Politiek Overzicht.
BINNENLAND.
Ik zeil van Scvlla naar CliarybdisGij hebt
er niet mede te maken zegt men. 'k Heb
er wel mee te maken mijn buurman heeft
mij geraadpleegd enbuitendienals ik
de gebreken der maatschappij zie en niet
trachtal is het maar door er de aandacht
op te vestigen ze te doen genezen dan
bezondig ik mij aan de maatschappij; want
alle mensehen zijn broeders en moeten
elkander helpen en bijstaan dat is de ware
broederschap en ze is niet op eene valsche
vrijheid en gelijkheid gebouwd integendeel
ze is waarachtig.
Als ik in nood zat en ik dacht mijn
weet buurman meer dan ik en zal mij goeden
raad kunnen gevendan zou ik ze hem
vragen maar juist omdat ik dat doen zou,
moet ik op mijne beurt hem helpen Dit
is logischja meer dan logischdit is
menschelijk ja meer dan menschelijk dit
is Christelijk
Maar ge zijt realist en alle realisten over
drijven Uwe tegenspraak is liefdeloos ik
zeg u dat mijn buurman bestaathij leeft
en waakt nog
'k /ei hierbovendat ik u nog een paar
stukjes uit de werkelijkheid zou meedeelcn.
Welnu, ziehier: S. v. d. 15., weduwe A. P.,
te A.is booaschaploopster van A. op S.
Zij wordt door de Diaconie gekleed en in
den winter ondersteund. De Administratie
zegtGijboodschaploopslergij moet
patent hebben en dat betalendat kost
zestig cents. De boodschaploopster kan geen
60 cents missen. 'I Is twee dagloonen. De
deurwaarder brengt eeiie waarschuwing, eene
sommatie een dwangbevel eindelijk loopt
alles af met een verbaal van onvermogen
Is dit bijgeval in de 19e eeuw geen bare
onzin De arme vrouw is ter prooi aan
de hevigste onrust. Wellicht kan ze, een
enkel meubelstukje missen; wellicht heeft
ze, vóór haar varkentje geslacht is, reeds
eene big kunnen overwinnen en nu heeft
ze twee varkens Welk daarvan zal ver
kocht worden voor haar patentrecht Ik
cn mijne mede zwaar genoeg belaste me
deburgers, wij voelen die 60 cents niet, als
zo over ons en anderen worden omgeslagen,
't Is billijk dat we ons aandeel in de on
inbare posten er nog maar bij leggen
maar die waarschuwing die sommatie dat
dwangbevelzie dat is afschuwelijk.
Tweede geval! Een blind man, mijne
heeren met drie dochters die hun best
doen om hun klein huisjehunne kleeding,
hun armoedig huisraad zindelijk en rein te
houden. De blinde heeft op zijn ouden dag
het stoelcnmatlcn geleerd. Of dit patent
kost, weten wc niet; maar hij bewoont een
ordentelijk huisje en betaalt prompt zijne
huur. Hade personele belastingactie
als bij de boodschaploopster enz.
Nu komt de onverstandige zoogenaamde
gemecne man en vloekt den Controleur, den
Ontvanger, den Deurwaarder en de Com
miezen en tochdeze mensehen deden
hun plicht; zij zijn de dienaren der Wet;
zij moeten de formaliteiten vervullen; maar
is zulk eene wet die blinden en bedeelde
boodschaploopsters treft en de ambtenaren
voor de onnadenkende menigte in minachting
brengt, is zulk eene wet niet een onding?
Och lieve MinisterVolksvertegenwoor
digers Och, komt, slaat de handen ineen
cn verbetert ze Kan ze blijven bestaan en
verbeterd worden Wij antwoorden Ja
dat kunnen al onze belastingswetten en dat
is noodig ook. In een volgend nummer
zullen we er wenken van gevenwant wij
zijn geeno afbrekende revolutionairen
De indrukken na de geruchten van Tivoli enz.
beginnen zich to ordenen cn als 't ware le groe-
jjecrcn, naar liet belang, dat ze voor dezo of
gene partij hébben, en 'tis merkwaardig het oor
deel dier partijen na tc gaan: 'tis een ware ka-
leidoscoop.
