SPOOnWEGEW M C011RESP0XDIM.
binnenland.
"burgerlijke STAND.
Voor Veld en Huis.
berg, waar ze bijna driehonderd voeten lager
liggen bleef. De voerman is ernstig verwond op-
geuomen en bijna stervend naar Gouda overge
bracht, de drie reizigers, die in het rijtuig zalen
en waaronder een officier was, die to Gravelotte
gekwetst werd, zijn er met eenige lichte kneu
zingen afgekomen.
Eene rijke familie der omstreken van Colraar
had over veertien dagen eene min aangenomen
afkomstig uit Fransch Zwitserland, bijzonderlijk
gelast met het bewaken der kinderen een jon
gentje en een meisje. Sedert den dag barer
dieustneming begonnen de twee kindereu, die
tol dan toe gezond geweest waren den eetlust
te verliezen. Men zond om geueeshcerenmaar
tevergeefs. Hel kwaad verergerde dagelijks.
Men raadde de ouders eene luchtverauderiug aaD,
maar tevergeefs, de kwaal uam toe. De vader
der kindereu kreeg de gedachle eene opzoeking
te doen iu de kamer der meid. Daar vond hij
verscheidene doozen met gekleurd poederen
na de meid ondervraagd te hebbeukreeg hij
van haar de bekentenis dat zij zich alle dagen
blankette. Dit blanketsel werd scheikundig ron-
derzochten men vond er een hevig vergift in
dat de kinderen inademen toen hunne meid
des morgens omheisdeu. De vader heeft deze
te pronkzuchtige moid weggezonden, maar men
heeft altijd ernstige vrees voor de gezondheid der
kleine slachtoffers hunuer te groole genegenheid
voor hunne nieuwe, maar gevaarlijke gouvernante.
FRANKRIJK.
Toen men dezer dagen eenige veroordeelde
commune-lui uit het fort Boyard uaar §t. Martin
do Ré zou overbrengeu heeft men in do voering
van Regère's jas een appeltje gevonden dat hij
waarschijnlijk wilde bewaren voor den dorst. Hel
was eèn sommetje van 180,000 Irs. aan schatkist-
billelteu. Hel schijnt dal Regère nog meer dan
dat bezat. Hoe kwam hij aan die waarde? Men
weet het niet, maar wat uien wel weet is: dal
mijnheer Regère persoonlijk toch niet zoo'n on
verzoenlijke vijand was van dal gehate en ver
vloekte kapitaal.
Tusschen Frankrijk en Baden was iu 1860 een
overeenkomst gesloten tot den aanleg van zestien
bruggen over den Rijn, waardoor men een einde
wilde maken aan de belemmeringen in de com
municatie tusschen de beide Rijnoevers. Dat
verdrag is echter nooit ten uitvoer gebracht en
daar nu de Elzas weder met Duitschland is ver-
eenigd heeft de Duilsche Regeering besloten in
het uog altoos beslaande ougerief te voorzien.
Na daarover met Raden in onderhandeling te zijn
gelredenis nu de overbrugging voorloopig op
acht puuten definitief vastgesteld terwijl er ook
spoorwegbruggen zullen worden gelegd bij AlL-
breisach Neuenberg en LeopoldshÖhe.
ENGELAND.
Do Secretaris van do Londensche vereeuiging
tot leniging van den hongersnood iu Perziö maakt
het volgende telegram van den kapitein der genie
Pierson openbaar, gedateerd 3 Mei: „Ik ben
gelukkig in Teheran aangekomen, daar ik onder
sterk escorte reisde. De wegen zijn uiterst ge
vaarlijk voor reisgezelschappen, Te Hauz-i-Sul-
tan vond ik den door den grootvizier lot ontvoe
ring der roovers afgezonden ambtenaar iu vol
slagen hulpeloozen toestand daar hij van alles
beroofd was. De korenvelden slaan prachtig en
water is er in overvloed, maar dillaatste stadium
van den hongersnood is veel verschrikkelijker
dan het eerste. De stralen zijn met halfvergane
lijken bedekt. Meer dan eens heb ik op de bin
nenplaatsen van de karavanserai! waar ik logeerde,
eerst do lijken moeteu wegruimon. Kanibalisme
is niet zeldzaam. Maar de prijzen dalen steeds
meer er» het einde van den hongersnood is, naar
ik hoop, zeer nabij."
