesche pakketboot Ville du
Havre verliet zooals reeds gemeld is, New-York,
den 15 November. Aan boord waren 89 eerste,
19 tweede, 27 derde en 6 dekpassagiers, totaal
141. De bemauning telde alles te zaraen gere
kend 17*2 personen. Al de passagiers verlieten
Amerika om met hunne familien den winter in
Frankrijk over te brengen, deze voor hun ver
maak, gene om gezondheidsreden. Ouder de ge
redde schipbreukeliugen zijn kinderen die hunne
ouders, ouder* die hunne kinderep verloren heb
ben andere betreureu het gemis van broeders of
zusters.
By het verlaten van New-York hing er een
zware mist over den Oceaau, die niet opklaarde
voor den nacht van 20 November, hetgeen de zorg
van kapitein eu stuurlieden wat verlichtte.
Vrydag 21 November ontstond er een frissche
bries, die weidra overliep tol eene hevige wind
bui. De volgeude nacht was helder verlicht door
de sterren. Passagiers en bemauning waren nu
geheel bevrijd van het hen omringend gevaar, dat
de mist altijd medebrengt. De kapitein, die
na het vertrek uit New-York het dek nog bijna
niet verlaten had, en de passagiers gingen rond
middernacht naar de kooi en lieten het vaartuig
onder toezicht van den eersten stuurman.
Al de passagiers lagen te bed en alles scheen
wei aan boord, tot omtrent 2 uur na middernacht
iedereen uit den slaap geschud werd door een
verschrikkelyken schok, die eik deel van het
vaartuig uit elkander scheen te slaan. Mannen,
vrouwen en kinderen sprongen in huune slaap-
kleedereu aan dek, om daar de boegspriet van
een groot vaartuig over het dek van den stoom
boot te zien hangen en het onheilspellend ge-
Uruisch te hooren, dat hel water veroorzaakte,
terwijl het snel de kiel vau hun eigen vaartuig
vulde. De Loch Earn van Liverpool naar New-
York, was langs stuurboordzijde op de Ville du
Havre geloopeu, en had eene opening van 12 voet
iu haar dek geslagen, terwijl de ijzeren platen
der zijde op eeue breedte vau ougeveer 25 tot
3D voel verbrijzeld wareu. De vrees, door welke
de passagiers getroffen werdeu, was oorzaak
dat velen met het vaartuig iu den schoot der
zee begraven werdeu, want alvorens zij geheel
tot bezinning waren teruggekeerd, hadden zich
de golveo voor altijd over hel prachtig vaartuig
vaartuig gesloten.
Door de kracht der botsing stortten de groote
en bezaaumasteu van de stoomboot op het dek ueêr.
verbrijzelden iu hunuen val twee der groole
sloepen van de stoomboot en berokkenden een
vreeselijk overlijden aau talrijke passagiers, die
ouder de zware lichameu verpletterd werdeu. De
snelheid waarmede het vaartuig zonk, liet niet
toe meer dau eene sloep en de boot van den
kapitein te water te brengen, la minder dan
12 minuten was de Ville du Havre met passa
giers en equipage in de zee verdwenen, behalve
de tweede stuurman, die inde sloep zat en eeoige
matrozen, die met de boot van den kapilien over
boord gezet waren.
De Loch Earn zette, na klaar geloopen te zijn
van bet overzeilde vaartuig, vier booten te water
om de passagiers en matrozen op te visschen,
welke op zee rondzwalkten, deze op eeu plank,
gene aaDeeue redboei, weêr andere op ledigevaten
en alles wat hun vlottend onder de hand viel.
Zoo snel zonk de stoomboot, dal geen enkel
persoon van dek kon gered worden. Vele van
ben werdeu, nadat zij weer boven water kwamen,
opgevisebt, maar nog meer zonkeu oogenblikke-
Jijk terug om niet meer te verschijuen.
