Politiek Overzicht. BINNENLAND. Ik zeil van Scvlla naar CliarybdisGij hebt er niet mede te maken zegt men. 'k Heb er wel mee te maken mijn buurman heeft mij geraadpleegd enbuitendienals ik de gebreken der maatschappij zie en niet trachtal is het maar door er de aandacht op te vestigen ze te doen genezen dan bezondig ik mij aan de maatschappij; want alle mensehen zijn broeders en moeten elkander helpen en bijstaan dat is de ware broederschap en ze is niet op eene valsche vrijheid en gelijkheid gebouwd integendeel ze is waarachtig. Als ik in nood zat en ik dacht mijn weet buurman meer dan ik en zal mij goeden raad kunnen gevendan zou ik ze hem vragen maar juist omdat ik dat doen zou, moet ik op mijne beurt hem helpen Dit is logischja meer dan logischdit is menschelijk ja meer dan menschelijk dit is Christelijk Maar ge zijt realist en alle realisten over drijven Uwe tegenspraak is liefdeloos ik zeg u dat mijn buurman bestaathij leeft en waakt nog 'k /ei hierbovendat ik u nog een paar stukjes uit de werkelijkheid zou meedeelcn. Welnu, ziehier: S. v. d. 15., weduwe A. P., te A.is booaschaploopster van A. op S. Zij wordt door de Diaconie gekleed en in den winter ondersteund. De Administratie zegtGijboodschaploopslergij moet patent hebben en dat betalendat kost zestig cents. De boodschaploopster kan geen 60 cents missen. 'I Is twee dagloonen. De deurwaarder brengt eeiie waarschuwing, eene sommatie een dwangbevel eindelijk loopt alles af met een verbaal van onvermogen Is dit bijgeval in de 19e eeuw geen bare onzin De arme vrouw is ter prooi aan de hevigste onrust. Wellicht kan ze, een enkel meubelstukje missen; wellicht heeft ze, vóór haar varkentje geslacht is, reeds eene big kunnen overwinnen en nu heeft ze twee varkens Welk daarvan zal ver kocht worden voor haar patentrecht Ik cn mijne mede zwaar genoeg belaste me deburgers, wij voelen die 60 cents niet, als zo over ons en anderen worden omgeslagen, 't Is billijk dat we ons aandeel in de on inbare posten er nog maar bij leggen maar die waarschuwing die sommatie dat dwangbevelzie dat is afschuwelijk. Tweede geval! Een blind man, mijne heeren met drie dochters die hun best doen om hun klein huisjehunne kleeding, hun armoedig huisraad zindelijk en rein te houden. De blinde heeft op zijn ouden dag het stoelcnmatlcn geleerd. Of dit patent kost, weten wc niet; maar hij bewoont een ordentelijk huisje en betaalt prompt zijne huur. Hade personele belastingactie als bij de boodschaploopster enz. Nu komt de onverstandige zoogenaamde gemecne man en vloekt den Controleur, den Ontvanger, den Deurwaarder en de Com miezen en tochdeze mensehen deden hun plicht; zij zijn de dienaren der Wet; zij moeten de formaliteiten vervullen; maar is zulk eene wet die blinden en bedeelde boodschaploopsters treft en de ambtenaren voor de onnadenkende menigte in minachting brengt, is zulk eene wet niet een onding? Och lieve MinisterVolksvertegenwoor digers Och, komt, slaat de handen ineen cn verbetert ze Kan ze blijven bestaan en verbeterd worden Wij antwoorden Ja dat kunnen al onze belastingswetten en dat is noodig ook. In een volgend nummer zullen we er wenken van gevenwant wij zijn geeno afbrekende revolutionairen De indrukken na de geruchten van Tivoli enz. beginnen zich to ordenen cn als 't ware le groe- jjecrcn, naar liet belang, dat ze voor dezo of gene partij hébben, en 'tis merkwaardig het oor deel dier partijen na tc gaan: 'tis een ware ka- leidoscoop. „Frankrijk heeft waardig zijn handtoeken, op de conventie Yan September 1864 gezetgehand haafd roept de een. Welk een schrik voor de revolutie! Welk een waarborg voor de rust van Europa„Waarborg voor de rust van Europa?'