1 II N°. 4. Dertiende Jaargang. A0. 1872. ii Ui ■F i ■fel Vrijdag 12 Januari VOCAAL MIMIENTAAL CONCERT, f.' m - v.. Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden Yóor het voormalig 4de district van Zeeland ƒ1.15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post ƒ1,30. Prijs'der Advertentiën van 1-5 regels ƒ0,75. élke regel daarboven fQ,\-2y2.~ Groóte letters naaf hét getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers 0,05. logezouden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advërtént'iën en gewone Berichten ot Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. GEGEVEN DEN 4 JANUARI 4872 m DE GBOOTE ZAAL VAH HET STADHUIS TE AARDENBURG. De deuntjes bederven den goeden smaak en het wezenlijke kunstge voel zijn vervelend voor de toe hoorders eu vormen pedante leer lingen. Voor het deuntje, dat ze voor auderen spelenworden ze geprezenMama en Papa beidé vinden dat hun zoontje of dochtertje allerliefst speelt de bezoekers zeg gen dat welstaanshalve of uil laffe vleierij, of uit gemis van beter oordeel na. Weekblad voor het lager, middel** baar en gymnasiaal onderwijs van 4 November 1871. xN8. 44. Zij vormden een aardig groepje, die lieve krul- ïekopjesdie zich den vierden 11. op de estrade iu de groote zaal van net stadhuis bevonden die lachende mondjesdie heldere voorhoofdjes die biozende kaakjes die half beschroomde en toch zoo schalkschë blikken o zij deden mij 'l hart opengaanzij stemden mij zoo vroolijk zij waren mij eene lieflijke harmonielang vóór dat mijn oor zich vergastte aan hun wèi uitgevoerd koor Ze retour du village. Er zijn weinig menschen op wie de muziek vooral de vocale muziekgeen diepen indruk maakt. ïn mijn oog iigt in den zang eene der grootste krachten om het volk te beschaven, Eenvoudige maar schoone liedjes, zooals ons door Heije bij raeuigte geleverd zijn liedjesdie door het volk begrepen worden, goed uitgevoerd, zouder al die bovenmeuschelijke triliers of onmogelijke bastonenliedjes door Wilhelmus Smits gecom poneerd binnen bet bereik der verschillende slem- Enen zij kunnen2ij zullen maar ook zij alleen ons verlossen van al die gemeene straat deunen die ons telken jare om kermistijd door den een of anderen orgelman met en zonder draaimolenworden aangevoerd. 't Is dan ook met warme belangstelling, dat ik elke poging begroet, die aangewend wordt, om den smaak des volks te verbeteren 'l is die be langstellingdio mij noopt thans de pen op te nemenom naar aanleiding van het gehoorde en geziene op den avond van 4 Januari 11. eenige opmerkingen te makeneenige wenken te geven,, die misschien niet geheel zonder vrucht zullen zij o. Indien er Lezers zijn die in dit schrijven eene critiek willen zien, dan moet ik hen doen opmer ken, dat men het werk van kinderen niet criti- seerthun geeft men eene aanmoediging cm met vlijt op den ingeslagen weg voort te gaan. Aan ouders en voogden blijft het over om te zorgen, dat do weg goed zij. Het is een eerste vereischte, dat de onderwijzer 3n zijn onderwijs eenvoudig zij en waar; een tweede, dat hij geheel op de hoogte is van hetgeen hij moet onderwijzeu. Die eeuvouddat ware moet blijken uit al zijne daden tegenover zijne leer lingen want waarlijk zij worden al spoedig genoeg over het paard getild. Daarom keur ik den aanhef vaa het programma af, die den naam van concert geeft aan eene uilvoering van leerlingen, van welke er verscheidene warendie de noten niet eens kenneuen die met een geleerd gezicht Fransche woorden zongen van een groot vel papier, ofschoon ze met moeite Nederlandscbe woorden zouden be- grijpeu. Ik maak hiervan geene grieve tegen de kinderen Wat verlangt men van kinderen van 6 lot 10 jaar Maar ik maak daarvan een grief tegen een elk, die zich schuldig maakt aan die houden-en apeu- dressuur. Sk maak er een grief van Legen een ieder, die door een stukje uil een Fransche ope rette Allons partons pour no-zameaux (nos hameauxj juweeltjes zouden willen verdringen, die misschien minder effect makenmaar honderdmaal beter in een kindermond passen. En evenmin als men een concert (concert be- teekeul: openbare uilvoering van een of meer groote muziekstukken) geeft met kinderendie geene noten kennenevenmin geeft men eene symphonie met vier violen en een piano. Ik heb hier een eenvoudig boekje aanbevolen door mannen als van Bree Smits Yictta Bas- tiaans e. a. muzikanten van den eersten rang; daarin lees ik Eeue symphonie bestaat gewoonlijk uit 1° een krachtig allegro,?pms met eene langzame plechtige inleiding; 2Ü een teeder, liefeiijk of weemoedig adagio3° eene schertsende menuetto en 4° eene rondo finale, en is gewoonlijk ge schreven voor twee violeneen altviooleen violoncello en bas, 2 Huilen, 2 oboëen, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 horeGs, 2 trompetten, 2 pauken enz. In het Conversations-Lexicon van Brockkaus Yind ik einc Symphoniedas Höchste der instrumental- musiy. Berton