BUITENLAND. November 1872. November 1872. Schikte positie zou korten- tegenover het hoofd van het uitvoerend gezagdie slechts als een eenvou dig gedelegeerde wordt beschouwd van de ge kozenen door het algemeen stemrecht. Het is eveuwel waarschijnlijk dat men de moeilijkheid zal te boven komendoor het vice-presidentschap te laten vareu en den president der kamer een attribuut meerdat van intérimair president der republiek bij vacature op te dragen. Ten einde de schulden te kunnen afdoenwelke alsnog tol een bedrag van ruim 7 raillioen frs. bestouden ten laste der civiele lijst van Napoleon JIIen hol voorschot van 3 raillioen terug te outvangeodat do Keizer zich in Juli 1870 bij zijn vertrek naar het leger op rekening van zijn inkomen had doen uitbelalen heeft de regeeriug beslag gelegd, zoowel op het mobilair in de Kei zerlijke paleizen dat eigendom des Keizers was als op de particuliere goedereu van Napoleon III. De plaats gehad hebbende verkoopingen van roerendo goederen hebben reeds een aanzienlijk gedeellc der schulden doen verdwijnenterwijl de verkoop van eenige in beslag genomen vaste goederen vermoedelijk ruimschoots de middelen zal leveren om alle schulden geheel af te doen en do schatkist volledig schadeloos te stellen. Een der in beslag genomen vaste goederen de model-bouwhoeve des Keizers te la Molte-Beüvrou, zal door den staat in bezit gehouden en tot een laudbouw-kolonie ingericht worden op denzelf- deu voel als soortgelijke kolonie te Mettray. [let oKkieuse orgaan van het presidentschap der republiek „Ie Bien Public meldt thans formeel, dal door hel initiatief van het linker-centrum bij do nationale vergadering een voorstel zal worden ingediend ten doel hebbende om den duur vau het gezag van den heer Thiers op vier jaren te bepalen. Met zou te zamen met het voorstel tot instelling van een vice-presidentschap der repu bliek en welke heide alleen van de verschillende cönsiitutioneele voorslëllen do goedkeuring van den heer Thiers wegdragen door diens bewilli ging nog voor het budget in behandeling komen bij de hervatting der kamerzittingen in de aau- staando week. Naar men uit de dagbladen van Parijs verneemt, is de voornaamste betrokkene bij het incident van La Fèrede luiienaul-kolonel Fabre, aide-de- camp van den minister van oorloc, naar Algerië gezonden met eeuo zending, die hem wellicht verscheidene maanden in die kolonie zal bezig houden. Over den aard dier zending wordt niet» met juistheid gezegd maar men beschouwt haar algemeen als geen ander doel hebbende, dan een in ongenade vaileu te verbergen. Meu dringt er op aan dalzoo do regeering werkelijk aan de publieke opinie iu deze eene voldoening heefl wil len verschaffen zij zich ook in het „Journal Of- ficiel" deswege verklare. Geueraal Chanzy heeft bij de aanvaarding van het opperbevel over hel zevende legerkorps een dagorder aan de troepen uitgevaardigdwaarin hij f>. a. zegt: Frankrijk wil zijne rol in de wereld handhaven. Met legér moei het voorbeeld der noodzakelijke deugden geven het moet aan de partijen vreemd blijven, (lij zult de regeering -met zelfverloochening en algehee'.c toewijding dienende orde binnenlands verdedigen eu wanneer dit noodig is de banier van Frankrijk daar builen doen eerbiedigen. Deze dagorder steekt gunstig af bij die, welke de generaal Ducrol, bij de aanvaarding van het opperbevel over zijn legerkorps heeft publiek gemaakt. Hijgaf hei leger eeue kerkelijke kleur ea steldo hel buiten en tegenover het volk, waarover hij dan ook zeer is aangevallen. Boven dien school hij aan hel slot nog een pijl af op Duilschland welke al spoedig tot do beweeriug aanlcidiug gaf, dat de Üuitsche gezant