NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
N°. 14. Dertiende Jaargang. A0 1872.
SPOORWEGVERBAND
VLISSINGEN.
SllISCHBWMBLID
Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs der Adverteotiënvan 1-5 regels 0,75 elke regel
Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Vrnrlorv Qanf daarboven ƒ0,1*2 Va-Groote letters naar het getal gewone
Zeeland ƒ1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco Ml O OojJl. regels die zij beslaan,
per post f 1,30. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05.
Ingezonden Stukken eo Brieven, do Redactie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Berichleu ot Mededeelingen van Correspondenten,
te bezorgen bij den Ditgb'ver dezer, alles FRANCO.
MET
Zoodra wij het woord spoorweg, spoor
weg verbinding, spoorweg aansluiting hooren,
gaat er eene trilling door onze ziel en 't is
onsals of we in de verte de locomotief
hoorden fluiten.
Geen wonder, dat dit weder 't geval was
toen we, onder boven staanden titel, een
opstel in de Gazette van Eecloo van gister
lazen.
Tussehen de haven van Breskens en het
spoorweg station Maldeghem, ligt eene ruimte
van enkele kilometers, die den reizigers
jaarlijks handen vol geld kost. Een tochtje
van Eede naar Breskens per rijtuig, kost
meer dan een tocht van Middelburg naar
Botterdam en dan nog zijn de overige ge
meenschapsmiddelen zeer onvoldoende. Wij
namen dezer dagen eene proefWij moes
ten uit 's Herlogenbosch een pakje van
ongeveer 2 kilogram gewicht ontvangen
f 8,waardig. Ueze waarde echter kan
door niemand buiten ons en den afzender
beoordeeld worden; men moest dus op het
gewicht afgaan. Wij verzochten het te
mogen ontvangen via Rosendaal, Middelburg
en Vlissingenper boot op Breskens en van
daar per gewone gelegenheid naar Aar-
denburg. De vracht bedroeg f 1,20 dus
p. m. 'h van de waarde! 't Spreekt van
zelf, dat we 't bij deze proef zullen laten en
ons voortaan den omweg over Rotterdam,
die veel goedkooper is, zullen getroosten.
Hier springt echter een gebrek in 't oog.
Hadde de afzender het moge verzegelen,
zoodat het onderweg niet kon geopend
wordenhad de Anlwerpsche douane bij
't invoeren in Belgie er op mogen zetten
gezien met ongeschonden zegel, en de
ontvanger te Eedebij weder invoer in
Nederland dezelfde formaliteit mogen plegen,
dan twijfelen wij geenszins of de weg
Antwerpen Eecloo Maldeghem ware
veel goedkooper geweest. Doch, wij zitten
met de Douane en zoo worden wij Zeeuwsch-
Vlamingen, voor al die van den Zuidwest
hoek, altoos en in alles belemmerd
Wij laten hier nu het opstel der Gazette
volgen en zullen ons daarop een paar
aanmerkingen veroorloven.
„Ook langs deze zijde der Schelde hebben
de werken belangstelling opgewekt, welke
langs de overzijde waren ondernomen om
de gemeenschap van de zeeuwsche eilanden
groep met den vasten wal tot stand te
brengen.
Het doel van die werken was: Vlissingen,
Middelburg en Goes bij middel van een
rijksspoorweg aan elkaar te sluiten en tevens
de eilanden Walcheren en Zuid-Beveland
aan Midden-Nederland en verder aan
Duitschland en België, te verbinden.
Wanneer dit plan werd opgevat, dan
trad de geest voor de ontzaggelijklieid van
die onderneming wel niet terug: Nederland
heeft sedert lang aller bewondering voor
zijne reusachtige werken afgedwongen
maar de goede uitslag werd in twijfel ge
trokken.
Men herinnert zich dat de eerste peri
ode der onderneming bestond in het af
dammen der Sehelde en dat vele Belgische
Ingenieurs zulks onmogelijk achtten zonder
den stroom te belettenzoodat zij de ver
zanding er van voorspelden en tengevolge
ook den ondergang van Antwerpen als
havenstad. De Nederlandsche genie hield
niet slechts het tdgendeel staandedeze
beweerde zelfs dat de stroom der Wester-
Schelde zou bevoordeeld worden door het
feit dat de Ooster-Schelde er van was
afgesneden.
De ondervinding heeft aan dit laatste
oordeel ten volle gelijk gegeven en nog
maals is de schranderheid der Nederlandsche
waterbouwkundigen daarbij gebleken.
