SI'OflIWM ES CUKHESPOMEXTIES.
Algemeen Overzicht.
BUITENLAND.
zeker, liet Noorden (de breede kuststreek
van Wesl-Vlaanderen) behoort met West-
Zeeuwsch-Vlaanderen grootendeels tot de
kleistreek, die vele landbouwproducten, als
granen, hout, paarden en vee leveren, zij
dus ook de bevolking minder dicht dan op
gelijke uitgestrektheid zandstreek. Kier komt
nog bij, dat een zijtak naar de haven van
lireskcns hel voordeel verhoogen zou, zoo
de lijn van Sluis boven Oostburg zoo dicht
mogelijk Sciioondijke naderde, en tevens
werd de aansluiting aan den weg Gend
KeelooBrugge .mogelijk, zoo de lijn zuid
van üostburg. Aardenburg nagenoeg aan de
Draaibrug naderde. Vlaanderen bezit zan'l
genoeg. Van Maldeghern langs der Gede
zou goe koop tot door het dorp liede te
onteigenen zijn van Ecde lot Aaidenburg,
beneden den westlragel de Eede (eene
moerassige laagte), nog goedkoopervan
Aaidenburg naar de Draaibrug zou het
duurste zijn; doch zulk een kruiswijs (van
Noord naar Zuid en van Oost naar West)
loopende baan, zou juist deze landstreek
behoeven.
Wij hebben deze opmerkingen niet ge
maakt om het werk van den geachteu Schrij
ver te bedillen, integendeel. ij meenen
ter goeder trouw, dat ze voor onze belang-
ste'.iifig spreken; te meer, daar het ons
verheugt op te merken, dat de Hollander
ons geïsoleerd plekje niet vergeet. Wij
houden het er voor dat, zoo de geachte
Schrijver eene locale inspectie kon maken,
Z.b'd. hef met ons volkomen eens zou zijn.
Wij bevelen des Schrijvers brochure met
fraaie kaart, door den boekhandel verkrijg
baar, onzen ingezetenen zeer ter kennisne
ming aan. Zij hebben den Schrijver gehoord,
ïlij mag met vrijmoedigheid ook daarom op
de uitkomsten wijzen, omdat hij toont ook
een open oog te hebben voor de bezwaren
van allerlei aard, aan het onderwerp ver-
honden; maar hij heeft, en dil is eene
hoofdverdienste, aangetoond, dut die bezwa
ren niet onoverkomelijk zijn.
Wij gelooven ook, eenig vertrouwen te
mogen stellen in de Gouvernementen der
beide landen. Ze zouden de kanaaldijken
immers wel ten «ebnnke geven? De post
dienst immers we! vergunnen? Den polders
en püili uürrfti zouden immers hun aanwas
of rietveld vel goedkoop afstaan, des noods
om niet
En onze ingezetenen hun geld? Immers
zeker? Of zouden zij, die akkers land in
Amerika, aandeden in zeeschepen, in Rus
sische en Kransehe spoorwegen nemen, hun
eigen land vergelen?
Wij hopen het niet
MZttlNtyEftEN VAN DEN SÏAAÏ.
November 1870.
IV uren geteekond ine! oen sterretje zijn
Expres-Treinen, doch meesl allen mei rijtuigen
van le, 2e en 8e klas.
Vertrek van Brugpje naar Oostende
7,17: *8.28; 9.84; 10.48; 2,87: *7.28 en 8.8*2.
Vertrek van Brugge naar Gent. Aalst,
Brussel. Mecheien en Antwerpen
«7.13; 7.88; 10.08; 12,43; °3.27; 0.18 en 6.88
Vertrek van Brugge naar Kortrijk. Hijsscl,
Douai. Alrecht. A miens en P.. rijs:
8.30; 12,25: 8.10 en (i.iO.
ertrek van Oostende naar Brugge
*6.45; 7; 9,80: 1*2,03,*3; 5,45 en
Vertrek van Gent naar Brugge:
*7.39; 8.45; 9.28; 1.22; «6.36 ei. 7.17.
