SI'OflIWM ES CUKHESPOMEXTIES. Algemeen Overzicht. BUITENLAND. zeker, liet Noorden (de breede kuststreek van Wesl-Vlaanderen) behoort met West- Zeeuwsch-Vlaanderen grootendeels tot de kleistreek, die vele landbouwproducten, als granen, hout, paarden en vee leveren, zij dus ook de bevolking minder dicht dan op gelijke uitgestrektheid zandstreek. Kier komt nog bij, dat een zijtak naar de haven van lireskcns hel voordeel verhoogen zou, zoo de lijn van Sluis boven Oostburg zoo dicht mogelijk Sciioondijke naderde, en tevens werd de aansluiting aan den weg Gend KeelooBrugge .mogelijk, zoo de lijn zuid van üostburg. Aardenburg nagenoeg aan de Draaibrug naderde. Vlaanderen bezit zan'l genoeg. Van Maldeghern langs der Gede zou goe koop tot door het dorp liede te onteigenen zijn van Ecde lot Aaidenburg, beneden den westlragel de Eede (eene moerassige laagte), nog goedkoopervan Aaidenburg naar de Draaibrug zou het duurste zijn; doch zulk een kruiswijs (van Noord naar Zuid en van Oost naar West) loopende baan, zou juist deze landstreek behoeven. Wij hebben deze opmerkingen niet ge maakt om het werk van den geachteu Schrij ver te bedillen, integendeel. ij meenen ter goeder trouw, dat ze voor onze belang- ste'.iifig spreken; te meer, daar het ons verheugt op te merken, dat de Hollander ons geïsoleerd plekje niet vergeet. Wij houden het er voor dat, zoo de geachte Schrijver eene locale inspectie kon maken, Z.b'd. hef met ons volkomen eens zou zijn. Wij bevelen des Schrijvers brochure met fraaie kaart, door den boekhandel verkrijg baar, onzen ingezetenen zeer ter kennisne ming aan. Zij hebben den Schrijver gehoord, ïlij mag met vrijmoedigheid ook daarom op de uitkomsten wijzen, omdat hij toont ook een open oog te hebben voor de bezwaren van allerlei aard, aan het onderwerp ver- honden; maar hij heeft, en dil is eene hoofdverdienste, aangetoond, dut die bezwa ren niet onoverkomelijk zijn. Wij gelooven ook, eenig vertrouwen te mogen stellen in de Gouvernementen der beide landen. Ze zouden de kanaaldijken immers wel ten «ebnnke geven? De post dienst immers we! vergunnen? Den polders en püili uürrfti zouden immers hun aanwas of rietveld vel goedkoop afstaan, des noods om niet En onze ingezetenen hun geld? Immers zeker? Of zouden zij, die akkers land in Amerika, aandeden in zeeschepen, in Rus sische en Kransehe spoorwegen nemen, hun eigen land vergelen? Wij hopen het niet MZttlNtyEftEN VAN DEN SÏAAÏ. November 1870. IV uren geteekond ine! oen sterretje zijn Expres-Treinen, doch meesl allen mei rijtuigen van le, 2e en 8e klas. Vertrek van Brugpje naar Oostende 7,17: *8.28; 9.84; 10.48; 2,87: *7.28 en 8.8*2. Vertrek van Brugge naar Gent. Aalst, Brussel. Mecheien en Antwerpen «7.13; 7.88; 10.08; 12,43; °3.27; 0.18 en 6.88 Vertrek van Brugge naar Kortrijk. Hijsscl, Douai. Alrecht. A miens en P.. rijs: 8.30; 12,25: 8.10 en (i.iO. ertrek van Oostende naar Brugge *6.45; 7; 9,80: 1*2,03,*3; 5,45 en Vertrek van Gent naar Brugge: *7.39; 8.45; 9.28; 1.22; «6.36 ei. 7.17. Vertrek >n Brussel naar Brugge: °0.3() 7 28; 8.08; 11.20? *12.02: «5; 5,15 en «5,57. Vertrek