SPAiN JE.
De Observer vertelt aan hel publiek wie eigenlijk
de tegenwoordige don Carlos is en aaugezieu hij
wellicht niet algemeen bekend is, ofschoon zijn rol
iu de zeoogeublikkeu door bijkomende omstandig-
1JZERENWEGEN VAN DEN STAAT.
Februari 1872.
De uren geteekeud met een sterretje zijn
Expres-Treinen, doch meest allen met rijtuigen
van le, 2o en 3e klas.
Vertrek van Brugge uaar Oostende:
7,17; *9,24; 10,19; 10,50; 2,37; 5,08; *6,59; *7,28
cu 8,32.
Vertrek van Brugge naar Gent, Aalst,
Brussel, Mecheleu eu Antwerpen:
5,16; 7,13; 7,33; 9,58; 12,43; *4; *4,11; 6,13 en 6,43.
Vertrek van Brugge naar Kortrijk, Bijssel,
Douai, Alreeht, Amiens eu Parijs:
8,30; 12,25; 5.10 en 6,40.
Vertrek van Oostende naar Brugge:
4,50; *6,45; 7; 9.20; 12,05; *3,35; *3,46; 5.45 eu 6,05.
Vertrek van Gent naar Brugge:
6,02; *8,34; 9,30; 9,35; 1.22; *4,19 6,10 *6,39en7,17.
Vertrek van Brussel naar Brugge
*7,25; 7,30; 8,10; 8,45; 11,20; 12,02; *3,10 5 cu 5,57.
Vertrek van Antwerpen naar Brugge
7,30; 2 en L
beden zeer gewichtig wordtkan het misschien
nuttig zfin in de eerste plaats te teelden, dat hij
de kleinzoon is van den broeder vau Fer
dinand Vil en gehuwd met een dochter van Karei
111, vroeger hertog van Parma. Ferdinand, die in
onmin met zijn broeder don Carlos was, verkreeg
de intrekking der Salischo wet en zeer kort daarop
werd de thans verdreven Koningin Isabella gebo
ren. Na het overlijdeu van Ferdinand (wiens dood
eenige dagen geheim gehouden werd] begon de
worsteling tusschen Christina, Ferdinands weduwe
en de aanhangers van don Carlos, een strijd die
zeven jaren duurde. In 1845 deed don Carlos vau
zijn rechten afstand ten behoeve van den graaf de
Montemolin, die iu 186i plotseling stierf. Don
Juan, een zcon van don Carlos uit een vorig hu
welijk, die toen optrad deed in 1868 afstand van
de rechten op den troon ten behoeve van zijn
oudsien zoon Carlos Maria de los Doiores Juan
Isidore Joseph Francisco Quirino Antonio Gabriöl
Raphael, hertog van Madrid, thans 34 jaar oud.
SLUIS. Benoemd lot onlvauger der directe
belastingen iu- eu uitgaande rechten en accijnsen
te 's Gravenpolder O. G. Radijs Ellens, thans
ontvanger te Sluis c. a., en te Sluis A. H. van
Jddekinge thans ontvanger te Bladel c. a.
RETRANCFÏEMENT, 15 Mei. In de heden ge
houden raadsvergadering is de heer H. M. Hubregtse,
hulponderwijzer le Goes, in gelijke betrekking al
hier benoemd.
De indijking van het Zwin is thans door de
Nederlandsche en Belgische regeeringen vastge
steld en zal spoedig een begin van uitvoering
verkrijgen.
Reeds op 25 dezer wordt door den gouverneur
van de provincie West-Vlaanderen in bijzijn der
hoofd-ingenieurs van den waterstaat in West-
Vlaanderen en in Zeelandde uitvoering der
bedijkiogswerken aanbesteed op de voorwaarden
die daartoe in het breede door gemelden gouver
neur openbaar zijn aangekoadigd en waarnaar
ook Nederlandsche aauuemers kunnen concu-
reeren.
Door deze bedijking worden ongeveer 629 heet.
land waarvan 124 voor Nederland en 505 voor
België, aangewonnen en den omliggende streken
een ruim veld aangeboden lot ontwikkeling van
den landbouw.
