"siHi0i!\Ui(iB~ïl\ l.lliilifSI'ONilBHB. Algemeen Overzicht. BUITENLAND. overs! rooming. Door het aanleggen van een behoorlijken spoorweg blijft de gemeenschap ongeslremd. Het verschijnsel „groote behoefte aan bijzondere spoorwegen, door de hoofdlijnen veroorzaakt of opgewekt', wordt niet slechts hier, maar is sinds lang in tal van andere landen waargenomen, liet heeft in Amerika, Grool-Brillanje, Frankrijk en Duitschland een aantal Lokaal Spoorwegen in het leven geroepen, welke men den naam van Gcmcente- of Jiuurtspoorwcgen geeft. Deze strekken in den regel om eenige plattelandsgemeenten rnet de hoofdlijnen der spoorwegen of met eenen voornamen waterweg te verbinden. Het spreekt van zelf, dat zij meestal van niet groote uitgestrektheid, onkostbaar beheer en eenvoudige dienst zijn, waardoor zoo al niet eene betrekkelijk ruimere winst uit de exploitatie kan verkregen worden, die, be houdens zeer buitengewone ongunstige om standigheden. zeer zeker gelijk zal staan met die, welke de exploitatie der hoofdlijnen afwerpt. Deze Lokaal-Spoorwegen hebben elders zulke uitmuntende resultaten opgeleverd, dat de betrokkene regeeringen onophoudelijk worden aangezocht om nieuwe concessiën te verlceneri. Alleen in Frankrijk zijn op dit oogenblik zooveel concessiën verkregen, dat zij te zamen reeds zes duizend mijlen vertegenwoordigen. Velen zijn daarvan sinds lang in exploitatie en men berekent, dat nog minstens voor een gelijk bedrag aan mijlen moet worden geeoncedeerd 0111 de hoofdplaat sen der arrondissementen en kantons aan het groote spoorwegnet le verbinden. Voort durend blijkt, hetgeen wij hierboven stelden, n. I. dat naarmate meer spoorwegen worden aangelegd, de opbrengst voor allen rijker is en de behoefte aan nieuwe lijnen zich sterker doel gevoelen. -4c» Engeland,.waar de spoorwegmaatschap- •n geheel op zich zelveu staan, geenerlei itewaarborg door den Staat gegeven wordt dus alleen het kapitaal van den burger, zich rechtstreeks met <lc onderneming lat, gewaagd wordl, zijn de Gemeente- »orwegen het talrijkst. De regeering ent alleen politiezorg uit, er» daarom heeft ie maatschappij Ier barer oprichting eene poration hill noodig, en voor elke wijziging 1 welken aard ook het leggen van een ak, verlenging der lijn, samensmelting met eene andere enz. enz. eene dergelijke parle- menlsakte. In weerwil der ontzaggelijke koslen van zulke bills, bedroeg haar getal, alleen in 181)3, om de meest verschillende redenen van het Parlement gevraagd, twee honderd twee-en-zestig over eene uitgestrekt heid van 279-i Fngelsche mijlen Bradshams Book, 18(H). Wanneer men nu verneemt, dat deze kostbare akten voor een zeer aan merkelijk deel worden gevraagd voor den ^TjZERLfiWEGEN VAN DEN SÏAAT November 1870. De uren seleekeiid mei een sterretje zijn Expres-Treinen, doel» meest allen mei rijtuigen •van 1c. 2e en ."le klas. Vertrek van Brugge naar Oostende 7,17; *8.28; 9.34; 10 43; 2,37; *7.28 en 8.32. Vertrek van Brugge naar Gent. Aalst, llrusst I. .Mechelen en Antwerpen •7,13; 7.38; 10.(8; 12,43; *3.27; 6.13 et» 6.38 Vertrek van Brugge naar Korlrijk, Kijssel, Oouai. Alrcchl. Amiens en P.iiijs: 8,30; 12,25; 5,10 en 6.10. Vertrek van Oostendo naar brugge: •6,45; 7; 9,30; 12,05; *3; 5,45 en 6. Vertrek van Gent naar Brugge: •7,39; 8.45; 9.28; 1.22; *6,36 en 7,17. Vertrek van Brussel naar Brugge: •6.30 7.28; 8.08; 11,20; *12,02; *5; 5.15 en *5,57. Vertrek van Antwerpen naar Brugge: 6; 9,50 en •4,50. Vertrek van Mecholen naar Brugge: 6,45 10,42; eu °5,30. aanleg van Lokaal-Spoorwegen, dan is het zeker niet te gewaagd daaruit een besluit te trekken ten gunste hunner rijke opbrengst. Hoe winstgevend deze gemeente-lijnen in Duilschlnnd zijn, is van algemeene bekendheid. Daar loch worden zij, met schaarsche uil zondering, als de meest productieve beschouwd en uit dien hoofde worden zij dan ook ge woonlijk aangelegd door de concessionnurissen der