NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD USWESTELIJK ZEEUVSCU-VLAA1DIRE1. Dertiende Jaargang. A" 1872. Vrijdag 6 Dccemb. N*. 96. lUUSITISMMUÏI Dit Weekblad verschijut iedereu Dj.vsdag eu Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormal ia 4de district vau Zeelaud fi,i5; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post 1,30. Prijs der Advertenliën van 15 regels 0,75 elke reget daarboven ƒ0,V2y2. Groote letters naar bel geial gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers f 0.05. Ingezoudeu Stukken en Brieven, de Redactie betreflende, benevens Adverlen iën en gewone Berichten ot .Ylededeelingen vau Correspondenten, te b^/orsen bii den Uil sever dezer, alles FRANCO. Zoo als de gewoonte is iu ons dierbaar Vaderland in alles zoo heerscht daarom, om dat het zoo de gewoonte is, deze gewoonte ook in de groote kwestie van ons volksonderwijs. Men zegt. het is een oor- werp van de zorg der regcering en de regeering erkent die stellingmaar schuift te gelijker tijd een groot deel van die zorgen op de gemeenten. lioch deze kwestie daargelatenzal ieder onbevooroordeelde met ons moeten erken nen, dat én slaat én gemeente het hoogste belang hebben bij een weliugericht volks onderwijs. Het onderwijs moet het volk in stand houden. Door het onderwijs moet het opkomend geslacht gevormd worden tot goede staatsburgers een iegelijk in den rang en den stand waarop hij recht heeft en de vraag of het onderwijs sotns niet de zucht naar standsverheffing bevordert, ver dient voor zeker naauwgezet onderzoek. Het volksonderwijs moet daaarheeen gericht worden dat het een flinke klasse van ar beiders; een flinke klasse van handwerks lieden een flinke klasse van landbouwers vormtdit is in 't algemeen voldoende de vorming der overige klassen moet haren grond vinden in meer uitgebreid en in hooger onderwijs, doch deze moeten tevens, bij gnnstige uitzonderingook bereikbaar zijn voor hen, voor wie het meer eigenlijk volksonderwijs bestemd is. De regeering behoort daartoe te zorgen voor het alge- meeue de gemeente voor het meer bizon- dere. Of in dezen de bestaande wet vol doende is, ontkennen wij volstrekt. De bezoldiging der onderwijzers, bet school toezicht, de menigte vakken ook voorde volksschool verplichtend gesteld zijn zoovele hiuderpalen die een goed volksonderwijzer in den weg staan. Ten einde goed volksonderwijs mogelijk te maken moet in 't algemeen het getal volksscholen uitgebreid worden. We gaan een voorbeeld schetsen. De gemeente Z. (we kiezen de laatste letter van 't A. B C. om alle gevolgtrekking af te soijdenj telt 2000 immers. De gemeente is welvarend. Jaarlijks worden aanzienlijke sommen voor het openhaar onderwijs uitgegeven. Het onderwijzend personeel bestaat uit een hoofd en drie hulp-onder wijzers de leermiddelen zijn overvloedig, zelfs weelderig, voorhanden en toch klaagt men over de werking van het onderwijs, zichtbaar in slechte vruchten. Wal is 't geval? De hoofdooderwijzer moest kunnen onderwijs geven in de vakken van een J^ederlandsch onderwijzer gevorderduitge 'breid tot tie Fransche- Engelsche- en Hoogduitsche talen; de wiskunde met meet- en natuurkundenatuurlijk er bij bet teekenen en de gymnastiek en muziek 1 Fiat! De hoofdonderwijzer voldoet aan die vereischten. Zijne ruime flinke school is iu drie vakken gescheiden, de leerlingen zijn ^behoudens de onderdeden^ in drie. vakken verdeeld er zijn 250 leerlingen. De laagste klasse waarin een hulponder wijzer werkzaam is teil 120 leerlingen de middelste klasse waarin ook een huipon derwijzer werkt teil er 90 tie hoogsie klasse waarin de hoofdonderwijzei met een hulponderwijzer werkt teil 40 leerlingen. In deze hoogste klasse zijn er een 12 tul, die meer uitgebreid lager ouderwijs Stalen wiskunde, eni.J ontvangen dat laatste rust natuurlijk op den hoofdonderwijzer, de overige 28 die iets meer leeren dan de 2e en 3e klas, hebben de zorgen des hulpon derwijzers maar ook hel toezicht des hoofdonderwijzers hoog noodig terwijl deze nog zijne geheele school behoort na te gaan, vrageHoe zal hij die taak vol brengen? En hoe zullen de 90 en 