Naar verzekerd wordt, ziet het plan op een
spoorweg van Sluis naar Oostburg, Uzendijke en
Axel, met het oog op de vestiging van een arron-
disseraenls-rechtbank in deze laatste gemeente
en verder op een zijtak eenerzijds uit Oostburg
naar Breskens en anderzijds uit IJzeudijke naar
Bassevelde.
Een winkelier te Delfschaven die in het begin
der vorige maand eene vrouw peper in de oogen
heeft geworpen, is door de rechtbank te Rotter
dam veroordeeld tot eene cellulaire gevangenis
straf voor den tijd van één jaar.
Men schrijft uit Grijpskerk (prov. Groningen)
dat bij een hevig onweder dat in den morgen
van den 9 jl. heeft gewoed 3 óssen op één land
door den bliksem werden gedood. Te Augusli-
nusga was het onweder vergezeld van donder,
bliksem en eene menigte dikke hagelsteenon. In
Surhuizum is een mandie op het land was
door het hemelvuur getroffen en op de plaats als
lijk opgenomen. De kleereu van den ongelukkige
waren op meer dan eene plaats van zijn ligchaam
geschroeid.
SLUIS, April 1S72.
GETROUWD:
10 April. A. du Burck '22 jr., jm.mei P. B.
lost, 21 jr., jd. 17. M. C. van Noppen, 29 jr
J'n-.met P. M. Noest, 25 jr., jd.
BEVALLEN:
1 April. A. Tas, geb. De Baeliié,. z. 6. C. F,
van Kuijck geb. De Smidt, d. 12. A. de Smit,
geb. Ve'rduijn z.
OVERLEDEN:
13 April. S. do Smit, 1 dM z. 14. E. L. M.
Tillemau, 6 m., d. 14. E. M. Hamelijnck, 2 m.,
d. 16, L. F. van Winsberghe, 16 m., d. 21.
A. F. Vorstenborsch, 6'/a jr., d. 23. d. J. B. F.
Fincent, V/.2 jr. z. 23. F. B. de Lange, man vau
B. F. Steenkiste30 jr.
Een© bijdrage tot de administratieve
procedure.
Vertrek van Mee helen naar Brugge:
6,40; 10.42 cn *5,30.
Vertrekt van Rijssel naar Brugge:
*5,30; 8,3ü; 11,05 en 4,30.
Vertrek van Parijs naar Brugge:
*8,15 's avonds cn 11,05 's avonds.
BJZERENWEGEN DOOR HET LAND
VAM WAE3 ENZ.
Blei 1872.
BRUGGE MALDEGHEM EECLOO GENT
EN TERUG.
Prijs der coupons voor liccn cn terug, geldig alleen
tot \t anderendaags
le klas 4 fr.2e klas 3 fr.3e klas 2 fr.
De uren goleekend niet een sterretje
zijn Expres-Treinen, rijtuigen van le en 2e klas;
met vTreinen alléén des Vrijdags.
Treinen aankomende te Brugge van:
Oostende. 7,13; 10.08; 12,43; 4,11 en 6,43.
Blaukenberghe. 7; 12,15 en 6,30.
Rousselare, Kortrijk enz. 12,05; 2,25 en 6,37.
Treinen vertrekkende uit Brugge:
van BRUGGE. *7,30; 9,10; 10,45; 12,45; *4,15; en7.
Zooals ook uit dit Weekblad bekend iswerd
in 1672 de Watering van Beooster-Eede en deu
Boom benevens Bewester-Eede onder water gezet,
ten eiude Sluis eu Aardenburg met de forten tegen
de invallen der Franschen te dekken.
Dit was een ontzaglijk rayon van inundatie en
de in- en opgezeteneu langs onze grenzen ver
zochten den souverein om dezen kring zoodauig
te vernauwen dat ze nochtans volkomen aan bet
doel bleef beantwoorden en den landzalen eenige
vergoeding schonk voor het schrikkelijk verlies.
Dientengevolge werd onder meer bedijkingen den
Oosthoek van Beooster-Eede door een dijk, loopende
van den Grave Jansdijk naar den Sint Pietersdijk,
aan de overstrooming onttrokken van dezen dijk
vindt men nog een gedeelte nabij de Valleiskreek,
terwijl men zijn spoor, achter de hofstede Spits—
broek tot door hel Groote Gat bij St. Kruis, nog
gemakkelijk zien kan.