van Antwerpen naar Brugge: 9.50 en °4,50. Verti v k v :m J.'i echelen naar Brugge 6,45 10,42; ou-eo,30. Ernstige onlusten zijn Zaterdag te Parijs uiige- horsten. De burgeroorlog, die meo gevreesd bad op den oorlog tegen de Duiisèbers te zeden vol gen. is aan het woeden. Del Fransch bloed stroo -\i weder, doch ditmaal door Franseben zelf vergoten. Het gespuis van Parijs, slrads bereid om in troe bel water le visschcn, wil lot de orde uiot lorug- keeren en het werk niet hernemen. Ouder dc bewering de republiek to willen voorstaan en handhaven, levert dit gespuis zich aau ongehoorde gruwelen over. Van den haat en de afkeer tegen de Duitschers verneemt men dagcl jks nieuwe staaltjes, lo ver schillende gelende genootschappen is hesloleu geworden, alle leden die Dui-.schers z-in te schrap pen. Overal hoort men mei de lieilijksie bena mingen van hen spreken. „Vrome barbaren ou „psalmzingende keelafsnijders" zijn al zeer gewone uitdrukkingen. Eu ook de annexatie van den El/as en Lotharingen werkt niet gunstig. De te Welz verschiiuende Muuileur de ia Moselle laai zich over de scheidiug van dit gedeelte van Frankrijk op de volgende wijze uit „Wij weten geeue uitdrukking, om de smart terug ie geven, die de wieede werkelijkheid ons doet gevoelen. Ons blad zal, in dien wroeden toestand, geen tes- kenen van rouw aannemen, ons harte zal tot het jongste uur rouwen. Del recht daartoe kan ons liieunm-l ontnemen. Frankrijk! onze moeder! vergeel piimmer uwe zonen, die zich moeten op offeren, om u le redden Voor u onze beste ge dachten. Als broeders blijven od/.c haudeu met de uwe, onze harten mot dc uwe vereeuigd. en onze wanhopige en sineekende blikken zullen on afgebroken naar u gericht r.w.' Waar hel uatin- nableMsgevoel zich zoodanig openbaart, mag het helwt|feid worden, of Duilschlaud we! veel vruch ten van de vermeerdering van zijn grondgebied zal plukken. Keizer Wilhelm is Vrijdag le Berlijn terugge keerd, en ofschoon niet ofiicieel feestelijk, toch mei de grootste geestdrift onlvangen. liet Pruisische volk heeft hij den intocht van zijn keizer opnieuw geloond, dat het al spoedig liet kwade vergeel, om do opgaande zon le ver heerlijken. Geen rouw o\er de talrijke slachtof fers, die de oorlog eischt, maar bewondering van wat die ineuscheii^iachtin-.' voor het oogeublik aan hel „Duit che Vaderland'1 schonk. E< titer heeft men de opmerking gemaakt, dat de bijvals betuigingen niet zoo schitterend waren, ais hij den terugkeer uit den oorlog van 1856. Wel js er hard gejuicht, maar uien had de liederen vooraf onder hst volk vei spreid eu de agitatie was wel een weinig opgezweept. Hel was te wcnschen, dat hel volk wat wijzer wjerde, en uit eigen oogen zag. Voorwaar, hel /.ou lui* de overtuiging komen dal slachten en veruieleu geen sloffe geeft voor ecu aureool. Als eene bijdrage, lot dc kennis, op welk eene wijze Pruisens monarch tegen over de andere Duitsche vorsten handelt, kan dienen, dat de troepen van Brunswijk voorloopig niet naar huis gaan, maar te Straatsburg in garnizoen zijn gelegd. De hei log van Bronswijk is de eeuige Duitsche