NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. No. 36. Twaalfde Jaargang. A0. 1871. Vrijdag 12 Mei. EEN ZEVENTAL. EEN ZEVENTAL TIJDSBESCHOUWINGEN. Dit Weekblad versebijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden voor bet voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijksfranco pergpost f 1,30. Prijs der Advertentiën, van 1-5 regels f0,75 elke regel daarboven/"0,12y2. Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO, behalve de bekende Correspondentiën. Inleen onzer vorige Hoofdartikelen gaven ook~wij onze tijdsbeschouwingenook naar een geschrift van den naar onze kortzichtige zienswijze te vroeg ontslapen Hoogleeraar in de rechten Martinusdes AMORrE van der Hoeven. Is er ondanks verschil van richting toch jovereenstemminggeestverwantschap vroegen wij. toen wij het Volksblad no. 17 (van|27]April) van den Heer Mr. De Bosch Kemper ter hand namen. Wij gelooven het wel, althans de stukjes die wij mededeelen en waarop we wel licht binnen kort terugkomenhebben veel zeer veel wat ons aantrekt en in breederen kring waardig is gekend en overwogen te worden. Wij deelen ze mede onder den algemeenen titel De Franse lie burgeroorlog duurt altijd nog voort. Terwijl men diep medelijden moet hebben met de vele slacht offers die vallen met de vele ongeluk kige achtergebleven nabestaandenbij de verwoeste welvaart en bij de verwarring, die in het geheele maatschappelijk leven in Parijs heerscht moet men echter ook hier de opmerking maken al wat openbaar wordt, verlicht. Gelijk de gestrande schepen bakens zijn voor andere, zoo zijn ook de oproeren en bloedige burgertwisten bij andere volken voorvallen waardoor het maatschappelijk kwaad openbaar wordt en op wekt om met alle krach! de handen ineen te slaan, opdat volksbeschaving en volkswelvaart mogen toenemen. De vaderlandsche belangen. De liefde tot het Vaderland moet allen eendrachtig bezielen, opdat het 't Vaderland we! moge gaan. Maar dit eendrachtig streven wordt door onderscheidene omstan digheden tegengehoudenhier door zwakheid, daar door egoïsme. Uit zwakheid durft men geen per«oon te zijn, geen eigen oordeel te hebben, maar loopt men aan den leiband van ande ren. Onder den naam van godsdienst laat men een ander over het geweten beschikken. Onder den naam van liberaal is men een knecht of een dienaar van een partij hoofd of van eene kiesvereeniging. Uit zwakheid geeft men persoonlijke vrijheid prijs. Of men handelt eenzijdig, naar eigen opinie, zonder te wikken en te wegenmen handelt naar eigen belang zonder op de belangen van anderen te letten. De zedelijke zwakheid en het egoïsme zijn in waarheid de grootste vijanden van den maatschappelijken vooruitgang. Het individueel persoonlijk leven heeft tot zijn gezondheid als eerste vereischte noodig eenheid. Een mensch door tegen strijdige beginselen, nu links dan rechts aangetrokkenis geen waarlijk persoon. Een man uit één stuk verdient alleen onze volle achting. In dat opzicht is het gods dienstig leven onafscheidelijk van het leven op wetenschappelijk en staatkundig gebied. De wijsgeer, die meende, dat men met het geloof een Christen, met het verstand een heiden kon zijn, stond inderdaad op een zeer dualistisch standpunt, en bedroog zich daarenboven in de klare voorstelling van geloof en weten. Godsdienst en staatsleven zijn op hit innigste verbonden. Men verwart echter dikwijls den zuiverr en reinen godsdienst met de gebrekkige godsdienstvormen der Heidenen, der Israëlieteu, der Boumschen. der Calvinisten en Lutheranen. De reine en onbevlekte godsdienst voor God den Vader is wèl te doenzoo veel men kan, en zichzelven onbesmet te honden van hoog moed en zelfzucht (Jac. I 27). De menschelijke