BUITENLAND.
November 1872.
November 1872.
Schikte positie zou korten- tegenover het hoofd van
het uitvoerend gezagdie slechts als een eenvou
dig gedelegeerde wordt beschouwd van de ge
kozenen door het algemeen stemrecht. Het is
eveuwel waarschijnlijk dat men de moeilijkheid
zal te boven komendoor het vice-presidentschap
te laten vareu en den president der kamer een
attribuut meerdat van intérimair president der
republiek bij vacature op te dragen.
Ten einde de schulden te kunnen afdoenwelke
alsnog tol een bedrag van ruim 7 raillioen frs.
bestouden ten laste der civiele lijst van Napoleon
JIIen hol voorschot van 3 raillioen terug te
outvangeodat do Keizer zich in Juli 1870 bij
zijn vertrek naar het leger op rekening van zijn
inkomen had doen uitbelalen heeft de regeeriug
beslag gelegd, zoowel op het mobilair in de Kei
zerlijke paleizen dat eigendom des Keizers was
als op de particuliere goedereu van Napoleon III.
De plaats gehad hebbende verkoopingen van
roerendo goederen hebben reeds een aanzienlijk
gedeellc der schulden doen verdwijnenterwijl
de verkoop van eenige in beslag genomen vaste
goederen vermoedelijk ruimschoots de middelen
zal leveren om alle schulden geheel af te doen
en do schatkist volledig schadeloos te stellen.
Een der in beslag genomen vaste goederen de
model-bouwhoeve des Keizers te la Molte-Beüvrou,
zal door den staat in bezit gehouden en tot een
laudbouw-kolonie ingericht worden op denzelf-
deu voel als soortgelijke kolonie te Mettray.
[let oKkieuse orgaan van het presidentschap der
republiek „Ie Bien Public meldt thans formeel,
dal door hel initiatief van het linker-centrum bij
do nationale vergadering een voorstel zal worden
ingediend ten doel hebbende om den duur vau
het gezag van den heer Thiers op vier jaren te
bepalen. Met zou te zamen met het voorstel tot
instelling van een vice-presidentschap der repu
bliek en welke heide alleen van de verschillende
cönsiitutioneele voorslëllen do goedkeuring van
den heer Thiers wegdragen door diens bewilli
ging nog voor het budget in behandeling komen
bij de hervatting der kamerzittingen in de aau-
staando week.
Naar men uit de dagbladen van Parijs verneemt,
is de voornaamste betrokkene bij het incident van
La Fèrede luiienaul-kolonel Fabre, aide-de-
camp van den minister van oorloc, naar Algerië
gezonden met eeuo zending, die hem wellicht
verscheidene maanden in die kolonie zal bezig
houden. Over den aard dier zending wordt niet»
met juistheid gezegd maar men beschouwt haar
algemeen als geen ander doel hebbende, dan een
in ongenade vaileu te verbergen. Meu dringt er
op aan dalzoo do regeering werkelijk aan de
publieke opinie iu deze eene voldoening heefl wil
len verschaffen zij zich ook in het „Journal Of-
ficiel" deswege verklare.
Geueraal Chanzy heeft bij de aanvaarding van
het opperbevel over hel zevende legerkorps een
dagorder aan de troepen uitgevaardigdwaarin
hij f>. a. zegt: Frankrijk wil zijne rol in de wereld
handhaven. Met legér moei het voorbeeld der
noodzakelijke deugden geven het moet aan de
partijen vreemd blijven, (lij zult de regeering
-met zelfverloochening en algehee'.c toewijding
dienende orde binnenlands verdedigen eu
wanneer dit noodig is de banier van Frankrijk
daar builen doen eerbiedigen.
Deze dagorder steekt gunstig af bij die, welke
de generaal Ducrol, bij de aanvaarding van het
opperbevel over zijn legerkorps heeft publiek
gemaakt. Hijgaf hei leger eeue kerkelijke kleur
ea steldo hel buiten en tegenover het volk,
waarover hij dan ook zeer is aangevallen. Boven
dien school hij aan hel slot nog een pijl af op
Duilschland welke al spoedig tot do beweeriug
aanlcidiug gaf, dat de Üuitsche gezant graaf von
Arnim, een protest tegeu deze dagorder aan do
Fransche regeeriug had doen toekomen. Deze
beweermg wordt evenwel door „lo Bien Public1'
gelogenstraft, maar niettemin, zegt dit officieuse
blad"! zal do ministeraad zich met dezo zaak be
zig houden, daar men bet noodig acht dat de
indruk worde weggenomen van de woorden
welke aan dio dagorder eeue zoo noodlottige be-
faamheid hebhon gegeven.
