NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. •Ayfi»"-' N°. 76. Dertiende Jaargang. A0 1872. Vrijdag 27 Sept. ZEEÜWSCH-VLAA1SCIIE SPOORWEG. smiscH Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland ƒ1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post ƒ1,30. Prijs der Advertentiën van 1-5 regels ƒ0,75 elke regel daarboven ƒ0,1"2'/3. Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. Ingezouden Stukkeu ea Brieveu, de Redactie betredende, benevens Adverteu'iën eu gewone Berichten ol Aledeileelingeu van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO -1:de „Mijnheeren geen hartstochtgeen eigen belang, laat ons ze vergeten die onderlinge geschillen en kleingeestighedenlaat ons heel de wereld vergeten, maar laat ons niet vergeten dat we Franschen zijn." Met deze woorden bevredigde eens een weldenkendernstig Franschman overal vindt men toch goede menschen 1 eene stormachtige twistende vergadering en de kalmte keerde weder. Ook die of dergelijke woorden mogen we elkander wel toeroepen. Hoe toch is de toestand der Polderstreken? Boe na drukkelijk nog eens is de toestand der gemoederen aldaar? De vragen willen we trachten te beantwoorden, in den ruimsten zin met het oog op de Polderstreken, dat is op alles wat daar ligt ten N. van Grave Jansdijk zoowel in Nederland, als in Belgie. Die grenslijn tochwillekeurig en onoor deelkundig als ze bovendien getrokken is is voor ons niets.Niets o Ja ze is iets ze leert ons: zie hier eindigt het gebied van Koning Willem en daar begint het gebied van Koning Leopold; hier is de zijmuur en scheidingslootvan het N. huis en erf, déér zijn die van het Z. huis en erf. Anders niet En dan uwe Commiezen? Uwe reglemen ten met dezer uitvoering? Uwe rechterlijke inrichting? Ze zijn ons niets anders dan gaande weg min of meer verbleekende schimmen wolken aan den hemel. De oude vader Tijd blaast en ze verstuiven voor zijnen adem de stevigste zijn de commiezen en de tolkantoren, doch spoorweg en stoomboot, als uitingen van het streven der volken naar vrijheid van beweging op stoffelijk en gees telijk gebied, hebben een machtig woord gesproken en het tuighuis der in- en uit gaande rechten draagt, dien tengevolge de sporen van verval, dat tot eindelijke sloping leidt. Weg met de commiezen en ontvangers der tollen roept de algemeene geest en zijne stem vindt gehoor; al dien omhaal van buitengewone, van 3®, 2® en 1° klasse amb tenaren; al dat verifieeren en controleeren, zoo vaak leidende tot chicaneeren, moet op houden en de ambtenaren als zoodanig moeten worden opgeruimd, 't Spreekt van zelf, dat we op dat als zoodanig drukken van Mijnheer A., den Inspecteur, Mijnheer B. den Controleur. Mijnheer C. den Ontvan ger en de Heeren D- tot Z.commiezen is, als A. B. C. tot en met Z. geene sprake, maar van hun ambt, dat moet weg en we geven deze opheldering alleen voor 't volk, omdat men zoo vaak misverstaat. Enzou men het gelonven nog zijn er uie deze wenschen als dwaas en revolutio nair uitkrijtendoch we troosten er ons mede, dat die weinigen niets vermogen tegen die velen, wier stem zich tegen dat oud roest verheftvan opruimen spreekt en gelijke sloping wil. Onze Minister van Financien liet in de troonrede geen woord over de inkomsten belasting hooren, hoe eenvoudig tot sober heid toe die troonrede ook ware en beter op dat punt dan tal van beloften, wier vervullingdoch we willen niet uit weiden we zullen op dit punt wachten 1 Iets anders! Zou men het gelooven, dat er menschen zijn die tegen den aanleg van spoorwegen zijn, omdat ze die als verderfe lijk en verleidend beschouwen? We hoorden onlangs beweeren, dat er nu reeds Middel- burgsche burgers Belgie bezocht hebben die er nimmer over dachten, omdat de reis zoo kostbaar w asmaar zich nu laten ver leiden tot een tochtje-wegens de goedkoopte en toch dien prijs nog van een gering weekloon afknepen. Dus als een Middel burger straatjongen een appel van het kraampje der fruitvrouw steelt, zijn al de Middelburgsche jongens dieven? Neen! wel 'tis 't gevolg van zulk eene redeneering! Dan genoeg