* roept de ander, eii 'tis juist van daar, dat de rust van Europa 't sterkst bedreigd wordtTe Parijs is de groote haardwaar alles gestookt wordt, En eeu les voor de revolutie O ja Zij zal de revolutie leerénvoortaan uiterst voor zichtig te zijnstreng rekenschap le houden van den volksgeest en de volkskrachtalvorens zich in 't veld le wagen!" „Welk eene overwin ning?" roept ëen derde; „de edele Garibaldi, aan het hoofd eener bende boeren en visschers slaat gereed om een der puiuhoopen vau de oudheid op te ruimen: een puinhoop, waaruit evenals uil eeu veepest moeras, schadelijke dampen opstijgen, te doorzuiveren; de grens lusschen kerk en staat te regelenhet opperhoofd der Katholieke kerk eene plaats, zijnen stand waardig, te vérschafleu; een geheele natie to bevrijden, en. den laatsten hin derpaal voor de vrijheid en voor zijne ontwikke ling uit den weg te ruimen; de rest van het leen stelsel was niet bij machte den vermolmden zetel te steunen; de vrijheidskreot weergalmde in Roraes stratenook daar vroeg zij gelijke rechtenbij gelijke plichten voor alleu, en waar men gereed stond om die vrijheid voor allen le veroveren daar kwam de groote natie tusschenbeide en lei haar oorlogszwaard in de schaal om de vrijheid te verstikken, ten minste voor'toogenblik. Frank rijk behaalde frissche lauweren op een handvol hoereu en visschers met knuppels gewapend. Maar de volksgeest spreekt en vindt weerklank onder de vrije volken Vanwaar anders die geest drift in Belgie, die duizenden afbeeldingen, in kleurendruk zelfs, van Garibaldi, iot in het borst en halssieraad der Belgische dames? Vanwaar die duizenden caricaturcn en spotprenten tegen den Paus? Waarlijk, zoo deze nog eenig prestige be zat, dergelijke dernonstratiën zijn in staat hein de laatste stralen der aureool te verdooveu En van waar dit verschijnsel Vanwaar anders, dan dat de volkeren onderscheid gaan maken tusseben kerkleer en geloofsleer? Meer dan ooit treedt de groote vraag: Wat is waarheid? op den voorgrond: Het Fransche Journal des débats gaf dezer dagen van eene bevoegde en zeer geachle hand een op stel over de houding van Frankrijk tegenover Italië ten beste dat door eene menigte Vlaamsche dagbladen onmiddellijk vertaald werd. De spreker teout als Katholiek eerbied voor zijne kerk voor den Paus als geestelijk opperhoofd; doch hij keurt diens wereldlijke macht af, juist omdat liij hem erkent als de stedehouder van Hein en de opvol ger van hen wier tijk niet van deze wereld was. Bij dit alles blijft hot eeu hoogst opmerkelijk ver schijnsel, dat het Pausdoni zijne verschrikkelijkste slagen ontvangt door de Katholieken zelveü'geen en vele Protestautscho mogendheid heft de hand tegen hem op eu zelfs gelooveu wij dat hij in Pruisen, in Engeland, in Amerika, in Zwitserland of in Nederland, zijn geestelijk gezag over de kerk zou kunnen uitoefenen Zelfs in Belgie met zijne duizenden liberalen en 'geavanceerde liberalen, zou hij kunnen wónen; doch daar zou hij zich moeten getroosten het lot der gees telijkheid le deelen of dezer lot te verbeteren, door ze allen politieken invloed, auders dan op zedelijk gebied, te ontzeggen. Zoo ergens, dan is men in Belgie wars van het vérmengen van godsdienst en staatkunde! Wij hebben dezer dagen eens bijzónder rekening