DE EERSTE APRIL ÜIEUWS- ER ASYIRTEBTIEBLAQ VAR WESTELIJK ZEEUVSCH-VUARDEREI. N*. 20. Dertiende Jaargang. A0 1872. Vrijdag 8 Maart. smisiirIibsbmd Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs i>er drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post ƒ1,30. Prijs der Adverleoiiën, van 1-5 regels f 0,75 elke regel daarboven 0,.1-2'/2-Oroote letters naar het getal gewone regels, die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. ingezonden Stukken en Drieven, de Redactie betreffeudebenevens Adverleoiiën en gewone Bericbten ot Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. GESPREK TUSSCHEN JAN EN PIET. Jan. Zoo Piet zit je weer al in de krantman 1 Piet. Jajongendat krantenlezen is kompleet een ziekte. Als je er eens aankomt, wen je er aan, en buitendien, ik hoor dezer dagen zoo druk praten over Aprilfeesten en Aprilmonumenten en dat de een een Nimf moet hebben, en de ander een asyl voor oude zeelieden, en een derde eeu Protestant- sche kerk in Madriden een vierde een museum van oudhedenen dat we op dien dag moeten denken aan de geschiedenis der wording van het Nederlandsche Volk, en dat de Protestanten tegen de Roomschen zeggen: Je moestasjeblieft, het niet kwalijk nemen, dat wij onze Aprilfeesten vieren wij hebben U verleden jaar rustig Uwe Pius- feesten laten vieren en er nog een compliment over gekregen in de Tijd; zie, Jan! wanneer ik dat al zoo hoor en lees, dan denk ik soms: zou dat vroeger ook al zoon rumoer geweest zijn en ik pas er in mijn geest het volksrijmpje op toe: Op den eersten April Stuurt men de gekken waar men wil Jan. Wat draaf je door, man 1 Onze eerste April heeft met ons volksrijmpje volstrekt niets te makende Aprilgrappen en gekken bestaan in vele landenFrankrijk, Uuitschland België Engeland. Echter, als ik het wel hebhééft men er een No vemberdag voor. Kortom, die dag is zoo oud, dat niemand er den oorsprong juist van weet. Ja, er zijn er zelfs, die den oorsprong zoeken in de hoogst belangrijke onvergetelijke gebeurtenis van het jaar 33 onzer tijdrekening, en zoo dezen gelijk hadden, dan zou ik het heele rijmpje, zoo al niet als heiligschennis, dan toch als de uiting van gedachlelooze loszinnigheid ver- oordeelen. We hebben een beter rijmpje: Op den eersten April Verloor Alba zijn bril of zooals hetdaar het nu toch een lamme letterspeling is, beier zou luiden: Kreeg Alba een bril. Want met de inneming van den Kriel door de Watergeuzen kreeg hij een danigen bril op zijn neus ook, zoodat hij vergat een aantal burgers van Brussel, zooals hij ge dreigd had, in hunne deur op te hangen, Piet. Welnu, als dat nu zulk cene ge lukkige gebeurtenis geweest is waarom zijn dan niet alle Nederlanders het over die feestviering eens Jan. Ja, zie je, omdat ook de Nederlanders menschen zijn, en van alle schepselen ondtr de zon is de mensch het zonderlingste: nu eens engeldan dier, dan weer enge! en vaak weer duivel. Dat komt daarvan dat de meeste menschen slaveB hunner hartstochten zijn of, om 't op zijn Kadzandsch te zeggen vaak hunne passies geen meester zijn. Piet. Dat's miserabel genoeg, Maar- wat denk jij nu eigenlijk van die Aprilfeesten Jan. Dat's, kort of lang gezegdal naar je 'tneemt. Het jaar 1372 is een jaar voor Nederland, zooals schaars een volk op aarde aanwijzen kan. Het is door tijdgenoot en nakomeling waardig gekend om een breede plaats in de geschiedboeken in te nemen het handjevol volks, dat de lage landen: de Nederlanden, bewoonde, gaf der wereld eene proef, eene schitterende proef, wat eendracht, godsdienst en viijheidszin ver mogen. Ik sprak van geschie.dboeken. Zie, jongen 'k heb weinig boekeumaar de eerlijke van Meteren, de nauwkeurige Bor, de geleerde Hooft komen naast de werken van van de Veldf, Fruytier Strada de Beaufort, Aïtsema van de Sande en meer anderen in de eerste rij, en dan staan daar nog Wagenaar en Arend en dan de Duilsche Schiller, de Engelsche Eduards, de Ameri kaan Motley en zoovelen meermet Van Vloten en Ndyeks ook al. Waarom zooveel papier bedrukt en be schreven, dat men alleen van den tachtigjarigen oorlog een tamelijke kast zou vullen Im mers wijl het een zoo belangrijk tijdstip was. 