grieven, en ter verwezenlijking van den wensch
der Vliianisehe bevolking. Oostenrijk en Zwitser
land aangewezen. Hjj heeft die grieven in zes
hoofdpunten verdeeld to. de wellen, aan welke
de Vlamingen, evenals de Walen, moeien gehoor
zamen, zijn in hel Fransch opgesteld; 2o. hel
eenig volledig officieel verslag van de werkzaam
heden der kamerleden wordt afgekondigd iu eene
voor do Vlami .gen vreemde laai; 3o. Vlaamscho
burgers worden eiken dag, in hun eigen land,
veroordeeld door hunne rechtbanken toi gevange
nis en onleerende straf zonder een woord te be
grijpen van de beschuU*giug, van de verdediging
ol 'van hel vonnis! 4o. In de openbare besturen,
die van den staal afhangen, zelts iu de Vlaarnsche
provinciën, bedient men zich bij voorkeur van ue
l„al, welke ue bestuurden niet machtig zijn; oo. de
laamsciie soldaten worden onderricht en gecom
mandeerd door olliiieren, welke z.j iiiet verstaan;
Go. een laming kan in de staatsscholen zich niet
laten onderwijzen, zonder de Fransche taal tc
kennen. Teu gevolge van dit alles ontslaat voor
deu Vlaming de weinig benijdenswaardige toestand,
dat hij niet liet geringste postje van den staat iu
zijn eigen land bedienen kan, /onder het Frausch,
eeue voor hem vreemde laai, te kennen
De heer Herrits heeft do bovenaangehaalde pun
ten met talent en klaarheid ontwikkeld. Vooral
heeft hij aange ooud, op welke bespottelijke wijze
iu hel iimldeloaar ouderwijs, door den sta.it hel
l'.ugelsch. welke beide laleu staiiiversvaut zijn met
do onze. door middel van liet ransch. Ziedaar
een tijdverlies voor de jeugd, eu daarbij eeue ver-
mociciijkiug voor liet ouderwijs, die onbegrijpelijk
zijn.
De heer l'irmez. de gewezen WaaHche minister,
is, in de uiteenzetting van die grieven, deu rede
naar in de rede gevallen, met de bewering dat
allo-», wal de/c nopens den toestand van den Vla
ming iu België verklaarde, een louter uitvindsel,
een roman is. V an haren kant beweert de Funic
Itolge, van dc/en morgen, de woorden dos heereu
Gernls veivalsehende, dat de Vlamingen zich be
klagen, otndal zij do helft meer voordoelen ge
nie eu dan de NA alen.
Wij verwachten, zegt hel Fondsenbladeen
allé-zins bevredigend antwoord van den heer Kor-
vij 11. minister van binneub imscbc zaken, lleeds
hóeft hij meer bewijzen gegeven van eerbied voor
zijic- voorgangers, due in het slaai>blad de stukken,
van liet be- uur uitgaande, voor de Ylaamschc
provinciën hes.eind. iu de heide talen te doen
alko-id gen. Wij durven hojN'U, dal hij hol daarbij
niet laten zal* 111.1. 1 in ai!e takken van zijn be
stuur recht doen zal aan guevcu, die niet ernstig
kuuuen wederlegd worden.
Wil nifin welen wat «5 milliards zijn? Welnu
veronderstelt dat die som iu enkel iraüken door
een persoon moet geteld worden. Als hij 50,Ödl)
frs. per d.ig tellen kan, hetgeen voor den onin
gewijde iu het vak veel is. en als hij gedurende
300 dagen per jaar telt, dan zijn hem daar voor
honderd duizend dam 11 of 333 j iron uoodig. Dus
/011 die persoon, nog eens veronderstellende, dat
hij dal tellen gedurende GO ja en kau uithouden,
zts zulke opvolgers moeten hebben.
Hadden de Gentenaars, iu 1337 door keizer
Kar I gestraft zijnde, vijf milliards schadeloosstel
ling moeien betalen, en een persoon aan hel lel
len gezel in enkel franken, hij en zijne onvolgers
zouden in het jaar 187<> gedaan gehad hebben.
in stukken van 5 (r.ink, en 50 duizend stukken
per dag lellende, zou die persoon 60jaren en half
bezig zijn- In stukken van 20 franks, altijd 50
duizend stukken per dag, zou hei tellen IG jaren
eu half duren; in bankbiljetten van 100 fr drie
jaren en honderd dagen in bankbiljetten van 500
Ir., twee honderd dagen; iu biljetten van 1000 fr.,
100 dagen.
