NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. N'. 67. Twaalfde Jaargang. A°. 1871. Vrijdag 1 Sept. de loonen zijn te laag Politiek Overzicht. SLIISCH Dit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prjjs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland ƒ1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1,30. Prijs_der Advertentiën van 1-5 regels AO,75 elko regel d^ofDqvëJYAl-2%. Groote letters naar het getal gewone regels dia'zjp beslaan. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. Ingezonden Stukkeu en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertenliën en gewone Berichten ol Mededeelingeu van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO. III. Vereeniging van kapitaal en arbeid met vereeniging van orde_, de godsdienst, zijn de middelen tot verbo ring van bet lot van den werkman. Art. 6. Progr. der Ver- eeuigde Werklieden. V Ziedaar een tweetal punten in een artikel van het programma, welke, onzes inziens, onder de tegenwoordige omstandigheden eene eerste plaats op dergelijke programma's verdienen 't is evenals het edelste op aarde, van tweeledige natuur: stoffelijk en geestelijk, en toch, wondere samenstelling, weer geheel een,-» het denkbeeld orde omschreven. Orde I Kent gij de veelzeggende dui zendvoudige beteekenis van dit rijke, krachtige, korte woord? Orde is vrede; orde is het hoogstdenkbare van eendracht; orde kweekt liefde. Alles is vergeefsch zonder orde. Het geheele wereldge- derikbeeld, hel denkbeeld vau orde, en de be lijdenis van ieder redelijk denkend ontwikkeld wezen, is omtrent God, dat hij een God van orde is. De toestand reeds de fa belleer van den voortijd leert het de toestand van onze aarde vóór de schepping wordt geschetst als ordeloos, als een bajert, een chaos, een mengelklomp I Opmerkenswaardig is het voor ieder die zien wil, wat de oorzaak van Frankrijks val b. v. in onzen tijd is. 't Is immers die grenzenlooze wanorde, die alle begrip te boven gaat Wanorde in alle takken van bestuur, van het hoogste tot het laagste. Weinigen onzer lezers hebben wellicht zoo vaak en zoo lang, de holeu, hutten en kamertjes onzer plattelandsarbeiders en werk volkswoningen bezochtmet hunne varkens hokken voor de deur, hunne konijnenhokken onder de venstershunne geitenstallen en duiventillen aan de gevels, om niet te ge wagen van konijnen onder de bedsteden en den aardappelenvoorraad er naast. O, dat is vaak een walglijk schouwspel! Die massa van onreinheid en onzindelijkheid, die daar is opgehoopt, en wier uitwerkselen bij hitte en tijdens de verpestende en uitmerge lende najaarskoortsen zichtbaar zgn in gees- telooze oogen, fletse wangen, opgezette buikeD en wormzieken uitslag en Llieren- broeiende kindeikens. t Schouwspel is wal gelijk maar, helaaswaar, en peilt men de wonde nietdan is geuezing onmogelijk. Daarom, orde in de eerste plaats, en vroeg men ons: Wat dan verder?, wij zouden haast uitroepen Nog maar wat orde. Die varkens- en geiten- en konijnenhokken weg; verre, zoo verre mogelijk van de woningen, die aardappelen met hunne ziektesporenhun uitzweetenhun ver- rottingsbeginsel in de kuilen die hoop afval naar de mestvaalt of den brandstapel die ellendige raampjes vergrootwater is goed koop die lage muren ten minste gewit kalk is niet duurl Licht en lucht wekken tot orderoepen orde binnen. De minste der arme vrouwen kan toch wasschen een streng gareu kost een paar centende eerste losse steken moeten vastgemaakt worden't eerste kleine gat met een lap bedekt. Gij spreekt van de plattelands werkmans bevolking. Zeker. Eerst en vooral; immers, ze is onze naaste omgeving, We kennen ze en ze oefent haren, meestal schadelijken invloed uit op de meer gegoeden. Aan U danmeer gegoedenaan U dan, werkverschaffendenis de taak der opofferende liefde om op te treden en te helpen. Predikt in de verblijven de» Turkmans orde; leert desnoods die huismoeders het loon besteden; jaagt die haveloozen van Uw hof en ver oorlooft ze niet