NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Windhandel. N*. 4(. Veertiende Jaargang. A0 1878. Vrijdag 20 Juni. SIIISCliSElBLAD Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post ƒ1.30. Prijs der Advertentiënvan 1-5 regels ƒ0,75 elke regel daarboven ƒ0,12%. Groote letters naar bet getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Adverleniiëu en gewoue Berichten of Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. „Isse riks Nou z'ei obligasies op Wulpen Kadzandsch volkswoord, Was er een tijdperk in de Roraeinsche geschiedenisdat men het tijdvak van luis tervollen eenvoud heelen mocht, dan was het zeker dat tijdvakwaarin het volk leefde onder eene eenvoudige wetgeving in XII tafelen vervatdoch eene nog eenvou diger wetgeving kennen wij het is die in II tafelen en slechts X voorschriftenge boden genoemd, bevattende. Al wisten wij niets van de herkomst dier eenvoudige wetgevingal was ze zonder eenige de minste geschiedkundige bizonderheid tot ons gekomen, dan zouden we, als we ten minste den naam van denkende wezens verdienen moeten uitroepenWaarlijk dat is eene goddelijke wetgevingOnder dat tiental artikelen zijn er slechts VI, die eigenlijk op de burgerlijke maatschappij alleen betrekking hebben en waarvan het laatste luidt„Gij zult niet begeeren." Inderdaad is er ooit een gebod met diepe wijsheid gegeven, dan is het dit. Het woord begeeren is een woord waarmede de wereldgeschiedenis kon be gonnen wordenbegeerte beheerscht alles wat bestaat. Men heeft eene begeerte om gelukkig te worden en eene begeerte om wijs te worden en niemand, betwijfelde hij ook al de volstrekte gepastheid der tweede, zal de eerste verachten. Begeerte om ge lukkig te worden doet streven naar geluk en uu komt het eenig en alleen daarop aan wat men door geluk verstaat en hij die niet ten naasten bij weet wat geluk is, is niet gelukkig. Is 't geluk in de wijsheid? Deze is wel het bestemits men haar kenne en omdat er mogelijkheid bestaat dat men de ware wijsheid niet kent, is wijsheid alleen maar het beste en nog niet het vol maakte. Het volmaakte is, zich zeiven gelukkig te gevoelen, en dit kan men alleen als men 't geluk kent en als men het kent begeert men het en als men het wezenlijk begeert bezit men heten daarom, want de lezer voelt, dat ons betoog heel droog wordt en in een cirkel rond draait, is het goeddat er een gebod is, gij zult niet begeeren. Want ook dit nog, door begeerte is menig gebod, van God en raenschen gegeven over treden en 't is zekerdat begeerte oorzaak is van den akeligen dood. Honderde voor beelden zouden onze stelling kunnen staven, doch we hebben een onderwerp gekozen en dit moeten we behandelen. De begeerte uit zich in onzen lijd op de g manier* hel is de begeerte caar zingenot, naar stoffelijk bezit. Zingenot, wanneer het in overeenstemming met geestelijk genot kan gebracht worden is zeer aanbevelingswaardig. De beschou wing eener schoone ware schilderij een monument van bouwkundige voortreffelijkheid; de tonen eener keurige muziek; de liederen van een bezield en bezielend dichterde liefkozingen van elkander liefhebbende wezens zijn zinsgenot, dat waarachtig zinsgenot heeten mag. Dat is van dien echten teerkost op den vaak zoo moeielijken levensweg. Dien levensweg moeten allen bewandelen. Zijn eerste uitgangspunt begint bij onze wieg, zijn einde is bij ons graf. Dien weg moeten we bewandelensoms is hij effen en gebaand en lommerrijkdan weer hob belig en moerassig, zoodot het slijk ons om de ooren spat. Wij moeten er door en 't is zeer zeker zedelijk geoorloofd ons dien tocht te veraangenamen en onze kleeding zoo min mogelijk te bezoedelendaarom dragen we schoenen van leder of houten klompen, geene glazen of zilveren muiltjes of fluweelen sokken. Maar ge zoudt over windhandel schrijven Ja welLees maarVele raenschen duizenden en millioenen begeeren