SPOORWEGEN EN CORRESPONDENTEN. December 1873. December 1873. vaa 31ö tfrauè» voor tuomeo t« betaleu aan U#u heer notaris Wallyn. Voor de wijk Celie, te St-Laureins, op eene eenzame plaats, werd de Trouw op eens aangegrepen door een mansper soon die, achter een boom verborgen, haar had afgewacht. De kerel had zich onkenbaar ge maakt door een houtzagersfloers over zijn gelaat te trekken. Hij wierp de vrouw op den grond en beroofde haar van de beurs, waarin de 315 francs stak, als ook van 3 fr. klein geld in hare zakken. De booswicht is onbekend. Men schrijft uil Hasselt: Er gebeurt tegen woordig een feit van het hoogste belang bet toepassen van eene nieuwe brandstof, die dezer dagen ontdekt is. Deze ontdekking is eene weldaad en Ramaekersdie ze bekend gemaakt heeft, verdient eene nationale belooning. Ziehier het ware middel om de nieuwe aardkolen te makenOp 50 kilos kleine kolen neemt men 70 kilos aarde, onverschillig welke. Men doet een halven kilo sodazout in een weinig warm water oplossen men mengelt de koleu en de aarde met dit water, zoodanig dat men een halfdroog mengsel bekomt. Het vuur op de gewoue wijze ontstoken zijnde, kau het onderhouden worden met de gemelde mengeling, die op ongelofelijke wyze brandt en eene grootere hitte geeft dan kolen alleen. Een wel aangelegd vuur kan 4 uren branden, zonder dal het noodig is den kachel vee! te vul len. Voor open vuren, maakt men kleine bollen, maar zij moeten binnen de acht dagen verbrand worden. Voor de keuken moet men er een weinig grove kolen bij doen. Deze ontdekking zal in het verbruik der kolen 50% doen sparen en zal gevolgelijk den prijs der kolen doen afslaan. Men leest in het Journal de CharleroiWij hebben zelf de proef genomen met de aardkoieu. Wij hebben gemengd 3 kilos aarde, i kilo fijne kolen, 150 grammeu sodazout, (5 centimeo) en 300 grammen water. Wij hebben bekomen een dik meng sel eenigszius grijs. Een schop daarvan, gewor pen op een brandend vuur, brandt maar na 5 of 6 minuten tijdsverloop, met eene vrij hevige vlam. De samenstelling brandt lang en geeft veel warmte. Men zou er ook bollen kunnen van vormen, of er misschien een beter mengsel dan het onze van kunnen maken. Een onzer lezers, die ons den uitslag van zijne proef heeft doen kennen, heeft ons laten weten dat, nadat het mengsel uitgebrand is, er een soort van steeu overblijft. Men leest iu het Journal de Liége: Een onzer inschrijvers laat ons weteu, dat bij-de proef ge daan heeft en ten volle is geslaagd. Hij heeft met een mengsel van 3/4 aarde, 1/4 kolen en een weioig sodazout zijn middagmaal bereid. FRANKRIJK. Ziehier nadere bizonderbeden over het vergaan van de Ville du Havre De Frausche overzeesche pakketboot Ville du Havre verliet zooals reeds gemeld is, New-York, den 15 November. Aan boord waren 89 eerste, 19 tweede, 27 derde en 6 dekpassagiers, totaal 141. De bemauning telde alles te zaraen gere kend 17*2 personen. Al de passagiers verlieten Amerika om met hunne familien den winter in Frankrijk over te brengen, deze voor hun ver maak, gene om gezondheidsreden. Ouder de ge redde schipbreukeliugen zijn kinderen die hunne ouders, ouder* die hunne kinderep verloren heb ben andere betreureu het gemis van broeders of zusters. By het verlaten van New-York hing er een zware mist over den Oceaau, die niet opklaarde voor den nacht van 20 November, hetgeen de zorg van kapitein eu stuurlieden wat verlichtte. Vrydag 21 November ontstond er een frissche bries, die weidra overliep tol eene hevige wind bui. De volgeude nacht was helder verlicht door de sterren. Passagiers en bemauning waren nu geheel bevrijd van het hen omringend gevaar, dat de mist altijd medebrengt. De kapitein, die na het vertrek uit New-York het dek nog bijna niet verlaten had, en de passagiers gingen rond middernacht naar de kooi en lieten het vaartuig onder toezicht van den eersten stuurman. Al de passagiers lagen te bed en alles scheen wei aan boord, tot omtrent 2 uur na middernacht iedereen uit