hoofdlijnen. De aanzienlijke uitbreiding der gemeente- spoorwegen heeft in Frankrijk aanleiding gegeven tol eene wettelijke regeling. (Loi du 12 Juillet 1865, concernant les chemins de fer d'inlérèt local.) Niets is natuurlijker, dan dat ook in Nederland de behoefte wordt gevoeld aan spoorwegen, welke in de eerste plaats de bijzondere belangen moeten dienen der buiten het algemeene net liggende streken. Zelfs zijn reeds voor zoodanige Lokaal-lijnen enkele concessiën aangevraagd en de aanvankelijke ondersteuning en sympathie, die deze plannen verwierven, wettigt niet alleen de hoop op een gunstige»» uitslag, maar mag als een bewijs gelden van de bestaande behoefte. Ieder, die slechts een weinig op de hoogte der zaak is, weet hoe velen met verlangen naar een spoorweg uitzien, doch, niet meer van den Staal de geheele voorziening kun nende verwachten, er aan denken 011» zeiven de hand aan het werk te slaan. Inderdaad is dit de eenige weg om het doel te be reiken. Staat, provinciën, gemeenten en particulieren moeten samenwerken, ten einde vergoeding te verschaffen voor de verwijdering der hoofdlijn. Het is aan geen twijfel on derhevig of het denkbeeld van den Buurt spoorweg zal dan ingang vinden. Voor de meeste gemeenten echter, zoo niet voor allen, zal zeer waarschijnlijk eei» allergewich tigst hoofdbezwaar bestaan. Kan iiit worden _yyeggeruiend. Jan wc! Nederland, op het voetspoor van andere rijken, zich beijveren om de voordeelen van de Lokaal-Spoorweg deelachtig te worden. Vervolg in 't volgend nummer.) Velen vinden eene vrees voor een voortduren- deu vrede in de mededeeling van het goedkeuren der preliminaire») tan keizer Wilhelm aan keizer Alexander van Rusland, en hel antwoord van dcu laatste aan den eerste. „Met een onuitsprekelijk gevoel van dankbaarheid jegens God" telegrafeerde keizer Wilhelm het nieuws aau zijn neef, en eiu- digde met deze beteekeuisvolle zinsnede „Nooit zal Pruisen vergelen dat het aan n le danken heeft, dal de oorlog niet de uiterste uitbreiding heeft er langd; God zegene u daarvoor!" En het antwoord was eene betuiging van deelneming in Wilhelms vreugde, maar bevatte tevens deze woorden. „Hel verblijdt mij dal ik u als eeu getrouw vriend mijne sympathie hel» kunnen bewijzen." liet is dus al leen aan Ru^lands houding te wijten, dat Frank- rijks ondergang en de vestiging van Pruisens op perheerschappij door de andere mogendheden nie^ Vertrekt van Rijssel naar Brugge: >,30; 8,3u; 11,03 eu 5,30. Vertrek vau Parijs naar Brugge: *8,15 's avonds en 11,05 "s avonds. IJZEREN WEGEN DOOR HEi LAND VAN WAES ENZ. November 1870. BRUGGE - JklALDEGHEM - EECLOO - GENT EN' TERUG. Prijs deicoupons voor heen en Ui ug, geldig alleen lot 's anderendaags 1o lilas 4 fr.2e klus 3 /r.3e klas 2 fr. De uren geleek end met een sterretje zijn Expres-1 reinenrijtuigen van le en 2e klas; mei \)i) Koopwarcn-Treiusmet (0) Treinen alléén des Vrijdags. Treinen aankomende te Brugge van Oostende. 6,45; 3.00 en 6.00. Biankcnberghe. 6,35; 11.50; -,en 5,50. Rousselare, Korlrijk enz. 10,4*2; 12,42 en -, Treinen vertrekkende uit Brugge van BBLGüE. *8.10; 10.ii»; 12.45; *4.10 en 7,< 0. Maldeghem. *8.00; 9.15; 10.20;!. 15; *4.35 en *7,25 EECEOO. 6; *8,20; 9,30; 12,OÜ; 1,35; *4,50; *7,45 is belet. Hoe roerend klinkt dat „God (de God van Pruisen natuurlijk] zegene u, daarvoor!" Te recht maakt di Aruhemsche Courant uil die correspoudeulie eenige gevolgtrekkingen. „Die twee groote adelaars (Rusland en Pruisen) welke men onderstelde, dat elkander ijverzuchtig zouden bewaken, zitten als verliefde tortelduiven vertrou welijk naast elkander op één tak te kirren en sluiten te zamen een verbond. En Frankrijk kan volstrekt geen kwaad meer doen aan Pruisen. En Oostenrijk heelt te veel in zijne eigeue verwarde huishouding te ordenen, om aan Europa te denken. Eu Engeland is geheel vervuld met Daar nieuwe debouches voor zijn katoen te zoeken" Voorwaar als