terug te keeren tot den arbeidvóór het vuil van aangezicht en handen gewasschen, de haarbos kort ge sneden, de gescheurde kleederen genaaid zijn. Welke behoeften er ook zijnhoe arm men ook zijvuile gezichtensmerige vingers, ongekamde haren, gescheurde kleederen, behoeven niet geduld te worden, moeten en mogen in ons land niet worden gevonden. Een feit. Nauwlijks is Jan de Vlegel met vrouw en kroost in Amerika aangekomen of in den eersten brief leest men reeds van groote veranderingen in dat opzicht en bij een volgenden zijn de photografieën der nieuwe menschen eener uieuwew ereldgevoegd en werkelijkmen waant HeereD- en Da mesportretten te zien. Dat wonder verricht de maatschappelijke orde in Amerika. Spaarzaamheid. Ziedaar een niet minder schoone viucht van orde; doch we onthouden ons om van haar te zwijgenomdat in onze dagen de arbeider of niet, of veel te weinig sparen kan want met groote letters zetten wij 't hier ze zijn niet in overeenstemming met de prijzen der eerste levensbehoeften I We willen dan over het geestelijk punt spreken en wel over godsdienst en zetten voorop godsdienst is niet: Gereformeerd of Roomsch of Luthersch, of Mennistof Joodsch zijn godsdienst is Gods-dienst, de dienst van Godhet werkzaam zijn in den dienst van God. De theorievraag Kunnen we God dienen? behoeft nu niet beantwoord te worden aan onze godsvereering in geest en waarheid ontbreekt veelonmachtwaardoor dan ook veroorzaakt, is wel 't voornaamste be letsel. Toch kunnen we God dienen in dien dienst: waartoe we als bloot mensch, als dierlijk wezen, geroepen zijn; want het beoefenen onzer plichten als mensch en burger behoort zeer zeker tot dea godsdienst, tot den dienst van God. Godsdienst moet er zijnzegt de afge- trokkene bespiegelaar der Staathuishouding, zegt de Staatsman, zegt de Vorst, zegt de Minister, zegt de Burgemeester. Allen getuigen uit éénen mond: Waar godsdienst is, onder welken vorm ook, is orde. Heeft nu de godsdienst reeds deze vrucht voor de maatschappij, dan moet ze ook terugwerkeu op den mensch op het men- schenhart en hem vrede, geluk en welvaart schenken. Is orde eene vrucht van den gods dienst, welnu, dan volgt daaruit naarstigheid, vlijtreinheid zindelijkheid eerlijkheid nederigheid tevredenheid kortom al wat maar deugd heeten de Koningde Minister, de Burgemeester, de Werkbaas, de Landman allen moeten zich verheugen over godsdienstige onderdanen, godsdienstige werkliedenals den hechtsten steun der maatschappelijke orde. 't Is waar, ook de Koningde Minister, de Burgemeester, de Werkbaas de Land bouwer moeten godsdienstig zijn; doch, stelt eensdat al de geregeerdenal de werklieden godsdienstig warenzouden ze de regeerders bestuurders en werkver- schaffers op hunne beurt niet godsdienstig maken Wij gelooven ja ze zouden zich de achting hunner meerderen verwerven. Minderen Weest godsdienstig I Meer deren I Weest godsdienstigen gij vormt samen ééne harmonie, eene orde, die Yan God is. Te recht, brave Haagsche Ver eeniging eischt gij van uwe leden de on- derteekening dezer zes punten. Met zulke beginselen zult gij overwinnen. De toekomst ligt voor U. In de jl. Maandag gehouden zittiug der Fran- sche Matiouale Vergadering is door een conser vatief lid de opmerkzaamheid op de handelwijze van den gemeenteraad van Lyonin zake van het openbaar volksonderwijs, gevestigd. Die raad heeft zich ten doel gesteld het door de Parijsche Commuue verkoudigde beginseldat het lager onderwijs uitsluitend een zaak van het gemeente bestuur en een zaak van den leekenstaud is, in uitvoering te brengen; hij heeft niet alleen de geestelijke broeders en alle andere onderwijzers van den kerkelijken stand uit de openbare volks scholen verwyderd maar ook de behandeling van godsdienstige onderwerpen en tevens de aan gods dienstzaken heriuuereude voorwerpen, zooals kruisbeeldenuit de lagere scholen geweerd. Bui tendien heeft hij als om die verandering nog

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 1