NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. APROPOS VAN VREDE. N°. 83. Twaalfde Jaargang. A0. 1ST I. Vrijdag 27 October. Politiek Overzicht. Oil 1 ad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeelaud (I 15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1.31). Prijs der Adverlenliën van 1-5 regels f 0,75 elke regel daarboven fQ,V2l/2. - Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers f 0.05. Ingezoudeu Slukkeu en Brieven, de Redactie betreffende, beoevens Adverieu'iëu en gewone IJerichieu ol Mededeelingen vau Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO De vredebond was te Lausanne vergaderd. Verrukkelijk schouwspel der XlXe eeuw! Het „Vrede op aarde, in menschen een welbe hagen" nadert dan eindelijk na bijna XIX eeuwen, zijne vervulling Hij, wiens gewone groele was: „Vrede zij Uliedenl", in wiens uitersten wil de schoone woorden voorkomen „Vrede laat ik U mijnen vrede geef ik U," is dan niet tevergeefs verschenen in de gelijkheid van het vleesch om een koninkrijk des vrodesder hemelen op aarde ook te slichten Voortaan zal dan Ken oogenblik geduldwaarde lezers Hebt gij wel ooit een pruimeboom of abri- kozeboom in het vroege voorjaar aanschouwd? Jzeker hebben wij in koude Februari dagen dat helder wit bij pas ontspruitend groendat zacht blozend rood tusschen donker groene knoppen aan de bruine takken aanschouwd, en opgetogen verwachtten we den zomer, die het sappig ooft zou doen rijpen, den herfst, waarin wij 't watertan dend plukken zouden. Daar kwam Maart met zijne hagelbuien, April met zijne nacht vorsten en Mei met slagregens. De treurige Lente scheen ver van ons geweken. De zomer verspilde zijne koesterende zonnestralen aan takken zonder vruchten de herfst bracht geen rijp ooftde vruchlkiemen waren be- vrozen, de hoop beschaamd! 't Was te Lausanne weinig beter. Geen nachtvorst der koude werkelijkheid roofde daar echter de wordende vrucht. O neen de boom, die vrucht moest dragen, was een wilde ongeënte stam, die zelfs hel vermogen om vrucht te zeiten miste. En toch onze moderne wereldbewoners prediken het ons immers dagelijks -, toch is het niet moeielijk vrede op aarde te brengen eu de vruchten des vredes te ge nieten. Wij willen ons niet overgeven aan poëti sche bespiegelingen. Wij vragen alleen neem even aandat de Nederlandsche natie rechtvaardig verdeeld en niet te zwaar belast is. Laat even in 't midden, dat deze twee ledige stelling eerst nog bewezen moet wordenen vraag dan eenshoeveel milli- oenen zijn op de Nederlandsche slaatsbe- grooting ten behoeve van het Departement van oorlog uitgetrokken Blijf niet stilstaan, maar vraag verderhoeveel kilometers spoorwegen, hoeveel buurtscholcu hoeveel ondersteuningsmiddelen der nijverheid zou men voor deze millioenen kunnen verkrijgen? Het antwoord zal beschamend zeer be schamend zijn, vooral als gij nog in rekening brengt de duizend en duizend handen die ten dienste des legers aan den arbeideen groot gedeelte des jaarsin 's menschen besten leeftijd, onttrokken worden. Zie, als gij daarover bedaard nadenkt, zonder wrevelzonder eene regeering hard te vallen ten minste harder dan noodig is, omdat zij ook slechts het kind van haren tijd isdan zult gij moeten uitroepen of stil verzuchten Och ware eeuwige vrede op aarde I Zou ze een herschenschim zijn Zou het idee vau dat duizendjarig rijk opgerezen zijn in hel brein eens dwepers Zou die profetie, die verwachting van nieuwe he melen niet alleen maar ook (men lette er wel op) van eene nieuwe aardein welke gerechtigheid woont, eene ijdele profetie, eene ijdele verwachting zijn, gegrond op eene valsche belofte Neen duizendmaal neen Onze lijd waarborgt ons de gronden voor deze onze ontkenning. Onze tijd Onze veel bewogene tijd1 - Juist om dat veelbewogene. fn welke richting toch beweegt zich onze tijd? Welke verkeerdheden dien ook mogen aankleven hoe onvolmaakt de beweging ook zijn moge, te midden van gisting