vorst, dir zich, gedurende den oorlog, op een af stand heeft gehouden en den keizer geen bezoek heeft gebracht in het hoofdkwartier le Versailles. De residentie van den hertog zal Pruisisch garni zoen verkrijgen. Te Rome hebben; ten gevolge van dc vasteu- piv. ken van zekeren pater Tomiuasi, ernstige onge regeldheden plaatsgehad. Die geesjelijke;schilderdc telkens de liberalen mol de zwartste kleuren af, zonder te bedenken, dat hij voor een gemengd gehoor sprak, en dit heeft de uitwerkiug gehad, dal men ecisl begon uiel schelden, later overging tot slompen en siaaü, en eindigde in een formeel gevecht mei vuisten, ellebogen en smkkeu. Tot \iermaal toe moest de millitaire macht een charge maken, om het volk naar huis te doen gaan. Vijf jonge menschen zijn gevaarlijk gewond en ver scheidene personen gearresteerd, waaronder twee priesters, die de mis hadden bediend, en z ch Vertrekt van Bijssel naar Brugge: *.ï,3b; 8,30; 11,05 eu 5,30. Vertrek van Parijs naar Brugge: *8,15 's avonds en 11.''5 's avonds. iJZER£NW£G£N DOOR H£i LAND VAN WAES ENZ. November 1870. BRUGGE MA LD EG HEM EECLOO - GENT EN TE It U G. Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen tot 's anderendaags: 1e lilas 4 fr.2e klas 3 /r.3e klas *2 fr. De uren geleckend met een sterretje zijn Expres-1 rei nen, rijtuigen van 1e en 2e klas; met [k) Koopwaren-Treins met vTreinen alléén des Vrijdags. Treinen aankon?ende te Brugge van Oostende. 0.45; 3.00 en 0.00. RIankcuberghe. 6,35; 11.50; -.en 5,50. Roussehuc, Korlrijk enz. 10,4*2; 12,4*2 en -, Treinen vertrekkende uit Brugge: van BRLGGE. «8.10; 10.4 12.45; «4.10 en 7, 0. Maldeghern. «8 0 9.15: 10.20; 1.15: *4.35 en *7.25 EECLOO. G; «8,20; 9,30; 12,00; 1,35; *i,5ü; «7,io zeer brutaal tegen de politie hadden uitgelaten. Algemeen wordt in de nieuwsbladen de uitzetting der paters, oud-miliiaireu eu oud-beambten ge vraagd, doch het sterkst op do verbanning der Jezuïeten aangedrongen. Als een bewijs, hoe Engelands houding gedu rende den jongsten oorlog dat rijk in do alge meens schatting heeft doen dalen, meldt men uit Amerika, dat Engeland daar zelfs niet meer voor eene tweede mogendheid van Europa wordt aan gezien. BELGIE. Men meldt uit Brugge, 16 Maart: Gisteren zijn er ongeveer 3üü Bruggelingen, waaronder vrouwen en kinderen, die sedert den oorlog Parijs hadden verlaten, met den trein van o ure naar do Fransctie hoofdstad leruggekeerd. Het waren allen werklieden die blijde waren, naar Parijs te kunnen weerkeeren, om er hunne meer dan hier winstgevende bezigheden te her vatten. Zij reizen ten koste der stad Brugge. Dezen nacht zuïlen zij echter nog le Rijssel ver blijven, om morgen naar huuue bestemming te rijden. Men raeldi uit Brussel, 20 Maart: Del bericht van den Gaulois, dat het comi'é der nationale g«trde iu onderhandeling is getreden met hei gouvernement, wordt dcor eene correspondentie *ait Parijs aau de Eioile Beige tegengesproken. ?y»eu meldt uit Antwerpen, 20 Maart: Zaterdag namiddag, etnslreeks 4 ure. had de Eugelsche schooner Thomas Hope. kapt. Simms, de kaai der Zeeuwscho korenmarkt verlaten en werd