NIEUWS- ES ABYEBTEHÏIEBLAD VU WESTELIJK ZEEUWSCH-YLMM353. LOKAAL-SPOORWEGEN. No. 19. Twaalfde Jaargang. A". 1871. S i l! ISnSMIBU hit Weekblad verschijnt iederen Dinsdag en Vrijdag. I Prijs der Adverlenliëuvan 1-5 regels f 0,75 elke reyel Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van V.I,.™ jA l\ïo^rl daarboven f 0, S2V2. Groote letters uaar het getal gewone Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks, franco J O iTldtlll. regels die zij beslaan, per post I 1,39. Afzonderlijke Nummers f 0,05. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redaclio betreffende, benevens Advertentie,» en gewone Bericliteu of Mededeelingen van Correspouo te bezorsen bij den Uitgever dezer, alles FRANCO, behalve de bekende Correspondentiën. Wij hebben voor ons de brochure onder dezen titel van den heer N. H. He.nket, hoogleeraar aan de Uololechnische School te Delft. Aan een Prospectus daarbij gevoegd, ontleenen wij hetgeen volgt. Het onderwerp is voor ons geweest zoo belangrijk dat wij in twee of drie volg nummers daarover wenschen te spreken. I. De snelle en gemakkelijke middelen van verkeer hadden reeds zulk een gunstigen invloed op handel en nijverheid uitgeoefend, dat overal de wensch ontstond naar een spoorwegnel, waarin, zoo mogelijk, elke ge meente van eenig belang kon worden..opge nomen. Van daar de onverdroten pogingen in de Tweede Kamer bij de behandeling der wet op den aanleg van spoorwegen, schier door iederen afgevaardigde aangewend, om hot district, dat hij vertegenwoordigde, in het ontworpen net te doen opnemen. Of schoon aan ieders wensch onmogelijk kon worden voldaan, was toch de overtuiging algemeen, dat men recht en belang had, dien te uiten. De bloei, de ontwikkeling van een gewest, van eene bepaalde streek, hangt voornamelijk daarvan af, of de inwo ners met de vereischte snelheid deel kunnen nemen aan elke handelsbeweging. Wie p r- soonlijk of met zijne goederen tijdig ter plaats van een aanzienlijk commercieel of financieel middelpunt kan zijn, heeft ontzag gelijk veel voor op hem, die door locale omstandigheden daarvan lang verwijderd blijft. Bij aanzienlijke winst in tijd, welke gelegen heid geeft om 1°. over de zaken elders te spreken; 2°. die te huis te beslurenvoegt zich die rechtstreeksche in geld, wanneer de verhandelde waar niet meer op de gewone wijze, langs vaak moeiclrjke en in den win ter na iw bruikbare wegen, met paard en wagen moet vervoerd worden, maar oruni 1- dellijk aan den spoorweg kan worden over gegeven. Geldt dit voor ieder land in het alge meen, op zeer bijzondere wijze nog betreft dit het onze, dat door zijne veelvul ige wa teren somtijds veel meer tijd vordert voor het onderlinge verkeer, dan eene veel groo- tere uitgestreklheiwelke niet onophoude lijk door rivieren en kanalen doorsneden is. Daarom bewijzen de tegenwoordige hoofd- spoorweglijnen wel zeer uitmuntende diensten, maar kunnen zij niet zóózeer tot algemeen nut van de gansche bevolking strekken als in de meeste andere landen van Europa. In Nederland loch is het vaak voldoende een paar uren van de hoofdlijn verwijderd te zijn, om die bijkans onbereikbaar te achten, of zich genoodzaakt te zien tot eene zeer lastige en kostbare reis. Een der gevolgen hieivan is dan ook, dat de bestaande spoor wegen, door niet voldoenden toevoer van personen en goederen uit de omstreken, eene zeer vvenschelijke bron van inkomsten derven. Gelegenheid tot reizen doet reizen Tal- lonzen, die, buiten den handel, er niet aan denken, zonder dringende noodzakelijkheid, van huis te gaan, gevoelen zich door het gemakkelijk vervoermiddel uitgelokt eens kennis te nemen van de wereld buiten hen. Wie er vroeger niet aan dacht een vriend of verwant, eene stad of aangename land streek te bezoeken, vindt de bezwaren der reis weggenomen, zoodra er een spoorweg bestaat, en de ondervinding leert dat hij gretig gebruik inaakt van de gelegenheid. Zoo ligt het in de red-r^-i if.