SPOOnWEGEW M C011RESP0XDIM. binnenland. "burgerlijke STAND. Voor Veld en Huis. berg, waar ze bijna driehonderd voeten lager liggen bleef. De voerman is ernstig verwond op- geuomen en bijna stervend naar Gouda overge bracht, de drie reizigers, die in het rijtuig zalen en waaronder een officier was, die to Gravelotte gekwetst werd, zijn er met eenige lichte kneu zingen afgekomen. Eene rijke familie der omstreken van Colraar had over veertien dagen eene min aangenomen afkomstig uit Fransch Zwitserland, bijzonderlijk gelast met het bewaken der kinderen een jon gentje en een meisje. Sedert den dag barer dieustneming begonnen de twee kindereu, die tol dan toe gezond geweest waren den eetlust te verliezen. Men zond om geueeshcerenmaar tevergeefs. Hel kwaad verergerde dagelijks. Men raadde de ouders eene luchtverauderiug aaD, maar tevergeefs, de kwaal uam toe. De vader der kindereu kreeg de gedachle eene opzoeking te doen iu de kamer der meid. Daar vond hij verscheidene doozen met gekleurd poederen na de meid ondervraagd te hebbeukreeg hij van haar de bekentenis dat zij zich alle dagen blankette. Dit blanketsel werd scheikundig ron- derzochten men vond er een hevig vergift in dat de kinderen inademen toen hunne meid des morgens omheisdeu. De vader heeft deze te pronkzuchtige moid weggezonden, maar men heeft altijd ernstige vrees voor de gezondheid der kleine slachtoffers hunuer te groole genegenheid voor hunne nieuwe, maar gevaarlijke gouvernante. FRANKRIJK. Toen men dezer dagen eenige veroordeelde commune-lui uit het fort Boyard uaar §t. Martin do Ré zou overbrengeu heeft men in do voering van Regère's jas een appeltje gevonden dat hij waarschijnlijk wilde bewaren voor den dorst. Hel was eèn sommetje van 180,000 Irs. aan schatkist- billelteu. Hel schijnt dal Regère nog meer dan dat bezat. Hoe kwam hij aan die waarde? Men weet het niet, maar wat uien wel weet is: dal mijnheer Regère persoonlijk toch niet zoo'n on verzoenlijke vijand was van dal gehate en ver vloekte kapitaal. Tusschen Frankrijk en Baden was iu 1860 een overeenkomst gesloten tot den aanleg van zestien bruggen over den Rijn, waardoor men een einde wilde maken aan de belemmeringen in de com municatie tusschen de beide Rijnoevers. Dat verdrag is echter nooit ten uitvoer gebracht en daar nu de Elzas weder met Duitschland is ver- eenigd heeft de Duilsche Regeering besloten in het uog altoos beslaande ougerief te voorzien. Na daarover met Raden in onderhandeling te zijn gelredenis nu de overbrugging voorloopig op acht puuten definitief vastgesteld terwijl er ook spoorwegbruggen zullen worden gelegd bij AlL- breisach Neuenberg en LeopoldshÖhe. ENGELAND. Do Secretaris van do Londensche vereeuiging tot leniging van den hongersnood iu Perziö maakt het volgende telegram van den kapitein der genie Pierson openbaar, gedateerd 3 Mei: „Ik ben gelukkig in Teheran aangekomen, daar ik onder sterk escorte reisde. De wegen zijn uiterst ge vaarlijk voor reisgezelschappen, Te Hauz-i-Sul- tan vond ik den door den grootvizier lot ontvoe ring der roovers afgezonden ambtenaar iu vol slagen hulpeloozen toestand daar hij van alles beroofd was. De korenvelden slaan prachtig en water is er in overvloed, maar dillaatste stadium van den