grieven, en ter verwezenlijking van den wensch der Vliianisehe bevolking. Oostenrijk en Zwitser land aangewezen. Hjj heeft die grieven in zes hoofdpunten verdeeld to. de wellen, aan welke de Vlamingen, evenals de Walen, moeien gehoor zamen, zijn in hel Fransch opgesteld; 2o. hel eenig volledig officieel verslag van de werkzaam heden der kamerleden wordt afgekondigd iu eene voor do Vlami .gen vreemde laai; 3o. Vlaamscho burgers worden eiken dag, in hun eigen land, veroordeeld door hunne rechtbanken toi gevange nis en onleerende straf zonder een woord te be grijpen van de beschuU*giug, van de verdediging ol 'van hel vonnis! 4o. In de openbare besturen, die van den staal afhangen, zelts iu de Vlaarnsche provinciën, bedient men zich bij voorkeur van ue l„al, welke ue bestuurden niet machtig zijn; oo. de laamsciie soldaten worden onderricht en gecom mandeerd door olliiieren, welke z.j iiiet verstaan; Go. een laming kan in de staatsscholen zich niet laten onderwijzen, zonder de Fransche taal tc kennen. Teu gevolge van dit alles ontslaat voor deu Vlaming de weinig benijdenswaardige toestand, dat hij niet liet geringste postje van den staat iu zijn eigen land bedienen kan, /onder het Frausch, eeue voor hem vreemde laai, te kennen De heer Herrits heeft do bovenaangehaalde pun ten met talent en klaarheid ontwikkeld. Vooral heeft hij aange ooud, op welke bespottelijke wijze iu hel iimldeloaar ouderwijs, door den sta.it hel l'.ugelsch. welke beide laleu staiiiversvaut zijn met do onze. door middel van liet ransch. Ziedaar een tijdverlies voor de jeugd, eu daarbij eeue ver- mociciijkiug voor liet ouderwijs, die onbegrijpelijk zijn. De heer l'irmez. de gewezen WaaHche minister, is, in de uiteenzetting van die grieven, deu rede naar in de rede gevallen, met de bewering dat allo-», wal de/c nopens den toestand van den Vla ming iu België verklaarde, een louter uitvindsel, een roman is. V an haren kant beweert de Funic Itolge, van dc/en morgen, de woorden dos heereu Gernls veivalsehende, dat de Vlamingen zich be klagen, otndal zij do helft meer voordoelen ge nie eu dan de NA alen. Wij verwachten, zegt hel Fondsenbladeen allé-zins bevredigend antwoord van den heer Kor- vij 11. minister van binneub imscbc zaken, lleeds hóeft hij meer bewijzen gegeven van eerbied voor zijic- voorgangers, due in het slaai>blad de stukken, van liet be- uur uitgaande, voor de Ylaamschc provinciën hes.eind. iu de heide talen te doen alko-id gen. Wij durven hojN'U, dal hij hol daarbij niet laten zal* 111.1. 1 in ai!e takken van zijn be stuur recht doen zal aan guevcu, die niet ernstig kuuuen wederlegd worden. Wil nifin welen wat «5 milliards zijn? Welnu veronderstelt dat die som iu enkel iraüken door een persoon moet geteld worden. Als hij 50,Ödl) frs. per d.ig tellen kan, hetgeen voor den onin gewijde iu het vak veel is. en als hij gedurende 300 dagen per jaar telt, dan zijn hem daar voor honderd duizend dam 11 of 333 j iron uoodig. Dus /011 die persoon, nog eens veronderstellende, dat hij dal tellen gedurende GO ja en kau uithouden, zts zulke opvolgers moeten hebben. Hadden de Gentenaars, iu 1337 door keizer Kar I gestraft zijnde, vijf milliards schadeloosstel ling moeien betalen, en een persoon aan hel lel len gezel in enkel franken, hij en zijne onvolgers zouden in het jaar 187<> gedaan gehad hebben. in stukken van 5 (r.ink, en 50 duizend stukken per dag lellende, zou die persoon 60jaren en half bezig zijn- In stukken van 20 franks, altijd 50 duizend stukken per dag, zou hei tellen IG jaren eu half duren; in