Vertrek >n Brussel naar Brugge:
°0.3() 7 28; 8.08; 11.20? *12.02: «5; 5,15 en «5,57.
Vertrek van Antwerpen naar Brugge:
9.50 en °4,50.
Verti v k v :m J.'i echelen naar Brugge
6,45 10,42; ou-eo,30.
Ernstige onlusten zijn Zaterdag te Parijs uiige-
horsten. De burgeroorlog, die meo gevreesd bad
op den oorlog tegen de Duiisèbers te zeden vol
gen. is aan het woeden. Del Fransch bloed stroo -\i
weder, doch ditmaal door Franseben zelf vergoten.
Het gespuis van Parijs, slrads bereid om in troe
bel water le visschcn, wil lot de orde uiot lorug-
keeren en het werk niet hernemen. Ouder dc
bewering de republiek to willen voorstaan en
handhaven, levert dit gespuis zich aau ongehoorde
gruwelen over.
Van den haat en de afkeer tegen de Duitschers
verneemt men dagcl jks nieuwe staaltjes, lo ver
schillende gelende genootschappen is hesloleu
geworden, alle leden die Dui-.schers z-in te schrap
pen. Overal hoort men mei de lieilijksie bena
mingen van hen spreken. „Vrome barbaren ou
„psalmzingende keelafsnijders" zijn al zeer gewone
uitdrukkingen. Eu ook de annexatie van den
El/as en Lotharingen werkt niet gunstig. De te
Welz verschiiuende Muuileur de ia Moselle laai
zich over de scheidiug van dit gedeelte van
Frankrijk op de volgende wijze uit „Wij weten
geeue uitdrukking, om de smart terug ie geven,
die de wieede werkelijkheid ons doet gevoelen.
Ons blad zal, in dien wroeden toestand, geen tes-
kenen van rouw aannemen, ons harte zal tot
het jongste uur rouwen. Del recht daartoe kan
ons liieunm-l ontnemen. Frankrijk! onze moeder!
vergeel piimmer uwe zonen, die zich moeten op
offeren, om u le redden Voor u onze beste ge
dachten. Als broeders blijven od/.c haudeu met
de uwe, onze harten mot dc uwe vereeuigd. en
onze wanhopige en sineekende blikken zullen on
afgebroken naar u gericht r.w.' Waar hel uatin-
nableMsgevoel zich zoodanig openbaart, mag het
helwt|feid worden, of Duilschlaud we! veel vruch
ten van de vermeerdering van zijn grondgebied
zal plukken.
Keizer Wilhelm is Vrijdag le Berlijn terugge
keerd, en ofschoon niet ofiicieel feestelijk, toch
mei de grootste geestdrift onlvangen.
liet Pruisische volk heeft hij den intocht van
zijn keizer opnieuw geloond, dat het al spoedig
liet kwade vergeel, om do opgaande zon le ver
heerlijken. Geen rouw o\er de talrijke slachtof
fers, die de oorlog eischt, maar bewondering van
wat die ineuscheii^iachtin-.' voor het oogeublik
aan hel „Duit che Vaderland'1 schonk. E< titer
heeft men de opmerking gemaakt, dat de bijvals
betuigingen niet zoo schitterend waren, ais hij
den terugkeer uit den oorlog van 1856. Wel js er
hard gejuicht, maar uien had de liederen vooraf
onder hst volk vei spreid eu de agitatie was wel
een weinig opgezweept. Hel was te wcnschen, dat
hel volk wat wijzer wjerde, en uit eigen oogen
zag. Voorwaar, hel /.ou lui* de overtuiging komen
dal slachten en veruieleu geen sloffe geeft voor
ecu aureool.
Als eene bijdrage, lot dc kennis, op welk eene
wijze Pruisens monarch tegen over de andere
Duitsche vorsten handelt, kan dienen, dat de
troepen van Brunswijk voorloopig niet naar huis
gaan, maar te Straatsburg in garnizoen zijn gelegd.
De hei log van Bronswijk is de eeuige Duitsche
vorst, dir zich, gedurende den oorlog, op een af
stand heeft gehouden en den keizer geen bezoek
heeft gebracht in het hoofdkwartier le Versailles.