graaf von Arnim, een protest tegeu deze dagorder aan do Fransche regeeriug had doen toekomen. Deze beweermg wordt evenwel door „lo Bien Public1' gelogenstraft, maar niettemin, zegt dit officieuse blad"! zal do ministeraad zich met dezo zaak be zig houden, daar men bet noodig acht dat de indruk worde weggenomen van de woorden welke aan dio dagorder eeue zoo noodlottige be- faamheid hebhon gegeven. De commissie uit den Bondsraad belast met het onderzoek naar een equivalent voor de af te schaffen rijksbelasting op hét zout, is te Berlijn bijeeeogekomeu. Men verzekert, dat eene aan zienlijke verhooging der rechten op de tabak daarvoor het eerst in aanmerking zal komen. Uit Berlijn is aan eenige Duiische bladen het volgende bericht: Vorst von Bismarck is voor eene grondige hervorming van het heerenhuis. De benoeming van nieuwe pairs door Kouiug Wilhelm zal eerst, nadat de discussie over het wetsont werp betreffende de „Kreisordnung" in het huis der afgevaardigden zal afgeloopen zijn, plaats hebben. De ministerraad houdt zich thans mot eene gedeeltelijke omwerking van dat ontwerp bezig. De herkiezing van graaf von Stolberg tot president van het heerenhuis is verzekerd. Bij den landdag zal door de Pruisische regeering spoedig een wetsontwerp beyatteude beperkende bepalingeu op hel visschenworden ingediend. Do oorzaak van het nemen van dien maatregel isdat vele waters thans -geheel van visschen beroofd worden. De „Kölln. Zeit." bevat onder den titel van „Herrenhaus und Kreisorduung een hoofdartikel, waarin aan de jonkerpartij ia het heerenhuisop eeue tamelijk gevoelige wijze, de les wordt opge lezen, wegens hare baatzuchtige houding bij de jongste discussie over het wetsontwerp op de dis— Irictsregoliug. Gemelde partyzegt het orgaan ten slotte houdt haar wil voor de alleen gel dende iu het land. Zij verlangt de onvoorwaar delijke onderwerping vau hei volk, vooral van de burgerschap, aan hare heerschappij. Zij beleedigl deze laatste, spot met de regeering en redeneert de 'kroon weg. Hoog tijd is hel derhalve, dat de staatsregeeriug de vraag, betreffende bet invoereu eeüer hervorming van hél heerenhuis, in ryp overleg neme. Omtrent de bijeenkomst vau dec landdag en de benoeming van nieuwe leden voor het heerenhuis, verneemt men thans nader, dat Koning Wilhelm dat lichaam iu een gemeenschappelijke zittiug der beide huizen, in persoon zal openen, en dat het benoemen van een voldoend aantal nieuwe pairs zal plaats hebben, zoo dra het wetsontwerp op de districtsregeliugna andermaal door het huis der afgevaardigden aangenomen te zijn bij het hee renhuis is ingediend. BELGIË. Gisterennamiddag verspreidde zich eensklaps in onze stad het gerucht, dat er iu de nabijheid van Coulich eeu vreeselijke ramp was gebeurd op deu ijzereu weg, door op hel elkauder loopen vau een reizigers- eu koopwareutrein. Eeue groote ontroering en grieveude angst uutslond iu ieders gemoed, vooral daar meu sprak van twee of drie dooden eu talrijke gewonden. Van oogenblik lot oogeublik werd hel ongeluk erger verteld, zonder dat meu echter stellige inlichtingen kon mede deel en. Zoo bleef het den ganscheu avond, lieden avond oulyangen wij de volgende inlichtingen genomen ter plaatse zelve aan do meest vertrou- weuswaardige bronnen. Sedert langen lijd haddeu wij gelukkiggeene onheilen meer te 'betreuren op do spoorweglijn vau Antwerpéu naar Brussel oil hel is dan ook met de grootste neerslachtig heid. dat de bevolking gisteren de tijding der ramp ontving. De express treiu van i u. 18 m. had Aulwerpen verlateu op het bepaald uur en bestond uil 15 wagons van le en 2e klas; twee dezer, volgende op den poslwagoo, wareu ledig gebleven, om