bankbiljetten van 100 fr drie jaren en honderd dagen in bankbiljetten van 500 Ir., twee honderd dagen; iu biljetten van 1000 fr., 100 dagen. Gerekend dal al de gronden 100 fr. de are waard zijn, zou 111 en mei 5'O.O'JO hectaren "kunnen kno pen dat is omtrent twee kindekens zooals Beigie Eergisteren hoeft te llei«t een treurig voorval plaats gehad. Inwoners dier gemeente zagen het Jicht van vlammen iu eeiie kleine wonmg, welke SI'OOltW ËGh.N IA ClIliMM'llMlLYIIfY 1JZERENWEGEN VAN DEN STAAT. November 1870. De uren geteekend met een sterretje zijn Expres-Treinen, doch meest allen met rijtuigen van Ie, "2e en 3e klas. Vertrek van Brugge naar Oostende: 7,17; - 8,28; 9.34; 10.43; 2,37; °7.28 en 8,3*2. Vertrok van Brugge naar Gent. Aalst, Brussel, Mcchelen eu Antwerpen •7.13; 7,38; 10.( 8: 1*2.43; ®3.27; «,13 eu 6.38 Vertrek van Brugge naar korlrijk. Kysscl, Donai. Atrecht. Amiens en F.uijs: 8.30; 12.-25; 5.10 en 6.10. Vertrek van Oostende naar Brugge •6,15; 7; 9,30; 1*2,05; °3; 5,45 eu G. Vertrek van Gent naar Brugge: •7,39; 8,45; 9,28; 1,22; °6,36 eu 7,17. Vertrek van Brussel naar Brugge •6 30 7.28; 8.08; 11.20; •12.02: •3; 5.15 en °5.57. Vertrek van Antwerpen naar Brugge O 9,o0 eu - :.60. Vertrek van ""t e e 1: 0 1 0 11 naar Brugge: 6,45 10,42; enk05,30. die schenen van eenen brand te zijn, en binnen dringende, vertoonde zich een droevig schouwspel. Iu hel verlaten huis zag men eeue wieg gausch iu gloeiend vuur, te midden van welke men een kind van 7 a 8 raaandru ontdekte, hetwelk eeue onvoorzichtige moeder sinds verscheidene uren alleen had gelaten om in 't veld te gaan werken. De wieg, te dicht bij do kachel geplaatst, had vuur geval en hel arme schepsel was aldus lot kool verbrand. Wanneer zullen de onvoorzichtige moeders eens begrijpen dat zij hunne kiuders uict alleen mogen laten Men schrijft uil I.ier: Laatst). Dinsdag heeft alhier, op het Laar iu Hageubroek, een droevig ongeluk plaats gehad. Terwijl de landbouwer V. D. W. zich oj) zijn veld onledig hield en zijne vrouw in het huis arbeidde, was hun vierjarig kind met eenige andere kleinen tier huurt aan 011 rond de schuur aan hel 'spelen. Bond den mid dag vergde 't een of ander huiselijk wi k de te genwoordigheid der moeder in de schuur. Een hartverscheurend schouwspel deed zich voor haar op. Haar teer^elietd dochtertje hing te midden der plaats dood aan de ziftlouw: hel arme wichtje had, om te kunnen schommelen, gebruik gemaakt van de eerste gelegenheid om alleeu iu de schuur te komen, had zich de koord, waar altijd een strop aangemaakt is, om hel lichaam eu deu hals welen te brengen, en dit zoo ongelukkig, dat, bij zijne eerste beweging 0111 heen en weer te slingeren, hel ziehzelveu moet verwurgd hebben. Een zeventigtal Fransche officieren, bataillon- chefs, kapiteins, eerste en tweede luiteuauis, heb ben uil Breslau de volgende verklaring aan de lndépeudancö gezonden, mei verzoek tol opname om daardoor hunne medeofficieren aan te sporen, zich bij hen aan te sluiten. Die verklaring luidt aldus NN ij ondergeteekeuden. Fransche officieren, op hel punt Breslau tc verlaten, waar wij krijgsge vangen waren; willende, naar de mate onzer krachten, mede werken tot verlichting der zware geldelijke lasleu, die op ons Vaderland drukkeu Iu aanmerking nemende dal een deel van ons land aan de ellende is prijs gegeven Ons herinnerende dat wij, al wat wij bezitten, aan Frankrijk verschuldigd zijn Bieden aau, maandelijks, ten behoeve der schat kist, alstaud tc doen van oen dag soldij, die ons voor werkelijken dienst zou worden toegekend, ou