N°. 38. Veertiende Jaargang. A" 1873. 1IEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Vrijdag 16 Mei. Gelijkheid en onge lijkheid. MUSH Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland 1,15; voor de overige plaatsen des llijks, franco per post f 1,30. Prijs der Adverteutiëu, van 1-5 regels 0,75 elke rese! daarboven ƒ0,12Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers 0,05. Ingezonden Stukken en Brievende Redactie betreffende, benevens Adverteutiëu en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. IV. In de plaats van Sint Simon en zrjnc school trad Charles Fourier.. Deze zou zijn naam Fourier, eere aandoen met het vraag- stuk*op te lossen. Hij was een koopmnns- bediende en een geacht wiskundige, die zijne stoutste en buitensporigste gissingen, steeds op stellingen door het gezond verstand erkend, gronde. In 1799 gelaste zijn meester, die op zijnen voorraad goede rijst veel wilde verdienenhem te Marseille eene menigte beschadigde rijst in zee te werpen en dit vooral maakte den diepsten indruk op hem. Onder zijne studiën meende hij de gebreken der maatschappij en het middel om deze te ge.iezeu te herkennenhet middel om rijkdom te vermeerderen en daardoor het geluk te bevorderen. Wat is echter, volgens Fourierhet geluk Het bestaat in niets anders, dan in de mogelijkheid om zijne neigingen volkomen te bevredigen. Sint Simon heft voor zijne banken het erfrecht op. Fourier den eigendom met vergoeding echter van de drievoudige opbrengst van zijn goed als jaarlijksche rente I Die eigendommen verdeelt hij onder instellingen groote industreele gebouwen die hij phalansterien noemt en de tegen woordige steden vlekken en dorpen zullen moeten verdringen en ieder met eene vier kante kilometer land bedeeld. In ieder gebouw wonen van 18 tot 20 duizend menschen en ieder vindt er gelegenheid in om dat bedrijf uit te oefenen, waarvoor hij de meeste neiging heeft. Daar in deze gebouwen meest alles gemeenschappelijk verricht wordt, moeten ze verbazende winsten opleveren, want: opvoeding, onderwijs, voedsel, kleedingalles is gemeen het geheel vormt een groot huisgezin en dus maakt er letterlijk den hoop den knoop l Niemand zal 't ooit aan arbeidden arbeid nooit aan handen ontbreken, want ledigloopers worden niet geduld. Stilstand is daarbij niet mo gelijk, wrijving ondenkbaar. Het menschenras zal in deze gebouwen zoodanig verbeteren, dat het driemaal meer cn beter voedsel zal behoeven dan thans en gebrek is niet te vreezen, want het phalanslerium zal zooveel opleveren dat het met het overschot een voordeeligen ruilhandel met andere b. v. landbouw- mineraal en handels-phalansterien zal komen drijven. Ieder phalansterium zal bestuurd worden door een gekozen Vnarch: over ieder millioen zulke gebouwen zal de duarch heerschen over de geheele wereld, roet Konstan linopel tot hoofdstad de omm& arch. Ook de vrouw zal tot het algemeene goed behooren doch slechts één man als vader van hare kinderen en voor haar gemak nog een minnaar mogen hebben. Men ziet het even als bij Mohammed eene speculatie op de volkszeden. Hij koesterde de volle overtuiging, dat zoo maar eens een phalansterium kon opgericht wordendit weldra honderde navolgingen zou vinden en dat zelfs de natuur ge heel bevredigd zou worden. Oranje appelen zullen in siberie en op spitsbergen groeien en de zee zal een water erlangen, dat voor limonade kan dienen, alle onge dierte en verscheurende dieren zullen sterven; van de Noordpool zal een rein licht uit stralen de seisoenen zullen geregeld cn gematigd wisselen, zonder strenge koude of bovenmatige hitte; kortom, 't zal ten gevolge van de scheppende hand des menschen een hemel op aarde worden. Fouriers dagen neigden ten einde en toch mocht hij het ontstaan van het eerste phalansterium beleven. Baudet Bularij, een rijk volksvertegenwoordiger, schonk zijne rijke bezittingen in Condé sur Vtsgres tot dat doel en de onderneming mislukte Fourier werd van elk verlaten en stierf. Zijn stelsel ware