hongersnood is veel verschrikkelijker dan het eerste. De stralen zijn met halfvergane lijken bedekt. Meer dan eens heb ik op de bin nenplaatsen van de karavanserai! waar ik logeerde, eerst do lijken moeteu wegruimon. Kanibalisme is niet zeldzaam. Maar de prijzen dalen steeds meer er» het einde van den hongersnood is, naar ik hoop, zeer nabij." SPAiN JE. De Observer vertelt aan hel publiek wie eigenlijk de tegenwoordige don Carlos is en aaugezieu hij wellicht niet algemeen bekend is, ofschoon zijn rol iu de zeoogeublikkeu door bijkomende omstandig- 1JZERENWEGEN VAN DEN STAAT. Februari 1872. De uren geteekeud met een sterretje zijn Expres-Treinen, doch meest allen met rijtuigen van le, 2o en 3e klas. Vertrek van Brugge uaar Oostende: 7,17; *9,24; 10,19; 10,50; 2,37; 5,08; *6,59; *7,28 cu 8,32. Vertrek van Brugge naar Gent, Aalst, Brussel, Mecheleu eu Antwerpen: 5,16; 7,13; 7,33; 9,58; 12,43; *4; *4,11; 6,13 en 6,43. Vertrek van Brugge naar Kortrijk, Bijssel, Douai, Alreeht, Amiens eu Parijs: 8,30; 12,25; 5.10 en 6,40. Vertrek van Oostende naar Brugge: 4,50; *6,45; 7; 9.20; 12,05; *3,35; *3,46; 5.45 eu 6,05. Vertrek van Gent naar Brugge: 6,02; *8,34; 9,30; 9,35; 1.22; *4,19 6,10 *6,39en7,17. Vertrek van Brussel naar Brugge *7,25; 7,30; 8,10; 8,45; 11,20; 12,02; *3,10 5 cu 5,57. Vertrek van Antwerpen naar Brugge 7,30; 2 en L beden zeer gewichtig wordtkan het misschien nuttig zfin in de eerste plaats te teelden, dat hij de kleinzoon is van den broeder vau Fer dinand Vil en gehuwd met een dochter van Karei 111, vroeger hertog van Parma. Ferdinand, die in onmin met zijn broeder don Carlos was, verkreeg de intrekking der Salischo wet en zeer kort daarop werd de thans verdreven Koningin Isabella gebo ren. Na het overlijdeu van Ferdinand (wiens dood eenige dagen geheim gehouden werd] begon de worsteling tusschen Christina, Ferdinands weduwe en de aanhangers van don Carlos, een strijd die zeven jaren duurde. In 1845 deed don Carlos vau zijn rechten afstand ten behoeve van den graaf de Montemolin, die iu 186i plotseling stierf. Don Juan, een zcon van don Carlos uit een vorig hu welijk, die toen optrad deed in 1868 afstand van de rechten op den troon ten behoeve van zijn oudsien zoon Carlos Maria de los Doiores Juan Isidore Joseph Francisco Quirino Antonio Gabriöl Raphael, hertog van Madrid, thans 34 jaar oud. SLUIS. Benoemd lot onlvauger der directe belastingen iu- eu uitgaande rechten en accijnsen te 's Gravenpolder O. G. Radijs Ellens, thans ontvanger te Sluis c. a., en te Sluis A. H. van Jddekinge thans ontvanger te Bladel c. a. RETRANCFÏEMENT, 15 Mei. In de heden ge houden raadsvergadering is de heer H. M. Hubregtse, hulponderwijzer le Goes, in gelijke betrekking al hier benoemd. De indijking van het Zwin is thans door de Nederlandsche en Belgische regeeringen vastge steld en zal spoedig een begin van uitvoering verkrijgen. Reeds op 25 dezer wordt door den gouverneur van de provincie West-Vlaanderen in bijzijn der hoofd-ingenieurs van den waterstaat in West- Vlaanderen en in Zeelandde uitvoering der bedijkiogswerken aanbesteed op de voorwaarden die daartoe in het breede door gemelden gouver neur openbaar zijn aangekoadigd en waarnaar ook Nederlandsche aauuemers kunnen