"siHi0i!\Ui(iB~ïl\ l.lliilifSI'ONilBHB.
Algemeen Overzicht.
BUITENLAND.
overs! rooming. Door het aanleggen van een
behoorlijken spoorweg blijft de gemeenschap
ongeslremd.
Het verschijnsel „groote behoefte aan
bijzondere spoorwegen, door de hoofdlijnen
veroorzaakt of opgewekt', wordt niet slechts
hier, maar is sinds lang in tal van andere
landen waargenomen, liet heeft in Amerika,
Grool-Brillanje, Frankrijk en Duitschland
een aantal Lokaal Spoorwegen in het leven
geroepen, welke men den naam van Gcmcente-
of Jiuurtspoorwcgen geeft. Deze strekken in
den regel om eenige plattelandsgemeenten
rnet de hoofdlijnen der spoorwegen of met
eenen voornamen waterweg te verbinden.
Het spreekt van zelf, dat zij meestal van
niet groote uitgestrektheid, onkostbaar beheer
en eenvoudige dienst zijn, waardoor zoo al
niet eene betrekkelijk ruimere winst uit de
exploitatie kan verkregen worden, die, be
houdens zeer buitengewone ongunstige om
standigheden. zeer zeker gelijk zal staan met
die, welke de exploitatie der hoofdlijnen
afwerpt.
Deze Lokaal-Spoorwegen hebben elders
zulke uitmuntende resultaten opgeleverd, dat
de betrokkene regeeringen onophoudelijk
worden aangezocht om nieuwe concessiën
te verlceneri. Alleen in Frankrijk zijn op
dit oogenblik zooveel concessiën verkregen,
dat zij te zamen reeds zes duizend mijlen
vertegenwoordigen. Velen zijn daarvan sinds
lang in exploitatie en men berekent, dat nog
minstens voor een gelijk bedrag aan mijlen
moet worden geeoncedeerd 0111 de hoofdplaat
sen der arrondissementen en kantons aan
het groote spoorwegnet le verbinden. Voort
durend blijkt, hetgeen wij hierboven stelden,
n. I. dat naarmate meer spoorwegen worden
aangelegd, de opbrengst voor allen rijker is
en de behoefte aan nieuwe lijnen zich sterker
doel gevoelen.
-4c» Engeland,.waar de spoorwegmaatschap-
•n geheel op zich zelveu staan, geenerlei
itewaarborg door den Staat gegeven wordt
dus alleen het kapitaal van den burger,
zich rechtstreeks met <lc onderneming
lat, gewaagd wordl, zijn de Gemeente-
»orwegen het talrijkst. De regeering
ent alleen politiezorg uit, er» daarom heeft
ie maatschappij Ier barer oprichting eene
poration hill noodig, en voor elke wijziging
1 welken aard ook het leggen van een
ak, verlenging der lijn, samensmelting met
eene andere enz. enz. eene dergelijke parle-
menlsakte. In weerwil der ontzaggelijke
koslen van zulke bills, bedroeg haar getal,
alleen in 181)3, om de meest verschillende
redenen van het Parlement gevraagd, twee
honderd twee-en-zestig over eene uitgestrekt
heid van 279-i Fngelsche mijlen Bradshams
Book, 18(H). Wanneer men nu verneemt,
dat deze kostbare akten voor een zeer aan
merkelijk deel worden gevraagd voor den
^TjZERLfiWEGEN VAN DEN SÏAAT
November 1870.
De uren seleekeiid mei een sterretje zijn
Expres-Treinen, doel» meest allen mei rijtuigen
•van 1c. 2e en ."le klas.
Vertrek van Brugge naar Oostende
7,17; *8.28; 9.34; 10 43; 2,37; *7.28 en 8.32.
Vertrek van Brugge naar Gent. Aalst,
llrusst I. .Mechelen en Antwerpen
•7,13; 7.38; 10.(8; 12,43; *3.27; 6.13 et» 6.38
Vertrek van Brugge naar Korlrijk, Kijssel,
Oouai. Alrcchl. Amiens en P.iiijs:
8,30; 12,25; 5,10 en 6.10.
Vertrek van Oostendo naar brugge:
•6,45; 7; 9,30; 12,05; *3; 5,45 en 6.
Vertrek van Gent naar Brugge:
•7,39; 8.45; 9.28; 1.22; *6,36 en 7,17.
Vertrek van Brussel naar Brugge:
•6.30 7.28; 8.08; 11,20; *12,02; *5; 5.15 en *5,57.
Vertrek van Antwerpen naar Brugge:
6; 9,50 en •4,50.
Vertrek van Mecholen naar Brugge:
6,45 10,42; eu °5,30.
aanleg van Lokaal-Spoorwegen, dan is het
zeker niet te gewaagd daaruit een besluit
te trekken ten gunste hunner rijke opbrengst.
Hoe winstgevend deze gemeente-lijnen in
Duilschlnnd zijn, is van algemeene bekendheid.
Daar loch worden zij, met schaarsche uil
zondering, als de meest productieve beschouwd
en uit dien hoofde worden zij dan ook ge
woonlijk aangelegd door de concessionnurissen
der hoofdlijnen.
