NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. N°. 70. Dertiende Jaargang. A0 1872. Vrijdag 6 Sept. l)E AAilDËiMlUliliiïil FEESTEN. SUISCeittMBLlD Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeelaud 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post ƒ1,30. Prijs der Advertentiën, vau 1-5 regels f0,75 elke regel daarboveu fQ,V2y2.Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. Ingezonden Slukkeu en Brieven, do Redactie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeeliugeu vau Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. Sommige geleerden hebben wel eens beweerd, dat de hedendaagsche maatschappij ten ondergang neigde. Ook hielden zij re kening van de teekenen des tijds en ze de den dit ter goeder trouw. In tegenstelling van vele anderen, die gaarne geloofden wat ze hooptenhoopten zij niet, wat ze geloof den. Zou hunne meening de ware zijn ofmoet men, ziende op de meer verfijnde gruwelen, die de moderne maatschappij be zoedelen in tegenstelling van de meer ruwe en grove vormen der antieken, vasthouden aan het denkbeeld, dat het een als 't ander een streven is naar volmaking? Gaarne vergelijken wij de maatschappij bij de lucht, de ruimte die ons omringt. Dagelijks stijgen van de aarde allerlei dampen op, bezwangerd als ze zijn met mïllioenen zaden en kiemen, die de zaden en kiemen zijn van ziekten, koortsen en allerlei epidemische verschijnselen en uit dit bederf ontstaat leven. Welk leven? Soms eene levens kracht die vernielend inwerkt op men- schenplanten en dierendan weder eene kracht die alles tot zegen en vruchtbaarheid is. 't Is waar, het kwaadhet schadelijke heeft soms de overhand, doch ziet de wind steekt op en ruischt langs de velden, of dondert door de toppen van olmen en populieren, er ontslaat eene strooming der lucht, die de heilzaamste beweging is. Deze doet de zwevende stoffen door elkander vliegen zich oplossen, opnieuw verbinden en van aard en gedaante veranderen, of wel de wolken pakken zich op een; de donderbui vormt zich; mensch en dier gevoelt de drukkendste warmte, vaak de angstigste be klemming. De rood, gele of blauwe straal schiet uit de wolken de massa trilt onder het geweldig knallen des donders, dat door de echos tot een rollend, trillendbeweging aanduidend geluid wordtde slagregen valt neder en na een paar uren waait het verfrisschend koeltje over de velden, alles herleeft en ademt eene gezuiverde lucht in. Zoo ook in de maatschappij met hare millioenen gistende, kokende en bruischende stoffen. Al die verschijnselendat woelen der democratie, dat wroeten der interna tionale die gedrochtilijke politieke combi natiën dat alles gaat en komt als de bedorven atmosfeer in de natuur. Oorlog en revo lutie zijn de zuiveringsprocessen eu langzaam verliest het gezuiverde de louteringstint, om van nieuws af op te komen en los te barsten, en weer te ontstaan de eeuwen door. Drijft de menseheid dan daarheen als een van roer en zeil beroofd schip op de wereld- baren? Gewis niet! Dat leert ons de ervaring van hendie een oog voor die menseheid hebben, anders. Wie en waar is dan de geest, die storm en onweder beiden in de natuurlijke en zedelijke wereld vermag te beteugelen? O, wij kennen dien weldadigen geesthet is de geest des Christendoms en voor ons komt het er maar op aan zijne werkingen na te gaan om uit die nasporing de zoo noodige ziels rust te pulten die we voor onze levenstaak behoeven. Wij willen stil staan bij een paar ver schijnselen teekenen van onzen lijdom alzoo, getrouw aan onze roeping in dezen, het woord te richten tot het volkhet volkdat zoo licht wezen en schijn ver wart en zoo vaak recht meent te spreken waar de onbevooroordeelde niets dan onrecht ziet en eveneens omgekeerd. Wij schrijven, vertrouwen wijvoor 't welbegrepen en geoorloofd eigenbelang der maatschappij. Orde is in de eerste plaats levensbehoefte. Al die werkstakingenveigezeld van die ver schijnselen welke uitingen zijn van een bedorven ziel zijn de ware onweders niet van wier weldadige werking wij het peil der menseheidook op stoffelijke gebied verwachten. Al dat schimpen op de ver teeringen en de pracht der