concu- reeren. Door deze bedijking worden ongeveer 629 heet. land waarvan 124 voor Nederland en 505 voor België, aangewonnen en den omliggende streken een ruim veld aangeboden lot ontwikkeling van den landbouw. Naar verzekerd wordt, ziet het plan op een spoorweg van Sluis naar Oostburg, Uzendijke en Axel, met het oog op de vestiging van een arron- disseraenls-rechtbank in deze laatste gemeente en verder op een zijtak eenerzijds uit Oostburg naar Breskens en anderzijds uit IJzeudijke naar Bassevelde. Een winkelier te Delfschaven die in het begin der vorige maand eene vrouw peper in de oogen heeft geworpen, is door de rechtbank te Rotter dam veroordeeld tot eene cellulaire gevangenis straf voor den tijd van één jaar. Men schrijft uit Grijpskerk (prov. Groningen) dat bij een hevig onweder dat in den morgen van den 9 jl. heeft gewoed 3 óssen op één land door den bliksem werden gedood. Te Augusli- nusga was het onweder vergezeld van donder, bliksem en eene menigte dikke hagelsteenon. In Surhuizum is een mandie op het land was door het hemelvuur getroffen en op de plaats als lijk opgenomen. De kleereu van den ongelukkige waren op meer dan eene plaats van zijn ligchaam geschroeid. SLUIS, April 1S72. GETROUWD: 10 April. A. du Burck '22 jr., jm.mei P. B. lost, 21 jr., jd. 17. M. C. van Noppen, 29 jr J'n-.met P. M. Noest, 25 jr., jd. BEVALLEN: 1 April. A. Tas, geb. De Baeliié,. z. 6. C. F, van Kuijck geb. De Smidt, d. 12. A. de Smit, geb. Ve'rduijn z. OVERLEDEN: 13 April. S. do Smit, 1 dM z. 14. E. L. M. Tillemau, 6 m., d. 14. E. M. Hamelijnck, 2 m., d. 16, L. F. van Winsberghe, 16 m., d. 21. A. F. Vorstenborsch, 6'/a jr., d. 23. d. J. B. F. Fincent, V/.2 jr. z. 23. F. B. de Lange, man vau B. F. Steenkiste30 jr. Een© bijdrage tot de administratieve procedure. Vertrek van Mee helen naar Brugge: 6,40; 10.42 cn *5,30. Vertrekt van Rijssel naar Brugge: *5,30; 8,3ü; 11,05 en 4,30. Vertrek van Parijs naar Brugge: *8,15 's avonds cn 11,05 's avonds. BJZERENWEGEN DOOR HET LAND VAM WAE3 ENZ. Blei 1872. BRUGGE MALDEGHEM EECLOO GENT EN TERUG. Prijs der coupons voor liccn cn terug, geldig alleen tot \t anderendaags le klas 4 fr.2e klas 3 fr.3e klas 2 fr. De uren goleekend niet een sterretje zijn Expres-Treinen, rijtuigen van le en 2e klas; met vTreinen alléén des Vrijdags. Treinen aankomende te Brugge van: Oostende. 7,13; 10.08; 12,43; 4,11 en 6,43. Blaukenberghe. 7; 12,15 en 6,30. Rousselare, Kortrijk enz. 12,05; 2,25 en 6,37. Treinen vertrekkende uit Brugge: van BRUGGE. *7,30; 9,10; 10,45; 12,45; *4,15; en7. Zooals ook uit dit Weekblad bekend iswerd in 1672 de Watering van Beooster-Eede en deu Boom benevens Bewester-Eede onder water gezet, ten eiude Sluis eu Aardenburg met de forten tegen de invallen der Franschen te dekken. Dit was een ontzaglijk rayon van inundatie en de in- en opgezeteneu langs onze grenzen ver zochten den souverein om dezen kring zoodauig te vernauwen dat ze nochtans volkomen aan bet doel bleef beantwoorden en den landzalen eenige vergoeding schonk voor het schrikkelijk verlies. Dientengevolge werd onder meer bedijkingen den Oosthoek van Beooster-Eede door een dijk, loopende van den Grave Jansdijk naar den Sint Pietersdijk, aan de overstrooming onttrokken van dezen