Gerekend dal al de gronden 100 fr. de are waard
zijn, zou 111 en mei 5'O.O'JO hectaren "kunnen kno
pen dat is omtrent twee kindekens zooals Beigie
Eergisteren hoeft te llei«t een treurig voorval
plaats gehad. Inwoners dier gemeente zagen het
Jicht van vlammen iu eeiie kleine wonmg, welke
SI'OOltW ËGh.N IA ClIliMM'llMlLYIIfY
1JZERENWEGEN VAN DEN STAAT.
November 1870.
De uren geteekend met een sterretje zijn
Expres-Treinen, doch meest allen met rijtuigen
van Ie, "2e en 3e klas.
Vertrek van Brugge naar Oostende:
7,17; - 8,28; 9.34; 10.43; 2,37; °7.28 en 8,3*2.
Vertrok van Brugge naar Gent. Aalst,
Brussel, Mcchelen eu Antwerpen
•7.13; 7,38; 10.( 8: 1*2.43; ®3.27; «,13 eu 6.38
Vertrek van Brugge naar korlrijk. Kysscl,
Donai. Atrecht. Amiens en F.uijs:
8.30; 12.-25; 5.10 en 6.10.
Vertrek van Oostende naar Brugge
•6,15; 7; 9,30; 1*2,05; °3; 5,45 eu G.
Vertrek van Gent naar Brugge:
•7,39; 8,45; 9,28; 1,22; °6,36 eu 7,17.
Vertrek van Brussel naar Brugge
•6 30 7.28; 8.08; 11.20; •12.02: •3; 5.15 en °5.57.
Vertrek van Antwerpen naar Brugge
O 9,o0 eu - :.60.
Vertrek van ""t e e 1: 0 1 0 11 naar Brugge:
6,45 10,42; enk05,30.
die schenen van eenen brand te zijn, en binnen
dringende, vertoonde zich een droevig schouwspel.
Iu hel verlaten huis zag men eeue wieg gausch
iu gloeiend vuur, te midden van welke men een
kind van 7 a 8 raaandru ontdekte, hetwelk eeue
onvoorzichtige moeder sinds verscheidene uren
alleen had gelaten om in 't veld te gaan werken.
De wieg, te dicht bij do kachel geplaatst, had
vuur geval en hel arme schepsel was aldus lot
kool verbrand. Wanneer zullen de onvoorzichtige
moeders eens begrijpen dat zij hunne kiuders uict
alleen mogen laten
Men schrijft uil I.ier: Laatst). Dinsdag heeft
alhier, op het Laar iu Hageubroek, een droevig
ongeluk plaats gehad. Terwijl de landbouwer
V. D. W. zich oj) zijn veld onledig hield en zijne
vrouw in het huis arbeidde, was hun vierjarig
kind met eenige andere kleinen tier huurt aan 011
rond de schuur aan hel 'spelen. Bond den mid
dag vergde 't een of ander huiselijk wi k de te
genwoordigheid der moeder in de schuur. Een
hartverscheurend schouwspel deed zich voor haar
op. Haar teer^elietd dochtertje hing te midden
der plaats dood aan de ziftlouw: hel arme wichtje
had, om te kunnen schommelen, gebruik gemaakt
van de eerste gelegenheid om alleeu iu de schuur
te komen, had zich de koord, waar altijd een strop
aangemaakt is, om hel lichaam eu deu hals welen
te brengen, en dit zoo ongelukkig, dat, bij zijne
eerste beweging 0111 heen en weer te slingeren,
hel ziehzelveu moet verwurgd hebben.
Een zeventigtal Fransche officieren, bataillon-
chefs, kapiteins, eerste en tweede luiteuauis, heb
ben uil Breslau de volgende verklaring aan de
lndépeudancö gezonden, mei verzoek tol opname
om daardoor hunne medeofficieren aan te sporen,
zich bij hen aan te sluiten.
Die verklaring luidt aldus
NN ij ondergeteekeuden. Fransche officieren, op
hel punt Breslau tc verlaten, waar wij krijgsge
vangen waren;
willende, naar de mate onzer krachten, mede
werken tot verlichting der zware geldelijke lasleu,
die op ons Vaderland drukkeu
Iu aanmerking nemende dal een deel van ons
land aan de ellende is prijs gegeven
Ons herinnerende dat wij, al wat wij bezitten,
aan Frankrijk verschuldigd zijn
Bieden aau, maandelijks, ten behoeve der schat
kist, alstaud tc doen van oen dag soldij, die ons
voor werkelijken dienst zou worden toegekend, ou
zulks voor al den lijd dal Frankrijk de oorlogs
schuld heeft te belaleu.