Als nu zijn al de werken in verband met
het plan, om de eilanden Walcheren en
Zuid-Beveland aan den vasten wal te sluiten
uitgevoerdover korten tijd werd de spoor
weg van Middelburg naar Goes opengesteld,
en thans reedsmet den aanvang van den
winterdienst, op 1 November aanstaande,
wordt de spoorweg van Middelburg naar
Vlissingen voor het publiek verkeer geopend.
Ook voor onze streek is dit eene heuge
lijke tijding Het spoor ligt tot aan Vlis
singen in verband met de stoombootdienst
Breskens-Vlissingenis dat spoor ook voor
ons bestemd tot een vruchtbaar gebruik!
Onze lezers in de Zeeuwsche eilanden
maken wij er aandachtig op. Tot hiertoe
moesten zij hunne reis naar Vlaanderen
naar onzent namelijk, over Bergen op Zoom
en Antwerpen doen en zich bij verlies van
tijd een verlies van geld laten wegvallen:
te beginnen met I November 1872 kunnen
de Zeelanders uit de eilanden Schouwen,
Duiveland, Tholen Walcheren, Noord- en
Zuid-Beveland langs den spoorweg Goes,
Middelburg en Vlissingen over Breskens en
dus zonder omweg naar Vlaanderen komen.
Eigenlijk is het minder dat voordeelis
het minder 't aangeschafte gemak voor de
betrekkingen tussehen ons gewest en Zee
land hetwelk wij hier in 'toog hebben,
dan wei de vooruitzichtenons door den
aanleg van de spoorbaan Vlissingen—Mid
delburg geopend. Is nu toch eindelijk het
leggen van eene aansluitingsbaan tussehen
Vlissingen en den ijzeren weg Eecloo-
Antwerpen geen punt, dat in den natuur-
ijken loop der zaken ligt?
De ondernemingsgeest, neen, die behoort
niet tot de eigenschappen van zeeuwsch-
Vlaanderens evenmin als tot die van Oost-
Vlaanderens bevolking. Het is geene grief,
die wij haar willen maken; dat gebrek moet
enkel en alleen worden toegeschreven aan
den staat van afzondering waarin een eri
ander verkeert. Maar dit dienen wij luid
uit te roepen, dat hier de werking van den
Staat zou moeten tussehen treden, om den
geest van onderneming op te beuren.
Wat behoeft er? De Staat love een
minimum van intrest uital spoedig komt
er eene maatschappij tot stand, welke zich
van de onderneming meester maakten
Zeeland is per spoorwegverband met Vlaan
deren vereenigd
Onze eerste aanmerking geldt de vraag
des schrijvers naar de tijdigheid der aan
sluiting van de haven van Breskens aan den
spoorweg EeclooAntwerpen. Wij zeggen
rond uit, zonder voor 't oogenblik over de
te volgen richting of het Belgische aanslui-
tingspunt te spreken, ja, 'tis meer dan tijd!
De ondernemingsgeest behoort volgens
den geachten schrijver noch tot de eigen
schappen van den Zeeuwsch-Vlaming noch
van den Oost-Vlaming. Er is waarsindoch
de vraag dient gesteld te worden of in
dezen die ondernemingsgeest gevorderd wordt
en 't antwoord moet Ja zijn, doch onmid-
delijk gevolgd door eene twééde vraag op
welk punt moet die geest zicli richten En
dan is ons antwoord Eecloo, Maldeghem,
Aardenburg, St. Anne, ZuidzandeSluis,
Oostburg, IJzendijke Schooudijke Groede
en Breskens moeten zich vereenigen; de
gemeente- en polderbesturen met eenige
kapitalisten moeten eene vereeniging op
richten voor den aansluitingsweg. Het doel
dezer vereeniging moet zijn, de hulp van
den staat in te roepen. De staat der
Nederlanden zou Belgie Vj (of in welke
verhouding dan ook) der renten van het
noodige kapitaal moeten waarborgen en
de vereeniging zou handelend moeten op
treden van het naast gelegen punt uit. Voor
West-Vlaanderen zou over Sluis Betranche-
ment, NieuwvlietGroede, IJzendijke een
spoorweg naar dien op Neuzen moeten
loopeavervolgens een tak van IJzendijke
naar de lijn Assenede, Eecloo en van
Maldeghem over Aardenburg en Ooslburg
naar Breskens en ziedaar Belgie op drie
punten verbonden met Breskens en geheel
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Maar dat is een groot planGoed
juist daarom dient er een groot uitvoerend
lichaam te wezen. Wij zullen inlichtingen
inwinnen over do aanlegskosten en zien,
hoe die kosten te vinden zijn ook op ge-