van deze kleingeestigheid er is een ander puntdat vereffend moet wor den en dat is 't eigenbelang; er is een ander punt; dat vallen moet onder de slagen van den volksgeest en dat is de aanmatiging. Deze beide toch vormen tweedracht en deze moet bestreden worden door eendracht en om op ons punt en meer andere puuten eendrachtig te zijn, moet er van alle zijden toegegeven worden. En die tweedracht, die verschillende in zichten, ze zijn duidelijk zichtbaar. HetN. W. der Polderstreek staat lijnrecht tegenover het Z. O., het Z. W. tegen over het N. O.; Eecloo de hoofdstad - tegen over Malde- ghera, de tweede gemeente van het Meet jesland. Zelfs over het hoofdidée waarheen de spoorweg door ons gewest zou moeten leiden, is men het oneens. Deze zegt: een spoorweg moet ons gewest in eene richting van Oost naar West doorsnijden Axel moet verbonden worden met Heijst. Vol strekt niet, schreeuwt gene, Breskensde eenige havenplaats van het Westen, moet in direct verband komen met de fabriekplaats Eecloowelks industrie eene steeds toene mende vlucht neemt, het voert manufacturen"' uit en het voert graan in en met het oog op de voortbrengselen der poldersovertreft zijne markt die van Gent en Brugge. Hooren we een Sluizenaar, hij is voor de eerste lijn, mits er moet ook verband met Oostburg en Breskens wezenomdat hij ook een kanaal heeft. Hooren we een IJzendijkenaar, hij is voor de tweede lijn om dat Caprijke zoo dich bij en het traject naar Breskens zooveel korter en IJzendijke de volkrijkste gemeente is. Een oogenblik, roept Groede woudt ge Jnij; die in bevolking met IJzendijke coneur- T-ëeien kan; die aan het hoofd sta der streek waarde beste hoofdproducten groeien, vergeten? Ik lig zoo kort bij Breskens en over Nieuwvliet en Zuidzande kom ik te Sluis en zou dus eene goede marktplaats zijn! Een Aardenburger wijst u op het feit dat Maldeghem zoo dicht bij ligtdat zijne bevolking, met die van Eede en Oost- burg een aanzienlijk gedeelte van ons gewest inneemt, en de lijn over Eede, Aardenburg, Oostburg en Schoondijke de natuurlijkste is en de goedkoopste, om dat ze de kortste is niet alleen, maar ook om het goedkoop terrein tusschen Maldeghem en Aardenburg langs de oude Eede. En ziet allen hebben gelijkaller aan spraken zijn gegrond, en aller gronden zijn proefhoudenddoch allen wegeu niet even zwaar. Welaan dan eerst,want dat alle gronden niet even gewichtig zijn, erkent ieder voorstander \an zijn bijzonder plan, eerst u tot een onpartijdig standpunt verheven en dan gezien welke gronden het zwaarste wegen. Maar daartoe is opoffering van eigen denkbeelden noodig; daartoe moet Sluis niet zeggen ik hegeer een spoorweg over Be- tranchemcnt, Zuidzande, Nieuwvliet, Groede naar Breskens, want dan is slechts de N. W. hoek gebaat, even als door de lijn IJzendijke Schoondijke Breskens, alleen het O. deel zou geholpen zijn. Welnu als men dit inziet, kan men tot een besluit komen en stellen: eene lijn van het W. naar het O. is vooreerst de verkie- selijksteen dat ze van Heijst over St. Anne naar Sluis, van daar door de Zwin- Diomede- een deel van Prinswillems-polder naar Oostburg, het middelpunt vari ons ge west, loopen moet, wijst de natuur ons zelf aan. Vervolgens van Oostburg over Wa terlandkerkje naar IJzendijke; van daar naar den Hoek en van deze gemeente op Sluiskil, en de verbinding met Axel is er. Wil men met het oog op de verlanding des Brakmans (eene quaestie van tijd) voorshands te IJzendijke eindigen en een zijtak van daar naar Caprijcke leggen, zooveel te beter! Maar ons doel moet zijn eene spoorwegverbinding met Breskens! Fiat! Doch wij houden vol, lag de lijn Heijst (Brugge), Sluis, Axel er, dan volgden weldra Maldeghem, Oostburg en Oostburg Breskens. Maar dan nog eens, weg alle kleingeestig eigenbelang weg oude kleinsleedsche veeten uit de dagen van het vrije, uit de republiek en uit 1830 weg dan alle afgunst en miskenning. Sluis zegge niet, wat verbeeld Aardenburg zich wel, en Aardenburg prale niet met financieels zwaarte, IJzendijk

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 1