De aanzienlijke uitbreiding der gemeente-
spoorwegen heeft in Frankrijk aanleiding
gegeven tol eene wettelijke regeling. (Loi
du 12 Juillet 1865, concernant les chemins
de fer d'inlérèt local.)
Niets is natuurlijker, dan dat ook in
Nederland de behoefte wordt gevoeld aan
spoorwegen, welke in de eerste plaats de
bijzondere belangen moeten dienen der buiten
het algemeene net liggende streken. Zelfs
zijn reeds voor zoodanige Lokaal-lijnen enkele
concessiën aangevraagd en de aanvankelijke
ondersteuning en sympathie, die deze plannen
verwierven, wettigt niet alleen de hoop op
een gunstige»» uitslag, maar mag als een
bewijs gelden van de bestaande behoefte.
Ieder, die slechts een weinig op de hoogte
der zaak is, weet hoe velen met verlangen
naar een spoorweg uitzien, doch, niet meer
van den Staal de geheele voorziening kun
nende verwachten, er aan denken 011» zeiven
de hand aan het werk te slaan. Inderdaad
is dit de eenige weg om het doel te be
reiken. Staat, provinciën, gemeenten en
particulieren moeten samenwerken, ten einde
vergoeding te verschaffen voor de verwijdering
der hoofdlijn. Het is aan geen twijfel on
derhevig of het denkbeeld van den Buurt
spoorweg zal dan ingang vinden. Voor de
meeste gemeenten echter, zoo niet voor
allen, zal zeer waarschijnlijk eei» allergewich
tigst hoofdbezwaar bestaan. Kan iiit worden
_yyeggeruiend. Jan wc! Nederland, op het
voetspoor van andere rijken, zich beijveren
om de voordeelen van de Lokaal-Spoorweg
deelachtig te worden.
Vervolg in 't volgend nummer.)
Velen vinden eene vrees voor een voortduren-
deu vrede in de mededeeling van het goedkeuren
der preliminaire») tan keizer Wilhelm aan keizer
Alexander van Rusland, en hel antwoord van dcu
laatste aan den eerste. „Met een onuitsprekelijk
gevoel van dankbaarheid jegens God" telegrafeerde
keizer Wilhelm het nieuws aau zijn neef, en eiu-
digde met deze beteekeuisvolle zinsnede „Nooit
zal Pruisen vergelen dat het aan n le danken heeft,
dal de oorlog niet de uiterste uitbreiding heeft er
langd; God zegene u daarvoor!" En het antwoord
was eene betuiging van deelneming in Wilhelms
vreugde, maar bevatte tevens deze woorden. „Hel
verblijdt mij dal ik u als eeu getrouw vriend mijne
sympathie hel» kunnen bewijzen." liet is dus al
leen aan Ru^lands houding te wijten, dat Frank-
rijks ondergang en de vestiging van Pruisens op
perheerschappij door de andere mogendheden nie^
Vertrekt van Rijssel naar Brugge:
>,30; 8,3u; 11,03 eu 5,30.
Vertrek vau Parijs naar Brugge:
*8,15 's avonds en 11,05 "s avonds.
IJZEREN WEGEN DOOR HEi LAND
VAN WAES ENZ.
November 1870.
BRUGGE - JklALDEGHEM - EECLOO - GENT
EN' TERUG.
Prijs deicoupons voor heen en Ui ug, geldig alleen
lot 's anderendaags
1o lilas 4 fr.2e klus 3 /r.3e klas 2 fr.
De uren geleek end met een sterretje zijn
Expres-1 reinenrijtuigen van le en 2e klas; mei
\)i) Koopwarcn-Treiusmet (0) Treinen
alléén des Vrijdags.
Treinen aankomende te Brugge van
Oostende. 6,45; 3.00 en 6.00.
Biankcnberghe. 6,35; 11.50; -,en 5,50.
Rousselare, Korlrijk enz. 10,4*2; 12,42 en -,
Treinen vertrekkende uit Brugge
van BBLGüE. *8.10; 10.ii»; 12.45; *4.10 en 7,< 0.
Maldeghem. *8.00; 9.15; 10.20;!. 15; *4.35 en *7,25
EECEOO. 6; *8,20; 9,30; 12,OÜ; 1,35; *4,50; *7,45
is belet. Hoe roerend klinkt dat „God (de God
van Pruisen natuurlijk] zegene u, daarvoor!"
Te recht maakt di Aruhemsche Courant uil die
correspoudeulie eenige gevolgtrekkingen. „Die
twee groote adelaars (Rusland en Pruisen) welke
men onderstelde, dat elkander ijverzuchtig zouden
bewaken, zitten als verliefde tortelduiven vertrou
welijk naast elkander op één tak te kirren en
sluiten te zamen een verbond. En Frankrijk kan
volstrekt geen kwaad meer doen aan Pruisen. En
Oostenrijk heelt te veel in zijne eigeue verwarde
huishouding te ordenen, om aan Europa te denken.