gehouden van de in Belgie verschijnende liberale dichtbundels. Daaronder is er eeu van Napoleon Dcstanbergden bekenden Cies van Gent of baas Kempe, die in d3U verkiezingsstrijd onder het volk optreedt en onder de liberale werklieden een onlierroepelijken invloed heeft verworvendie de Clerezij met angst vervult. Daardoor kunnen wo 't ons verklaren dat zijne liberale liedjes, in 1866 teGeut verschenen,328 compres gedrukte bladzij den, voor 47 a 50 centen worden verkochten door de Vlaamsche Belgen gelezen. Zijn Meilied, het Budget van oorlog, zonder den werkmande God der Verveling, moeten opgaug maken ouder 't volk. De Litanie tegen den anti christ Jules BaraMinister van Justitie, is een der biltersle satires die wij sedert eenigen tijd gelezen hebben. Als men er in leest: Heilige Barlholo- meusonder wiens beschermschap men do Hu genoten kapot maakte, bid voor ons 3 H. Philips, patroou van den beschermer der Belgen in den Spaanschen lijd, bid Yoor ons!", dau kan men genoeg bemerken van welkbn geest de zanger is. De zang van den Sabbath spreekt even duidelijk: De lijd is wegwaarop de Spaansche beulen Het lichaam wilden met den geest verbrand en vroeger De tijd is weg, waarop 't ellendig kermen De wet was voor het menschelijk geslacht. Waarop men niet en wilde *t volk beschermen „En geven het wat licht in zijn gedacht. „He, Christus wet is immers toch de waarheid, „En wee aan hemdie deze wet vertreedt. Onz' Sabbathdag is everal licht en klaarheid Licht in da geest van hem die niets en weet." En zoo iemand, die den werkman aan zijn werk houdt, de maatschappelijke orde predikt, en van een Christelijk beginsel uitgaat, zoo iemand wordt vervloekt en verguisd door hen, die zich volgers en dienaars van den God des vredes noemcu I SLUIS-AARDENBURG. Onder de rubriek Land van Cadzand der Gazette van Eecloo komt onder dagteekening yan 14 Nov. (nummer 5 der Gazette) een brief voor van deu heer C. A. Carpreau, civiel ingenieur te IJzeuJijke, over de kanaal kwestie, en in antwoord op het schrijven van den heer |L. (lees: G.) Verdooreu, te Aardenburg] (N°. 4 der Gazétle). De heer C. begiut te spreken over eene bron vau vüilen laster eu beschimpingdie men jegens hem heeft getracht te exploiteerenzonder dat hij die bron noemt. Wij wenschtèn die bron wel te kennen, ten einde te kunnen beoordeelen in hoe ver de heer C. in dezen eene personele kwestie opwerpt. Er mag geene sprake van personaliteit zijn. Zoo de heer Carpreau een afdoenden en min kostbaren uitwatériügsweg voor geheel West-Zeeuw sch- Vlaan deren weet le bezorgenwij zullen ZEd. niet alleen toejuichen, maar hij kan rekenen op onze geheele medewerking, van hóe groot of hoe klein gewciht die moge zijn. Tegen lijdelijke Hulp - en de heer Carpreau er kent zelf in zijn schrijveu, dat zijn plan slechts eén hulpmiddel is! zullen we ons blijven ver- zctleu, zoo dit noodig is; doch 'tis gelukkig niet noodig. Het gouvernement zal geen geld voor eeu gedeeltelijk werk beschikbaar stellen, en dat is verstandig ool>, Er mag geen kilo kracht ver spild worden -voor bijzondere ontwerpen. Wij be hoeven een algemeen, afdoend hulpmiddel. De heer C. erkent, dal zijne berekening voor den Biervlietschen watergang (want kanaal kun nen wij het nooit noemen) slechts globaal is; doch beweert, dat hij eer minder dan meer als ƒ10 per bunder zou behoeven, zonder wedero^i aan te loo- nen door plan en cijfers, waarop dit beweren gegroiid isterwijl wij daarentegen een plan voor staan 