NIEUWS- EN ADVEBTEiTIEOLAD VA*] WESTELIJK ZEEUWSCH-YLAANDEBEN. LOKAAL-SPOORWEGEN. No. 21. Twaalfde Jaargang. A". 1871. Vrijdag 17 Maart. Spoorweg-Maatschappij. Algemeen Overzicht BUITENLAND. Dit Weekblad verschijnt iedereu Dinsdag en Vrijdag. Prijs per drie maanden vo /óbrmalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de ovei mtsen des Kijks, franco per post f 1,30. Prijs der Advcrleutiëu van l-o rebels 0,70 elke regel daarboven 0.1"2'2. Groole letters naar het getal gewone regels die /.ij beslaan. Afzonderlijke Nummers ƒ0,05. Ingezoudeu Stukken en brieven, de Redactie betreffende, bene\ens Adverteu iën en gewone berichten of Mededeeliugeu/va» Correspondenten, te bezorgen bij den Uilgever dezer, alles FRANCO behalve de bekende Correspondentie!). Vervolg. II. Het bezwaar ligt in het vinden der ver- eischte kapitalen. Terwijl groote maatschap pijen in de gelegenheid zijn, zich onderschei dene rijk vloeiende bronnen le ontsluiten, gaat dit natuurlijk zeer moeielijk voor kleine ondernemingen. Deze eischen te veel geld van eenige partikulierenle weinigom algemeen belang in te boezemen. Dewijl zij haar steun moeten vinden in de onmiddel lijk bij hare vestiging betrokkene streken, en deze niet zeer uitgestrekt zijn, moet het geld in de eerste plaats voornamelijk daar worden bijeengebracht. De meeste groole werken in Nederland, waarbij miljoenen gemoeid zijn, bevinden zich in de handen d> r Engelschen. Dit is ge^is betreurens waardig maar waar nu eenmaal buiten- landsche ondernemingsgeest onmisbaar blijkt o n iets belangrijks tot stand te brengen, mag men zich nog gelukkig achten, hem le ku.inen vinden. Maar wie zal er aan denken, om de aandacht van vreemden te vestigen op zaken minder dan een half millioen Dergelijke betrekkelijk kleine sommen kunnen bij tien miljoenenhandel moeielijk in aan merking komen, ofschoon zij zeer zwaar wichtig zijn voor zelfs v rij talrijke platte lands-bevolkingen. Onder haar zijn de milionnairs buitengemeen schaarscliin den regel bepaalt het vermogen der rijken zich tot een, twee of drie ton gouds. Daarvan zal gewoonlijk zeer weinig worden gewaagd in eeue onderneming, welke zoo geheel buiten de gewone sfeer van den plattelander ligt, dat hii hare werking en vermoedelijke resultaten in de \erte niet kan berekenen. Al zijn dientengevolge in eene landstreek twaalf miljoen aanwezig, zal het oneindig moeielijker vallen daar een half miljoen bijeen te brengen, dan in eene groote stad, welke slechts over drie miljoen de ©ogenblikkelijke beschikking heeft. Doch in de meeste districten vin.'t men, hij den betrekkelijk weinig opeengestapelde!! rijkdom, een aanzienlijk aantal welvarende landbouwers. De groote grondeigenaren wonen veelal in de steden; op het platteland treft men eene bevolking aan, welke door jaarlijksche spaarpenningen wel tot zekere gegoedheid komt, maar niet rijk genoeg is om ruime gelegenheid tot geldbelegging te behoeven. Van haar dus kan men, - 'lfs bij de meeste belangstelling, met dan eene be perkte deelname verwachten. Wel xou zij in eene reeks van jaren iets kunnen stand brengen, maar het ligt buiten hare macht in weinige maanden een belangrijk werk ten uitvoer te leggen. De schier onoverkomelijke hinderpalen, welke iedere Gemeente-Spoorweg in zijne kapitaalvorming moet ondervinden, zijn vol strekt geen bewijs van zijne insoliditeit noch van gebrek aan belangstelling, noch van het niet beslaan der behoefte. Alleen de omstandigheid, dat het een uitsluitend lokaal belang betreft, is de oorzaak der groote moeielijk heden. Niet slechts hier le lande, overal elders geldt hetzelfde. In Frankrijk zou reeds een aanzienlijk getal, zoo niet het geheel der geconcedeerde lijnen in exploitatie of min stens in aanbouw zijn, stuitte men ook daar niet op de lastige kapitaalvorming. Intus- schcn was de opbrengst der bestaande Ge meente-Spoorwegen zeer aanlokkend en meende men geen middel onbeproefd te moeten laten om voor deze nuttige en veel belovende industrie geld te verkrijgen. Niet dus uitsluitend aan de plattelandsge meenten moet men de zorg opdragen om de verschillende lokaliteiten der Gemeente- Spoorwegen met de bestaande of nog te ontwerpen lijnen te verbinden. Gene alge- meene samenwerking van autoriteiten en kapitalisten is daartoe