De residentie van den hertog zal Pruisisch garni
zoen verkrijgen.
Te Rome hebben; ten gevolge van dc vasteu-
piv. ken van zekeren pater Tomiuasi, ernstige onge
regeldheden plaatsgehad. Die geesjelijke;schilderdc
telkens de liberalen mol de zwartste kleuren af,
zonder te bedenken, dat hij voor een gemengd
gehoor sprak, en dit heeft de uitwerkiug gehad,
dal men ecisl begon uiel schelden, later overging
tot slompen en siaaü, en eindigde in een formeel
gevecht mei vuisten, ellebogen en smkkeu. Tot
\iermaal toe moest de millitaire macht een charge
maken, om het volk naar huis te doen gaan. Vijf
jonge menschen zijn gevaarlijk gewond en ver
scheidene personen gearresteerd, waaronder twee
priesters, die de mis hadden bediend, en z ch
Vertrekt van Bijssel naar Brugge:
*.ï,3b; 8,30; 11,05 eu 5,30.
Vertrek van Parijs naar Brugge:
*8,15 's avonds en 11.''5 's avonds.
iJZER£NW£G£N DOOR H£i LAND
VAN WAES ENZ.
November 1870.
BRUGGE MA LD EG HEM EECLOO - GENT
EN TE It U G.
Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen
tot 's anderendaags:
1e lilas 4 fr.2e klas 3 /r.3e klas *2 fr.
De uren geleckend met een sterretje zijn
Expres-1 rei nen, rijtuigen van 1e en 2e klas; met
[k) Koopwaren-Treins met vTreinen
alléén des Vrijdags.
Treinen aankon?ende te Brugge van
Oostende. 0.45; 3.00 en 0.00.
RIankcuberghe. 6,35; 11.50; -.en 5,50.
Roussehuc, Korlrijk enz. 10,4*2; 12,4*2 en -,
Treinen vertrekkende uit Brugge:
van BRLGGE. «8.10; 10.4 12.45; «4.10 en 7, 0.
Maldeghern. «8 0 9.15: 10.20; 1.15: *4.35 en *7.25
EECLOO. G; «8,20; 9,30; 12,00; 1,35; *i,5ü; «7,io
zeer brutaal tegen de politie hadden uitgelaten.
Algemeen wordt in de nieuwsbladen de uitzetting
der paters, oud-miliiaireu eu oud-beambten ge
vraagd, doch het sterkst op do verbanning der
Jezuïeten aangedrongen.
Als een bewijs, hoe Engelands houding gedu
rende den jongsten oorlog dat rijk in do alge
meens schatting heeft doen dalen, meldt men uit
Amerika, dat Engeland daar zelfs niet meer voor
eene tweede mogendheid van Europa wordt aan
gezien.
BELGIE.
Men meldt uit Brugge, 16 Maart:
Gisteren zijn er ongeveer 3üü Bruggelingen,
waaronder vrouwen en kinderen, die sedert den
oorlog Parijs hadden verlaten, met den trein van
o ure naar do Fransctie hoofdstad leruggekeerd.
Het waren allen werklieden die blijde waren,
naar Parijs te kunnen weerkeeren, om er hunne
meer dan hier winstgevende bezigheden te her
vatten. Zij reizen ten koste der stad Brugge.
Dezen nacht zuïlen zij echter nog le Rijssel ver
blijven, om morgen naar huuue bestemming te
rijden.
Men raeldi uit Brussel, 20 Maart:
Del bericht van den Gaulois, dat het comi'é der
nationale g«trde iu onderhandeling is getreden met
hei gouvernement, wordt dcor eene correspondentie
*ait Parijs aau de Eioile Beige tegengesproken.
?y»eu meldt uit Antwerpen, 20 Maart:
Zaterdag namiddag, etnslreeks 4 ure. had de
Eugelsche schooner Thomas Hope. kapt. Simms,
de kaai der Zeeuwscho korenmarkt verlaten en
werd door den Belgischen loods. lh. Verbaegeu,
naar de reeds van Auslruweel gebracht.