en bederf merken wij het chemisch proces (het werken der stoffen onderling) op en dit proces heet Streven naar waarheid. En alom ontwaren wij overwegend bedrog en leugen. O bedrog en leugen zouden niet kunnen bestaanzonder dat zoeken naar waarheid. Juist dat aanwezig zijn ven bedrog en leugen toont ons duidelijk en klaar, dat zij machten zijndie eene andere macht be strijden welnu, deze machl is de waarheid! De waarheid zal zegepralen en vrij maken. Weet ge 't nu waarom hel vredecongres te Lausanne zoo decriijk mislukt is De vredemannen zagen eene waarheid doch om haar te bereikenom zich die waarheid eigen te maken gebruikten ze de vijanden der waarheid bedrog en leugen. Ze steunden op eigen kracht. Ze gelooven aan het Evangelie naar Jean Jacques, zou Carlyle zeggen. Wij zeggen het zijn voorstanders van de oneindige vol maakbaarheid der mensclielijke natuur door zichzelven. Ze ontkennen het bederf dier natuur. Ze gelooven aan de eeuwige kracht der rede. Ze ontkennen dat die rede verduisterd en derhalve verzwakt is verzwakt tot blind heid toe. Ze waren blinde leidslieden der blinden en ze vragenzijn wij dan ook blind welke vraag juist hunne blindheid bewijst. De vredecongressen zullen vruchten dragenzoodra ze gehouden worden door mannendie hunne vijanden liefhebben die bidden voor degenen die hen haten die zegenen wie hen vloekeu, die hun, die '-Jjtèn maolel eischen ook den rok geven, die als oog of hand ergernis geeft, het oog uit rukken, de hand afhouwen. Maar dat zijn Christenen I Dat is het lij delijk christendomJamaar juist het christendom is bestemd om de wereld te overwinnen en als de wereld overwonnen is wordt liet vrede op aarde. Eer dat gebeurt Oja 't heeft den tijd nogdenkt ge. Doch wat is tijd 'k Heb onlangs in een Nederlands tijd schrift over Darwin en het Darwiruisme gelezen en ik kwam tot het besluit dat Darwins stelsel zoo dwaas niet was, en zie, korte oogenblikken voor we dit ons artikel schreven lazen we over hetzelfde onderwerp een Fransch tijdschriftdat citaten van Darwin geeft en Darwin heeft wel degelijk geleerddat de menschen van de apen afstammenmaar keer nu het stelsel eens om en zeg met onsde mensch kan een aap worden. Gij spot Och neen, lezer! dat noemt onze tijd sarcasme en sarcasmen zijn heel nuttige wapenen in onzen tijd. Wat sarcasme is Direct spot is het niet. 't Is iets onbeschrijfelijks 't heeft wel iets van het maar. Het maar Ja wel. De schrijver der hoofdartikelen in het Sluische Weekblad is iemand die alles wat hij weetheeft moeten vangen en grijpen. Hij is niet boosaardig niet melankoliekgeen menschenhater, geen vijand vau vooruitgang geen optimist, geen pessimistmaar Begrijp je dat maar Dat gerekte maar, lezers? In een der jaargangen van den Nederland- schen Volksalmanak uit den tijd en van de hand van H. Frijlink leest men een verhaal getiteld Er is een sleek aan los Niet zonder bezorgdheid kan men den loop der omstandigheden in Oostenrijk volgen. Het mi nisterie Hohenwart vervolgt zijn weg trots allen tegenstand. Reeds brak (evenwel niet eigenlijk om staatkundige redenen) een opstand uit onder de bewouers der oude Militaire grenzen, die zich eerst dreigend liet aanzien maar spoedig door de krachtige maatregelen der Ilongaarsche regeering is gefnuikt. Misschien smeult er echter een op stand die duizendmaal gevaarlijker is voor Oos- teurijk en zelfs voor Europa. De Slaven, gesteund, omhoog geheven door de tegenwoordige regeeriug, nemen een oudraaglijken toon aan tegen de Duit- scbers, die aan de grondwet vasthouden. Meer eu meer wordt het duidelijk, dal de Duitschers in Oostenrijk vernederd moeten worden tot Gibeonie- tendat is tot houthakkers en waterputters. Maar dat willen dezeu uiet, vooral omdat zij zich bewust zijn, de kern van den Oostenrijkscheu staat uit le maken. De hoofdslad Weeuen na genoeg geheel Duitsch, trilt van veroutwaarJigiug.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 1