De commissie uit den Bondsraad belast met
het onderzoek naar een equivalent voor de af te
schaffen rijksbelasting op hét zout, is te Berlijn
bijeeeogekomeu. Men verzekert, dat eene aan
zienlijke verhooging der rechten op de tabak
daarvoor het eerst in aanmerking zal komen.
Uit Berlijn is aan eenige Duiische bladen het
volgende bericht: Vorst von Bismarck is voor eene
grondige hervorming van het heerenhuis. De
benoeming van nieuwe pairs door Kouiug Wilhelm
zal eerst, nadat de discussie over het wetsont
werp betreffende de „Kreisordnung" in het huis
der afgevaardigden zal afgeloopen zijn, plaats
hebben. De ministerraad houdt zich thans mot
eene gedeeltelijke omwerking van dat ontwerp
bezig. De herkiezing van graaf von Stolberg tot
president van het heerenhuis is verzekerd.
Bij den landdag zal door de Pruisische regeering
spoedig een wetsontwerp beyatteude beperkende
bepalingeu op hel visschenworden ingediend.
Do oorzaak van het nemen van dien maatregel
isdat vele waters thans -geheel van visschen
beroofd worden.
De „Kölln. Zeit." bevat onder den titel van
„Herrenhaus und Kreisorduung een hoofdartikel,
waarin aan de jonkerpartij ia het heerenhuisop
eeue tamelijk gevoelige wijze, de les wordt opge
lezen, wegens hare baatzuchtige houding bij de
jongste discussie over het wetsontwerp op de dis—
Irictsregoliug. Gemelde partyzegt het orgaan
ten slotte houdt haar wil voor de alleen gel
dende iu het land. Zij verlangt de onvoorwaar
delijke onderwerping vau hei volk, vooral van de
burgerschap, aan hare heerschappij. Zij beleedigl
deze laatste, spot met de regeering en redeneert
de 'kroon weg. Hoog tijd is hel derhalve, dat de
staatsregeeriug de vraag, betreffende bet invoereu
eeüer hervorming van hél heerenhuis, in ryp
overleg neme.
Omtrent de bijeenkomst vau dec landdag en de
benoeming van nieuwe leden voor het heerenhuis,
verneemt men thans nader, dat Koning Wilhelm
dat lichaam iu een gemeenschappelijke zittiug der
beide huizen, in persoon zal openen, en dat het
benoemen van een voldoend aantal nieuwe pairs
zal plaats hebben, zoo dra het wetsontwerp op de
districtsregeliugna andermaal door het huis der
afgevaardigden aangenomen te zijn bij het hee
renhuis is ingediend.
BELGIË.
Gisterennamiddag verspreidde zich eensklaps in
onze stad het gerucht, dat er iu de nabijheid van
Coulich eeu vreeselijke ramp was gebeurd op
deu ijzereu weg, door op hel elkauder loopen vau
een reizigers- eu koopwareutrein. Eeue groote
ontroering en grieveude angst uutslond iu ieders
gemoed, vooral daar meu sprak van twee of drie
dooden eu talrijke gewonden. Van oogenblik lot
oogeublik werd hel ongeluk erger verteld, zonder
dat meu echter stellige inlichtingen kon mede
deel en. Zoo bleef het den ganscheu avond, lieden
avond oulyangen wij de volgende inlichtingen
genomen ter plaatse zelve aan do meest vertrou-
weuswaardige bronnen. Sedert langen lijd haddeu
wij gelukkiggeene onheilen meer te 'betreuren
op do spoorweglijn vau Antwerpéu naar Brussel
oil hel is dan ook met de grootste neerslachtig
heid. dat de bevolking gisteren de tijding der ramp
ontving. De express treiu van i u. 18 m. had
Aulwerpen verlateu op het bepaald uur en bestond
uil 15 wagons van le en 2e klas; twee dezer,
volgende op den poslwagoo, wareu ledig gebleven,
om te Mecheleu nieuwe reizigers te kunueu op
nemen. Contieh voorbijzijndereed de trein iu
volle snelheid, toen eensklaps eeu vreeselijke schok
zich deed gevoelen. Afgrijselijke kreièu stegen
alom in de hoogte, en de personen iu den omtrek
kregen een huiveringwekkend schouwspel voor
oogen.
Twee locomotieven lagen omvergeworpen op de
baan; de postwagon was totaal verbrijzeld op
zulke eeue wijze, dat bet dak van den wagon tol over
de haag bezijden deu weg geslingerd werd op
een afstand van ongeveer 8 meters. Vier andere
wagons waren in elkander gedrukt en gebroken;
tusschen de gedeelteo Jagen een SO.tal personen
kreten slakende; sommige hunner waren bebloed',
en konden zich niet oprichten. Audere personen
die bel geluk hadden ongedeerd te blijven, namen
angstig de vlucht.