de staten van Europa nu slechts alles doen wat Pruisen en Rusland willen, dat zij doen, en niets doen wat Pruisen eu Rusland niet willen, dal zij doen, is de eeuwige vrede verzekerd. Wij gaan eene schoone toekomst Ie gemoet. Pruisen heeft zich in den laatste»» oorlog, en bij de onderhandelingen over den vrede, verre van grootmoedig gedragen. Dit blijkt 0. a. ook uil de som die als oorlogsschadeloosstelling gevorderd is. De Schlesische Zeitung komt er onverholen voor uil, dat Pruisen goed garen bij den oorlog gespon nen heeft. Met blad berekent dal het derde ge deelte der 5 milliards, of 1.3 >0000 thaler voldoende zal zijn om geheel de Pruisische schuld af te lossen iret inbegrip vau de spoorwegleeningen, en ver zekert, dat bet cijfer der vergoeding grooter is dan hel bedrag van alle uitgaven door Pruisen sedert 1815 lot nu, ten behoeve van zijue militaire organisatie gedaan. Koning Victor Emanuel heeft dan ook aan kei zer Wilhelm zijne smartelijke verbazing over de harde vredesvoorwaarden, voor namelijk over den eisch vau afstand vau grondgebied, te keuueu ge geven. Nederland heeft van hel sluiten van den vrede gebruikt gemaakt, oin voor te stelleu, dat de mo gendheden vau Europa, bij het leekenen, hunne sanctie zouden hechten aan hel beginsel van eer biediging van particulier eigendom ter zee. De waarnemende Duilsche bondskanselier Delbriiek moet dit voorstel gunstig ontvangen hebben. Maar een ander voorslei. om te doen verklaren waloor- logs-coulrabaude is, heeft weinig kans vau slagen. BELGiE. Vrijdag laatstl. is in het station van Oostende Pieter de Neef, werkman, tusschen twee wagons verpletterd. De dood volgde onmiddellijk. De Fransche soldaten, die in Beigie geinterneer J zijn, zullen den 9 en 10 dezer maand vertrekken. Zij zulten kosteloos vervoerd worden per spoor weg en op hel oogenblik dat zij den Belgischen grond verlaleu, zal ieder hunner eeu frauk zakgeld krijgen. Ziehier een zeldzaam voorbeeld van eerlijkheid. De Socielé générale, een der voornaamste banken van Brussel, heelt eene algemeene vergadering gehoudcu. en daar werd door den gouverneur der instelling bericht, dat een onbekende hem 80.000 fr. had gezonden, lot regeling eeuer oude rekening; men weel uiel van wie dit geld komt en welke zaak bedoeld wordt. De vergadering besloot 4000 fraucs daarvan aan den armen te scheuken. DUITSCHLAND. Prins Gortschakoff hoeft in eene dépêche de aan dacht der beide oorlogvoerende partijen gevestigd op de noodzakelijkheid, om gezondheidsmaatrege len te nemen, ten einde epidemiëu te voorkomen, die in den laatsten zomer haar oorsprong in de nabijheid der slagvelden zouden kunnen nemen, eu speciaal om de spoorwegw.iggons. die voor het transport van gewonden en zieken gediend hebben, weder te brengen in dien toestand, dat zij voor gewoon transport van personen eu goederen kun nen worden aangewend, zonder tot gevaar ten op zichte der gezondheid aanleiding te geven. Aank. te GENT. 6.50; *8,5-5; 1U.05; 12,59,'2,10; *5,21) en 8,3'.». Treinen vertrekende uit Gent naar Antwerpe, St. Nicolaas. Lokereu. 7.10; 9,30 10.50; 2,30; 5,35; en Brussel, Aalst. 7,10; -,11,23; 2,00; 4,16 cn v- 8,00. Korlrijk eu Doornijk. 9,26; 1,20; 4,14 cn s 7,15. E Treinen aankomende te Gent van Antwerpen Sl. Nicolaas, Lokeren. 7,10; 9,65; 5 12.40; 5,15 en 8.20. Brussel. Aalst. 6,52; 7,34; 9,18; 1,12; 4,02; 6,20 en 7,07. Korlrijk en Doornijk. 8,11,15; 1,53; 4,55 eu 7,54. Treinen vertrekkende uit Gent: van GENT. 7,15; *9,15; 12,55; *2,40; *5,20 7,00 en 8.41». EECLOO. 6,45; 8.10 *9,55; 1,35; *3,50; «5,50; 7,35 en 9,15. Maldeghem. 7,15; 8,40; «10,15; 1.35; *6,10enB,0l) Aank. te BRUGGE. 7,50; 9,15; *10,35; 2,25; «6,40 en -, Treinen vertrekkende uit Brugge naar Oostende. 7.17; 8,28; 10,43; 2.37; 7,25 en 8,32. Blankenberghe. 8,25; '10,50; 2 40 en 7,25. Roussellare, Koitrijk enz. 8,30; 12,25 eu 6,40

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 2