Eu Engeland is geheel vervuld met Daar nieuwe
debouches voor zijn katoen te zoeken" Voorwaar
als de staten van Europa nu slechts alles doen wat
Pruisen en Rusland willen, dat zij doen, en niets
doen wat Pruisen eu Rusland niet willen, dal zij
doen, is de eeuwige vrede verzekerd. Wij gaan
eene schoone toekomst Ie gemoet.
Pruisen heeft zich in den laatste»» oorlog, en bij
de onderhandelingen over den vrede, verre van
grootmoedig gedragen. Dit blijkt 0. a. ook uil de
som die als oorlogsschadeloosstelling gevorderd is.
De Schlesische Zeitung komt er onverholen voor
uil, dat Pruisen goed garen bij den oorlog gespon
nen heeft. Met blad berekent dal het derde ge
deelte der 5 milliards, of 1.3 >0000 thaler voldoende
zal zijn om geheel de Pruisische schuld af te lossen
iret inbegrip vau de spoorwegleeningen, en ver
zekert, dat bet cijfer der vergoeding grooter is
dan hel bedrag van alle uitgaven door Pruisen
sedert 1815 lot nu, ten behoeve van zijue militaire
organisatie gedaan.
Koning Victor Emanuel heeft dan ook aan kei
zer Wilhelm zijne smartelijke verbazing over de
harde vredesvoorwaarden, voor namelijk over den
eisch vau afstand vau grondgebied, te keuueu ge
geven.
Nederland heeft van hel sluiten van den vrede
gebruikt gemaakt, oin voor te stelleu, dat de mo
gendheden vau Europa, bij het leekenen, hunne
sanctie zouden hechten aan hel beginsel van eer
biediging van particulier eigendom ter zee. De
waarnemende Duilsche bondskanselier Delbriiek
moet dit voorstel gunstig ontvangen hebben. Maar
een ander voorslei. om te doen verklaren waloor-
logs-coulrabaude is, heeft weinig kans vau slagen.
BELGiE.
Vrijdag laatstl. is in het station van Oostende
Pieter de Neef, werkman, tusschen twee wagons
verpletterd. De dood volgde onmiddellijk.
De Fransche soldaten, die in Beigie geinterneer J
zijn, zullen den 9 en 10 dezer maand vertrekken.
Zij zulten kosteloos vervoerd worden per spoor
weg en op hel oogenblik dat zij den Belgischen
grond verlaleu, zal ieder hunner eeu frauk zakgeld
krijgen.
Ziehier een zeldzaam voorbeeld van eerlijkheid.
De Socielé générale, een der voornaamste banken
van Brussel, heelt eene algemeene vergadering
gehoudcu. en daar werd door den gouverneur der
instelling bericht, dat een onbekende hem 80.000
fr. had gezonden, lot regeling eeuer oude rekening;
men weel uiel van wie dit geld komt en welke
zaak bedoeld wordt. De vergadering besloot 4000
fraucs daarvan aan den armen te scheuken.
DUITSCHLAND.
Prins Gortschakoff hoeft in eene dépêche de aan
dacht der beide oorlogvoerende partijen gevestigd
op de noodzakelijkheid, om gezondheidsmaatrege
len te nemen, ten einde epidemiëu te voorkomen,
die in den laatsten zomer haar oorsprong in de
nabijheid der slagvelden zouden kunnen nemen,
eu speciaal om de spoorwegw.iggons. die voor het
transport van gewonden en zieken gediend hebben,
weder te brengen in dien toestand, dat zij voor
gewoon transport van personen eu goederen kun
nen worden aangewend, zonder tot gevaar ten op
zichte der gezondheid aanleiding te geven.
Aank. te GENT. 6.50; *8,5-5; 1U.05; 12,59,'2,10; *5,21)
en 8,3'.».
Treinen vertrekende uit Gent naar
Antwerpe, St. Nicolaas. Lokereu. 7.10; 9,30
10.50; 2,30; 5,35; en
Brussel, Aalst. 7,10; -,11,23; 2,00; 4,16 cn
v- 8,00.
Korlrijk eu Doornijk. 9,26; 1,20; 4,14 cn
s 7,15.
E Treinen aankomende te Gent van
Antwerpen Sl. Nicolaas, Lokeren. 7,10; 9,65;
5 12.40; 5,15 en 8.20.
Brussel. Aalst. 6,52; 7,34; 9,18; 1,12; 4,02; 6,20
en 7,07.
Korlrijk en Doornijk. 8,11,15; 1,53; 4,55 eu
7,54.
Treinen vertrekkende uit Gent:
van GENT. 7,15; *9,15; 12,55; *2,40; *5,20 7,00 en
8.41».
EECLOO. 6,45; 8.10 *9,55; 1,35; *3,50; «5,50;
7,35 en 9,15.
Maldeghem. 7,15; 8,40; «10,15; 1.35; *6,10enB,0l)
Aank. te BRUGGE. 7,50; 9,15; *10,35; 2,25; «6,40
en -,
Treinen vertrekkende uit Brugge naar
Oostende. 7.17; 8,28; 10,43; 2.37; 7,25 en 8,32.
Blankenberghe. 8,25; '10,50; 2 40 en 7,25.
Roussellare, Koitrijk enz. 8,30; 12,25 eu 6,40