120 kinderen hunne competente portie aan onderwijs ontvaugen Wij antwoorden alleen't gaat er ook na de hoogeren en de vluggeren komen er weldoch de rest is der schare gelijk die de wet niet kent en vervloekt. Te Y is 't beter. Er is een afzonderlijk schoolgebouw, waarin de 3e klasse onder ezen wordt. De zorg des hulponderwijzers, bijgestaan door een kweekelinggesterkt door de klassikale inrichting slrekt daarheen om alle 3 of 6 maanden een zeker getal leerlingen aan de school met twee klassen te leveren. De onderwijzer der 3e klasse doel natuurlijk zijn best, om den hoofdonderwijzer geene reden tot klagen te geven. De leerlingen die in de 2e klas komen kunnen nooit de le klas overstroomenwant de meesten worden niet onderwezen dan in de 2e klas en kunnen bij het verlaten dei- school lezen schrijven de hoofdbeginselen der rekenkunde, vaderiandsche geschiedenis en zingen. Dit is van volkskinderen met beperkte bestemming voldoende, vooral wan neer ze des winters gelegenheid hebben om van het herhalingsonderwijs te profiieeren. Een tweede punt waarop wij de aandacht wenschen te vestigen is dit, dat het onderwijzend personeel le veel gevorderd wordt voor de behoeften der volksschool en men tal van geleerde ouderwijzers aantreft! zonder op overvloed van volks onderwijzers le kunnen roemen. Wij hebben behoefte aan twee rangen van huofdondcr- wijzeis met vrijheid voor de adspiranten of om zicli lol den tweeden rang te bepale,» (met het oog op lal van buuitscholeu cu scholen voor kleine landgemeenten^ of om direct voor den len rang geëxamineerd le worden en met het recht der examens Commissie, om den hoofdonderwijzer dien rang te geven, die zij denken hem toe le komen. Zoo zou menig persoon voor de lagere volksschool bewaard blijven en bet gehalte dergenen ook voor meer uitgebreid lager onderwijs bestemd, stellig niet verminderen. Verder zou men de doellooze vergelijkende examens kunnen afschaffen en het beroepen van een onderwijzer, natuurlijk met in acht neming der vereischten aan de gemeente besturen moeten overlaten. Die vergelijkende examens zitten ons zoo dwars in de maag, d.it we met genoegen de gelegenheid aangrijpen, om een krachtig pleidooi, daartegen onlangs gezonden meer algemeen te verspreiden. Wij vinden het in het Deventer Weekblad de Koerier. Zie hier de inleiding, het stuk zelf geven we de volgende week. Geen onderwerp is in den laa'slen lijd meer ter sprake geweest in onderwijzers gezelschappen of bijeenkomsten, in dag of weekbladen, dan de vergelijkende examens. De afdeeliug Sneek van 'iMederl. on.ierw. genootschap vestigde er de aandacht op en alom kwamen monden en pennen in beweging. Welnu, ze verdienen het, want ze zijn öf goed cn moeten met hand en land verdedigd worden óf slecht en dienen te verbleekcn bij 't licht der kritiekoui cerlang geheel uit de wet te worden gewischt. Vestigen ook wij er eenige oogenbiikken onze aandacht op, omdat ze ook ons niet onverschillig kunnen zijn. Eene eerste Voorwaarde om aan 't hoofd eener school geplaatst le kunnen worden, is de acte van hoofdonderwijzer. De rangexamens zijn daar om uit eenige adspiranten naar die acte hen aan le wijzen, die hurer waardig zijn. Ue adspiranten moeten zich daartoe onderwerpen aan een onderzoek, dat verricht wordt door eene commissie, bestaande uit Inspecteur en Schoolopziener, mannen, die door do Re gering bevoegd verklaard zijn, over onderwijs en onderwijzers juist le kunnen oordeelen. is het, dat zij zich le zwak gevoelt, over eenig vak van onderwijs een grondig oordeel le vellen, dan vult zij hare commissie met deskundigen aan lot een volkomen geheel. Gedurende twee dagen strekt zij haar onderzoek iu alle vakken van 'l onderwijs over den zelfden adspirant uit en verleent dan bij gunstigen uilslag de gevraag le acte, 't bevrel van theoretische bekwaamheid om hoofdonderwijzer le worden. Kennis, grondige kermis der zaken, die onderwezen moeten worden, veel meer kennis dan iu school m> egeiieel behoeft le worden is een noo.lz ikehjke voorwaarde, om goed le kunnen onderwiizen. Welnu

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 1