den slaap geschud werd door een verschrikkelyken schok, die eik deel van het vaartuig uit elkander scheen te slaan. Mannen, vrouwen en kinderen sprongen in huune slaap- kleedereu aan dek, om daar de boegspriet van een groot vaartuig over het dek van den stoom boot te zien hangen en het onheilspellend ge- Uruisch te hooren, dat hel water veroorzaakte, terwijl het snel de kiel vau hun eigen vaartuig vulde. De Loch Earn van Liverpool naar New- York, was langs stuurboordzijde op de Ville du Havre geloopeu, en had eene opening van 12 voet iu haar dek geslagen, terwijl de ijzeren platen der zijde op eeue breedte vau ougeveer 25 tot 3D voel verbrijzeld wareu. De vrees, door welke de passagiers getroffen werdeu, was oorzaak dat velen met het vaartuig iu den schoot der zee begraven werdeu, want alvorens zij geheel tot bezinning waren teruggekeerd, hadden zich de golveo voor altijd over hel prachtig vaartuig vaartuig gesloten. Door de kracht der botsing stortten de groote en bezaaumasteu van de stoomboot op het dek ueêr. verbrijzelden iu hunuen val twee der groole sloepen van de stoomboot en berokkenden een vreeselijk overlijden aau talrijke passagiers, die ouder de zware lichameu verpletterd werdeu. De snelheid waarmede het vaartuig zonk, liet niet toe meer dau eene sloep en de boot van den kapitein te water te brengen, la minder dan 12 minuten was de Ville du Havre met passa giers en equipage in de zee verdwenen, behalve de tweede stuurman, die inde sloep zat en eeoige matrozen, die met de boot van den kapilien over boord gezet waren. De Loch Earn zette, na klaar geloopen te zijn van bet overzeilde vaartuig, vier booten te water om de passagiers en matrozen op te visschen, welke op zee rondzwalkten, deze op eeu plank, gene aaDeeue redboei, weêr andere op ledigevaten en alles wat hun vlottend onder de hand viel. Zoo snel zonk de stoomboot, dal geen enkel persoon van dek kon gered worden. Vele van ben werdeu, nadat zij weer boven water kwamen, opgevisebt, maar nog meer zonkeu oogenblikke- Jijk terug om niet meer te verschijuen. De kapitein en eerste stuurman, welke met de stoomboot in de diepte verdwenen, werden na twee uren in het water gelegen te hebben, opge- vischt. Van al do personen die aau de machine gebruikt werden, is alleen Je hulp-mecbanicien gered. Vele vrouwen werden eerst cered, nadat zij geruimen lyd iu hel water hadden rondgedreven. Toen alle hoop verdwenen was, om nog meer drenkelingen ter hulp te komeD, keerden de booteo naar de Loch Earn terug. Dal vaartuig zelve had geene schade bekomen en kon onge stoord de reis voortzetten, met de geredde schip breukelingen, die er niets hadden afgebracht dan het leven eu de kleederen, welke zij aan het lijf droegen. De Ville du Havre is de oude raderstooroboot Napoleou III, welke iu 1872 in Engeland tot een schroefboot hermaakt is, van waar zij in Maart 1873 naar Havre terugkeerde, om haar gewoon- lijkeu dienst te hernemen. Het stoomschip mat 128 meters vau den spiegel lot de boegspriet eu had eeue tonaeraaat, die 5400 last bedroeg. De machine bezat eepe kracht van 1200 paarden. Een bedrieger uit de groote wereld. De poli tie van Parijs heeft de haod gelegd op een ke rel met name Felix Mistard die gelijk meu het zien zal, eene plaats verdient onder de bedriegers van „high—life." Het is inderdaad onder den naam van den graaf van Saiul-Floreut d'Harse, dat Mistard in de rue des Mornès, te Baiiguolles, aangehouden werd. Mistard woonde er sedert zes maanden co ver teerde er veel geld. Hij zeide, dat hij groote eigendommen in Touraiue had geërfd van een oom, den markies de Rieuvray. Oonoodig te zeggen, dat deze markies geheel en al iu den Franschen adel oubekcud is. Dank aan deze labelwist Mistard zich overal goed te doen onthalen en hij was er iu gelukt de band te krijgen van een meisje vau goeileu huize. De geboden zouden afgeroepen worden, want Mistard had zich papieren gefabriekeerd of die gestolen mei den naam van graaf de Sainl-Flo- rent