„Frankrijk heeft waardig zijn handtoeken, op
de conventie Yan September 1864 gezetgehand
haafd roept de een. Welk een schrik voor de
revolutie! Welk een waarborg voor de rust van
Europa„Waarborg voor de rust van Europa?'*
roept de ander, eii 'tis juist van daar, dat de
rust van Europa 't sterkst bedreigd wordtTe
Parijs is de groote haardwaar alles gestookt
wordt, En eeu les voor de revolutie O ja
Zij zal de revolutie leerénvoortaan uiterst voor
zichtig te zijnstreng rekenschap le houden van
den volksgeest en de volkskrachtalvorens zich
in 't veld le wagen!" „Welk eene overwin
ning?" roept ëen derde; „de edele Garibaldi, aan
het hoofd eener bende boeren en visschers slaat
gereed om een der puiuhoopen vau de oudheid
op te ruimen: een puinhoop, waaruit evenals uil
eeu veepest moeras, schadelijke dampen opstijgen,
te doorzuiveren; de grens lusschen kerk en staat
te regelenhet opperhoofd der Katholieke kerk
eene plaats, zijnen stand waardig, te vérschafleu;
een geheele natie to bevrijden, en. den laatsten hin
derpaal voor de vrijheid en voor zijne ontwikke
ling uit den weg te ruimen; de rest van het leen
stelsel was niet bij machte den vermolmden zetel
te steunen; de vrijheidskreot weergalmde in Roraes
stratenook daar vroeg zij gelijke rechtenbij
gelijke plichten voor alleu, en waar men gereed
stond om die vrijheid voor allen le veroveren
daar kwam de groote natie tusschenbeide en lei
haar oorlogszwaard in de schaal om de vrijheid
te verstikken, ten minste voor'toogenblik. Frank
rijk behaalde frissche lauweren op een handvol
hoereu en visschers met knuppels gewapend.
Maar de volksgeest spreekt en vindt weerklank
onder de vrije volken Vanwaar anders die geest
drift in Belgie, die duizenden afbeeldingen, in
kleurendruk zelfs, van Garibaldi, iot in het borst
en halssieraad der Belgische dames? Vanwaar die
duizenden caricaturcn en spotprenten tegen den
Paus? Waarlijk, zoo deze nog eenig prestige be
zat, dergelijke dernonstratiën zijn in staat hein de
laatste stralen der aureool te verdooveu En van
waar dit verschijnsel Vanwaar anders, dan dat
de volkeren onderscheid gaan maken tusseben
kerkleer en geloofsleer? Meer dan ooit treedt de
groote vraag: Wat is waarheid? op den voorgrond:
Het Fransche Journal des débats gaf dezer dagen
van eene bevoegde en zeer geachle hand een op
stel over de houding van Frankrijk tegenover Italië
ten beste dat door eene menigte Vlaamsche
dagbladen onmiddellijk vertaald werd. De spreker
teout als Katholiek eerbied voor zijne kerk voor
den Paus als geestelijk opperhoofd; doch hij keurt
diens wereldlijke macht af, juist omdat liij hem
erkent als de stedehouder van Hein en de opvol
ger van hen wier tijk niet van deze wereld was.
Bij dit alles blijft hot eeu hoogst opmerkelijk ver
schijnsel, dat het Pausdoni zijne verschrikkelijkste
slagen ontvangt door de Katholieken zelveü'geen
en vele Protestautscho mogendheid heft de hand
tegen hem op eu zelfs gelooveu wij dat hij in
Pruisen, in Engeland, in Amerika, in Zwitserland
of in Nederland, zijn geestelijk gezag over de kerk
zou kunnen uitoefenen
Zelfs in Belgie met zijne duizenden liberalen en
'geavanceerde liberalen, zou hij kunnen wónen; doch
daar zou hij zich moeten getroosten het lot der gees
telijkheid le deelen of dezer lot te verbeteren, door
ze allen politieken invloed, auders dan op zedelijk
gebied, te ontzeggen. Zoo ergens, dan is men in
Belgie wars van het vérmengen van godsdienst en
staatkunde!