't Was Neerlands heldeneeuw de vroomheid onzer vaderen (neem gerust het woord vroomheid in zijn oude en nieuwe beteekenis), de vroomheid onzer vaderen blonk heerlijk uit in de grondvesting der Nederlandsche republiek, ja, maar overheerlijk in de verovering van gewetensvrijheid! Piet. Dus hoor ik wel aan jou, dat je 't niet eens bent met degenendie den tachtigjarigen oorlog een opstand tegen den wettigen vorst noemen. Jan. Da Hemel beware onsWel buurman, volstrekt niet. De staalkundige vrijheid was slechts een gevolg, eene vrucht van de gewetensvrijheid. Zoodra ons volk zich de gewetensvrijheid verzekerd had kwam de vrijheid van onderzoek van zelf; het onderzoek bracht verlichtingde ver lichting kweekte verdraagzaamheiden de verdraagzaamheid kweekt liefde. Daarom van een feest herinnerende de grondvesting van den Nederlandschen staat het begin van ons zelfstandig volksbestaan wil ik niets welen. Had de dolzinnige, koel wreede, galachtige Filips zijnen onderdanen gewetensvrijheid geschonken, dan waren we nog jaren lang onderdanen des konings van Spanje geblevenalthans de koningen van Spanje waren nog lang Hertogen van Bra- bandGelderland Graven van Holland Zeeland Vlaanderen enz. geworden. Filips 11 mocht waarachtig wel van goddelijk recht praten. Was hij b. v. al geen annexeerder, in ons oog slatenroover, zijn vader, de geroemde Karel V, was het zoo veel te meer en let hier eens wel op, Katholieke landgenooten ge behoeft niet eens de geschiedenis van Spanje en Italië te lezen en te weten hoe diezelfde Alva den Paus belegerde en vernederde. Neen blijven we in ons eigen land Het Sticht (of bisdom) Utrecht was een gewest, dat evengoed aan de Katholieke kerk be hoorde als Luik en Rome. De bisschap vat» Utrecht was een Prins-Bisschop, zelfs constitutioneel vorst, die met het kapittel zijn bisdom geestelijk en wereldlijk beheerde, en die als Bisschop zeker zeer van den Paus afhing, doch als Prins slechts met een zijden draadom 't zoo te noemen aan den Duitschen keizer of beter het Heilige Roomsche rijk gebonden was. Welnu wat deed de groole Karel Hij beroofde Utrechts kerk voogd van zijne wereldlijke macht en palmde zijn gebied als Provincie of Heerlijkheid in, èn noemde zich ook Heer van Utrecht En dan zouden de Katholieken het wraken, dat de Nederlanders in verzet kwamen tegen een tiran Je moet eet:s een deel zien te krijgen, Piet, van de Bijdragen van Jans sen en Van Dale. Daarin is een eedsformulier afgedrukt, volgens hetwelk eerst de landsvorst zwoer de rechten der onderdanen te zullen handhavenen als de vorst dat gedaan had, zwoeren de onderdanen op hunne beurt trouw. Je weet immers hoe de fiere Geutenaars Karel den Stouten daaromtrent een les gaven Welnu eerst zweert de vorst s volks rechlen en vrijheden te zullen handhavenen nu weet jedat er van die rechten zijndie men natuurlijke rechten noemt, en daarouder staal immers het recht om Godvolgens de inspraak van zijn ge weten te dienen bovenaan? Filips II wilde onzen vaderen dat natuurlijk recht ontrooven en zij wilden 't niet geroofd zien. Ze vlogen te wapen voor en om den gods dienst. De Koning wilde zijne onderdanen met lichaam en ziel bezitten en over do ziel heeft niemand macht dan God alleen. Daaruit volgt dus, dat de eerste April, de dag waarop in 1372 de Watergeuzen den Briel innamen, en waarna Vlissingen mede begon en Enkhuizen niet achter wou staan, als een Nationale feestdag door ieder moet herdacht worden. Die eerste April was het morgenrood der vrijheid, der edelste vrijheid de vrijheid van geweten bovenal want door de verovering dier vrijheid toen zijn wij, Nederlanders, thans wat we zijn: ieder onzer heeft volkomen vrijheid om God te dienen volgens de inspraak van zgn ge weten. Piet. Ik had het zoo niet ingezien. Ik

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 1