BINNENLAND.
Voor Veld cn Sluis.
September 1872.
doodstrijd vernam Duranton dal zijne dochter
nog leefdemaar hij betoonde meer spijt dan
wroeging.
Men schrijft uit Port-Louis aan de Phare de Ia
Loire Een afgrijselijk drama is te Port-Louis
voorgevallen. Francois Assoli, overste der douanen
in ooze gemeente, is door een grijsaard van bij
de tachtig jaar, Prado genaamd, vermoord gewor
den. Prado was half kindsch en daarbij in dronken
toestand, toen hij ziju mes in de borst van Assolli
stiet. De dood was oogenblikkelijk. Het slacht
offer was vier en dertig jaar oud en laat eeue
weduwe met vier kinderen achter. De moordenaar
is onmiddellijk aangehouden.
ENGELAND.
Verleden Dinsdag is in het kanaal een proeftocht
gemaakt met het nieuwste, grootste en sterkste
pantserschip van het Britsche zeewezen de Pé-
vaslation. De uilslag was over bevredigend. Wel
toonde het reusachtige gevaarte, hij zeer kalme
zee, eene snelheid te bezitten van 1 2 a 13 kuoo-
pen, maar na een paar uren stoomens reeds,
konden de beide machines niet meer werken
zoodal de bodem naar de haven van Portsmouth
moest worden teruggesleept. De Devastation kan
onmogelijk beschreven worden als een schip. Zjj
bezit masten noch tuig en kan dus bij niets beter
worden vergeleken dan bij een drijvend fort.
Weigeren hare stoommachines den dienst, dan
drijft zij als een blok op het water, een speelbal
van golvenstroom en wind. Daarom wordt te
recht met bezorgdheid gevraagdhoeveel slaat
men op dergelijke gevaarten zal kunnen maken
bij een langen tocht en onstuimige zee. De uit
wendige bouw van de Dévastation moet een won
der zijn van kracht en kloektede inwendige
inrichting een wonder vernuftig mechanisme.
Doch men vreest, dat het ook haar ontbreken zal
aan de eerste vereischten tot zeevaardigheid. Het
lol van den Capitain is in dit op dit opzicht eene
geduchte waarschuwing geweest.
De policimen van Louden vragen eene verhoo
ging van loon. Indien men hun de gevraagde
vermeerdering weigeren moest, zou Londen in
een schoonen toestand zijnde politie zou haar
werk stakeu
RUSLAND.
Terwijl men in Engeland, Frankrijk en Duitsch-
land ongerust wordt over het gebrek aan steen
kolen, ten gevolge der uitputting vau de Euro-
peesche mijnen, ontslaat eene dergelijke vrees in
Rusland, waar men hout verbraadl. De snelheid
waarmede de boschen gedund worden, doet vreezen
dat eerlang het hout zal ontbreken. Reeds is de
prijs honderd ten houderd opgeslagen. Eene
meeting van eigenaars en boomkweekers zal te
Moskou plaats grijpen, om strenge maatregelen te
nemen voor het vellen der boomen
SLUIS. Er zijn op het oogenblik reeds onge
veer 2.000.000 kilogrammen suikerbeeleu naar
België uitgevoerd. Is het niet te bejammeren
dat deze grondstof al te maal moet wordeo weg
gebracht en hier niet kan worden verwerkt? Zou
zij in dit geval geeu dubbelle rente afwerpen
Gelukkigdat er door de tegenwoordige drukte
althans nog eenig geld wordt verdiend maar zal
de winter baren die voor de deur slaat
SLUIS. Benoemd lot ingenieur van den water
staat 3e klasse de heer A. A. Bekaarthans aa-
spiranl-ingenieur alhier.
SLUIS. De Gemeenteraad heeft in hare ver
gadering vaD 22 October jl., tol hulponderwijzer
alhier benoemd den heer J. A. Buijs, in gelijke
betrekking werkzaam te Grijpskerke (Walcheren).
SLUIS, 24 Oct. Leest men tegenwoordig veel
dat er in enkele steden van Duilschland, vooral
te Berlijn, gebrek is aan arbeiderswoningen ook
alhier begint zich datzelfde gebrek voor te doen.
Dit komt daarvan daan dat handelaars huizen
waarin drie of vier huishoudens gevestigd zijn,
aanknopenom die voor pakhuizen te gebruiken.