Zijdie zich in de wagons bevondendia
op de lijn waren geblevensprongen dadelijk
naar buiten en liepen, eerst niet wetende wat
te doen, in alle richtingen. Eene onbeschrijfelijke
doch begrijpelijke wanorde, door den schrik ver
oorzaakt, heerschte gedurende eenige oogehblikken.
Dank aan de tegenwoordigheid van geest en de
koelbloedigheid van deu statieoverste, die was ko
men toesnellen, werd daar een einde aan gemaakt,
Iutusschen waren de machinisten, stokers, ofschoon
erg geknedsd, naar de naburige stations geloopen
om er hulp te gaan ontbieden. Hun toestand was
niet gevaarlijk.
In den verbrijzelden postwagon bevonden zich
vier personen; de treinoverste, de poslbedieude
een jongeu en een vriend. Do eerste, die builen
den trein wilde springen, werd logen een paal ge
slingerd hij ontving daardoor eeoe wonde aau
hel hoofd en werd een been gebroken. De post
jongen bekwam kneuzingen aan hel gelaatdie
niet erg ziju; wat de twee andere raaunen betreft,
als door eeu wonder ontsnapten zij gausch onge
deerd aan het onheil.
üe meest hartverscheurende kreten lieten zich
hooren in deu tweeden eu derden wagon, die
gansch uiteen geslageu waren; velen der inzittende
personen, schoon gewond of gekneusd, konden
zichzelven redden maar tusschen de gedeelten
van den eersten dezer twee wagons bevoudeo zich
vier personen die men er vau onder uit moest
halen. Intusscbeu waren iu alle richtiugeu tele
grafische depechëu gestuurd, om geneeskundige
hulp te ontbieden eu waren de heelmeesters en
geneesheereo der omstreken ter plaatse gekomen,,
om de uoodige hulp le verstrekken aan de gewon
den, waarvan een in doodsgevaar verkeerde.
Die géwoudö een bewoner vau Maastrichtis
naar Brussel gevoerd geworden. Verder wareu het
ergst gewond, de kapitein Boffiau, van hel 8e li-
nieregement, wiens been erg gebruken en ver
pletterd was, van aan den voet lot aan de knie;
de heer Becq, duitsch koopman te Antwerpen
wien itigelijks het been gebroken werd, eu een
bewoner van Mechelen wiens been ontwricht
was. Veertien audere personen wareu min of meer
erg gekueusd. De meesten hadden de kleeren
gausch verscheurd eu met slijk bemorst. Z^oodra
zij de eerste verzorgingen ontvangen hadden
keerden er ve'en terug naar Aulwerpen of begaven
zich naar de huizen in den omtrek.
Een groot half uur later kon de trein zijne reis
naar Brussel voortzetten. Tusschen de gékneus-
den bevond zich eeu priester die iu een wagoa
van de le klas zat en op den schok in eeu vau
de 2e klas werd geworpen, le mideeu der puin
hopen vau deze twee rijtuigen. Hij had slechts
eenige kwetsuren aan het aangezicht. Eeii kind
vau Conticb, dal zich builen de haag der spoor
baan bevond, in de nabijheid van den treiu op
het oogenblik dat de ramp voorviel, ontving een
der weggeslingerde planken tegeu den schouder
en werd licht gewond. Zooals wij hooger gemeld
hebben is de gewonde bewoner van Maastricht
naar Brussel gevoerd geworden, na ter plaatse
even als de audnre gewonden, de noodige ver
plegingen outvangen te hebben vau geneesheeren,
die uit Mechelen Lier Coulich eu de omstreken
gekomen waren. Wat den heer Biercq, en kapitein
Boffiau betreft, die voor eeuige dagen was onder
trouwd en zich Daar Brussel begaf, om zijne hu
welijkskieren le laieu makeu, zij ziju iiaar|Ant-
werpen gevoerd en met eeue berrie naar hunne
woning gedragen geworden. Men vreest dat het
been van den laatste zal moeten afgezet worden.
Met genoegen kunnen Wij dus melden, dat het
gerucht, volgeus het Welk er verscheidene dooden
zouden zijn, ongegrond was. De oorzaak van de
ramp is inderdaad het verkeerd stellen van een
exentriek. Eeuige minuten voor de aankomst van
den trein uit Antwerpen, was men bezig geweest
een koopwareutrein samen le stellen en wagons
van dc eene lijn op de audere te voeren toen
dit werk gedaan was, had men vergeten den ex
centriek terug le draaien en zoo kwam het dat
IJZERENWEGEN VAN DEN SIAAT.
