POLITIEKE FANTASIE! NIEUWS- El» ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUVSCH-VLAAIDEREI. N°. 83. Veertiende Jaargang A0 1873. Vrijdag 31 Oct. Politiek Overzicht. nSBMD dit Wëëkblad verschijnt iederen Dinsdag èn Vrijdag. Prijs PÈïi drié maanden vöör hét Voormalig 4de district^a#^ Zeeland f 1.15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco' per post f 1,30. Prijs der Advertentiën van 1*5 regels f 0,75 elke regel daarbpyen 0,12'/j-üroote letters naar hel getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Irigèzoudeh Stukkeu en Briévèu, de Redactie betredende, benevens Advertentiën en gewone Berichten ol Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. n. De vrienden, waarvan we in een vorig nummer spraken, kwamen niet spoedig van hunne Verwondering terug, dat al dat oude nieuw geworden was en ze besloten zelf te onderzoeken. Terecht,éénder getuigen voor die oude waarheid had immers zelf een beroep op hun gezond verstand gedaan e i nadrukkelijk gezegd. „Als tot verstandigen spreek ik, oordeel zelve, wat ik zeg!' De uitkomst van hun onderzoek was zeer be vredigend; ze begonnen roet het beginze leerden, dat de oudste oorkonde van ons geslacht geen aardrijkskundig handhoek was; dat dié eerbiedwaardige rollen geen volledig geschiedboek vormden eli ze ontwaarden met verbazing, dat de vorderingen op het gebied der Natuurhistorische wetenschap volstrekt niet in strijd zijn met die oude oorkonden, maar integendeel iedere ontdek king op het groote gebied der natuur, iedere stap voorwaarts in de oudheidkunde, de waarheid bevestigen eener opetibiring, door honderd duizenden bewonderddoor honderd duizenden als de bron van dwaling en bijgeloof vervloekt. Eene bron van studie sedert ruim XVII eeuwen en toch nooit uitgeput, nooit verouderd, immer nieuw. Men heeft getracht die bron troebel te maken en ze werd helderder; ze gaf frissche, reine waterstroomen. Men heeft getracht haren loop af te leiden kortom, men heeft er mede omgesprongen op alle mogelijke manieren lot zelfs met dö wapènen der bespotting; maar het aan gevallen werk was gelijk een held, die gezworen had op zijnen post te zullen blijven al zou hij er ook sterven, ja, meermalen genoopt aanvallend op te treden én altoos zegepralend uit den strijd te voor schijn trad. Ze vroegen zichdeze ver schijnselen ziende, af hoe komt dat? En ze kregen ten antwoord: even als de bron dér rivier hoog in het gebergte ligt, eveneens is de oorsprong van deze bron hooger. Een tweede feitIn het geschiedkundig gedeelte van die oude oorkonde vonden ze de herkomst van een volk opgeteekend, een kleine stam slechts, tegen over eene wereld, doch van wiens lotgevallen wij veel meer weten, dan van eenig ander voik. Ze merk ten omtrent dat volk voorspellingen op van eene natie van eene stad, van een tempel van een eerediénstwier letterlijke ver vulling hunne bewondering wekte. Ze wisten, dat de stomme rotsen in de streken van het aloude Babyion en Ninivéde steen groeven der woestijnen en de overblijfselen van Romes zegeteekenen nog tot op den dag van heden de stomme getuigen zijn van een groot verleden! Nog meer, dagelijks zagen ze leden van dien volksstam, door uitwendige vormen taal en zeden van alle natiën en volken der aarde verschillende en onvermengd onder deze gemengd, hunne afkomst en overleveringen bewarende als de levende getuigen voor de waarheid van het geboekstaafde geschiedverhaal. Zie, zoo treden deze en meer andere waarheden zoo nu en dan op den voorgrond, 't zij in der zeiver eenige, onvergankelijke wijze van bestaan T zij uit kiemen van den voortijd't zij uit den nacht en de duister nis zelf van tjjden, waarin hel verstand verloren scheen en hel dierlijk element -alles overheerschte. Het constitutioneele stelsel, schreven wij, is bestemd om door heel de wereld te zegepralen en zachtkens aan den weg te banen voor de republiek. Wij houden dat vol, omdat wij geloven dat de vorsten zich gaande weg leeren vormen om de eerste burgers van den staatde eerste dienaars der wetten te worden, Zoo komen we tot eene theocratie eene