door den Belgischen loods. lh. Verbaegeu, naar de reeds van Auslruweel gebracht. Omstreeks 5*/2 ure verliet de loods het schip, den kapitein de grootste voorzichtigheid aanbeve lende, want bet vaartuig v;as met 350 vaten naphta geladen, door M. J. 15. Michiels uil de/e stad be vracht on voor Frankrijk bestemd. Het kon 7 uur zijn, toen er eensklaps eene ont ploffing plaats had, aan eenen donderslag gelijk, eu een ougeubCk later ontwaarde men in de rich ting van Auslruweel, dat er een schip in vollen brand stond. De vlammen siegen hemelhoog; do polders van Cailoo eu osnslrcket: waren er schit terend door verlichtmee zag gansch Auslruweel als bij klaren dag. De naphta, welke zich aaa boord van den Th. Hop# bevond, was ontploft, en in eenige ooecu- Lhkken was hel g.insche vaartuig i:i eeu gloeien- den oven herschapen, zoodat er aan geene redding meer te deuken viel. Op het schip waren vier menschen, namelijk de kapitein en zijue vrouw, et; two? matrozen. Wat het gevaar nog vergrootte, is, dat er ver scheidene groote schepen, met petroleum geladen, in de nabijheid lagen, a smede een Fransch schip, dal met 40,000 kilo's buskruit geladen was. 34 loodsen, onder het bevel van de heereu de Boninge, Ledoux eu Lainot, begaven zich in allerhaasl naast de plaats der rampde overzetboot Princesse Charlotte en de sleepboot Sullau voerden er ins gelijks. heen. Inlusseheu had de bemanning van den Engel- scheu driemaster Abhvssinia. den kapitein Simms mei zijne vrouw eu twee matrozen van den Th. Hope gered maar de kapitein had hij het sprin gen in het bootje zijn heen gebroken en de drie anderen hadden mirt of meer zware brandwonder» bekomen. Zij zijn ter verpleging naar hel gasthuis gebracht. Na onvermoeide pogingen slaagde men er eindelijk in, het brandende schip, aan den lin keroever vast te leggen, en al zoo het gevaar voor de andere schepen le beperken. De koopwaren zijn verzekerd; hel schift is ins gelijks verzekerd, maar er bestaat een konlrakt tusschen den eigenaar er» de verzekering-maat schappij, dal hij geene uaptba of petroleum mocht laden. Kapitein Simms is de laatste aan boord geble- Aank. te GENT. 6.50; «8,55; 10,05; 12,50;2,10; «5 20 en 8,3'J. Treinen vertrekenöe uit Gent naar Autwerpe, St. Nicolaas, Lokereu. 7,10; 9,30 10,50; *2,30; 5.35; en 2 Brussel, Aalst. 7,10; 11,23; 2.00; 4,16 en 5= 8,00. Korlrijk eu Doornijk. -; 9,26; 1,20; 4,14 en /,lo. I Treinen aankomende te Gent van Antwerpen St. Nicolaas, Lokereu. 7,10; 9,65; 1*2.40; 5,15 en 8.20. Brussel, Aalst. 6,52; 7,34; 9,18; 1,1*2; 4,02; 6,*20 en 7,07. Korlrijk en Doornijk. 8,11,15; 1,53; 4,55 en 7,54. Treinen vertrekkende uit Gent: van GENT. 7,15; «9,15; 12,55; *2.40; *5,20 7.00 on 8. P. EECLOO. 6,45; 8.10 *9,55; 1,35; *3,50; *5,50? 7,35 en 9,15. Maldeghern. 7,15; 8.40; *10.15; 1.53; «6.10 enX.OO Aeuk.le BRLGGE. 7,50; 9,15; *10,35; 2,25; *6,40 en -, Treinen vertrekkende uit Brugge naar Oostende. 7 17: 8.28; 10.43; 2.37; 7.23 eu 8,32. Blankenherghe. 8.23; 10,50; 2 40 en 7,25. Uoussellaro, Korlrijk enz. 8,80; 12,25 eu 6,40

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 2