No. 23. Twaalfde Jaargang. A0. 187!. Vrijdag 24 Waart. W erkkring en soliditeit. Dit Weekblad ven ..ut iederen Dissdag en Vbijdag. Prijs per drie haanden voor het voormalig 4de distr.ct vau Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1,30. Prijs der Advertenliën vau 1-5 regels f 0,75 elke regel daarboven /"O.i-i' j. Groole letters naar hel getal gewone regels die zij heslaan. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Ingezouden Stukken en Brieven, de Bedactie betreffende beneveus Advertentiëu en gewone Berichten of Mededelingen van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO, behalve de bekende Correspondentie!). Vervolg en Slot. III. Bij finant;ëele ondernemingen is het geenszins voldoende, dat elk overtuigd zij van hetgeen zij nuttigs en heilzaams hebben, maar vooral van hare winstgevende zijde. De stoffelijke belangen der aandeelhouders mogen niet op het spel worden gezet om een uitsluitend philanlropisch doel na te jagen. Met het volle recht verlangt ieder deugdelijke waarborgen voor zijne kapitalen en eerst wanneer deze verkregen zijn,%kan men hel geld beschikbaar stellen. Als men nu kortelijk nagaat, welke waar borgen de Maatschappij baten geldschieters en deelnemers aanbiedt, zoowel ter verkrij ging van billijke renten als zekerheid van kapitaal, dan treden als van zelf de volgende zaken op den voorgrond: lo. Het veld, dat door de Maatschappij te bearbeiden staat, is zeer uitgestrekt. Nog alle Buurt-Spoorwegen in ons land moeten worden aangelegd; die, waarvoor de con cession zijn aangevraagd, zijn nog niet tot begin van uitvoering gekomen. Alle gemeen ten, wier verlangen naar een spoorweg is te leur gesteld door de wettelijke bepalingen van het laatste nel, zien verlangend, maar lot nog toe tevergeefs, naar het groote middel van verkeer uit. Al die steden van den derden rang, al die welvarende land bouwstreken, die niet hopen kunnen, dat zij ooit zullen worden opgenomen door eene der hoofdlijnen, en die dus te kiezen hebben om of geïsoleerd te blijven ot gedeeltelijke verplichtingen aan te gaan en zelts fiuan- tiëele opofferingen te doen, zullen om tot het doel te geraken, dal voor haar eene levenskwestie is, ongetwijleld gaarne billijke voorwaarden van de Maatschappij aannemen en met kracht medewerken om haren wensch te bereiken. Ziedaar reeds een eerste bron, waardoor rente en kapitaal gewaarborgd worden. 2». De Maatschappij werkt niet alleen over tal van spoorwegen, maar wal vooral niet uit het oog mag verloren worden, bijna ieder dier spoorwegen is van betrekkelijk geringe uitgestrektheid. Dit laatste is van wezenlijk belang, omdat daardoor bet ge vaar van kapitaal-verlies als 't ware geheel verdwijnt. Het is klaar en duidelijk, dat de Maatschappij eerst die Lokaal Spoorwegen zal aanleggen en tot exploitatie zal trachten te brengen, welke landstreken doorsnijden, die door hare bevolking, haar vervoer en '.-hare productie met recht het uitzicht gevon-- voldoende opbrengst. Later eerst •^jSJpgj. de thans nog twijfelachtige len uit voer brengen. Behalve nu, dot de laatslen zich wellicht meerdere en grootere geldelijke opofferingen zullen moeten gelroosten, zal bij deze provinciale of gemeentelijke garan tie ter sprake kunnen komen, waardoor de Maatschappij zekerheid erlangt voor het aan wenden van haar kapitaal. Maar gesteld, dat niettegenstaande de meeste omzichtigheid en alle voorzorgen, sommige dier lijnen minder productief waren, enkele zelfs in den beginne verliezen aanbrachten, dan toch worden die verliezen gedekt door winsten, welke meer productieve lijnen opleveren. De aandeelhouder heeft het kapitaal, dat hij aan de Maatschappij verstrekt, niet als 't ware op eene kaart geplaatst. 