Als wij wel ingelicht zijn, zouden enkele huisge
zinnen binnen kort zouder woning ziju. Eenige
hebben daarom bij den Gemeenteraad de
aanvraag gedaan, om zich tijdelijk in de kazerne
te huisvesten. Naar men echter verneemt, heeft
de raad iu zijne vergadering van den 22 Oct.
daartoe niet kunnen besluiten. Aanvraag lot
aankoop zou reeds zijo gedaan.
Omtrent den brand der Nedcrlandsche katoen
spinnerij van den heer de Monchyte Hengelo,
verneemt men hel volgende: Ie 11 uur was men
deu brand meester; de machinekamer en de berg
plaats van gespounen wol heeft men kunnen be
houden; overigens ishetgeheele gebouw verwoest.
De brand is ont.slaau door hel opsteken van gaz-
licht of door hel in brand loopen eeuer spiuraa-
chiue. Er zijn geene meuschenievens te betreuren.
Een jongen /.al waarschijnlijk aan z.jue brandwonden
bezwijken. De wouiog vau deu bestuurder, de
heer de Monchy, is gespaard gebleveu. Een jon
gen die zich op de derde verdieping bevond is
van daar uit het raam naar beneden gesprongen,
zonder letsel te krijgen terwijl een ander door
een werkrnau uit het brandend gebouw werd
gehaald. Door deze brand is een 5UUlal meuschen
zonder werk geraakt.
Naar wij uit goede bron vernemen bestaat bij
den algemeen-Nederlaudsch-werkliedeubond het
ernstig voornemen zich met kracht te wijden
aan de afschaffing van den Zondagsarbeid ouder
alle vakken in geheel ons vaderlaud. Men mag
verwachten, dal dit goede doel toejuiching vinden
zalniet slechts bij onze werkliedendie over
het gebrek aan behoorlijke Zondagsrust zich het
meest hebbcu te beklagen maar ook bij de vele
goedgeziude patroons, welke wegeus do concur
rentie den moed missen huuue zaken van Zatur-
dag avoud tol Maandag morgen ie laten stilstaan
eu huuueu werklieden de onontbeerlijke Zondags
rust te verzekeren. Weldra hopen wij in de
gelegeoheid te zijn omtrent dit loffelijk plan na
dere bijzonderheden mede te deeleu. (W. M.V.j
Den 29sten en 30sten dezer zal de international^
couf'ereutic ter zake van de jodenvervolging plaat
hebben. Afgevaardigden uit Nederland ziju de hh
mr. J. E. Goudstuil te Leiden: mr. li. H. Tels
te Rotterdam, en mr. J. A. Levy, to Amsterdam.
De Minister van Oorlog heelt de korpscomman
danten gemachtigd om even als aau de loleliugen,
ook aan de numuierverwisrselaars eu plaatsvervan
gers van de lichting 1869, die daartoe aanzoek
mochten doen, de vergunning te Yerleeneu lot
het aangaan van een huwelijk.
Dezer dagen had te Winterswijk een treurig
ongeluk plaats dal tot eeu waarschuwend voor-
beeldkau dienen om het geleide van beesleu niet
te lichtvaardig aau jeugdige kinderen toe te
verlrouweu. liet zoontje van den landbouwer
v. D., uit Meddo. een jongentje van omstreeks
8 jaren was met de dienstboden te huis gebleven,
terwijl zijne familie de begrafenis vau eeue bloed
verwante bijwoonde. Tegen den avoud zou bet
rundvee, dat op het spurrielaud gegraasd had,
teruggehaald worden. Terwijl de diensbode hier
mede bezig was vroeg de knaap, om een nog
jongen stier naar huis te mogeu brengenwat
hem toegestaan werd. Om bet dartele beest sLevi-
ger te kunnen vasthouden, wond hij het louw,
waaraan de stier gebonden was om zijn hand.
Spoedig begon het beest te springen zette het
op een loopeu eu holde naar den stal deu knaap
achter zich mede sleepende die hierbij zoodauig
gewoud werd dat men hem iu een bewusleloozen
toestand nabij den stal vond liggen.
Hoewel spoedig geneeskundige hulp werd in
geroepen en verleendvreest men echter voor
het behoud van zijn leven.
Door het kiescollege der Nederdnilsche hervormde
gemeente te Sint Kruis is tot. predikant aldaar
beroepen de heer E. J. van 4e Roemer, te Krab
ben dijk e.
KOLEN vlaamsche mededecling.