DUITSCHLANU.
Aan een particulieren^ brief uit Hamburg ont-
leenen wij het volgendbVerleden week Is hier
ter slede in een vergadering een voorstel gedaan
dat ons vermoedelijk voor altijd verlossen zal van
de (jshoeieü, die ons sedert half December heb
ben gekneld. Ik deel u dit mede omdat hel een
quaestic is, die ook in wijderen kring dan dien
van ingenieurs en kooplieJeu belangstelling zal
wekken.
Voornamelijk aangevuurd door de uitmuntende
resultaten, iu Chesapeak-Bay f.Nooid-Amenka)
verkregeu. zal men hier 2 sloombooleu bouwen,
circa 150 voet lang, 25 voel breed eu van lol)
paardenkracht. Voor aan den boeg hebben zij deu
vorm van een hall wiel, omdat z-j met, gelijk lot
nu toe gewoonte was, het ijs snijden, maar door
groole stoomkracht op hel ijs kotneu, ten einde
hel door de ontzettende zwaarte van hel schip te
breken bol vaartuig valt dan iu het water terug
en wordt op hel naaslbijiggende vaste ijs gedre
ven. Daar wij hier to lande nog geen 5 uren
vloed hebben tegen ruiin 7 uren ebbe, heelt het
lo>-geslooten ijs den tijd n.iar zee te urijveu, eu
rekent men op deze wijze de Elbe voor goed te
kunnen vrijwaren \oor ijsbezettingen.
Staande de vergadering werd ruim der be-
noodigdc som volleekeud, eu mag het een wel
daad heeten, indien het p an geheel lot stand
komt, daar de stad uitsluitend van handel eu
erlrekt van Byssel naar Brugge:
°4,3G; 8,3i 11,05 eu 5,30.
Vertrek vau Parijs naar Brugge:
•8,15 's avonds eu 11,05 's avonds.
IJZEREN W'LGEN DÜGR HET LAND
VAN WAES ENZ.
November 1870.
BBIGÜE - MALDEGI1EM - EECLOO GENT
f n t e k u g.
Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen
tot 's anderendaags:
1c klas 4 fr.2e klas 3 /r.3e klas 2 fr.
De uren geteekend met een sterretje zijn
Expres-1 reinen, rijtuigen van le en 2e klas; mei
[kj Koopwareii-Treinsmet [v] Treinen
alleen des Vrijdags.
Treinen aankomende te Brugge van;
Oostende. 6,45; ,- 3,00 en 6,00.
Hlaukcuberghe. 6,35; 11,50; en 5,50.
Rousselarc. Korlrijk enz. 10,42; 12,42 en
Treinen vertrekkende uit Brugge;
van BKUGGE. •8.40; 10, i 12.45; °4,10 en 7,00.
Maldeghem. °8.00; 9.15; 10.20;!.15; °4,35 ou °7,25
ELGLOO. 6; °8,20; 9,30; 12,00; 1,35; *4,50; •7,45
scheepvaart leeft en geen noemenswaardige in
komsten van industrie, academie of garnizoen
trekt, zoodat er in de lange wiutermaanden veel
armoede door deu miudereu stand wordt geleden.
De Tribune schrijft
Voor eenige weken bemerkte een familie in
Berlijn, dal een heer, die een kamer van het
huis bewoonde, deze op het gewone uur niet ver
liet. De deur was en bleef gesloten; men vreesde
eeu ongeluk, liel in tegenwoordigheid van de po
litie de ueur openen en vond dan ook den huur
der levenloos iu de kamer; stellig had h deu
vuurhaard le vroeg gesloten en w.is geslikt. Ter
stond werd iu tegenwoordigheid van de beambten
een inventaris van de aanwezige have opgemaakt
en daarop hij de komst van hel gerecht de kamer
gestoten cc verzegeld. Men vond hij den over
ledene een horlogie met ketting, beide van aan
zienlijke waarde, elegante kloeren eu lijn linneu-
goed, maar in alle zakken en iu hel geheele ver
trek, w.ii men ook zocht, aan contanten niets meer
dan drie penningen. Kort daarop verscheen de
rechterlijke commissie oiu de nalatenschap over
te nemen. In tegenwoordigheid van deu eigenaar
der woning werd ieder kleediugstuk nog eens
doorzocht, maar niets gevonden. Eindelijk kwaui
de beurt aan een oud vest, dat alleen iu een hoek
van de kleerkast hing, en waarover men zich reeds
vrolijk maakte toen de huisheer hei iu de hand
nam, en opmerkte dat het op een geheel bijzon
dere wij/.e gevoerd eu gewatteerd was. Men
maakte de voering los, en ziedaar, men vond eerst
een deposito van de koninklijke hoofdbank van
35.000 thalcr, verder andere wissels en papieren
van waarde, in T geheel een som van meer dan
50,000 thalcr, welk vermogen nu aan de erfgena
men uitgeleverd wordt. Het vest zal wel als
een soort van talisman van den overledene be
waard worden, die loch iu alle gevallen eeu zou-
ling was.