gelukkig te worden en raeenen gelukkig te zullen zijn door het bezit van geld. Verre van ons de gedachte, dat het bezitten van geld ons geluk, zelfs ons hoogste geluk niet zou bevorderen Doch zij die geld begeeren begeeren het als een middel van macht om daardoor hunne meest uiteenloopende be geerten te bevredigen. Heb ik geld, dan kan ik eene schoone, lieve maagd veroveren; dan kan ik mij baden in de fijnste genie tingen der weelde, kortom, dan kan ik eten en drinken en vrolijk zijn en dan is het voor mij altoos zomer en Zondag. Een der middelen om spoedig en veel geld te verkrijgen is de windhandel. De keerzijde er van, om spoedig arm en onge lukkig te worden, ziet men niet, want men wil ze niet zien. Toch moest de ondervinding, de ervaring ons ieeren, dat, ja velen door dien handel soms verbazende schatten op hoopten, doch dat ze die schatten wederom kregen van anderendie ze verloren door het gebruik derzelfde middelen welke de eersten hebben aangewend, om ze te ver krijgen. Deze windhandel wordt in onze dagen gedreven door allerleiveelal geheime en onzedelijke middelen. Allerlei mogelijke loterijen. Speculation b. v. in Amerikaansche spoorwegwaarden wier grond men niet eenmaal kentin Metallieken, die men aan beunhazen en maquillons toevertrouwdin het verkoopen op levering soms van voorwerpen, die niet eens bestaan, gezwegen nu nog van on dernemingen die men niet kent, zooals Duitsche bergwerken en ontginningenen dan doch waarom gewaagd van Langrand Dumonceau en Spitczeder en de vergeeste lijking of verchristelijking van het kapitaal?! Zien we niet Maatschappijen als uit den grond opschieten, om met andere Maat schappijen te concureeren en de kracht der persoonlijkheid, de krachts des mans, die zelfstandig alleen wil handelen te verlam men en te verbreken? Zien we niet landlie den in juni oogsten verkoopen, die te velde staan Zien we niet zwendelarijen in thee en olie, die Diet geplukt of geperst is? Zien we niet zeilende partijen van dit of dat verhandelen Dan genoeg, we zouden de pen van een Dickens moeten hebben om dat alles volkomen naar waarheid te kunnen schetsen. En wat is nu het treurige Men be lemmert den waren handelmen drukt de nijverheidmen roept een onzedelijk beurs spel in 't leven en de tragedie van Weenen weerklinkt b. v. door eene halve wereld. En dan de schijn is het niet meestal Ze is zoo rijkze heeft obligatiën op Wulpen Zijn die akkers land dollars in Amerika; die banknoten der gecoufede- reerden, die Minnesotaasen hoe verder hoe mooier, wel iets beter, dan eene obligatie op Wulpen En die obligatiën op Wulpen hadden waarde. De ondergang des polders was het werk der natuur; zijne bedijking was eene goede speculatie en alleen zij waren niet verantwoord, die er hun geheele kapitaal in staken en dit laatste is juist het gebrek van onzen tijdmen zet alles op ééne kaart en waagt. De speelbank wijkt voor de beschaving, doch wanoeer zal de windhandel van onzen tijd voor haar onderdoen Als de ongetemde begeerte in ons geslacht verstorven is, eer niet. Bestond die ongetemde begeerte niet, de wereldde menschheid zou door leven en laten leven ook uit een stoffelijk oogpunt beschouwd, veel gelukkiger zijn dan thans die menigtedie angstig zit te zweeten wachtende opeen beurstelegram Zie op een Biezenboertje met zijn partijtje vlas. Hij heeft er veel geld voor moeten uitschietenhij moest nauwkeurig letten op de hoedanigheid en gelegenheid van den grond, en hij heeft gezaaid, en hij huurde op beraad en hij kan verliezen; doch hij is eerlijk, hij begeert alleen vrucht zijnen arbeid te zien loonen, maar hij verwacht geen heil van een stukje papier, vaak niet veel beter als eene obligatie op Wulpen. Voelt ge de betcekenis van het aangege ven voorbeeld lezers Doe er dan Uw voordeel mede. 15 Juni.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1873 | | pagina 1