rijken heteekent niets. Gebruikten de rijken geen fijn linnen, laken, tapijten enz., waar zouden de wevers, volders, spinners, kortom de werklieden verschijnen Daarom willen wij bij voorkeur spreken van zulke moderne denkbeelden als welke wij onbevooroordeeld als goede denkbeelden moeten erkennenniet omdat ze modern dat is: nieuvv zijn, maar otpdat ze waar en goed zijn. Eigenlijk zijn ze niet nieuw; de kiem, de grond van alle goede, ware denkbeelden is eeuwig. Al het goede, dat zich vertoont was reeds in denkbeelden aanwezig, vóór het denkbeeld zich ooit ver wezenlijktedat is; ieder goed, dat we in onzen tijd aanschouwenwaarvan we de vruchten oogstenbestond reeds in een denkbeeld lang vóór onze geschiedenis be gonnen is; 'twas een eeuwig denkbeeld en het was niet gedacht, maar het bestaat als gedachte. Zie we hebben in onze taal geene woorden om dit te verduidelijken en moeten ons dus bepalen tol het zeggen alle goed was hij de bron des goeds en die bron, ge kent ze mijn waarde lezer, 'tis eene eeuwige bron van eindeloos goed. Door welke middelen nu en langs welke wegen zulk een goed denkbeeld eindelijk wezenlijk wordt, weten wij vaak niet, doch de ge schiedenis leert onsdat het soms jaren duurt eer eene gedachte werkelijkheid wordt en dat ze door duizende duizende wegen tot ons komtwegendie ons verstand soms niet kan nagaanwegendie we dari weder ais langs een draad, een spoor kunnen nagaan en volgen, tot aan hunnen oorsprong. Men heeft b. v. de wraak. Ieder kent ze velen zeggen zelfs dat ze zoet isvelen kennen geen hooger levensdoel dan het bevredigen van den dorst naar wraak. De wraakzucht heeft even veel offers geeischt als iedere ramp iedere ziekte ieder na tuurverschijnselwaarvan wij de vreeselijke uitwerkingen aanschouwden. De bloedwraak is een der oudste vormen. Als iemand in den ouden tijd een moord beging, had de bloedverwant het recht niet alleen maar werd hij door het gebruik later tot wel verheven verplicht het ver goten bloed, soms, ons hart ijst er van zevenvoudig te wreken en de zuigeling in de wieg boette vaak, met den grijsaard aan den haard, de misdaad van eenen en lever den op hunne beurt de stof tot nieuwe wraakgerichten. De oudste oorkonden van ons geslacht zijn op de eerste bladzijden reeds beschreven met do geschiedenis van moord, waaronder zelfs broedermoord, en naast de name» van. Kaïn en lameck slaat het algemeene feit vermeld van eene aarde met wrevel vervuld. Langzeer lang ademde de strafwetgeving der christenen denzelfden onchristelijke geestGrootvaders verhalen in onzen tijd nog aan hunne klein zonen hoe paarden en schapendieven ge hangen werden heksen gegeeseld, gepijnigd en verdronken. Wat in sommiger oog godslastering heette, werd geboet door ver smoring, levend begraven of aan den pan des brandstapels. Andere tijden andere zeden, zegt het spreekwoord, dat zoo juist ais waarachtig is. Wij nu beleven andere tijden, wij namen andere zeden aan. Die andere zeden zijn ontegenzeggelijk zachter, dan die van voorheen en zie, dit nu is een goed leeken des tijds. We willen op eenige dier verschijnselen zoo als wc zeiden de aandacht vestigen eu wel in de eerste plaats op onze strafwet geving en hare toepassing, doch ten einde niet te ongeregeld af te breken, zullen we daarmede in een volgend nummer voortgaan, 2 Sept. Versieringen opschriften. ilet aardigste komt nu ah bouquet achteraan. Er is niets waarin het volk zich zclveu als 't ware beter laat zien en waardeeren, dan in zijne uitwendige vreugde bedrijven en onder die be- drvjveu ueemt het krooneu bij ons eeno eerste plaats iu. Toch heeft ook die eenvoudige uil- spanniug veel geleden onder den invloed vau den modernen geest, vooral uit het zuiden. De brui loft eu bruiloftskroon zijn verdwenen, om plaats te maken voor de huwelijksreis, al bepaalt zich die dan ook maar lot een uitstapje uaar lleijst of Kadzauddoch bij openbare volksfeesteu ziet men nog deu weerglans der oude zeden. Doch boven alles blinkt de Nederlander uil iu het rijmen en de Zecuwschvlaming neemt daarin, dank zij de ia den regel zoo gemakkelijke woord-

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 1