godsregeering? Gewis! Maar dan vervallen we tot de ellendigste van alle regeeringsvormen, de priester lieer- schappij MisWant men wete dit, hoe meer de meilséhheid in al hare deelenhoogere en lagereontwikkelthoe meer zij zich rekenschap leert geven van al het geen rond en om haar ishoe meer ze bezield wordt door een machtigen -door den alleen machtigen geesthoe minder ze tusschen zich en dien geest tusschenpersonen hoe ook genaamd duldon zal. Slaan we onpartijdig stil bij den eersten hoogepriester der Jodendan vinden we in hem een zeer gewoon menscli, gesteund door een wetgever, een volksaanvoerder, die de staatkundige aangelegenheden regelde en dit bleef zoo onder beider opvolgers, en het ging den volke goed. Later heerschle de priester alleen en 'tging den volke slecht. Toen kwamen de koningen, oppermachtige heerschers, doch menschen heele zwakke menschen. Waren ze verstandig, 't ging goedwaren ze wijs in eigen oogen, 't ging slecht; waren ze onmenschen, 'tgiug nog slechter. Na jaren beproevingen en lot wisselingen treedt de hoogepriester weder ten toneele en we zien de natie allengs dieper zinkenwe zien monsters liet heilig kleed bezoedelen, en weinig jaren later eene natie als zelfstandig volk ondergaan. Aanschouwen we daarentegen die volken, die de overeenkomst lussclien vorst en volk goed begrepen en als grondwet beschreven en als beschreven wet handhaafden, dan zien we ze een trap van geluk bereikenvoor zoover liet geluk der wereld slechts te bereiken is, onder die omstandigheden, dij nog alles behalve zijn zoo als ze moeten zijn. Met de zedeleer voor XVIII eeuwen in het juiste licht gesteld en die zonder dat het ontkennen mogelijk is, iedere beschaafde maatschappij doortrokken heeftwordt de toestand van lieverlede anders. Hij, die deze zedeleer verkondigde, kon in een der zoetst bitterste uren zijns aardschen levens met volle vrijmoedigheid verklaren „Ik heb de wereld overwonnen En 't is zoo de wereld is overwonnen en alle opstanden van het ikalle uitingen der zelfzucht, onder welke vormen ook; alle zich noemende wetenschap, die geen wetenschap is, omdat zij als resultaten, als uitkomsten aannam, wat nog niet blijkbaar waswat nog niet uit vaste onomstootbare feilen gebleken was, hebben die overwinning niet kunnea vernietigen hare vruchten zijn vruchten der onsterfelijkheid. Op een hoogen berg in Japan zetelde eenmaal de beheerscher des rijks, 'twas een jeugdig mandoch hij bezat geene gade. Al de vorstendochteren van Japan werden opgeroepen om voor hem te ver schijnen met hunne juweelen en zij, wier juweelen de stralen uit den geheirazinnigen spiegel konden weerstaan, zou tot gade des keizers worden aangenomen. Allen kwamen, de diamanten en robijnen eu paar.'en werden in het brandpunt geplaatst en slechts een druppel vochteen wolkje damp schoot er over. Eéite was er echter, wier juweelen de proef doorstondende arme Nami dochter des vorsten van het kleine eiland Olu en ziet, zij wist zelve niet, dat ze die juweelen bezat, geen won der! 't Waren de tranen en de zweet- droppelen, van haar gelaat afgestroomd, en het bloed uit hare voeten gedruppeld op den moeielijken weg naar den berg, die ze te voet had afgelegd, terwijl de overige vorstendochters in rijtuig of draagstoel daar heen getogen waren. Nami had het geluk, dat ze soms met geeselslagon gedreven werd door twee wezens, plicht en geweten genoemd. Welnu ge begrijpt zeker de gelijkenis lezers Plicht en geweten leven nog, en zo worden op hunne beurt gedre ven door den goeden geest. Aan ons is het, ons door hen Ie laten drijven, dan zullen wij ook de kracht van dien geest ondervinden 28 October. Naar aanleiding van het bericht omtrent hot belemmeren der werving van Atsjin in Belgie eu Frankrijk, wordt aan de II. N. in „brieven uit Zuid-Nederland" medegedeeld, „dat werviugen in den eigenlijken zin des woords, naar dé schr. met zekerheid meent te weten, in geen van beide ge noemde landen plaats hebben. De Atehin-lusti- gen molden zich met hunne papieren bij de ver-

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1873 | | pagina 1