Omstreeks 5*/2 ure verliet de loods het schip,
den kapitein de grootste voorzichtigheid aanbeve
lende, want bet vaartuig v;as met 350 vaten naphta
geladen, door M. J. 15. Michiels uil de/e stad be
vracht on voor Frankrijk bestemd.
Het kon 7 uur zijn, toen er eensklaps eene ont
ploffing plaats had, aan eenen donderslag gelijk,
eu een ougeubCk later ontwaarde men in de rich
ting van Auslruweel, dat er een schip in vollen
brand stond. De vlammen siegen hemelhoog; do
polders van Cailoo eu osnslrcket: waren er schit
terend door verlichtmee zag gansch Auslruweel
als bij klaren dag.
De naphta, welke zich aaa boord van den Th.
Hop# bevond, was ontploft, en in eenige ooecu-
Lhkken was hel g.insche vaartuig i:i eeu gloeien-
den oven herschapen, zoodat er aan geene redding
meer te deuken viel. Op het schip waren vier
menschen, namelijk de kapitein en zijue vrouw,
et; two? matrozen.
Wat het gevaar nog vergrootte, is, dat er ver
scheidene groote schepen, met petroleum geladen,
in de nabijheid lagen, a smede een Fransch schip,
dal met 40,000 kilo's buskruit geladen was. 34
loodsen, onder het bevel van de heereu de Boninge,
Ledoux eu Lainot, begaven zich in allerhaasl naast
de plaats der rampde overzetboot Princesse
Charlotte en de sleepboot Sullau voerden er ins
gelijks. heen.
Inlusseheu had de bemanning van den Engel-
scheu driemaster Abhvssinia. den kapitein Simms
mei zijne vrouw eu twee matrozen van den Th.
Hope gered maar de kapitein had hij het sprin
gen in het bootje zijn heen gebroken en de drie
anderen hadden mirt of meer zware brandwonder»
bekomen. Zij zijn ter verpleging naar hel gasthuis
gebracht. Na onvermoeide pogingen slaagde men
er eindelijk in, het brandende schip, aan den lin
keroever vast te leggen, en al zoo het gevaar voor
de andere schepen le beperken.
De koopwaren zijn verzekerd; hel schift is ins
gelijks verzekerd, maar er bestaat een konlrakt
tusschen den eigenaar er» de verzekering-maat
schappij, dal hij geene uaptba of petroleum mocht
laden.
Kapitein Simms is de laatste aan boord geble-
Aank. te GENT. 6.50; «8,55; 10,05; 12,50;2,10; «5 20
en 8,3'J.
Treinen vertrekenöe uit Gent naar
Autwerpe, St. Nicolaas, Lokereu. 7,10; 9,30
10,50; *2,30; 5.35; en
2 Brussel, Aalst. 7,10; 11,23; 2.00; 4,16 en
5= 8,00.
Korlrijk eu Doornijk. -; 9,26; 1,20; 4,14 en
/,lo.
I Treinen aankomende te Gent van
Antwerpen St. Nicolaas, Lokereu. 7,10; 9,65;
1*2.40; 5,15 en 8.20.
Brussel, Aalst. 6,52; 7,34; 9,18; 1,1*2; 4,02; 6,*20
en 7,07.
Korlrijk en Doornijk. 8,11,15; 1,53; 4,55 en
7,54.
Treinen vertrekkende uit Gent:
van GENT. 7,15; «9,15; 12,55; *2.40; *5,20 7.00 on
8. P.
EECLOO. 6,45; 8.10 *9,55; 1,35; *3,50; *5,50?
7,35 en 9,15.
Maldeghern. 7,15; 8.40; *10.15; 1.53; «6.10 enX.OO
Aeuk.le BRLGGE. 7,50; 9,15; *10,35; 2,25; *6,40
en -,
Treinen vertrekkende uit Brugge naar
Oostende. 7 17: 8.28; 10.43; 2.37; 7.23 eu 8,32.
Blankenherghe. 8.23; 10,50; 2 40 en 7,25.
Uoussellaro, Korlrijk enz. 8,80; 12,25 eu 6,40