In de Archives des Sciences van Augustus jl.
leest men de vertaling van eeu verhandeling van
dr. Steuberg. een Zweed, over het maken van
alcohol uil korstmossen. Het is bekend, dat ze
kere korstmossen een groole hoeveelheid zetmeel
bevatten; vooral is dit het geval met hei bekende
rendiermos. l)it korstmos groeit niet slechts in
net geheele Noorden der aarde en maakt daar
's wiuters bijna bet eenige voedsel der reudiereu
uil, ook <»p onze duinen, op zandgronden en
hooge heiden komt hei iu menigte voor. Misschien
zou het ook voor deze of geue in ons laud een
voordeeligo zaak kunnen zijn, uit dat korstmos
alcohol te maken en in dal geval zal het niet
onbelangrijk zijn le welen, dal dit op een zee»*
eenvoudige manier le doen is. Slenberg verandert
het zetmeel uit hel rendiermos, door middel van
warmte en zuren, in druiveusuiker, laai deze gis
ten en verkrijgt zoodoende alcohol, die een aro-
matischeu geur bezit, wel iels overeeukomendo
met deu geur van amandelen.
Dat de reis van den heer von Bismarck naar
Berlijn in zekere mate geheim gehouden is, laat
zich gemakkelijk verklaren, dewijl hel hem aan
genamer zal zijn geweest onopgemerkt te blijven,
dan de kans te loopen vau iu elke plaats op meer
of minder plechtige wijze toegesproken of met
eene eelpariij ie worden bedreigd. Niet overal is
hel hem gelukt de aandacht te ontgaan, m.iar als
een bekwaam staa smau heeft hij hei meerendeels
zoo welen le leiden, dat de ovalien, welke hij
niet kon ontgaan, zeer kort duurdeu. Te Frankfort
waar hij per Ludwiaspoorweg uit Maintz aankwam
om zich naar deu Frankfort-Hanoverschen spoor
weg te hegeven, waarop bij de reis naar Berlijn
wilde voortzetten, maakte hij gebruik van den
verbindingsweg en behoefde dus niet door de stad
te rijden. Hij werd bij zijne aankomst wel begroet
door de burgerlijke eu militaire overhed»u maar
overigens viel het hem gemakkelijk zich voor
andere beloosiugcu te behoeden. Het salonrijluig,
waarmede hij de reis leed, had men, uil bijzon
dere aandacht jegens hem, te Frankfort inet eene
keus van prachtige bloemen versierd. Des mor-
Aank. te GENT. 6,50; °8,55; 10.05; 12,50,-2,10; °5.20
en 8,3a.
Treinen vertrekende uit Gent naar
Antwcrpe, St. Nicolaas, Lokeren. 7,10; 9,30
10,50; 2,30; 5.35; en
2 Brussel, Aalst. 7,10; -,11,23; 2,00; 4,16 cn
8,00.
Korlrijk en Doornijk. -; 9,26; 1,20; 4,14 en
srl 7,15.
E Treinen aankomende te Gent van
Antwerpen. St. Nicolaas, Lokereu. 7,10; 9,05;
5 12.40; 5,15 en 8.20.
Brussel. Aalst. 6,52; 7,34; 9,18; 1,12; 4,02; 6,20
en 7,07.
Korlrijk eu Doornijk. 8,11,15; 1,53; 4,55 eu
7,54.
Treinen vertrekkende uit Gent:
van GENT. 7,15; °9,15; 12,55; •2,40; °o,20 7,00 en
8,40.
EECLOO. 6.45; 8.10 °9,55; 1,35; •3,50; •5,50;
7,35 en 9,15.
Maldeghem. 7.1.5; 8.50; °!0,15; 1.55; °6.10 en8,00
Aank. te BKUGGE. 7,50; 9,15; *10,35; 2,25; °6.40
en -,
Treinen vertrekkende uit B1* u'g g e naar
Oostende. 7 17; 8,28; 10,43; 2.37; 7,25 en 8,32.
Blankenherghe. 8,25; 10,50; 2.40 en 7,25.
Koussellure, Korlrijk enz. 8,30; 12,25 en 6,40