voorzeker met hem ge storven in dien onder al dien onzin niet eenige waarheid gescholen hadde, namelijk deze de maatschappelijke inrichting is gebrekkig door de ongelijkheid, zichtbaar in de ongeregelde verhouding van kapitaal en arbeid en Victor Considerant verwierf zich de verdienste, den arbeider te leeren, dat de gelijkstelling van kapitaal en arbeid een vraagstuk geheel en al op zich zeiven was en met geene regeeringsvormen of wijze van bestuur iets had te maken. Hij bewaarde daardoor later zijn vaderland sedert 1839, voor sociale cn communistische opstanden en woelingen. Had de maatschappij eerst met wel- meenende theoristen als St. Simon en Bazard te doen; kon Enfantin, de dweeper geen vrucht zamelendroegen Fouriers utopieën de kiem van den ondergang in eigen boezem, erger verschijnsel was het Commu nismus of het leerstelsel van Cracchus Babaeufreeds tijdens de eerste revolutie gepredikt, doch onder de guiloline verstikt. Een der overlevenden, Buona rotti keerde na den val der Bourbons in Frankrijk terug, met een door hem te Brussel geschreven werk de samenzwering van Bahceuf voor de gelijkheid getiteld. De leerstellingen, daarin vervat, zijn door duizenden aangenomen. Hij belooft, de staats rechterlijke gelijkheid, door de omwenteling verkregenaan te vullen door de burgerlijke gelijkheid te voltooien. Gemeenschap van goederen is zijne algemeene wetdoor deze ontstaat gelijkheid en de staat moet de gelijkheid handhavende eigenlijke beslemming van den menseh is de landbouw en eenige noodige handwerken. De opvoeding moet algemeen zijngodsdienst en wetenschap moeten afgeschaft worden de eene burger mag niet meer weten of kennen dan de andere, anders ontstaat er ongelijkheid, daarom is lezenschrijveneen weinig rekenen genoeg met eenige wetskennis en kennis van den staat en zijne voortbrengselen. Alle groote steden moeten verwoest worden, want zij voeden slechts bediendenzedelooze vrouwen, uitgehongerde schrijvers, dansers, dievenpriesters toneelspelers en veel soortige kwakzalvers en doch 't walgt ons verder aan te halen en we deden het alleen, om dezelfde redenen als waarom het FYansch bestuur het proces van de communisten openbaar maakte, namelijk, om de beschaafde wereld een afschuw voor zulke stellingen in te bo,ezemen en den arbeidersstand te leerendat zij niet het herstel, maar den ondergang der maatschappij bedoelen. De staatsgevangenissen waren de hooge- scholenwaarop al deze monsterachtige stelsels onderwezen werden en waaruit zij zich over de wereld verspreidden, vooral door de overwonnen republikeinen. Woedend over hunne nederlaag, namen deze eene geloofsbelijdenis aan, wier zegepraal hun dorst naar wraak zou bevredigen. Een jaar na de verschijning van Buonaroltis boek opende eene amnestie de deuren hunner gevangenis en de eerste daad der bevrijders was samenzweering tegen de maatschappij en het verheffen van konings- of lijrannen moord tot den rang van maatschappelijke deugd. Den 12 Mei 1839 maakte het genootschap der jaargetijden een opstand onder aanvoe ring' van BlanguiBarbes en Bernard. Zoo als we zeiden, om afschuw te verwekken maakte de regeering de stellingen der com munisten openbaar en ze bereikte haar doel terwijl de satansche verschijnselen eene hunner waardige hel vonden op Caijenne Was dan dat alles louter eene uiting van den geest eener verdorvene w ijsbegeerte Was al dat streven slechts op droom en hersenschim gegrond Lag er dan geen enkele waarheid ten grondslag, die ten minste het streven naar verandering wettigde? Bestond er dan geene kwaal, die een ge neesmiddel behoefde? Wij aarzelen geen oogenblik al deze vragen toestemmend te beantwoorden doch haasten ons er bij te voegende genees- hceren konden geene geschikte middelen toe dienen, want ze kenden de kwalen der maatschappij niet en eigenlijk waren het ook de rechte geneesheeren niet! Bestaat cr mogelijkheid op genezing? Voorzekermits men het bestaan der

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1873 | | pagina 1