BINNENLAND. Voor Veld cn Sluis. September 1872. doodstrijd vernam Duranton dal zijne dochter nog leefdemaar hij betoonde meer spijt dan wroeging. Men schrijft uit Port-Louis aan de Phare de Ia Loire Een afgrijselijk drama is te Port-Louis voorgevallen. Francois Assoli, overste der douanen in ooze gemeente, is door een grijsaard van bij de tachtig jaar, Prado genaamd, vermoord gewor den. Prado was half kindsch en daarbij in dronken toestand, toen hij ziju mes in de borst van Assolli stiet. De dood was oogenblikkelijk. Het slacht offer was vier en dertig jaar oud en laat eeue weduwe met vier kinderen achter. De moordenaar is onmiddellijk aangehouden. ENGELAND. Verleden Dinsdag is in het kanaal een proeftocht gemaakt met het nieuwste, grootste en sterkste pantserschip van het Britsche zeewezen de Pé- vaslation. De uilslag was over bevredigend. Wel toonde het reusachtige gevaarte, hij zeer kalme zee, eene snelheid te bezitten van 1 2 a 13 kuoo- pen, maar na een paar uren stoomens reeds, konden de beide machines niet meer werken zoodal de bodem naar de haven van Portsmouth moest worden teruggesleept. De Devastation kan onmogelijk beschreven worden als een schip. Zjj bezit masten noch tuig en kan dus bij niets beter worden vergeleken dan bij een drijvend fort. Weigeren hare stoommachines den dienst, dan drijft zij als een blok op het water, een speelbal van golvenstroom en wind. Daarom wordt te recht met bezorgdheid gevraagdhoeveel slaat men op dergelijke gevaarten zal kunnen maken bij een langen tocht en onstuimige zee. De uit wendige bouw van de Dévastation moet een won der zijn van kracht en kloektede inwendige inrichting een wonder vernuftig mechanisme. Doch men vreest, dat het ook haar ontbreken zal aan de eerste vereischten tot zeevaardigheid. Het lol van den Capitain is in dit op dit opzicht eene geduchte waarschuwing geweest. De policimen van Louden vragen eene verhoo ging van loon. Indien men hun de gevraagde vermeerdering weigeren moest, zou Londen in een schoonen toestand zijnde politie zou haar werk stakeu RUSLAND. Terwijl men in Engeland, Frankrijk en Duitsch- land ongerust wordt over het gebrek aan steen kolen, ten gevolge der uitputting vau de Euro- peesche mijnen, ontslaat eene dergelijke vrees in Rusland, waar men hout verbraadl. De snelheid waarmede de boschen gedund worden, doet vreezen dat eerlang het hout zal ontbreken. Reeds is de prijs honderd ten houderd opgeslagen. Eene meeting van eigenaars en boomkweekers zal te Moskou plaats grijpen, om strenge maatregelen te nemen voor het vellen der boomen SLUIS. Er zijn op het oogenblik reeds onge veer 2.000.000 kilogrammen suikerbeeleu naar België uitgevoerd. Is het niet te bejammeren dat deze grondstof al te maal moet wordeo weg gebracht en hier niet kan worden verwerkt? Zou zij in dit geval geeu dubbelle rente afwerpen Gelukkigdat er door de tegenwoordige drukte althans nog eenig geld wordt verdiend maar zal de winter baren die voor de deur slaat SLUIS. Benoemd lot ingenieur van den water staat 3e klasse de heer A. A. Bekaarthans aa- spiranl-ingenieur alhier. SLUIS. De Gemeenteraad heeft in hare ver gadering vaD 22 October jl., tol hulponderwijzer alhier benoemd den heer J. A. Buijs, in gelijke betrekking werkzaam te Grijpskerke (Walcheren). SLUIS, 24 Oct. Leest men tegenwoordig veel