onmisbaar. Eene groote en krachtige Maatschappij moet, daarvoor optreden eene Vennootschap, die zich ten doel stelt in korter of langer tijds verloop in alle provinciën van ons rijk Lokaal-Spoorwegen aan te leggen en te exploiteerendie zonder concurrentie van reeds aangevraagde of nog aan te vragen concession met de Provinciale- en Gemeen tebesturen in samenwerking treedt, om de talrijke Gemeenten, die nu door gemis van behoorlijke vervoermiddelen tot stilstand of liever tot achteruitgang zijn veroord ield, het middel te verschaffen om hare bronnen van bestaan te ontwikkelen en tot grootere welvaart le geraken. Zulk eene Maatschappij zal en kan de afzonderlijke krachten vereenigen en tot een machtigen hefboom maken krachten, die nu dikwerf te vergeefs worden aangewend en vaak, zonder eenig doel te bereiken, een schat van geld ver slinden. Zij kan zich alle bronnen openen, die aan groote maatschappijen ten dienst staanzich in verbinding stellen met de directiën van groole lijnen, die een dadelijk belang hebben bij de daarstelling van bij zondere spoorwegen, omdat de laatsten een belangrijken toevoer van personen en producten zullen aanbrengen, waarvan de eersten vooralsnog verstoken zijn zij zal op de hulp en medewerking kunnen rekenen van Provinciale- of Gemeentebesturen, d e veronderstellen wij, onbekrompene hulp, ^jj>wel in financiëelen als administratieve» zin, zullen verleenen, om de de dikwerf rijk bevolkte, maar nu afgelegen, bijna vergeten streken, het eenige middel te verschaffen, waardoor zij tot grooteren bloei en rijkdom kunnen geraken. En zal het Rijk, dal uit den aard der zaak en als gevolg belangrijke voordeden verkrijgt uit de exploitatie van het eenige vervoermiddel, dat met den tijdgeest strookt, zulk eene Maatschappij niet krachtdadig ondersteunen Geen twijfel kan daaromtrent bestaan Ons Gouvernement kent te zeer de behoeften van het land en wil zeker gaarne de nu nog misdeelde gemeenten le hulp komen, dan lijdelijk toeschouwer te blijven. Ons dunkt, dat de Maatschappij op de volle sympathie zal mogen rekenen van onze landsregeering en onze vertegenwoor diging, omdat eene onderneming die zich ten doel stelt het aanleggen,"^benevens de bevordering van den aanleg en de exploitatie der Lokaal-Spoorwegen in het geheele land, niet uitsluitend een lokaal belang op liet oog heeft, maar wel degelijk het algemeen belang bevordert. Ui het parlement van Engeland slaan de mi nisters dagelijks bloot aan aanvallen en interpel lation omtrent hunne houding in zake de jongste gebeurtenissen, /oowel met betrekking tot Frank rijk en Duilsciiland, als tot de Zwarte Zeequaeslie De antwoorden der ministers zijn meestal kort en scherp. Zoo vroeg deze week' een dor leden, of aan hot ministerie iets bekend was van een geheim verbond lusscheu Rusland en Pruisen, zooals do Dady News - verhaald had. Hel antwoord was „Neen, en (aan dc oppositie?" „Ook niet!" her haalde de inlerpclldut, en daarmede was de zaak. afgeloopen. De Russische gezant le Weenon, heeft het be staan van zoodanig Ru>sisch-Pruisiscb verhoud echter ofliciëel tegengesproken. Over de lockomst vau hel hij Duilschland ge annexeerde grondgebied zal als volgt heslist wor den Beieren verkrijgt |,et noordelijk deel van den Elzas èn als schadevergoeding voor de kleine strook land, welke liet in 18(i6 heeft verloren, èu als belooning voor de wij/e waarop koning ï,ud- wig de totstandkoming van de Duitsche eenheid in de hand hooit gewerkt; overigens is geen der Duitsche staten voor zich zelf hijzonder belust op vergrooting van grondgebied, vooral niet met het oog op den geest, die waarschijnlijk nog ge- ruiiueu lijd in de geannexeerde gewesten za! te besnijden zijn. Zij zullen dus een algemeen rijks gebied vormen eu uil naam des keizers door een stadhouder bestuurd worden. Prins Willem van Baden, do broeder des grootherlogs, die thans weder geheel van zijli wond hersteld is, zal als zoodanig fungeereu, doch eerst als er eenige tijd is verstreken en de hartstochten der bewoners wat bedaard zijn. BELGIË. De' ziiling der kamer is Vrijdag belangrijk ge weest. De heer Gerrils, afgevaardigde van Am- werpen, heeft in eene merkwaardige redevoering aaugediougeu op de herstelling dor Vlaanischo

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 1