dijk vindt men nog een gedeelte nabij de Valleiskreek, terwijl men zijn spoor, achter de hofstede Spits— broek tot door hel Groote Gat bij St. Kruis, nog gemakkelijk zien kan. Ouze binnendijken dienen, zoo niet lot wegen dau ten minste tot voetpaden en de dijk van 1672 bestond nog in 1872 als voetpad. Of hij voorkomt op het tableau der buurtwegen en voetpaden in de Gemeenten Eede en St. Kruis, is ons onbekend, doch al ware dit zoo niet, dau is het de schuld vau de ontwerpers van hel tableau en niet van het publiekdat door dal verzuim niet mag-bemoeilijkt of benadeeld worden. De zoogenaamde verbrande hofstede onder St. Kruis is sedert korten tijd in handen van eene nieuwe Belgische eigenares en eenen nieuwen pachter, uit België overgegaan beiden althans de pachter zeker, verzetten zich legen het gebruik van bet nu reeds sedert twee eeuwen bestaande voetpad. Wellicht oordeelen beiden naar Belgische ver ordeningen, doch moesten dan bedenken, dat die iu Nederland iu deu regel niet gelijkluidend of gelijkbeteekeneud zijn. Hoe 't zij de vondel- of passageplank werd weggenomen eu de sloot ver diept door den pachter Blondeel der verbrande hofstede. Eenige arbeiders van de Valleiskreek en uit dien omtrek beklagen zich daarover bij 't hooger be stuur. Dit, alvorens te oordeelen, wendt zich om inlichtingen bij de Burgemeesters vau Sint Kruis en Eede. De inlichtingen van den Burgemeester van Sint Kruis (gezworen vau den Grooten Boompolder, du9 met polderzaken bekend waren ten gunste van het voetpad. De Burgemeester van Eededie evenals zijn Secretaris Biezen en Beoosler-Eede door en door kent eu het bestaan des voelpads, even goed als steller dezes, kenden, adviseerde tegen het voetpad. Het hooger bestuur gaf den laatste gelijkdoch ouder gewoonte werden belanghebbenden met do motieveuvan het advies des Burgemeesters vau Eede niet in kennis gesteld. Ze koudeu ze niet beoor- deelen eu er zich dus niet tegen verzetten, doch, in de meening dat de administratie geroepen was hunne beslaande rechten te handhaven, gingen zij voort met het voetpad te gebruiken. Geen wonder. De arme werklieden trokken daar langs naar hun werk, ten eiude eenen grooten omweg heen en weer, en dus tijd- en geldverlies, Maldeghem. *8; 9,35; 11,25; 1,15; *4,35; en 7,30. EECLOO. 5,50; *8,20; 9,55; 11,55; 1,35; 2,25; *4,20 *4,55; en 7,50. Aank. te GENT. 6,40; *8,56; 10,35; 2,10; 3,15; *4.50 5,25 en 8.25. Treinen vertrekkende uit Gent naar: Lokereu, St. Nicolaas, Antwerpen. 4,25; 7,00; 1 9.25; 10,40; 2,20; 5,30 en 8,40. Treinen aankomende te Gent komende uit: Antwerpen, St. Nicolaas, Lokeren. 4,40; 7,15; 8,50; 10,50; 1,50; 3,50; en 8,50. 'Acmk. to Geut. 6.5S; 8,55; 10,10; 12,30; 3,30; S,I0; 8,35 eu 10,30. Treinen vertrekkende uit Gent: van GENT. 7,00; *9,15; 12,55; *2,40; 4; *o,30; 6,50; en 9. EECLOO. 5,45; 7,40; *9,55; 1,35; *3,50; 4,35; *5,55; 7,30 en 9,40. Maldeghem. 6,15; 8; *10,20; 1,55; *5,15; 6,10 en 7,50. Aank. te BRUGGE. 6,55; 8,25; *10,35; 2,30; 6,35 cn 8,20. Treinen vertrekkende uit Brugge naar Oostende. 7,17; 9,24; 10,50; 2,37; 7,28 en 8,32. Blaukenberghe. 7,20; 9,50 10,50; 2,40; 7,25 en 8,43. Rousselare, Kortrijk, enz. 8,30; 12,25; 5,10 en 6,40]

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 2