Do opslag vau de kolen in 't bijzonder blijft aan
de orde. Geen enkel dagblad waariu over die
zaak niet gesproken wordt. Dat is geheel natuur
lijk na den leeftocht immers ziju de kolen de
eerste huisbehoefte.
Over de oorzaken van den opslag der kolen is
de denkwijze zeer uiteeuloopend. Volgens den
eeneu ligt alles aan de groote aankoopeu in ons
land door Eogeland eu Frankrijkvolgens den
audereu komt de opslag voort dc»or 'i gebrek aau
voorraad, als een gevolg van 'l gebrek aan werkvolk.
Maar de kolen zij a overal eveu schaarsch en
duur, zoowel in Frankrijk, Engeland en Duilsch
land als iu België. Ja, de werkstakingendie
elkaar iu de kolenslreck hebbeu opgevolgd
brachten tol de schaarschhoid eu lot de duurte bij:
doch deze omstandigheid alleen is niet van dien
aard om den algemeenen opslag der kolen uit te
leggen.
Er bestaat eene meer ingrijpende reden en
wal zou die anders kunnen zijn dan het altijd
toenemend verbruik der steenkolen Bedenk
maar eens de ontzaggelijke uitbreiding van het
stoomverraogen sedert korte jaren Beschouw
de groote nijverheid, de groote scheepvaart:
welke oneindigheid, vau stoom met steenkole-;
gevoed!
Dal merken wij aan om onze meening te staven,
dat de prijs der kolen niet of ten minste nog
weinig voor daling vatbaar is.
Daarentegen hebben wij vertrouwen in de we
tenschap of liever in de Voorzienigheid. De
sehaarsehle eu bij govolg de duurte der kolen zal,
wellicht eerder dan men denkt, een middel aan
de hand geven, eene uitvinding aan T licht bren
gen, om die brandstoffen te bezuinigen. Het zal
worden uitgevonden om de stoomkracht op eene
andere wijze- dan door het stoken met kolen le
voeden. Dat eerst zal huuue goedkoopte gewaar
borgd ziju.
Inlusschen heeft de opslag der kolen invloed
op alles wat er méde in nijverheidsverband staat,
zooals op den prijs vau hot glashet ijzer enz.
Ook deze beide artikels ziju tegelijk sterk opge
slagen; eu 'l kan niet anders of het mokaniekga-
reu eu derhalve ook het vlas moeten denzelfdeu
invloed ondergaan.
Volgens onze laalsle berichlen uit de kolenslreek,
kwam er geene do minste verandering in den
toestand, 'tis te zeggen: naar kolen was er altijd
veel vraag cn bestond er weinig voorraad, beue
vens gebrek aan werkvolk in de mijnen en gebrek
aau waggons op deu spoorweg zoo van den Staat
als van den Grand-Central.
Volgens de allerlaatste Belgische berichten is
er echter stellig afslag te wachten ten gevolge
vau het exploiteren vau nieuwe kolen lagen door
heel de wereld en het aanvoeren ten gevolge vau
de hervatting der werkzaamheden.
Uit het gebied der mode.
Onze roeping wendt pogingen aan tot oprichting
van een anti-weelde of anti-modebond voor dames.
Een dame uit de demi-monde reed op de bou
levards in Parijs, in schitterend toilet, met prach
tige equipage en iu nonchalante houding zooals
die dames dat daar gewoon ziju. Door een op
stopping van rijtuigen tot stilstaan gedwongen
trekt zij de aandacht van eenige gramins en voor
bijgangers die op meer eerlijke maar moeitevolle
wijze den kost moeten verdienen. Zij wordt uit
gejouwd. zelfs met vuil geworpen en eindelijk
wordt de menigte onrustbarend, lot dat een
straatjongen met echt bijtende Parijschen spot
uitroept: Plaats!., maakt ruimte voor de vod
denraapster der toekomst! Toen werd zij door
gelaten.
Is het eene anecdote dan is ze voorzeker juist
GENT ZELZATE-TERNEUZEN LOKEREN.
De uren geteekend met een (w) zijn Treinen
die rijden allééu des Woensdags.
Van Gent (groote station) naar Zelzale en Ter-Neu
zen 8,17; 12,15 en 7,25.
Gent (Dampoort) naar Zelzate en Ter-Neuzen
8,30; 12,30 cn 7,40.
Zelzate u. Ter-Neuzen 9,10; 1,18 en 8.27.