dat er in enkele steden van Duilschland, vooral te Berlijn, gebrek is aan arbeiderswoningen ook alhier begint zich datzelfde gebrek voor te doen. Dit komt daarvan daan dat handelaars huizen waarin drie of vier huishoudens gevestigd zijn, aanknopenom die voor pakhuizen te gebruiken. Als wij wel ingelicht zijn, zouden enkele huisge zinnen binnen kort zouder woning ziju. Eenige hebben daarom bij den Gemeenteraad de aanvraag gedaan, om zich tijdelijk in de kazerne te huisvesten. Naar men echter verneemt, heeft de raad iu zijne vergadering van den 22 Oct. daartoe niet kunnen besluiten. Aanvraag lot aankoop zou reeds zijo gedaan. Omtrent den brand der Nedcrlandsche katoen spinnerij van den heer de Monchyte Hengelo, verneemt men hel volgende: Ie 11 uur was men deu brand meester; de machinekamer en de berg plaats van gespounen wol heeft men kunnen be houden; overigens ishetgeheele gebouw verwoest. De brand is ont.slaau door hel opsteken van gaz- licht of door hel in brand loopen eeuer spiuraa- chiue. Er zijn geene meuschenievens te betreuren. Een jongen /.al waarschijnlijk aan z.jue brandwonden bezwijken. De wouiog vau deu bestuurder, de heer de Monchy, is gespaard gebleveu. Een jon gen die zich op de derde verdieping bevond is van daar uit het raam naar beneden gesprongen, zonder letsel te krijgen terwijl een ander door een werkrnau uit het brandend gebouw werd gehaald. Door deze brand is een 5UUlal meuschen zonder werk geraakt. Naar wij uit goede bron vernemen bestaat bij den algemeen-Nederlaudsch-werkliedeubond het ernstig voornemen zich met kracht te wijden aan de afschaffing van den Zondagsarbeid ouder alle vakken in geheel ons vaderlaud. Men mag verwachten, dal dit goede doel toejuiching vinden zalniet slechts bij onze werkliedendie over het gebrek aan behoorlijke Zondagsrust zich het meest hebbcu te beklagen maar ook bij de vele goedgeziude patroons, welke wegeus do concur rentie den moed missen huuue zaken van Zatur- dag avoud tol Maandag morgen ie laten stilstaan eu huuueu werklieden de onontbeerlijke Zondags rust te verzekeren. Weldra hopen wij in de gelegeoheid te zijn omtrent dit loffelijk plan na dere bijzonderheden mede te deeleu. (W. M.V.j Den 29sten en 30sten dezer zal de international^ couf'ereutic ter zake van de jodenvervolging plaat hebben. Afgevaardigden uit Nederland ziju de hh mr. J. E. Goudstuil te Leiden: mr. li. H. Tels te Rotterdam, en mr. J. A. Levy, to Amsterdam. De Minister van Oorlog heelt de korpscomman danten gemachtigd om even als aau de loleliugen, ook aan de numuierverwisrselaars eu plaatsvervan gers van de lichting 1869, die daartoe aanzoek mochten doen, de vergunning te Yerleeneu lot het aangaan van een huwelijk. Dezer dagen had te Winterswijk een treurig ongeluk plaats dal tot eeu waarschuwend voor- beeldkau dienen om het geleide van beesleu niet te lichtvaardig aau jeugdige kinderen toe te verlrouweu. liet zoontje van den landbouwer v. D., uit Meddo. een jongentje van omstreeks 8 jaren was met de dienstboden te huis gebleven, terwijl zijne familie de begrafenis vau eeue bloed verwante bijwoonde. Tegen den avoud zou bet rundvee, dat op het spurrielaud gegraasd had, teruggehaald worden. Terwijl de diensbode hier mede bezig was vroeg de knaap, om een nog jongen stier naar huis te mogeu brengenwat hem toegestaan