-hot iets z. natuurlijks, dat het getal reizigers tegen woordig een schier ongeloofelijk hooger cijfer aanwijst dan eene kwart eeuw geleden. Met de meeste zekerheid kan daarom worden gezegd, dat, bij elke vermeerdering van het snelle vervoermiddel, de algeinee.ie reisbeweging in telkens hoogere mate zal toenemen; waaruit dan voortvloeit: 1°. dat de reeds bestaande spoorwegen eene rijkere opbrengst mogen te gemoet zien2°. dat elke nieuwe spoorweg in eene betere conditie optreedt dan de bestaande» bij hunnen aanvang. Het is derhalve van algemeen en bijzonder belang, dat Nederland, reeds nu niet mis deeld, zich voortdurend met spoorwegen verrijke. Geheel overtollig mag de verklaring ge acht worden, dat de spoorwegen de proef hebben doorstaan. Niet ligt zal iemand beweren, dat zij, door het betrekkelijk ver nietigen der afstanden, geenszins tot nut van alle klassen der maatschappij hebben gestrekt. Evenmin kan worden staande gehouden, dat eene geldbelegging in dit vervoermiddel niet in soliditeit met elk ander kan wedijveren. Integendeel, het linanlieei gevaar, dat de meerderheid der ondernemingen vergezelt, wordt bij den spoorweg, welke in behoor lijke voorwaarde van levensvatbaarheid op treedt, niet aangetroffen. Hel argument, dat soms tegen deze redenering mocht worden aangevoerd uit de exploitatie van een onzer spoorwegen, kan voor alsnog niet ontvan kelijk blijken. Immers, ter beoordceling der opbrengst eener lijn, moet zij gedurende eenige jaren geëxploiteerd zijn; bovendien kunnen spoorlijnen, gelijk alle andere zaken, wat betreft aanleg, uitvoering, enz. in zeer exceptioneele omstandigheden verkeere» en dus als maatstaf ter verkrijging eener alge- meene wnarde-bepaling onbruikbaar zijn; eindelijk kunnen zij mank gaan aan inwen dige gebreken, waardoor het beren, een voldoend batig saldo op de j balans tot nog toe verhinderd vver-J. verre dus dat men, ter wederlegging dev meening van het soliede der geldbelegging, zou mogen wijzen op eene voorhands n T volkomen geslaagde onderneming, behoorde men in zoodanige» excptioneclcn toestand het bewijs te vinden, dat eene yewonc ex ploitatie tot voordeelige uitkomsten moet leiden. Tevens is niets nuttiger voor een opvolger, dan de fout van een voorganger. Leert mén uit eene ruim renderende Spoor weg-Maatschappij, wat er, bij nieuwen aan leg te doen, van eene minder voordeelige leert men, wat er te laten valt. Hoe meer hoofdl'jnen gereed komen, hoe dringender de behoefte zal blijken aan bij zondere spoorwegen. Men 1 hoeft slechts een weinig met de Nederlandse!, reisgele- genhedcri bekend te Zijn, om zich daarvan U overtuigen. Voorheen werd alom overvloedig in den dienst voorzien door diligences, trek schuiten, enz. Elk stadje was min of meer goed bereikbaar. De spoorweg heeft die vervoermiddelen voor een groot deel doen verdwijnen en waar m;n voorheen vele uren in diligences moest doorbrengen, acht men zich thans ongelukkig wanneer dit slechts enkele uren duurt Daardoor zijn de reizen in die streken, waar geeue spoorwegen zijn, lot de onvermijdelijke ingekrompenhet vertier op sommige der pluttelondsplaatsen is betrekkelijk verminderd en daarmede het goederenvervoer. Langzamerhand zouden vele dorpen in verval raken alleen door het gebrek aan ruim vervoermiddel. Voorheen bestond dit, door dat er voer- en rijtuigen in menigte waren tussehen de steden A en B. Sinds deze intusschen door een spoorweg verbonden werden, welke echter twee er» drie uren van de dorpen verwijderd stoomt, zijn veelvuldige kleinere ondernemingen ge staakt, dewijl de ondernemers de kosleu niet meer konden dekken. Geef aan dat platteland een Lokaal-Spoorweg, die de dor pen, daaraan gelegen, in verbinding brengt met de meest nabijzijnde hoofdlijn en het altijd en overal waargenomen verschijnsel doet zich voor: niet slechts herleeft de oude reisbeweging, maar zij neemt veelvoudig toe door de gunstige gelegenheid. Gelijk de spoorwegen het reizen op do plaatsen aan of nabij de hoofdlijnen gelegen bevorderden, zoo hebben zij het ten platte- lande veelzins, zij het dar» ook op indirecte wijze, doen verminderen. Daar derhalve wordt de behoefte aan nieuwe en betere vervoermiddelen dagelijks dringender gevoeld. En zelfs is dit het geval, waar alsnog eene voldoende dienst van veerschippers en vracht rijders wordt aangetroffen, in vele gemeenten moet vaak maanden lang dat vervoermiddel ontbeerd worden, hetzij door ijs, hetzij door

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1871 | | pagina 1