3U. Groote Spoorwegen kunnen in den regel het benoodigde kapitaal gereedelijk verkrijgen. Zij worden niet alleen beschouwd als ondernemingen col geldbelegging, die in soliditeit met andere kunnen wedijveren, maar ook als zeer geschikt voor speculatie. We.nu, de Maatschappij zal een groot en krachtig lichaam zijn, dat talrijke bronnen heeft, die haar winsten kunnen aanbrengen en w ier verliezen nooit den enormen omvang kunnen hebben, waaraan moeielijk te heg rooi en lijnen blootgesteld zijn. Bij den aanleg van Lokaal-lijnen, die b. v. eene lengte hebben van 20, 30 of 40 kilometers, vallen de berekeningen meer onder het bereikde opbrengst in de kleinere streek, waar de exploitatie moet bewerkt worden, kan met vrij groote zekerheid worden nagegaan en de aanvankelijk te verkrijgene opbrengsten en winsten zuilen ontegenzeggelijk gedurig vermeerderen door het gemakkelijker en goedkooper trarisportmid el, dat personen aantrekt en het snelst goederen en producten verplaatst. 4°. De Lokaal-Spoorwegen moeten en kunnen bij voldoende bruikbaarheid veel goedkooper zijn, zoowel wat betreft den aanleg als het materieel en de wijze van exploitatie dan de gewone spoorwegen de dienst moet eenvoudig, de emplacementen niet overtollig en bet beheer zoo min mogelijk kostbaar zijn. Alvorens de Maatschappij liet initiatief neemt lot het aanleggen van een Lokaal Spoorweg in eene aangewezene streek, zal zij door haren Adviseur eene beredeneerde opgaaf verkrijgen betrekkelijk hel leggen van smal of breed spoor, net min of meer geaccidenteerde van het terrein, de vermoe delijke kosten van aanleg en exploitatie en de proximatieve balen. De Maatschappij kan bij gevolg, vóór zij het werk aanvat, zoo al niet met volstrekte dan toch met beperkte en afdoende zekerheid weten, welke voor- en welke nadeelen en bezwaren haar bij de onderneming van iedere lijn te wachten PSTaao. Heeft zij eenmaal besloten om tol den aanleg over te gaan, dan zal door haar verinede.» worden alles wat noodelooze wt ;;l of overtollig sieraad is. Hoe moeilijk het nu nog is, bepaalde berekeningen te maken, kan het toch als zeker worden aang' nonnen, dat de kosten op de Lokaal-lijnen veel minder zullen zijn, althans op verreweg meeste, dan op de gewone spoorwegen. 5o. De opbrengst van Lokaal-Spoorw egon in den vreemde is aanzienlijk genoeg een gunstig dividend te geven, reservefondsen op te richten en gwarantie te verschaffen voor aflossing van kapitaalzouden de rijk bevolkte streken van Nederland, zoo vruchtbaar aan produkten, zoo groot aan nijvere bevolking, met zooveel vertier en handel eene minder gewenschte uitkomst geven Dif is niet denkbaar! De behoeften, die alom gevoeld worden om een vervoermiddel te bezitten, dat aansluit aan een der groote spoorwegen en die bijna in elk oord krachtig geuit worden, geeft aan de Maatschappij reden van bestaan en lean haar op oenen gelukkigen werkkring doen hopen. Zoo ooit eene onderneming onder gunstige voorteekeueu in het leven tra k dan is hel ontegenzeggelijk deze en, bij eene algemeene en krachtige samenwerking, zul hare toekomst ongetwijfeld schitterend zijn. Tot dusverre het stuk zelve. Wij voegen er een paar opmerkingen bij. Over de richting der West-Zeeuwsch- vlaomsche lijn, zooals die op «ie kaart is nedergelegddezede lijn gaat uit van Sluis naar Ooslburg, i.Jzendijke lol Axel. Zij snijdt dus den spoorweg NeuzenGend, doch dit is niels integendeel, dit is goed gezien, want liet eindje lijn van dien spoorweg lot het station Axel zou eene nagenoeg rechtslreeksche verbinding van Sluis met Antwerpen opleveren, wel is waar over Belgisch (dus vreemd) grondgebieddoch de Zeeuwschvlaamsche lijnen, waar ook aange legd, moeten internationaal zijn, zuilen ze kans van welslagen hebben. Heeft de schrijver nu met zijn uitgangspunt Siuis de aansluiting met Brugge op 't oog, dan is het goed dan wordt de lijn zoo veel langer en 't uit zicht op zijn minst zooveel grooler; want hierbij komt, dut de Staat direct reeds de maatschappij zou kunnen bevoordeelen, voor- eeisl, door huur met den postdienst te belasten. Sluis toch is een postkantoor, dat met Belgie, Frankrijk en Engeland cor respondeert, evenals met. de hulpkantoren Oostburg, I.Jzendijke, Neuzen, Sas van Gent en verder Moerdijk. Ging nu de spoorweg langs een der boorden van hel kanaal van Sluis op Brugge, dan zouden ook de gronden (Staatseigendom) zeer geschikt kunnen afgestaan worden. Dat de spoorweg rente zou afwerpen, is

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 1