No. 23. Twaalfde Jaargang. A0. 187!.
Vrijdag 24 Waart.
W erkkring en soliditeit.
Dit Weekblad ven ..ut iederen Dissdag en Vbijdag.
Prijs per drie haanden voor het voormalig 4de distr.ct vau
Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco
per post f 1,30.
Prijs der Advertenliën vau 1-5 regels f 0,75 elke regel
daarboven /"O.i-i' j. Groole letters naar hel getal gewone
regels die zij heslaan.
Afzonderlijke Nummers f 0,05.
Ingezouden Stukken en Brieven, de Bedactie betreffende beneveus Advertentiëu en gewone Berichten of Mededelingen van Correspondenten
te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO, behalve de bekende Correspondentie!).
Vervolg en Slot.
III.
Bij finant;ëele ondernemingen is het
geenszins voldoende, dat elk overtuigd zij
van hetgeen zij nuttigs en heilzaams hebben,
maar vooral van hare winstgevende zijde.
De stoffelijke belangen der aandeelhouders
mogen niet op het spel worden gezet om
een uitsluitend philanlropisch doel na te
jagen. Met het volle recht verlangt ieder
deugdelijke waarborgen voor zijne kapitalen
en eerst wanneer deze verkregen zijn,%kan
men hel geld beschikbaar stellen.
Als men nu kortelijk nagaat, welke waar
borgen de Maatschappij baten geldschieters
en deelnemers aanbiedt, zoowel ter verkrij
ging van billijke renten als zekerheid van
kapitaal, dan treden als van zelf de volgende
zaken op den voorgrond:
lo. Het veld, dat door de Maatschappij te
bearbeiden staat, is zeer uitgestrekt. Nog
alle Buurt-Spoorwegen in ons land moeten
worden aangelegd; die, waarvoor de con
cession zijn aangevraagd, zijn nog niet tot
begin van uitvoering gekomen. Alle gemeen
ten, wier verlangen naar een spoorweg is
te leur gesteld door de wettelijke bepalingen
van het laatste nel, zien verlangend, maar
lot nog toe tevergeefs, naar het groote
middel van verkeer uit. Al die steden van
den derden rang, al die welvarende land
bouwstreken, die niet hopen kunnen, dat zij
ooit zullen worden opgenomen door eene
der hoofdlijnen, en die dus te kiezen hebben
om of geïsoleerd te blijven ot gedeeltelijke
verplichtingen aan te gaan en zelts fiuan-
tiëele opofferingen te doen, zullen om tot
het doel te geraken, dal voor haar eene
levenskwestie is, ongetwijleld gaarne billijke
voorwaarden van de Maatschappij aannemen
en met kracht medewerken om haren
wensch te bereiken. Ziedaar reeds een
eerste bron, waardoor rente en kapitaal
gewaarborgd worden.
2». De Maatschappij werkt niet alleen
over tal van spoorwegen, maar wal vooral
niet uit het oog mag verloren worden, bijna
ieder dier spoorwegen is van betrekkelijk
geringe uitgestrektheid. Dit laatste is van
wezenlijk belang, omdat daardoor bet ge
vaar van kapitaal-verlies als 't ware geheel
verdwijnt. Het is klaar en duidelijk, dat de
Maatschappij eerst die Lokaal Spoorwegen
zal aanleggen en tot exploitatie zal trachten
te brengen, welke landstreken doorsnijden,
die door hare bevolking, haar vervoer en
'.-hare productie met recht het uitzicht gevon--
voldoende opbrengst. Later eerst
•^jSJpgj. de thans nog twijfelachtige len uit
voer brengen. Behalve nu, dot de laatslen
zich wellicht meerdere en grootere geldelijke
opofferingen zullen moeten gelroosten, zal
bij deze provinciale of gemeentelijke garan
tie ter sprake kunnen komen, waardoor de
Maatschappij zekerheid erlangt voor het aan
wenden van haar kapitaal. Maar gesteld, dat
niettegenstaande de meeste omzichtigheid
en alle voorzorgen, sommige dier lijnen
minder productief waren, enkele zelfs in
den beginne verliezen aanbrachten, dan toch
worden die verliezen gedekt door winsten,
welke meer productieve lijnen opleveren. De
aandeelhouder heeft het kapitaal, dat hij
aan de Maatschappij verstrekt, niet als
't ware op eene kaart geplaatst.
3U. Groote Spoorwegen kunnen in den
regel het benoodigde kapitaal gereedelijk
verkrijgen. Zij worden niet alleen beschouwd
als ondernemingen col geldbelegging, die in
soliditeit met andere kunnen wedijveren,
maar ook als zeer geschikt voor speculatie.