werd. Om bet dartele beest sLevi- ger te kunnen vasthouden, wond hij het louw, waaraan de stier gebonden was om zijn hand. Spoedig begon het beest te springen zette het op een loopeu eu holde naar den stal deu knaap achter zich mede sleepende die hierbij zoodauig gewoud werd dat men hem iu een bewusleloozen toestand nabij den stal vond liggen. Hoewel spoedig geneeskundige hulp werd in geroepen en verleendvreest men echter voor het behoud van zijn leven. Door het kiescollege der Nederdnilsche hervormde gemeente te Sint Kruis is tot. predikant aldaar beroepen de heer E. J. van 4e Roemer, te Krab ben dijk e. KOLEN vlaamsche mededecling. Do opslag vau de kolen in 't bijzonder blijft aan de orde. Geen enkel dagblad waariu over die zaak niet gesproken wordt. Dat is geheel natuur lijk na den leeftocht immers ziju de kolen de eerste huisbehoefte. Over de oorzaken van den opslag der kolen is de denkwijze zeer uiteeuloopend. Volgens den eeneu ligt alles aan de groote aankoopeu in ons land door Eogeland eu Frankrijkvolgens den audereu komt de opslag voort dc»or 'i gebrek aau voorraad, als een gevolg van 'l gebrek aan werkvolk. Maar de kolen zij a overal eveu schaarsch en duur, zoowel in Frankrijk, Engeland en Duilsch land als iu België. Ja, de werkstakingendie elkaar iu de kolenslreck hebbeu opgevolgd brachten tol de schaarschhoid eu lot de duurte bij: doch deze omstandigheid alleen is niet van dien aard om den algemeenen opslag der kolen uit te leggen. Er bestaat eene meer ingrijpende reden en wal zou die anders kunnen zijn dan het altijd toenemend verbruik der steenkolen Bedenk maar eens de ontzaggelijke uitbreiding van het stoomverraogen sedert korte jaren Beschouw de groote nijverheid, de groote scheepvaart: welke oneindigheid, vau stoom met steenkole-; gevoed! Dal merken wij aan om onze meening te staven, dat de prijs der kolen niet of ten minste nog weinig voor daling vatbaar is. Daarentegen hebben wij vertrouwen in de we tenschap of liever in de Voorzienigheid. De sehaarsehle eu bij govolg de duurte der kolen zal, wellicht eerder dan men denkt, een middel aan de hand geven, eene uitvinding aan T licht bren gen, om die brandstoffen te bezuinigen. Het zal worden uitgevonden om de stoomkracht op eene andere wijze- dan door het stoken met kolen le voeden. Dat eerst zal huuue goedkoopte gewaar borgd ziju. Inlusschen heeft de opslag der kolen invloed op alles wat er méde in nijverheidsverband staat, zooals op den prijs vau hot glashet ijzer enz. Ook deze beide artikels ziju tegelijk sterk opge slagen; eu 'l kan niet anders of het mokaniekga- reu eu derhalve ook het vlas moeten denzelfdeu invloed ondergaan. Volgens onze laalsle berichlen uit de kolenslreek, kwam er geene do minste verandering in den toestand, 'tis te zeggen: naar kolen was er altijd veel vraag cn bestond er weinig voorraad, beue vens gebrek aan werkvolk in de mijnen en gebrek aau waggons op deu spoorweg zoo van den Staat als van den Grand-Central. Volgens de allerlaatste Belgische berichten is er echter stellig afslag te wachten ten gevolge vau het exploiteren vau nieuwe kolen lagen door heel de wereld en het aanvoeren ten gevolge vau de hervatting der werkzaamheden. Uit het gebied der mode. Onze roeping wendt pogingen aan tot oprichting van een anti-weelde of anti-modebond voor dames. Een