De uren geteekencl niet een sterretje zijn Expres-Treinen,
doch meest allen niet rijtuigen van le, 2c en 3e klas.
Vertrek van Brugge naar Oostende:
7,18; *9,24; 19,19; 10,53; 2,37; 4,48; 5,08; *6,56;
*7,26; en 8,37.
Vertrek van Brugge naar Gent, Aalst,
Brussel, Mechelen eu Antwerpen:
5,05; 7,13; 7,35; 9,55; 12,40; 3,13; *3,43; °4,7; 6,13;
en 6,40.
Vertrek van Brugge naarKortrijk, Rijssel,
Douai, Atreoht, Amiens en Parijs:
8,30; 12,25; 5.10 en 6,40.
Vertrek van Oostende naar Brugge:
4;39: *6,45; 6,57; 9,17; 12,02; 2,35; *3,01; 3,06; 5,45
en 6.02.
Vertrek van Gent naar Brugge:
6; *8,36; 9,30; 9,33; 1,22; 3,27; 4,19; *6,10; *6,39;
eu 7,15.
Vertrek van Brussel naar Brugge:
5.35; *7.25; 7,30; 8,13; 8.35; 11,20; 12; 12,22; 2,10;
*310; *3; 3.15 6; 6,20 en 8,20.
Vertrek van Antwerpen naar Brugge
4,40; 7,15; 8,50; 10,50; 1,50; en 3,50.
Vertrek van Mechelen naar Brugge:
6,40: 10.42; 1,33; 4,39 en *5,28.
Vertrekt van Bijssel naar Brugge:
*.5,20; 8,30; 11,05; 2,20; eu 5,30.
Vertrek vau Parijs naar Brugge:
*8,15; 11,5; 6 en 10.
IJZERENWEGEN DOOR HET LAND
VAN WAES ENZ.
BRUGGE - MALDEGHEM EECLOO GENT
EN TERUG.
Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen
tot 's anderendaags,
le klas 4 fr,; 2e klas 3 fr.; 3e klas 2 fr.
De uren geteekend met een sterretje zijn Expres-Treinen,
rijtnigen van le en 2e klas.
Treinen aankomende te Brugge van
Oostende. 7.0S; 9,50; 12,35; 4.03; 6,35; en 8,23.
Heyst, Blankenberghe. 7; 9,43; 12,15; 6,30 en 8,25.
Kortrijk,Bousselare,enz. 9,45; 12,05; 2,25 6,37eu 8,30.
Treinen vertrekkende uit Brugge:
BRUGGE. *7,30; 9,10:10,45; 12,45; *4.15; 7; en 8,30.
Maldeghem. *8; 9,35; 11,25; 1,15; *4,35; 7,30 en 8,50.
ELCLOO. 5,50; *8,20; 9,55; 11,55; 1,35; 2,15; 4,25;
*4,55; 7,50 en 9,10.
Aank. te GENT. 6,40; *8,55; 10,35; 2,10; 3,05; 5:
*5,25 8.25 en 9,45.
Treinen vërtrekkende uit Gent naar i
Lokeren, St. Nicolaas, Antwerpen. 4,25; 7,00;
9.25; 10,40; 2,15; *5.30; en 6,55
Treinen aankomende te Gent
komende uit:
Antwerpen, St. Nicolaas, Lokeren. 4,40; 7,lo:
8,50; 10,50; 1,50; 3,50; 6,50 en 8,50.
Aanlc, te Gent. 6,55; 8,55; 10,10; 12,30; 4; 5,10;
en 9,15.
Treinen vertrekkende uit Gent:
van GENT. 7,00; *9,15; 12,55; 2,40; 3,50; *5,30; 6,50;
9 en 10.
EECLOO. 5,45; 7,40; *9.55; 1,35; 3,50; 4,20;
*5,55; 7,30 9,40 en 10,40.
Maldeghem. 6,15; 8; *10,20; 1.55;4.35; *6.10 en 7,50.
Aauk. le BRUGGE. 6,55;
*6,35 en 8,20.
1,25; *10,35; 2,30; 5,05;
Treinen vertrekkende uit Brugge naar
Oostende. 7,18; 9,24; 10,53; 2,42; 5,08; *6 59 en 8,37.
Blankenberghe, Heyst. 7,20; 9,50; 10,51; 2,40; 7,24
en 8,45,
Rousselare, Kortrijk, enz. 8,30; 12,25; 5,10 en 6,40.