zegt daarvan: on donne le nom de symphonie aux morceaux dans let, quels on fait fi gure? et concerto r ensemble tons les instruments a cordesd vent et ceux de percussion Stel u nu voor iemand, voor wien bet woord symphonie geen holle klank is, geregaleerd op: Waarltan men beier zijn? driemalen achter elkan der opgedreund en een Pas redouble (waarvoor men eenvoudig.weg gezwinde marsch zou kunnen zeggen) viermalen achter elkander opgedisehl door vier violen en een piano. Hoe noemt men zoodanige handelwijze Sk kan ze moeilijk auders qnalificeeren dan als een verregaanden bluf, speculeereude op de on kunde van 't publiek; eene andere uitdrukking voor Mcltatuli's Publiek ik vcrach-t u. Eene symphonie, hel hoogste io de instrument talemuziek, uitgevoerd door drie jongelui, die hunne violen niet kunnen stemmen een muziekmeester en eene dame ïk. maak er dien leerlingen geene grieve van dat zij die symphonie speelden; zij deden hun best- en ik prijs hen er voor. Ik maak er dien leerlingen geene grieve van dat zij hunne violen niet konden stemmen zij speelden zoo zuiver als zij konden en ik zeg hun daarvoor dank maar ik heb eeue grieve legen dien otflcieelen leugen, die ons eene symphonie beloofde en een deuntje oplapte. Hadde' er op het programma gestaan 1 Waar kan men beter zijn en 6 De iveg van Kralingen dan waro het programma waar geweest en men hadde gezegdde jongens beginnen al aardig te spelen; maar dan had hét programma ook veel minder bluf geslagen en de reclame in La plwnc, ware al vóór 't concert iü 't water gevallen. Een Belgische Courant, waarin men vond, dat het concert zeer veel beloofde. Nog moet ik hier bijvoegen, dat ik er den ieer- lingea niet hard om wi! vailendat zij niet weten hoe de strijkstok moet gehouden worden, en wel ken stand men met de viool moet nemen; maar ik meen er is eene zeer beroemde méthode van de Bérioï vooriu staat een prentje, dat zij dit eens bekijken eo zich dan hunne houding her inneren op h8t concert. Een andere onjuistheid op het programma moet ik thans releveeren. Ik lees door leerlingen van den heer I. Düsïon. Tegen die uitdrukking leeken ik bepaald protest aan. Drie leerliugen uitgezon derd beeft geene enkele lauger dan drie of vier maauden bij den heer Dcmon leeren zingenneea de leerlingen zijn gevormd op de volkszangsch oo onder leiding van den hear J. W. Slager en dea heer 11. Dilho. Ieder het zijne. Aan dec heer Bumon korai de eer toe van de uilvoering der beido symphoniën en van de insludeering der uitge voerde stukjes, maar de degelijke ontwikkeling, de eerste vorming, de theoretische kennis is een product van de volkszaagschooldie, en dit heeft mij voornamelijk genoopt om de pen op te nemen, door de Fransche winderigheid van het meerma len aangehaalde programma vernield dreigt te worden. Die voikszangschool houdt jaarlijks een open baar examen geen concert.—Op dat exauiea zingen alle drie de klassen afzonderlijkomdat dc directie tot nog toe' van idéé geweest is dat men aan het publiek een waar denkbeeld van d© school moest geven en geen bluf verkoopeuom dat de directie meende, dat kindersdie een" jaar geleerd hebbenwel noten kunnen kennén maar nog niet ia staat zijd om ia een vierstemmig koor mede te zingen. Daarom zong de laagste klasse tot nog toe gerégeld eenstemmigede mid delste tweestemmige, de hoogste klasse drie- en vierstemmige liederen. Daarom ook was do directia lot nu toe legen de begeleiding, doör eenig mu ziekinstrumentomdat zij niets anders wilde ge ven, dan hetgeen op de zangschool werd aangeleerd. Personenop do hoogte om over den zang to oordeeienwaardeerden steeds dié eerlijkheid te genover publiek eo leerlingen en in die waardee ring vond do directie een spoor, om op den in geslagen weg voort le bljjvea gaan: den weg vaa bedaarden maar zekeren en dcgelijkea vooruitgang. Wel waren het eene jaar de uitvoeringen beter dan het ander; wel viel het laatste examen eontgs- zins tegenmaar het publiek was niet altijd even billijk of even juist in de beoordeeling van d© oorzaken. De hoogste klasse der zangschool leed voort durend verliezen aan hare beste kweekolingeu die óf naar eiders verdokken, óf zich le groot achtten - misschien ook knap om nog wa i te leeren. Het laatsto examen werd voorafgegaan, door een verlies van de beste leerlingen en door een stilstand in het onderwijs van ongeveer een halfjaar. Deze omstandigheden moéten allé in rekening worden gebracht, wil meo een juist een billijk oordeel vellen. Aan de opgegeven oorzaken moet men hei toeschrijven, dal da examens vaak bleveu bena den de verwachting van dat gedeelte van het publiek, dat van de muziek niets kout d. i. be neden da verwachting van do grooto menigte^ Men verlangde van haar meer dan zij leveren kon0 Maar zij leverde toch veel; en 'lis mij nog een© aangename herinnering, hoa bjj gedegenheid ye,i

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1872 | | pagina 1