dame uit de demi-monde reed op de bou levards in Parijs, in schitterend toilet, met prach tige equipage en iu nonchalante houding zooals die dames dat daar gewoon ziju. Door een op stopping van rijtuigen tot stilstaan gedwongen trekt zij de aandacht van eenige gramins en voor bijgangers die op meer eerlijke maar moeitevolle wijze den kost moeten verdienen. Zij wordt uit gejouwd. zelfs met vuil geworpen en eindelijk wordt de menigte onrustbarend, lot dat een straatjongen met echt bijtende Parijschen spot uitroept: Plaats!., maakt ruimte voor de vod denraapster der toekomst! Toen werd zij door gelaten. Is het eene anecdote dan is ze voorzeker juist GENT ZELZATE-TERNEUZEN LOKEREN. De uren geteekend met een (w) zijn Treinen die rijden allééu des Woensdags. Van Gent (groote station) naar Zelzale en Ter-Neu zen 8,17; 12,15 en 7,25. Gent (Dampoort) naar Zelzate en Ter-Neuzen 8,30; 12,30 cn 7,40. Zelzate u. Ter-Neuzen 9,10; 1,18 en 8.27. Zelzate n. Lokeren 5,25to; 9,05; 1,10 en 8,30. Lokeren n. Zelzate 6,15; 10,15; 4,42 en 9,30. Ter-Neuzen n. Zelzate cn Gent 6,10; 10,30eu4,40. Zelzate n. Gent 6,51; 11,10 en 5,22. Aank. te Gent (Dampoort) 7,25; 11,45 en 5,57. Aank. te Geut (groote stat.) 7,40; 12,00 en 8,13. STOOMBOOT MIDDELBURG—ROTTERDAM. Uren van vertrek in October. VAN MIDDELBURG: Vrijdag 25'smorg. 6,— u Zaterd. 26 niet varen. Zondag 27'smorg. 8,— Maand. 28 8,30,, Dinsd. 29 9,— Woensd. 30 9,30 Douderd.31 10,— VAN ROTTERDAM: Vrijdag 25*smorg. 10,u. Zaterd. 26 10,- Zoudag 27 niet varen. Maand. 28's morg. 7,^- Dinsd. 29 7,— Woensd.30 7,- Donderd31 8,— HQLLANDSCH - BELGISCHE SPOORWEG ROTTERDAM - Rotterdam Vevtr. Dordrecht Moerdijk 6,15; Zevenbergen 6,29; Oudenbosch 6,45; Roosendaal 7.50; Ésschen 8,20; Calmpthout 8,31; Capellen 8,43; Eeckeren 8,50; Antwerpen Aank. 9.01; ANTWERPEN Antwerpen Vertr. 7,35; ANTWERPEN 8,50; 12,15 en 1,25 en 10; 11,23; 11,34; 11,45; 12,01; 12,26; 12,37: 12,49; 12,56; 1,07; 2,48 en 2,59 en 3,10 en 3,26 eu 3,56 eu 4,07 en 4,19 en 4.26 eu 4,37 en 5,15. 6.25. 7.48. 7,59. 8,10. 8.26. 8,56. 9,07. 9,19. 9.26. 9,37. ROOSENDAAL BREDA. Roosendaal Vertr. 8,55; 12.5; 4,50 eu 7 50. Ettcn 9,2112,31 5.16 en 8,16. Breda Aank. 9,35; 12.45; 5,30 en 8,30. BREDA ROOSENDAAL. Breda Vertr. 7,05; 10,45; 2,30 en 6,30. Ellen 7,20; 11 2,45 en 6,45. Roosendaal Aank. 7,45; 11.25; 3.10 en 7,10. ROOZENDAAL BERGEN OP ZOOM GOES MIDDELBURG. Roosendaal Vertr. 8,45; 12,08; 4,48 en 8,25. Bergen op Zoom 9,1712.28; 5.26 en 8,44. Goes 8,33; 10.26; 1.38; 3,30; 6,59 en 9,48 Middelburg Aank. 9; 10,53; 2,06; 3,57 7,35; en 10, io Eeckeren Capellen Calmpthout Esschen Roosendaal Oudenbosch Zevenbergen Moerdijk Dordrecht 7,4 j, 7,54; 8,06; 8,2 i; 8.5! i; 9,01, 9,12; 9,40; 10,40; ROTTERDAM. 10.20; 3,37 eu 6,20. 3,49 en 6,34. 3,56 eu 6,43. 4,08 en 6,57. 4.23 en 7.15. 4 53 eu 8,30. 5,04 en 8,46. 5,15 eu 9,02. 10,32; 10,39; 10.51; 11,06; 11,33; 11,44; 11,55; MIDDELBURG GOES BERGEN OP ZOOM ROOSENDAAL. Middelburg Vertr. 5,50; 7,23; 9,25; 12,33 en 5,48 Goes 6,20; 7,50; 9,55 1,17 en 6,17. Bergen op Zoom 7,23; 11.01: 2,45 en 7,21. Roosendaal Aank.7,4011,21; 3,10 cn 7,40. RotterdamAcm/c, 11,55; 12,25; en 5,40. 1,25; eu 6,40. 2,40; en 7,55. NB. Zie verder hiernevens Roosendaal naar ROTTERDAM - ANTWERPEN en AN i WER PEN - ROTTERDAM.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 3