gebrekkige vormen, waarin men een gedeelte van den godsdienst heeft bekneld, waren er zeer velen en zijn er nog zeer velen een ultramontaaosche, een orthodoxe, enz. enz. De gebrekkige menschelijke vormen van den godsdienst zijn vlekken in het reine godsdienstige leven. Zoo heilzaam als de onbevlekte godsdienst, de godsdienst van geest en waarheid is voor het geheele maatschappelijke levenzoo noodlottig zijn de bijzondere vormen van den godsdienst. Zij benevelen den blik, om helder te zien en te oordeelen. De zuivere onbevlekte godsdienst vereenigt alle menschen en heiligt alle maatschappelijke betrekkingen. De gebrekkige menschelijke godsdienst vormen verdeelen de menschen in egoïstische partijschappenen maken de persoonlijke bedoelingen op maatschappelijk en staatkundig gebied onzuiver. Waakt. Voorzeker zijn de algemeene omstandigheden van Europa en ook de bijzondere van ons Vaderland van zoodanigen* aard, dat de kiezers wel waakzaam moeten zijn, op wie zij hunne keuze zullen uitbren gen. Ook wij van onze zjjde roepen de kiezers toe: waakt, dat men u uwe vrijheid niet ontneme. Loopt toch niet aan den leiband van de clericale partij, of van de partii van de orthodoxen, noch aan die der liberalen. Laat u niet mislei ien door schoooe woorden, maar waakt tegen elke soort van overheersching, tegen elke soort van misleidingkiest, als vrije mannen eerlijke standvastige volksvertegenwoordigers, wie gij vertrouw t, dat zij met nauwgezetheid uwe belangen zullen voorspreken. De kiezers worden niet zoo zeer opge roepen, om een recht uit te oefenenflnaar eigen willekeur en naar eigen goedvinden, maar zij hebben een staalsburgerlijke'oer- plichling te vervullen, niet alleen in het belang van zichzelven, maar ook van^hunne landgenooten. Hetgeen waaraan ons Land vooral be hoefte heeft, is aan eerlijke en cordate mannen, die de eendracht kunnen bevorde ren, door dat zij een geopend oog hebben voor de waarheid. Hetgeen ons Vaderland inzonderheid te vreezen heeft, is de eenzijdigheid der partij mannen. Neem daarom uwe kiezersverplichting waar met godsdienstige nauwgezetheidin het belang van den intelleclueelen en gods- dienstigen vooruitgang. Weiger uwe stem aan erkende partij mannen of aan hen, die onder partijieuzen worden aanbevolen. Kies den bekwaamste en eerlijkste naar uwe eigene gemoedelijke overtuiging onder de candidatendie worden voorgesteld en waar geen der candidaten die u ten volle voldoet, schrijf daar op uw kiesbiljet den naam van den man, dien gij uw vertrouwen het meest waardig keurt, en laat u daarin niet terughouden door de bedenking, dat gij aldus een vergeefsch werk doet. Gij helpt daarmede de ware stemming des volks openbaren, en bereidt een beter kiesstelsel, of eene betere toe passing van het kiesstelsel voor, dan tot heden bestaat. De ultramo n tanen en de verkie zingen. Een onzer lezers vestigt in een schrijven daarop onze aandacht. Wij komen er later op terug. Nu merken wij slechts terloops aan, dat de clericale bladen, door hetgeen zij schrijven over de verkiezing van den Heer Arnoldts, het voor Protestanten zeer moeiehjk maken, Roomschen te kiezen, vóór liet blijkt, dat deze met de Protestanten het ultramoutaansche drijven afkeuren. De waarschuwing tegen de radicalen. Woorden zijn uitdrukkingen, om zaken of personen aan te duidenmaar zij hebben ook dikwijls dat gebrek, dat de aanduiding niet zeer duidelijk is. Zoo schijnt het weldat sommigen door radicalen verstaan personen, die zich met de sociale quaestiën inlaten, en die een geopend ge moed voor de volksklasse hebben. Waar dit mocht geschieden, zouden wij zeer geneigd zijn legen de waarschuwing

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 1