De kapitein en eerste stuurman, welke met de
stoomboot in de diepte verdwenen, werden na
twee uren in het water gelegen te hebben, opge-
vischt. Van al do personen die aau de machine
gebruikt werden, is alleen Je hulp-mecbanicien
gered. Vele vrouwen werden eerst cered, nadat zij
geruimen lyd iu hel water hadden rondgedreven.
Toen alle hoop verdwenen was, om nog meer
drenkelingen ter hulp te komeD, keerden de
booteo naar de Loch Earn terug. Dal vaartuig
zelve had geene schade bekomen en kon onge
stoord de reis voortzetten, met de geredde schip
breukelingen, die er niets hadden afgebracht dan
het leven eu de kleederen, welke zij aan het lijf
droegen.
De Ville du Havre is de oude raderstooroboot
Napoleou III, welke iu 1872 in Engeland tot een
schroefboot hermaakt is, van waar zij in Maart
1873 naar Havre terugkeerde, om haar gewoon-
lijkeu dienst te hernemen. Het stoomschip mat
128 meters vau den spiegel lot de boegspriet eu
had eeue tonaeraaat, die 5400 last bedroeg. De
machine bezat eepe kracht van 1200 paarden.
Een bedrieger uit de groote wereld. De poli
tie van Parijs heeft de haod gelegd op een ke
rel met name Felix Mistard die gelijk meu het
zien zal, eene plaats verdient onder de bedriegers
van „high—life." Het is inderdaad onder den naam
van den graaf van Saiul-Floreut d'Harse, dat
Mistard in de rue des Mornès, te Baiiguolles,
aangehouden werd.
Mistard woonde er sedert zes maanden co ver
teerde er veel geld. Hij zeide, dat hij groote
eigendommen in Touraiue had geërfd van een
oom, den markies de Rieuvray. Oonoodig te
zeggen, dat deze markies geheel en al iu den
Franschen adel oubekcud is.
Dank aan deze labelwist Mistard zich overal
goed te doen onthalen en hij was er iu gelukt
de band te krijgen van een meisje vau goeileu
huize.
De geboden zouden afgeroepen worden, want
Mistard had zich papieren gefabriekeerd of die
gestolen mei den naam van graaf de Sainl-Flo-
rent d'Harse. Het is een kleermaker, de heer
Hoschler, die de aanklac'it der politie op dezen
kerel beeft gelrokken. Ongerust over de betaling
zijner rekening, die zeer hoog liep, had hij de
nieuwsgierigheid naar Touraiue te gaan om eeus
te zien hoe de zaken daar slouden en bij zijne
terugkomst deed by verslag van betgeen hij
gezien had,
Mistard werd Zaterdag morgen bij het verlaten
van zijn bed aangehouden. Hij was bezig met
een fljue sigaar te rookeu, gezeten aan zijn vuur,
en had een prachligen kamerrok aanmet zijde
geboord.
Kleed u en wat spoedig, zeiden hem de agen-
teu. Hy deed een overjas aan en hij werd naar
Mazas geleid en in de cel no. 41 opgesloten.
Het blijkt uit het onderzoo» en uit zijne eigene
verklaringen dal de zaak meer ingewikkeld is
dan zij in den beginne scheen. Mistard die iu
1862 voor de asiisen van Seioe-et-Marne eene
veroordeeliug lot drie jaren gevangenisstraf ou
dergaan heeftvoor aflroggelarijheeft deel ge
maakt vau het leger der Commune, als aide do
camp van den beruchten Jaclard en hij was ver
volgens kapitein van hel 17e legioen. Hij had
te klagen over Felix Pyat eu bij zond hem zijne
getuigen Jaclard en hel lid der Commune Malon.
Ik zal maar vechten, zeide Felix Pyat, als de
Commune zal gezegepraald hebben. Ik moet tot.
dien dag mijn bloed voor de Commune bespareu
Mistard zal eerst voor de correctiouneele recht-
IJZERENWEGEN VAN DEN STAAT.
De uren geleekend met een sterretje t*) zyn Expres-Treinen,
doch meest allen met rijtuigen van le, 2e en Se kla».