te Mecheleu nieuwe reizigers te kunueu op nemen. Contieh voorbijzijndereed de trein iu volle snelheid, toen eensklaps eeu vreeselijke schok zich deed gevoelen. Afgrijselijke kreièu stegen alom in de hoogte, en de personen iu den omtrek kregen een huiveringwekkend schouwspel voor oogen. Twee locomotieven lagen omvergeworpen op de baan; de postwagon was totaal verbrijzeld op zulke eeue wijze, dat bet dak van den wagon tol over de haag bezijden deu weg geslingerd werd op een afstand van ongeveer 8 meters. Vier andere wagons waren in elkander gedrukt en gebroken; tusschen de gedeelteo Jagen een SO.tal personen kreten slakende; sommige hunner waren bebloed', en konden zich niet oprichten. Audere personen die bel geluk hadden ongedeerd te blijven, namen angstig de vlucht. Zijdie zich in de wagons bevondendia op de lijn waren geblevensprongen dadelijk naar buiten en liepen, eerst niet wetende wat te doen, in alle richtingen. Eene onbeschrijfelijke doch begrijpelijke wanorde, door den schrik ver oorzaakt, heerschte gedurende eenige oogehblikken. Dank aan de tegenwoordigheid van geest en de koelbloedigheid van deu statieoverste, die was ko men toesnellen, werd daar een einde aan gemaakt, Iutusschen waren de machinisten, stokers, ofschoon erg geknedsd, naar de naburige stations geloopen om er hulp te gaan ontbieden. Hun toestand was niet gevaarlijk. In den verbrijzelden postwagon bevonden zich vier personen; de treinoverste, de poslbedieude een jongeu en een vriend. Do eerste, die builen den trein wilde springen, werd logen een paal ge slingerd hij ontving daardoor eeoe wonde aau hel hoofd en werd een been gebroken. De post jongen bekwam kneuzingen aan hel gelaatdie niet erg ziju; wat de twee andere raaunen betreft, als door eeu wonder ontsnapten zij gausch onge deerd aan het onheil. üe meest hartverscheurende kreten lieten zich hooren in deu tweeden eu derden wagon, die gansch uiteen geslageu waren; velen der inzittende personen, schoon gewond of gekneusd, konden zichzelven redden maar tusschen de gedeelten van den eersten dezer twee wagons bevoudeo zich vier personen die men er vau onder uit moest halen. Intusscbeu waren iu alle richtiugeu tele grafische depechëu gestuurd, om geneeskundige hulp te ontbieden eu waren de heelmeesters en geneesheereo der omstreken ter plaatse gekomen,, om de uoodige hulp le verstrekken aan de gewon den, waarvan een in doodsgevaar verkeerde. Die géwoudö een bewoner vau Maastrichtis naar Brussel gevoerd geworden. Verder wareu het ergst gewond, de kapitein Boffiau, van hel 8e li- nieregement, wiens been erg gebruken en ver pletterd was, van aan den voet lot aan de knie; de heer Becq, duitsch koopman te Antwerpen wien itigelijks het been gebroken werd, eu een bewoner van Mechelen wiens been ontwricht was. Veertien audere personen wareu min of meer erg gekueusd. De meesten hadden de kleeren gausch verscheurd eu met slijk bemorst. Z^oodra zij de eerste verzorgingen ontvangen hadden keerden er ve'en terug naar Aulwerpen of begaven zich naar de huizen in den omtrek. Een groot half uur later kon de trein zijne reis naar Brussel voortzetten. Tusschen de gékneus- den bevond zich eeu priester die iu een wagoa van de le klas zat en op den schok in eeu vau de 2e klas werd geworpen, le mideeu der puin hopen vau deze twee rijtuigen. Hij had slechts eenige kwetsuren aan het aangezicht. Eeii kind vau Conticb, dal zich builen de haag der spoor baan bevond, in de nabijheid van den treiu op het oogenblik dat de ramp voorviel, ontving een der weggeslingerde planken tegeu den schouder en werd licht gewond. Zooals wij hooger gemeld hebben is de gewonde bewoner van Maastricht