Zelzate n. Lokeren 5,25to; 9,05; 1,10 en 8,30.
Lokeren n. Zelzate 6,15; 10,15; 4,42 en 9,30.
Ter-Neuzen n. Zelzate cn Gent 6,10; 10,30eu4,40.
Zelzate n. Gent 6,51; 11,10 en 5,22.
Aank. te Gent (Dampoort) 7,25; 11,45 en 5,57.
Aank. te Geut (groote stat.) 7,40; 12,00 en 8,13.
STOOMBOOT MIDDELBURG—ROTTERDAM.
Uren van vertrek in October.
VAN MIDDELBURG:
Vrijdag 25'smorg. 6,— u
Zaterd. 26 niet varen.
Zondag 27'smorg. 8,—
Maand. 28 8,30,,
Dinsd. 29 9,—
Woensd. 30 9,30
Douderd.31 10,—
VAN ROTTERDAM:
Vrijdag 25*smorg. 10,u.
Zaterd. 26 10,-
Zoudag 27 niet varen.
Maand. 28's morg. 7,^-
Dinsd. 29 7,—
Woensd.30 7,-
Donderd31 8,—
HQLLANDSCH - BELGISCHE SPOORWEG
ROTTERDAM -
Rotterdam Vevtr.
Dordrecht
Moerdijk 6,15;
Zevenbergen 6,29;
Oudenbosch 6,45;
Roosendaal 7.50;
Ésschen 8,20;
Calmpthout 8,31;
Capellen 8,43;
Eeckeren 8,50;
Antwerpen Aank. 9.01;
ANTWERPEN
Antwerpen Vertr. 7,35;
ANTWERPEN
8,50; 12,15 en
1,25 en
10;
11,23;
11,34;
11,45;
12,01;
12,26;
12,37:
12,49;
12,56;
1,07;
2,48 en
2,59 en
3,10 en
3,26 eu
3,56 eu
4,07 en
4,19 en
4.26 eu
4,37 en
5,15.
6.25.
7.48.
7,59.
8,10.
8.26.
8,56.
9,07.
9,19.
9.26.
9,37.
ROOSENDAAL BREDA.
Roosendaal Vertr. 8,55; 12.5; 4,50 eu 7 50.
Ettcn 9,2112,31 5.16 en 8,16.
Breda Aank. 9,35; 12.45; 5,30 en 8,30.
BREDA ROOSENDAAL.
Breda Vertr. 7,05; 10,45; 2,30 en 6,30.
Ellen 7,20; 11 2,45 en 6,45.
Roosendaal Aank. 7,45; 11.25; 3.10 en 7,10.
ROOZENDAAL BERGEN OP ZOOM GOES
MIDDELBURG.
Roosendaal Vertr. 8,45; 12,08; 4,48 en 8,25.
Bergen op Zoom 9,1712.28; 5.26 en 8,44.
Goes 8,33; 10.26; 1.38; 3,30; 6,59 en 9,48
Middelburg Aank. 9; 10,53; 2,06; 3,57 7,35; en 10, io
Eeckeren
Capellen
Calmpthout
Esschen
Roosendaal
Oudenbosch
Zevenbergen
Moerdijk
Dordrecht
7,4 j,
7,54;
8,06;
8,2 i;
8.5! i;
9,01,
9,12;
9,40;
10,40;
ROTTERDAM.
10.20; 3,37 eu 6,20.
3,49 en 6,34.
3,56 eu 6,43.
4,08 en 6,57.
4.23 en 7.15.
4 53 eu 8,30.
5,04 en 8,46.
5,15 eu 9,02.
10,32;
10,39;
10.51;
11,06;
11,33;
11,44;
11,55;
MIDDELBURG GOES BERGEN OP ZOOM
ROOSENDAAL.
Middelburg Vertr. 5,50; 7,23; 9,25; 12,33 en 5,48
Goes 6,20; 7,50; 9,55 1,17 en 6,17.
Bergen op Zoom 7,23; 11.01: 2,45 en 7,21.
Roosendaal Aank.7,4011,21; 3,10 cn 7,40.
RotterdamAcm/c, 11,55;
12,25; en 5,40.
1,25; eu 6,40.
2,40; en 7,55.
NB. Zie verder hiernevens Roosendaal naar
ROTTERDAM - ANTWERPEN en AN i WER
PEN - ROTTERDAM.