Wij hebben dezer dagen eens bijzónder rekening
gehouden van de in Belgie verschijnende liberale
dichtbundels. Daaronder is er eeu van Napoleon
Dcstanbergden bekenden Cies van Gent of baas
Kempe, die in d3U verkiezingsstrijd onder het
volk optreedt en onder de liberale werklieden een
onlierroepelijken invloed heeft verworvendie de
Clerezij met angst vervult. Daardoor kunnen wo
't ons verklaren dat zijne liberale liedjes, in 1866
teGeut verschenen,328 compres gedrukte bladzij
den, voor 47 a 50 centen worden verkochten door
de Vlaamsche Belgen gelezen.
Zijn Meilied, het Budget van oorlog, zonder den
werkmande God der Verveling, moeten opgaug
maken ouder 't volk. De Litanie tegen den anti
christ Jules BaraMinister van Justitie, is een der
biltersle satires die wij sedert eenigen tijd gelezen
hebben. Als men er in leest: Heilige Barlholo-
meusonder wiens beschermschap men do Hu
genoten kapot maakte, bid voor ons 3 H. Philips,
patroou van den beschermer der Belgen in den
Spaanschen lijd, bid Yoor ons!", dau kan men
genoeg bemerken van welkbn geest de zanger is.
De zang van den Sabbath spreekt even duidelijk:
De lijd is wegwaarop de Spaansche beulen
Het lichaam wilden met den geest verbrand
en vroeger
De tijd is weg, waarop 't ellendig kermen
De wet was voor het menschelijk geslacht.
Waarop men niet en wilde *t volk beschermen
„En geven het wat licht in zijn gedacht.
„He, Christus wet is immers toch de waarheid,
„En wee aan hemdie deze wet vertreedt.
Onz' Sabbathdag is everal licht en klaarheid
Licht in da geest van hem die niets en weet."
En zoo iemand, die den werkman aan zijn werk
houdt, de maatschappelijke orde predikt, en van
een Christelijk beginsel uitgaat, zoo iemand wordt
vervloekt en verguisd door hen, die zich volgers
en dienaars van den God des vredes noemcu I
SLUIS-AARDENBURG. Onder de rubriek Land
van Cadzand der Gazette van Eecloo komt onder
dagteekening yan 14 Nov. (nummer 5 der Gazette)
een brief voor van deu heer C. A. Carpreau, civiel
ingenieur te IJzeuJijke, over de kanaal kwestie,
en in antwoord op het schrijven van den heer |L.
(lees: G.) Verdooreu, te Aardenburg] (N°. 4 der
Gazétle).
De heer C. begiut te spreken over eene bron
vau vüilen laster eu beschimpingdie men jegens
hem heeft getracht te exploiteerenzonder dat hij
die bron noemt. Wij wenschtèn die bron wel te
kennen, ten einde te kunnen beoordeelen in hoe
ver de heer C. in dezen eene personele kwestie
opwerpt.
Er mag geene sprake van personaliteit zijn. Zoo
de heer Carpreau een afdoenden en min kostbaren
uitwatériügsweg voor geheel West-Zeeuw sch- Vlaan
deren weet le bezorgenwij zullen ZEd. niet alleen
toejuichen, maar hij kan rekenen op onze geheele
medewerking, van hóe groot of hoe klein gewciht
die moge zijn.
Tegen lijdelijke Hulp - en de heer Carpreau er
kent zelf in zijn schrijveu, dat zijn plan slechts
eén hulpmiddel is! zullen we ons blijven ver-
zctleu, zoo dit noodig is; doch 'tis gelukkig niet
noodig. Het gouvernement zal geen geld voor
eeu gedeeltelijk werk beschikbaar stellen, en dat
is verstandig ool>, Er mag geen kilo kracht ver
spild worden -voor bijzondere ontwerpen. Wij be
hoeven een algemeen, afdoend hulpmiddel.
De heer C. erkent, dal zijne berekening voor
den Biervlietschen watergang (want kanaal kun
nen wij het nooit noemen) slechts globaal is; doch
beweert, dat hij eer minder dan meer als ƒ10 per
bunder zou behoeven, zonder wedero^i aan te loo-
nen door plan en cijfers, waarop dit beweren
gegroiid isterwijl wij daarentegen een plan voor
staan
1°. van algemeen nut;
2°. gestaafd door becijfering én
3Ü. ontworpen of goedgekeurd door mannen,
die, minstens genomen, evenveel bevoegdheid be
zitten om zoo iets te ontwerpen, als de heer C.
zich zeiven zal durven toekennen.