naar Brussel gevoerd geworden, na ter plaatse even als de audnre gewonden, de noodige ver plegingen outvangen te hebben vau geneesheeren, die uit Mechelen Lier Coulich eu de omstreken gekomen waren. Wat den heer Biercq, en kapitein Boffiau betreft, die voor eeuige dagen was onder trouwd en zich Daar Brussel begaf, om zijne hu welijkskieren le laieu makeu, zij ziju iiaar|Ant- werpen gevoerd en met eeue berrie naar hunne woning gedragen geworden. Men vreest dat het been van den laatste zal moeten afgezet worden. Met genoegen kunnen Wij dus melden, dat het gerucht, volgeus het Welk er verscheidene dooden zouden zijn, ongegrond was. De oorzaak van de ramp is inderdaad het verkeerd stellen van een exentriek. Eeuige minuten voor de aankomst van den trein uit Antwerpen, was men bezig geweest een koopwareutrein samen le stellen en wagons van dc eene lijn op de audere te voeren toen dit werk gedaan was, had men vergeten den ex centriek terug le draaien en zoo kwam het dat IJZERENWEGEN VAN DEN SIAAT. De uren geteekencl niet een sterretje zijn Expres-Treinen, doch meest allen niet rijtuigen van le, 2c en 3e klas. Vertrek van Brugge naar Oostende: 7,18; *9,24; 19,19; 10,53; 2,37; 4,48; 5,08; *6,56; *7,26; en 8,37. Vertrek van Brugge naar Gent, Aalst, Brussel, Mechelen eu Antwerpen: 5,05; 7,13; 7,35; 9,55; 12,40; 3,13; *3,43; °4,7; 6,13; en 6,40. Vertrek van Brugge naarKortrijk, Rijssel, Douai, Atreoht, Amiens en Parijs: 8,30; 12,25; 5.10 en 6,40. Vertrek van Oostende naar Brugge: 4;39: *6,45; 6,57; 9,17; 12,02; 2,35; *3,01; 3,06; 5,45 en 6.02. Vertrek van Gent naar Brugge: 6; *8,36; 9,30; 9,33; 1,22; 3,27; 4,19; *6,10; *6,39; eu 7,15. Vertrek van Brussel naar Brugge: 5.35; *7.25; 7,30; 8,13; 8.35; 11,20; 12; 12,22; 2,10; *310; *3; 3.15 6; 6,20 en 8,20. Vertrek van Antwerpen naar Brugge 4,40; 7,15; 8,50; 10,50; 1,50; en 3,50. Vertrek van Mechelen naar Brugge: 6,40: 10.42; 1,33; 4,39 en *5,28. Vertrekt van Bijssel naar Brugge: *.5,20; 8,30; 11,05; 2,20; eu 5,30. Vertrek vau Parijs naar Brugge: *8,15; 11,5; 6 en 10. IJZERENWEGEN DOOR HET LAND VAN WAES ENZ. BRUGGE - MALDEGHEM EECLOO GENT EN TERUG. Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen tot 's anderendaags, le klas 4 fr,; 2e klas 3 fr.; 3e klas 2 fr. De uren geteekend met een sterretje zijn Expres-Treinen, rijtnigen van le en 2e klas. Treinen aankomende te Brugge van Oostende. 7.0S; 9,50; 12,35; 4.03; 6,35; en 8,23. Heyst, Blankenberghe. 7; 9,43; 12,15; 6,30 en 8,25. Kortrijk,Bousselare,enz. 9,45; 12,05; 2,25 6,37eu 8,30. Treinen vertrekkende uit Brugge: BRUGGE. *7,30; 9,10:10,45; 12,45; *4.15; 7; en 8,30. Maldeghem. *8; 9,35; 11,25; 1,15; *4,35; 7,30 en 8,50. ELCLOO. 5,50; *8,20; 9,55; 11,55; 1,35; 2,15; 4,25; *4,55; 7,50 en 9,10. Aank. te GENT. 6,40; *8,55; 10,35; 2,10; 3,05; 5: *5,25 8.25 en 9,45. Treinen vërtrekkende uit Gent naar i Lokeren, St. Nicolaas, Antwerpen. 4,25; 7,00; 9.25; 10,40; 2,15; *5.30; en 6,55 Treinen aankomende te Gent komende uit: Antwerpen, St. Nicolaas, Lokeren. 4,40; 7,lo: 8,50; 10,50; 1,50; 3,50; 6,50 en 8,50. Aanlc, te Gent. 6,55; 8,55; 10,10; 12,30; 4; 5,10; en 9,15. Treinen vertrekkende uit Gent: van GENT. 7,00; *9,15; 12,55; 2,40; 3,50; *5,30; 6,50; 9 en 10. EECLOO. 5,45; 7,40; *9.55; 1,35; 3,50; 4,20; *5,55; 7,30 9,40 en 10,40. Maldeghem. 6,15; 8; *10,20; 1.55;4.35; *6.10 en 7,50. Aauk. le BRUGGE. 6,55; *6,35 en 8,20. 1,25; *10,35; 2,30; 5,05; Treinen vertrekkende uit Brugge naar Oostende. 7,18; 9,24; 10,53; 2,42; 5,08; *6 59 en 8,37. Blankenberghe, Heyst. 7,20; 9,50; 10,51; 2,40; 7,24 en 8,45, Rousselare, Kortrijk, enz. 8,30; 12,25; 5,10 en 6,40.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 2