d'Harse. Het is een kleermaker, de heer Hoschler, die de aanklac'it der politie op dezen kerel beeft gelrokken. Ongerust over de betaling zijner rekening, die zeer hoog liep, had hij de nieuwsgierigheid naar Touraiue te gaan om eeus te zien hoe de zaken daar slouden en bij zijne terugkomst deed by verslag van betgeen hij gezien had, Mistard werd Zaterdag morgen bij het verlaten van zijn bed aangehouden. Hij was bezig met een fljue sigaar te rookeu, gezeten aan zijn vuur, en had een prachligen kamerrok aanmet zijde geboord. Kleed u en wat spoedig, zeiden hem de agen- teu. Hy deed een overjas aan en hij werd naar Mazas geleid en in de cel no. 41 opgesloten. Het blijkt uit het onderzoo» en uit zijne eigene verklaringen dal de zaak meer ingewikkeld is dan zij in den beginne scheen. Mistard die iu 1862 voor de asiisen van Seioe-et-Marne eene veroordeeliug lot drie jaren gevangenisstraf ou dergaan heeftvoor aflroggelarijheeft deel ge maakt vau het leger der Commune, als aide do camp van den beruchten Jaclard en hij was ver volgens kapitein van hel 17e legioen. Hij had te klagen over Felix Pyat eu bij zond hem zijne getuigen Jaclard en hel lid der Commune Malon. Ik zal maar vechten, zeide Felix Pyat, als de Commune zal gezegepraald hebben. Ik moet tot. dien dag mijn bloed voor de Commune bespareu Mistard zal eerst voor de correctiouneele recht- IJZERENWEGEN VAN DEN STAAT. De uren geleekend met een sterretje t*) zyn Expres-Treinen, doch meest allen met rijtuigen van le, 2e en Se kla». Verlrek van Brugge naiir Oostende 7 20; "9,-28; "10,39; 11,06; 2,43; 4,40; "5,16; "7,27 en 8,43. Verlrek van Brugge naar Gent. Aalst, Brussel, Mechelen eu Antwerpen: •4,59; "6,49; 7,07; 9,39; 12,39; 2,52; 3,31; "5.59; en 6,43 Vertrek van Brugge naar Korlrijk, Bijssel, llouai, Alrecht, Amiens en l'arijs 8.25; 12,50; 5.13 en 6,42. Verlrek van Oostende naar Brugge: •1,30; "6,20; 6,28; 9; 12; 2,13; "3,06; 5,27; eu6;01. Verlrek van Gent naar Brusee 6; *8,38; 9,41; 9,46; 1,23; 3,25 "4,26, 6,37 en 7,23. Verlrek van Brussel naar Brugge: •7,20, 7.26; 8.14; 11,06; 11,53; "3,12, "4,58; 5,35; en 5,55 MO; Vertrek van An t werp en naar Brugge 10; 7,15; 8,50; 10,50, 2,20 en 3,45. Vertrek van Mechelen naar Brugge: 6,45: 10,40; 1,33; 4,39 en "5,50. Vertrekt van Rtjssel naar Brugge: 5,20; 8,25; 11,05; 2,28; en 4.45. Vertrek van Parijs naar Brugge: 6,25; "7,20; "3,45. "8, 9.55 en 11,20. IJZERENWEGEN DOOR HET LAND VAN WAES ENZ. BRUGGE - BLANKEMBEROHE - HEVST EN TERUG. Treinen vertrekkende uit Brugge. BRUGGE (gr. statie) Vertr. 7,30 11.04 2,59 en 7.25, (kom) 7,36; 11,10; 2.56 en 7,31. Blankenberghe 8,10; 11,46; 3,30 en 8,05. Aank. te rieyst 8,25; 12; 3,45 en 8,20. Treinen vertrekkende uit Heysfc. Ileyst Vertr' 5,45 8,30 11,30 en 530. Blankenberahe 6,10; 8,55; 12; en 6. Aank. te BRUGGE (kom) 6.32; 9,17: 12,23 en 6.23. (gr. statie) 6,38; 9,23; 12,29 en 6,30. Treinen vertrekkende uit Brugge naar Oslende. 9,28; 10,39; 2,43; *7.27. en 8,43. Roussclare, Korlrijk, enz. 8,2o; 12,50; eu 6,42. Treinen aankomende te Brugge van Oostende. 7.02; 12,34; 2,13; en 6,38. Kortrijk,Rousselarc,euz. 12,20; eti2,I5 BRUGGE MALDEGHEM - EECLOO GENT EN TERUG. Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen tot 's anderendaags, le klas 4 fr.; 2e klus 3 fr-.; 3e klas 2 fr. Dc uren geteekend met een sterretje zijn Expres-Treinen, rijtnigen van le en 2e klas. Treinen vertrekkende uit Brugge: BRUGGE. *7,30; 9,25; 12.45; 2,30; «4,15 en 7. Maldeghem *8; 9.50; 1,15; 3,15 *4.35: en 7,30. EECLOO. 5,50;®8,*20; 10,10; 1,35; 4, *4,55; 6, eu 7,5 Aank. te GENT. 6,40, *8,55; 10,45; 2,10; 4,50 *5;20 6,35 en 8.25. /Treinen vertrekkende uit Gent Lokeren, St. Nicolaas, Antwerpen. 4.25; 7,00; *9.25; 10,40; 2,45; *5.30; 6,40 en 8,40. Treinen aankomende te Gent komende uit: Antwerpen, St. Nicolaas. Lokeren. 4,40,7,15; *8,50; 10,50; 2,15; 3,45, en 7. Aank. te Gent. 6,55; 8,55; *10,10; 12,30; 4; *5,05 en 8,35

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1873 | | pagina 2