ZEds. schrijven is dus geheel en a! onvoldoende
en de héér Vërdoóreu is niet weerlegd.
Hiermede zouden we kunnen eindigen, indien
niet juist onze aandacht geboeid was géworden
door een artikel uit Assenede vau 12 dezer maand.
Daarin wordt de Braakman alsmede als sterveude
ten toou gesteld, en de lsabellasluisdie daarop
hare wateren lost, veroordeeld: ze zal eerlang in
de onmogelijkheid zijn haar werk te verrichten.
In één woord: Dr K., die hel artikel uit Asse
nede schreef, toont geheel en ai op de hoogte te
zijn.
Mén zal ons wellicht tegenwerpen, dat de heer
Carpreau een deskundige is, die van den water
staat zijne bijzondere 'studie maakte; deze tegen
werping heeft niets te beduiden. De ingenieurs
die de wei-keu iu de Üoster-Schelde inspecteerden,'
wareu ook deskundigen, en zonder de flinke hou
ding van het Nederlandsch gouvernement ware,
ten gevolge van hunne rapporten het werk ge
staakt of gewijzigd geworden.
Zio wij zijn "geene deskundigen; wij raad
plegen alleen do ervaring die de natuur óns aan
de hand geeft, en wij beweren, op grond daar
van, dat, uit een waterstaatkundig oogpunt be
schouwd, 'België ous eenmaal danken zal voor de
afdamming van het nuttelooze Kreekerak.
Wij weten, dat de leening voor hét groote ka
naal niet volteekend zal zijn bij de verschijning
van dit nummer ouzes blads; maar wij roepen dé
commissie toe: „Gij zijt wettig aangesteld; gij
hebt recht van beslaan; beproef nog eens het
uiterste en leg uw mandaat, dat gij door het ver
trouwen dat uwe landgenooten in u stellen, ver
worven hëbt, vooreerst nog niet neer.
SLUIS-AARDENBURG. Hij die eenmaal schreef:
De geschiedenis is het wereldgericht, toonde niet
alleen dichter maar denker te zijnzijne profetie
op de ervaring gegrond, wordt overal vervuld!
Bij onze gewone dagbladlectuur Lieven -wij onwil
lekeurig stil slaan bij een paar feiten, die we
onzen lezers in herinueriug brengen; de toepas
sing kan men zelf'iaaken. Er zit toch een moraal
in, die wel verdient do vergetelheid ontrukt le
worden.
Het eerste feit is het 'verraad van Lopez, de
moordenaar van den ongelukkigen keizer Maxi-
miliaan van Mexico. Zijn brief van verontschul
diging, waarop voor de 'rechtbank van het publiek
zijne vrijspraak gevolgd is. wordt geheel en al
vernietigd door een schrijven der gezamenllijke
officieren van het voormalig keizerlijk leger. Do
feiten, daarin vervat, zijn de geschiedenis van
een geheel drama des verraads, zooals maar zeld
zaam aan 'l licht gebracht wordt. De geschiede
nis is te lang om in onze kolommen eeno plaats
te vinden, doch do onpartijdige bonkïuzie is deze:
Lopez was dus een verrader; dit feit kan thaus
niet meer worden wederlegd, en zijne verdediging
is niets anders geweest dan een leugen, gevoegd
bij zijn verraad!"
Het geheele verhaal is te vioden in de Gazelle
van Gent vau 11. Zaterdag 16 dezer.
Het tweede feit is nog gewichtiger en eene nieuwe
bijdrage tot de kennis van de diepo verdorvenheid
der hedendaagsche politiek. De Revue Contempo
raine, zoo lëzeu wjj onder de berichten der Midd.
Cour. van Dinsdag 19 dezer, zal eerstdaags eed
arlikel openbaar maken, getiteld: „De wonderen
yïta het chasscpoi geweer,1' Er is trouwens sprake