zulks voor al den lijd dal Frankrijk de oorlogs schuld heeft te belaleu. DUITSCHLANU. Aan een particulieren^ brief uit Hamburg ont- leenen wij het volgendbVerleden week Is hier ter slede in een vergadering een voorstel gedaan dat ons vermoedelijk voor altijd verlossen zal van de (jshoeieü, die ons sedert half December heb ben gekneld. Ik deel u dit mede omdat hel een quaestic is, die ook in wijderen kring dan dien van ingenieurs en kooplieJeu belangstelling zal wekken. Voornamelijk aangevuurd door de uitmuntende resultaten, iu Chesapeak-Bay f.Nooid-Amenka) verkregeu. zal men hier 2 sloombooleu bouwen, circa 150 voet lang, 25 voel breed eu van lol) paardenkracht. Voor aan den boeg hebben zij deu vorm van een hall wiel, omdat z-j met, gelijk lot nu toe gewoonte was, het ijs snijden, maar door groole stoomkracht op hel ijs kotneu, ten einde hel door de ontzettende zwaarte van hel schip te breken bol vaartuig valt dan iu het water terug en wordt op hel naaslbijiggende vaste ijs gedre ven. Daar wij hier to lande nog geen 5 uren vloed hebben tegen ruiin 7 uren ebbe, heelt het lo>-geslooten ijs den tijd n.iar zee te urijveu, eu rekent men op deze wijze de Elbe voor goed te kunnen vrijwaren \oor ijsbezettingen. Staande de vergadering werd ruim der be- noodigdc som volleekeud, eu mag het een wel daad heeten, indien het p an geheel lot stand komt, daar de stad uitsluitend van handel eu erlrekt van Byssel naar Brugge: °4,3G; 8,3i 11,05 eu 5,30. Vertrek vau Parijs naar Brugge: •8,15 's avonds eu 11,05 's avonds. IJZEREN W'LGEN DÜGR HET LAND VAN WAES ENZ. November 1870. BBIGÜE - MALDEGI1EM - EECLOO GENT f n t e k u g. Prijs der coupons voor heen en terug, geldig alleen tot 's anderendaags: 1c klas 4 fr.2e klas 3 /r.3e klas 2 fr. De uren geteekend met een sterretje zijn Expres-1 reinen, rijtuigen van le en 2e klas; mei [kj Koopwareii-Treinsmet [v] Treinen alleen des Vrijdags. Treinen aankomende te Brugge van; Oostende. 6,45; ,- 3,00 en 6,00. Hlaukcuberghe. 6,35; 11,50; en 5,50. Rousselarc. Korlrijk enz. 10,42; 12,42 en Treinen vertrekkende uit Brugge; van BKUGGE. •8.40; 10, i 12.45; °4,10 en 7,00. Maldeghem. °8.00; 9.15; 10.20;!.15; °4,35 ou °7,25 ELGLOO. 6; °8,20; 9,30; 12,00; 1,35; *4,50; •7,45 scheepvaart leeft en geen noemenswaardige in komsten van industrie, academie of garnizoen trekt, zoodat er in de lange wiutermaanden veel armoede door deu miudereu stand wordt geleden. De Tribune schrijft Voor eenige weken bemerkte een familie in Berlijn, dal een heer, die een kamer van het huis bewoonde, deze op het gewone uur niet ver liet. De deur was en bleef gesloten; men vreesde eeu ongeluk, liel in tegenwoordigheid van de po litie de ueur openen en vond dan ook den huur der levenloos iu de kamer; stellig had h deu vuurhaard le vroeg gesloten en w.is geslikt. Ter stond werd iu tegenwoordigheid van de beambten een inventaris van de aanwezige have opgemaakt en daarop hij de komst van hel gerecht de kamer gestoten cc verzegeld. Men vond hij den over ledene een horlogie met ketting, beide van aan zienlijke waarde, elegante kloeren eu lijn linneu- goed, maar in alle zakken en iu hel geheele ver trek, w.ii men ook zocht, aan contanten niets meer dan drie penningen. Kort daarop verscheen de rechterlijke commissie oiu de nalatenschap over te nemen. In tegenwoordigheid van deu eigenaar der woning werd ieder kleediugstuk nog eens doorzocht, maar niets gevonden. Eindelijk kwaui de beurt aan een oud vest, dat alleen iu een hoek van de kleerkast hing, en waarover men zich reeds vrolijk maakte toen de huisheer