1°. van algemeen nut; 2°. gestaafd door becijfering én 3Ü. ontworpen of goedgekeurd door mannen, die, minstens genomen, evenveel bevoegdheid be zitten om zoo iets te ontwerpen, als de heer C. zich zeiven zal durven toekennen. ZEds. schrijven is dus geheel en a! onvoldoende en de héér Vërdoóreu is niet weerlegd. Hiermede zouden we kunnen eindigen, indien niet juist onze aandacht geboeid was géworden door een artikel uit Assenede vau 12 dezer maand. Daarin wordt de Braakman alsmede als sterveude ten toou gesteld, en de lsabellasluisdie daarop hare wateren lost, veroordeeld: ze zal eerlang in de onmogelijkheid zijn haar werk te verrichten. In één woord: Dr K., die hel artikel uit Asse nede schreef, toont geheel en ai op de hoogte te zijn. Mén zal ons wellicht tegenwerpen, dat de heer Carpreau een deskundige is, die van den water staat zijne bijzondere 'studie maakte; deze tegen werping heeft niets te beduiden. De ingenieurs die de wei-keu iu de Üoster-Schelde inspecteerden,' wareu ook deskundigen, en zonder de flinke hou ding van het Nederlandsch gouvernement ware, ten gevolge van hunne rapporten het werk ge staakt of gewijzigd geworden. Zio wij zijn "geene deskundigen; wij raad plegen alleen do ervaring die de natuur óns aan de hand geeft, en wij beweren, op grond daar van, dat, uit een waterstaatkundig oogpunt be schouwd, 'België ous eenmaal danken zal voor de afdamming van het nuttelooze Kreekerak. Wij weten, dat de leening voor hét groote ka naal niet volteekend zal zijn bij de verschijning van dit nummer ouzes blads; maar wij roepen dé commissie toe: „Gij zijt wettig aangesteld; gij hebt recht van beslaan; beproef nog eens het uiterste en leg uw mandaat, dat gij door het ver trouwen dat uwe landgenooten in u stellen, ver worven hëbt, vooreerst nog niet neer. SLUIS-AARDENBURG. Hij die eenmaal schreef: De geschiedenis is het wereldgericht, toonde niet alleen dichter maar denker te zijnzijne profetie op de ervaring gegrond, wordt overal vervuld! Bij onze gewone dagbladlectuur Lieven -wij onwil lekeurig stil slaan bij een paar feiten, die we onzen lezers in herinueriug brengen; de toepas sing kan men zelf'iaaken. Er zit toch een moraal in, die wel verdient do vergetelheid ontrukt le worden. Het eerste feit is het 'verraad van Lopez, de moordenaar van den ongelukkigen keizer Maxi- miliaan van Mexico. Zijn brief van verontschul diging, waarop voor de 'rechtbank van het publiek zijne vrijspraak gevolgd is. wordt geheel en al vernietigd door een schrijven der gezamenllijke officieren van het voormalig keizerlijk leger. Do feiten, daarin vervat, zijn de geschiedenis van een geheel drama des verraads, zooals maar zeld zaam aan 'l licht gebracht wordt. De geschiede nis is te lang om in onze kolommen eeno plaats te vinden, doch do onpartijdige bonkïuzie is deze: Lopez was dus een verrader; dit feit kan thaus niet meer worden wederlegd, en zijne verdediging is niets anders geweest dan een leugen, gevoegd bij zijn verraad!" Het geheele verhaal is te vioden in de Gazelle van Gent vau 11. Zaterdag 16 dezer. Het tweede feit is nog gewichtiger en eene nieuwe bijdrage tot de kennis van de diepo verdorvenheid der hedendaagsche politiek. De Revue Contempo raine, zoo lëzeu wjj onder de berichten der Midd. Cour. van Dinsdag 19 dezer, zal eerstdaags eed arlikel openbaar maken, getiteld: „De wonderen yïta het chasscpoi geweer,1' Er is trouwens sprake

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1867 | | pagina 2