We.nu, de Maatschappij zal een groot en
krachtig lichaam zijn, dat talrijke bronnen
heeft, die haar winsten kunnen aanbrengen
en w ier verliezen nooit den enormen omvang
kunnen hebben, waaraan moeielijk te heg rooi en
lijnen blootgesteld zijn. Bij den aanleg van
Lokaal-lijnen, die b. v. eene lengte hebben
van 20, 30 of 40 kilometers, vallen de
berekeningen meer onder het bereikde
opbrengst in de kleinere streek, waar de
exploitatie moet bewerkt worden, kan met
vrij groote zekerheid worden nagegaan en
de aanvankelijk te verkrijgene opbrengsten
en winsten zuilen ontegenzeggelijk gedurig
vermeerderen door het gemakkelijker en
goedkooper trarisportmid el, dat personen
aantrekt en het snelst goederen en producten
verplaatst.
4°. De Lokaal-Spoorwegen moeten en
kunnen bij voldoende bruikbaarheid veel
goedkooper zijn, zoowel wat betreft den
aanleg als het materieel en de wijze van
exploitatie dan de gewone spoorwegen de
dienst moet eenvoudig, de emplacementen
niet overtollig en bet beheer zoo min mogelijk
kostbaar zijn. Alvorens de Maatschappij liet
initiatief neemt lot het aanleggen van een
Lokaal Spoorweg in eene aangewezene streek,
zal zij door haren Adviseur eene beredeneerde
opgaaf verkrijgen betrekkelijk hel leggen
van smal of breed spoor, net min of meer
geaccidenteerde van het terrein, de vermoe
delijke kosten van aanleg en exploitatie en
de proximatieve balen. De Maatschappij kan
bij gevolg, vóór zij het werk aanvat, zoo al
niet met volstrekte dan toch met beperkte
en afdoende zekerheid weten, welke voor- en
welke nadeelen en bezwaren haar bij de
onderneming van iedere lijn te wachten
PSTaao. Heeft zij eenmaal besloten om tol
den aanleg over te gaan, dan zal door haar
verinede.» worden alles wat noodelooze wt ;;l
of overtollig sieraad is. Hoe moeilijk het
nu nog is, bepaalde berekeningen te maken,
kan het toch als zeker worden aang' nonnen,
dat de kosten op de Lokaal-lijnen veel
minder zullen zijn, althans op verreweg
meeste, dan op de gewone spoorwegen.
5o. De opbrengst van Lokaal-Spoorw egon
in den vreemde is aanzienlijk genoeg
een gunstig dividend te geven, reservefondsen
op te richten en gwarantie te verschaffen
voor aflossing van kapitaalzouden de rijk
bevolkte streken van Nederland, zoo vruchtbaar
aan produkten, zoo groot aan nijvere bevolking,
met zooveel vertier en handel eene minder
gewenschte uitkomst geven Dif is niet
denkbaar! De behoeften, die alom gevoeld
worden om een vervoermiddel te bezitten,
dat aansluit aan een der groote spoorwegen
en die bijna in elk oord krachtig geuit
worden, geeft aan de Maatschappij reden
van bestaan en lean haar op oenen gelukkigen
werkkring doen hopen. Zoo ooit eene
onderneming onder gunstige voorteekeueu
in het leven tra k dan is hel ontegenzeggelijk
deze en, bij eene algemeene en krachtige
samenwerking, zul hare toekomst ongetwijfeld
schitterend zijn.
Tot dusverre het stuk zelve. Wij voegen
er een paar opmerkingen bij.
Over de richting der West-Zeeuwsch-
vlaomsche lijn, zooals die op «ie kaart is
nedergelegddezede lijn gaat uit
van Sluis naar Ooslburg, i.Jzendijke lol Axel.
Zij snijdt dus den spoorweg NeuzenGend,
doch dit is niels integendeel, dit is goed
gezien, want liet eindje lijn van dien
spoorweg lot het station Axel zou eene
nagenoeg rechtslreeksche verbinding van Sluis
met Antwerpen opleveren, wel is waar over
Belgisch (dus vreemd) grondgebieddoch de
Zeeuwschvlaamsche lijnen, waar ook aange
legd, moeten internationaal zijn, zuilen ze
kans van welslagen hebben. Heeft de schrijver
nu met zijn uitgangspunt Siuis de aansluiting
met Brugge op 't oog, dan is het goed
dan wordt de lijn zoo veel langer en 't uit
zicht op zijn minst zooveel grooler; want
hierbij komt, dut de Staat direct reeds de
maatschappij zou kunnen bevoordeelen, voor-
eeisl, door huur met den postdienst te
belasten. Sluis toch is een postkantoor,
dat met Belgie, Frankrijk en Engeland cor
respondeert, evenals met. de hulpkantoren
Oostburg, I.Jzendijke, Neuzen, Sas van Gent
en verder Moerdijk.
Ging nu de spoorweg langs een der
boorden van hel kanaal van Sluis op Brugge,
dan zouden ook de gronden (Staatseigendom)
zeer geschikt kunnen afgestaan worden.
Dat de spoorweg rente zou afwerpen, is