NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. N°. 14. Dertiende Jaargang. A0 1872. SPOORWEGVERBAND VLISSINGEN. SllISCHBWMBLID Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs der Adverteotiënvan 1-5 regels 0,75 elke regel Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Vrnrlorv Qanf daarboven ƒ0,1*2 Va-Groote letters naar het getal gewone Zeeland ƒ1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco Ml O OojJl. regels die zij beslaan, per post f 1,30. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. Ingezonden Stukken eo Brieven, do Redactie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Berichleu ot Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Ditgb'ver dezer, alles FRANCO. MET Zoodra wij het woord spoorweg, spoor weg verbinding, spoorweg aansluiting hooren, gaat er eene trilling door onze ziel en 't is onsals of we in de verte de locomotief hoorden fluiten. Geen wonder, dat dit weder 't geval was toen we, onder boven staanden titel, een opstel in de Gazette van Eecloo van gister lazen. Tussehen de haven van Breskens en het spoorweg station Maldeghem, ligt eene ruimte van enkele kilometers, die den reizigers jaarlijks handen vol geld kost. Een tochtje van Eede naar Breskens per rijtuig, kost meer dan een tocht van Middelburg naar Botterdam en dan nog zijn de overige ge meenschapsmiddelen zeer onvoldoende. Wij namen dezer dagen eene proefWij moes ten uit 's Herlogenbosch een pakje van ongeveer 2 kilogram gewicht ontvangen f 8,waardig. Ueze waarde echter kan door niemand buiten ons en den afzender beoordeeld worden; men moest dus op het gewicht afgaan. Wij verzochten het te mogen ontvangen via Rosendaal, Middelburg en Vlissingenper boot op Breskens en van daar per gewone gelegenheid naar Aar- denburg. De vracht bedroeg f 1,20 dus p. m. 'h van de waarde! 't Spreekt van zelf, dat we 't bij deze proef zullen laten en ons voortaan den omweg over Rotterdam, die veel goedkooper is, zullen getroosten. Hier springt echter een gebrek in 't oog. Hadde de afzender het moge verzegelen, zoodat het onderweg niet kon geopend wordenhad de Anlwerpsche douane bij 't invoeren in Belgie er op mogen zetten gezien met ongeschonden zegel, en de ontvanger te Eedebij weder invoer in Nederland dezelfde formaliteit mogen plegen, dan twijfelen wij geenszins of de weg Antwerpen Eecloo Maldeghem ware veel goedkooper geweest. Doch, wij zitten met de Douane en zoo worden wij Zeeuwsch- Vlamingen, voor al die van den Zuidwest hoek, altoos en in alles belemmerd Wij laten hier nu het opstel der Gazette volgen en zullen ons daarop een paar aanmerkingen veroorloven. „Ook langs deze zijde der Schelde hebben de werken belangstelling opgewekt, welke langs de overzijde waren ondernomen om de gemeenschap van de zeeuwsche eilanden groep met den vasten wal tot stand te brengen. Het doel van die werken was: Vlissingen, Middelburg en Goes bij middel van een rijksspoorweg aan elkaar te sluiten en tevens de eilanden Walcheren en Zuid-Beveland aan Midden-Nederland en verder aan Duitschland en België, te verbinden. Wanneer dit plan werd opgevat, dan trad de geest voor de ontzaggelijklieid van die onderneming wel niet terug: Nederland heeft sedert lang aller bewondering voor zijne reusachtige werken afgedwongen maar de goede uitslag werd in twijfel ge trokken. Men herinnert zich dat de eerste peri ode der onderneming bestond in het af dammen der Sehelde en dat vele Belgische Ingenieurs zulks onmogelijk achtten zonder den stroom te belettenzoodat zij de ver zanding er van voorspelden en tengevolge ook den ondergang van Antwerpen als havenstad. De Nederlandsche genie hield niet slechts het tdgendeel staandedeze beweerde zelfs dat de stroom der Wester- Schelde zou bevoordeeld worden door het feit dat de Ooster-Schelde er van was afgesneden. De ondervinding heeft aan dit laatste oordeel ten volle gelijk gegeven en nog maals is de schranderheid der Nederlandsche waterbouwkundigen daarbij gebleken. Als nu zijn al