Ouze binnendijken dienen, zoo niet lot wegen
dau ten minste tot voetpaden en de dijk van 1672
bestond nog in 1872 als voetpad.
Of hij voorkomt op het tableau der buurtwegen
en voetpaden in de Gemeenten Eede en St. Kruis,
is ons onbekend, doch al ware dit zoo niet, dau
is het de schuld vau de ontwerpers van hel tableau
en niet van het publiekdat door dal verzuim
niet mag-bemoeilijkt of benadeeld worden.
De zoogenaamde verbrande hofstede onder St.
Kruis is sedert korten tijd in handen van eene
nieuwe Belgische eigenares en eenen nieuwen
pachter, uit België overgegaan beiden althans
de pachter zeker, verzetten zich legen het gebruik
van bet nu reeds sedert twee eeuwen bestaande
voetpad.
Wellicht oordeelen beiden naar Belgische ver
ordeningen, doch moesten dan bedenken, dat die
iu Nederland iu deu regel niet gelijkluidend of
gelijkbeteekeneud zijn. Hoe 't zij de vondel- of
passageplank werd weggenomen eu de sloot ver
diept door den pachter Blondeel der verbrande
hofstede.
Eenige arbeiders van de Valleiskreek en uit dien
omtrek beklagen zich daarover bij 't hooger be
stuur. Dit, alvorens te oordeelen, wendt zich om
inlichtingen bij de Burgemeesters vau Sint Kruis
en Eede.
De inlichtingen van den Burgemeester van Sint
Kruis (gezworen vau den Grooten Boompolder, du9
met polderzaken bekend waren ten gunste van het
voetpad.
De Burgemeester van Eededie evenals zijn
Secretaris Biezen en Beoosler-Eede door en door
kent eu het bestaan des voelpads, even goed als
steller dezes, kenden, adviseerde tegen het voetpad.
Het hooger bestuur gaf den laatste gelijkdoch
ouder gewoonte werden belanghebbenden met do
motieveuvan het advies des Burgemeesters vau Eede
niet in kennis gesteld. Ze koudeu ze niet beoor-
deelen eu er zich dus niet tegen verzetten, doch,
in de meening dat de administratie geroepen was
hunne beslaande rechten te handhaven, gingen
zij voort met het voetpad te gebruiken.
Geen wonder. De arme werklieden trokken daar
langs naar hun werk, ten eiude eenen grooten
omweg heen en weer, en dus tijd- en geldverlies,
Maldeghem. *8; 9,35; 11,25; 1,15; *4,35; en 7,30.
EECLOO. 5,50; *8,20; 9,55; 11,55; 1,35; 2,25; *4,20
*4,55; en 7,50.
Aank. te GENT. 6,40; *8,56; 10,35; 2,10; 3,15; *4.50
5,25 en 8.25.
Treinen vertrekkende uit Gent naar:
Lokereu, St. Nicolaas, Antwerpen. 4,25; 7,00;
1 9.25; 10,40; 2,20; 5,30 en 8,40.
Treinen aankomende te Gent
komende uit:
Antwerpen, St. Nicolaas, Lokeren. 4,40; 7,15;
8,50; 10,50; 1,50; 3,50; en 8,50.
'Acmk. to Geut. 6.5S; 8,55; 10,10; 12,30; 3,30; S,I0;
8,35 eu 10,30.
Treinen vertrekkende uit Gent:
van GENT. 7,00; *9,15; 12,55; *2,40; 4; *o,30; 6,50;
en 9.
EECLOO. 5,45; 7,40; *9,55; 1,35; *3,50; 4,35;
*5,55; 7,30 en 9,40.
Maldeghem. 6,15; 8; *10,20; 1,55; *5,15; 6,10 en 7,50.
Aank. te BRUGGE. 6,55; 8,25; *10,35; 2,30; 6,35
cn 8,20.
Treinen vertrekkende uit Brugge naar
Oostende. 7,17; 9,24; 10,50; 2,37; 7,28 en 8,32.
Blaukenberghe. 7,20; 9,50 10,50; 2,40; 7,25 en 8,43.
Rousselare, Kortrijk, enz. 8,30; 12,25; 5,10 en 6,40]