Verlrek van Brugge naiir Oostende
7 20; "9,-28; "10,39; 11,06; 2,43; 4,40; "5,16;
"7,27 en 8,43.
Verlrek van Brugge naar Gent. Aalst,
Brussel, Mechelen eu Antwerpen:
•4,59; "6,49; 7,07; 9,39; 12,39; 2,52; 3,31; "5.59; en
6,43
Vertrek van Brugge naar Korlrijk, Bijssel,
llouai, Alrecht, Amiens en l'arijs
8.25; 12,50; 5.13 en 6,42.
Verlrek van Oostende naar Brugge:
•1,30; "6,20; 6,28; 9; 12; 2,13; "3,06; 5,27; eu6;01.
Verlrek van Gent naar Brusee
6; *8,38; 9,41; 9,46; 1,23; 3,25 "4,26, 6,37 en 7,23.
Verlrek van Brussel naar Brugge:
•7,20, 7.26; 8.14; 11,06; 11,53; "3,12, "4,58; 5,35;
en 5,55
MO;
Vertrek van An t werp en naar Brugge
10; 7,15; 8,50; 10,50, 2,20 en 3,45.
Vertrek van Mechelen naar Brugge:
6,45: 10,40; 1,33; 4,39 en "5,50.
Vertrekt van Rtjssel naar Brugge:
5,20; 8,25; 11,05; 2,28; en 4.45.
Vertrek van Parijs naar Brugge:
6,25; "7,20; "3,45. "8, 9.55 en 11,20.
IJZERENWEGEN DOOR HET LAND
VAN WAES ENZ.
BRUGGE - BLANKEMBEROHE - HEVST
EN TERUG.
Treinen vertrekkende uit Brugge.
BRUGGE (gr. statie) Vertr. 7,30 11.04 2,59 en 7.25,
(kom) 7,36; 11,10; 2.56 en 7,31.
Blankenberghe 8,10; 11,46; 3,30 en 8,05.
Aank. te rieyst 8,25; 12; 3,45 en 8,20.
Treinen vertrekkende uit Heysfc.
Ileyst Vertr' 5,45 8,30 11,30 en 530.
Blankenberahe 6,10; 8,55; 12; en 6.
Aank. te BRUGGE (kom) 6.32; 9,17: 12,23 en 6.23.
(gr. statie) 6,38; 9,23; 12,29 en 6,30.
Treinen vertrekkende uit Brugge naar
Oslende. 9,28; 10,39; 2,43; *7.27. en 8,43.
Roussclare, Korlrijk, enz. 8,2o; 12,50; eu 6,42.
Treinen aankomende te Brugge van
Oostende. 7.02; 12,34; 2,13; en 6,38.
Kortrijk,Rousselarc,euz. 12,20; eti2,I5
BRUGGE MALDEGHEM - EECLOO GENT
EN TERUG.
Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen
tot 's anderendaags,
le klas 4 fr.; 2e klus 3 fr-.; 3e klas 2 fr.
Dc uren geteekend met een sterretje zijn Expres-Treinen,
rijtnigen van le en 2e klas.
Treinen vertrekkende uit Brugge:
BRUGGE. *7,30; 9,25; 12.45; 2,30; «4,15 en 7.
Maldeghem *8; 9.50; 1,15; 3,15 *4.35: en 7,30.
EECLOO. 5,50;®8,*20; 10,10; 1,35; 4, *4,55; 6, eu 7,5
Aank. te GENT. 6,40, *8,55; 10,45; 2,10; 4,50
*5;20 6,35 en 8.25.
/Treinen vertrekkende uit Gent
Lokeren, St. Nicolaas, Antwerpen. 4.25; 7,00;
*9.25; 10,40; 2,45; *5.30; 6,40 en 8,40.
Treinen aankomende te Gent
komende uit:
Antwerpen, St. Nicolaas. Lokeren. 4,40,7,15;
*8,50; 10,50; 2,15; 3,45, en 7.
Aank. te Gent. 6,55; 8,55; *10,10; 12,30; 4; *5,05
en 8,35