de werken in verband met het plan, om de eilanden Walcheren en Zuid-Beveland aan den vasten wal te sluiten uitgevoerdover korten tijd werd de spoor weg van Middelburg naar Goes opengesteld, en thans reedsmet den aanvang van den winterdienst, op 1 November aanstaande, wordt de spoorweg van Middelburg naar Vlissingen voor het publiek verkeer geopend. Ook voor onze streek is dit eene heuge lijke tijding Het spoor ligt tot aan Vlis singen in verband met de stoombootdienst Breskens-Vlissingenis dat spoor ook voor ons bestemd tot een vruchtbaar gebruik! Onze lezers in de Zeeuwsche eilanden maken wij er aandachtig op. Tot hiertoe moesten zij hunne reis naar Vlaanderen naar onzent namelijk, over Bergen op Zoom en Antwerpen doen en zich bij verlies van tijd een verlies van geld laten wegvallen: te beginnen met I November 1872 kunnen de Zeelanders uit de eilanden Schouwen, Duiveland, Tholen Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland langs den spoorweg Goes, Middelburg en Vlissingen over Breskens en dus zonder omweg naar Vlaanderen komen. Eigenlijk is het minder dat voordeelis het minder 't aangeschafte gemak voor de betrekkingen tussehen ons gewest en Zee land hetwelk wij hier in 'toog hebben, dan wei de vooruitzichtenons door den aanleg van de spoorbaan Vlissingen—Mid delburg geopend. Is nu toch eindelijk het leggen van eene aansluitingsbaan tussehen Vlissingen en den ijzeren weg Eecloo- Antwerpen geen punt, dat in den natuur- ijken loop der zaken ligt? De ondernemingsgeest, neen, die behoort niet tot de eigenschappen van zeeuwsch- Vlaanderens evenmin als tot die van Oost- Vlaanderens bevolking. Het is geene grief, die wij haar willen maken; dat gebrek moet enkel en alleen worden toegeschreven aan den staat van afzondering waarin een eri ander verkeert. Maar dit dienen wij luid uit te roepen, dat hier de werking van den Staat zou moeten tussehen treden, om den geest van onderneming op te beuren. Wat behoeft er? De Staat love een minimum van intrest uital spoedig komt er eene maatschappij tot stand, welke zich van de onderneming meester maakten Zeeland is per spoorwegverband met Vlaan deren vereenigd Onze eerste aanmerking geldt de vraag des schrijvers naar de tijdigheid der aan sluiting van de haven van Breskens aan den spoorweg EeclooAntwerpen. Wij zeggen rond uit, zonder voor 't oogenblik over de te volgen richting of het Belgische aanslui- tingspunt te spreken, ja, 'tis meer dan tijd! De ondernemingsgeest behoort volgens den geachten schrijver noch tot de eigen schappen van den Zeeuwsch-Vlaming noch van den Oost-Vlaming. Er is waarsindoch de vraag dient gesteld te worden of in dezen die ondernemingsgeest gevorderd wordt en 't antwoord moet Ja zijn, doch onmid- delijk gevolgd door eene twééde vraag op welk punt moet die geest zicli richten En dan is ons antwoord Eecloo, Maldeghem, Aardenburg, St. Anne, ZuidzandeSluis, Oostburg, IJzendijke Schooudijke Groede en Breskens moeten zich vereenigen; de gemeente- en polderbesturen met eenige kapitalisten moeten eene vereeniging op richten voor den aansluitingsweg. Het doel dezer vereeniging moet zijn, de hulp van den staat in te roepen. De staat der Nederlanden zou Belgie Vj (of in welke verhouding dan ook) der renten van het noodige kapitaal moeten waarborgen en de vereeniging zou handelend moeten op treden van het naast gelegen punt uit. Voor West-Vlaanderen zou over Sluis Betranche- ment, NieuwvlietGroede, IJzendijke een spoorweg naar dien op Neuzen moeten loopeavervolgens een tak van IJzendijke naar de lijn Assenede, Eecloo en van Maldeghem over Aardenburg en Ooslburg naar Breskens en ziedaar Belgie op drie punten verbonden met Breskens en geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. Maar dat is een groot planGoed juist daarom dient er een groot uitvoerend lichaam te wezen. Wij zullen inlichtingen inwinnen over do aanlegskosten en zien, hoe die kosten te vinden zijn ook op ge-

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 1