hei iu de hand nam, en opmerkte dat het op een geheel bijzon dere wij/.e gevoerd eu gewatteerd was. Men maakte de voering los, en ziedaar, men vond eerst een deposito van de koninklijke hoofdbank van 35.000 thalcr, verder andere wissels en papieren van waarde, in T geheel een som van meer dan 50,000 thalcr, welk vermogen nu aan de erfgena men uitgeleverd wordt. Het vest zal wel als een soort van talisman van den overledene be waard worden, die loch iu alle gevallen eeu zou- ling was. In de Archives des Sciences van Augustus jl. leest men de vertaling van eeu verhandeling van dr. Steuberg. een Zweed, over het maken van alcohol uil korstmossen. Het is bekend, dat ze kere korstmossen een groole hoeveelheid zetmeel bevatten; vooral is dit het geval met hei bekende rendiermos. l)it korstmos groeit niet slechts in net geheele Noorden der aarde en maakt daar 's wiuters bijna bet eenige voedsel der reudiereu uil, ook <»p onze duinen, op zandgronden en hooge heiden komt hei iu menigte voor. Misschien zou het ook voor deze of geue in ons laud een voordeeligo zaak kunnen zijn, uit dat korstmos alcohol te maken en in dal geval zal het niet onbelangrijk zijn le welen, dal dit op een zee»* eenvoudige manier le doen is. Slenberg verandert het zetmeel uit hel rendiermos, door middel van warmte en zuren, in druiveusuiker, laai deze gis ten en verkrijgt zoodoende alcohol, die een aro- matischeu geur bezit, wel iels overeeukomendo met deu geur van amandelen. Dat de reis van den heer von Bismarck naar Berlijn in zekere mate geheim gehouden is, laat zich gemakkelijk verklaren, dewijl hel hem aan genamer zal zijn geweest onopgemerkt te blijven, dan de kans te loopen vau iu elke plaats op meer of minder plechtige wijze toegesproken of met eene eelpariij ie worden bedreigd. Niet overal is hel hem gelukt de aandacht te ontgaan, m.iar als een bekwaam staa smau heeft hij hei meerendeels zoo welen le leiden, dat de ovalien, welke hij niet kon ontgaan, zeer kort duurdeu. Te Frankfort waar hij per Ludwiaspoorweg uit Maintz aankwam om zich naar deu Frankfort-Hanoverschen spoor weg te hegeven, waarop bij de reis naar Berlijn wilde voortzetten, maakte hij gebruik van den verbindingsweg en behoefde dus niet door de stad te rijden. Hij werd bij zijne aankomst wel begroet door de burgerlijke eu militaire overhed»u maar overigens viel het hem gemakkelijk zich voor andere beloosiugcu te behoeden. Het salonrijluig, waarmede hij de reis leed, had men, uil bijzon dere aandacht jegens hem, te Frankfort inet eene keus van prachtige bloemen versierd. Des mor- Aank. te GENT. 6,50; °8,55; 10.05; 12,50,-2,10; °5.20 en 8,3a. Treinen vertrekende uit Gent naar Antwcrpe, St. Nicolaas, Lokeren. 7,10; 9,30 10,50; 2,30; 5.35; en 2 Brussel, Aalst. 7,10; -,11,23; 2,00; 4,16 cn 8,00. Korlrijk en Doornijk. -; 9,26; 1,20; 4,14 en srl 7,15. E Treinen aankomende te Gent van Antwerpen. St. Nicolaas, Lokereu. 7,10; 9,05; 5 12.40; 5,15 en 8.20. Brussel. Aalst. 6,52; 7,34; 9,18; 1,12; 4,02; 6,20 en 7,07. Korlrijk eu Doornijk. 8,11,15; 1,53; 4,55 eu 7,54. Treinen vertrekkende uit Gent: van GENT. 7,15; °9,15; 12,55; •2,40; °o,20 7,00 en 8,40. EECLOO. 6.45; 8.10 °9,55; 1,35; •3,50; •5,50; 7,35 en 9,15. Maldeghem. 7.1.5; 8.50; °!0,15; 1.55; °6.10 en8,00 Aank. te BKUGGE. 7,50; 9,15; *10,35; 2,25; °6.40 en -, Treinen vertrekkende uit B1* u'g g e naar Oostende. 7 17; 8,28; 10,43; 2.37; 7,25 en 8,32. Blankenherghe. 8,25; 10,50; 2.40 en 7,25. Koussellure, Korlrijk enz. 8,30; 12,25 en 6,40

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 2