NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
DE ZEEUWSCH-VLAAMSCHE
SCHELDE-KWESTIE
N° 29.
Achtste jaargang.
A°.!Ï867.
i
SLIISCRSWMBLID
Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag.Prijs r tb Prijs der Advertentiën, van 1-5 regels 0,75 elke regel
maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland 1,lo; j l/riiVlorv IQ Tnli daarboven f 0,12 Va behalve het zegel van 0,35 voor ieder©
voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1,30. t IJJUaii 1«7 J1111. plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels,
Afzonderlijke Nummers f 0,10. j die zij beslaan.
Ingezonden Stukken en Brievende Redactie betreffendebenevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten
te bezorgen bij den Uilgever dezes, alles FRANCO, behalve de bekende Correspondentiën.
Wij ontvangen van de welwillende hand
des Heeren Habimaciiers te Groede de
volgende regelendie wij als Hoofdartikel
plaatsen, omdat zij zoo geheel en al in den
geest onzer Hoofdartikelen vallen en eene
bijdrage tot een der jongste zijn.
Door radicaal verstaan wij die maatre
gelen die voorstellenwelke zich doen
kennen door noodig ingrijpen in verouderde
misbruiken en welke den naam niet ver
dienen van halve maatregelen.
Wij wisten dat het woord radicaal met
zijne zuster liberaal door sommigen in eene
ongunstige beteekenis wordt gebezigd wij
stellen dat radicaal nigt overdreven, liberaal
niet losbandig wil zeggen, en gelooven dan,
dat de geachte inzender, in den goeden zin,
met ons de namen van radicaal en liberaal
zal willen dragen.
Groede 14 Julij 1867.
Aan de Redactie van iiet Sluische Weekblad.
WelEdele Heeren I
Met belangstelling heb ik gelezen wat
in het laatste nommer van Uw blad is
medegedeeld aangaande het voorstel door
mij en eenigen mijner mede-afgevaardigden
uit dit Distriettot verbetering der Stoom-
bootdienst op de Wester-Scheldein de
pas gehoudene Zomervergadering der Pro
vinciale Staten van Zeeland gedaan-
alsmede Uwe beschouwingen over dat voorstel.
Vermits echter in Uwe mededeelingen
evenzeer als in die van andere dagbladen
eenige onnauwkeurigheden zijn ingeslopen
vind ik mij genoopt U hierbij afschrift te
zenden
1°. van het Voorstel,
2van het door de Commissie van
Rapporteurs uitgebragt Algemeen Verslag
U vrijheid gevende beide deze stukken ais
ook dit schrijven, geheel mede te deelen
of wel daarvan zoodanig gebruik te maken,
als door U raadzaam zal worden geoordeeld.
In hoever men in het voorstel nabij de
waarheid was met zich te beroepen op
de vele dagen waarop „de Zeeland", tot
het ondergaan van herstelvoor de dienst
niet is kunnen gebezigd worden zal men
kunnen beoordeelen, wetende, dat, blijkens
eene in de afdeelingen overgelegde lijst
sedert 1 Maart tot 1 Julij, beide laatstleden,
dus in een tijdverloop van vier maanden
de genoemde Stoomboot 32 dagen heeft
moeten stil liggenomdat er het een of
ander aan tc herstellen wasen uit
het Verslag van den Ingenieur voor het
stoomwezen is geblekendatnaar zijn
oordeel, niet alleen de ketel, maar ook
het geheele vuurwerk in hel bedoelde
vaartuig vernieuwd en verbeterd zal moeten
worden.
Nog zij het mij vergund aan te merken,
dat in Uw voorgemeld nommer mijn
Voorstel wordt genoemd radicaal: mogt
daarmede bedoeld worden dat ik in mijne
eischen overdreven ben dan moet ik
daartegen opkomen heeft men echter
willen te kennen geven dat ik volkomen
doeltreffende dus radicale verbeteringen
verlang, dan heeft men juist geoordeeld.
Met achting heb ik de eer te zijn
UwEd. Dw. Dienaar,
HAMMACHER.
De ondergeteekenden, leden der provinciale
Staten van Zeeland
Overwegende, dat vooral in de laatste
maanden de ongeschiktheid van de Stoom
boot de Zeeland voor de dienst op de
Wester-Schelde en vooral in liet Veer
tusschen Viissingen en Rreskens en vice
versahoe langer hoe meer is gebleken
daarbehalve lietgene vroeger reden tot
klagen gafde vele dagenwaarop zij
tot het ondergaan van herstelvoor de
dienst niet is kunnen gebezigd worden, het
duidelijk maken dat dit vaartuig niet
bestand is tegen de moeijelijkheden die
het voorbedoelde vaarwater oplevert.
Overwegende, dat, ten gevolge van de
aangeduide bezwarensedert geruimen tijd
weinigen de reis van Viissingen naar Bres-
kens en omgekeerd doen dan bij volstrekte
noodzakelijkheidhetwelk niet alleen scha
delijk is voor de financiële belangen der
Provinciemaar ook krenkend voor de eer
harer Bestuurders.
Overwegende verder, dat het te voorzien
isdat er nog vele maanden zullen ver-
loopen vóór dat aan dezen ongunstigen
toestand een einde komtals er geene
maatregelen worden genomen om daarin
verbetering te brengen aangezien uit het
Verslag van Heeren Gedeputeerde Staten
is geblekendat de in aanbouw zijnde
Stoomboot weinig vroeger dan in de maand
December eerstkomende voor de dienst zal
kunnen gebezigd worden.
Nemen de vrijheid voor te stellendat
deze Vergadering moge besluiten Heeren
Gedeputeerde Staten te magtigen om te
trachten ten allerspoedigste eene voor de
opgemelde dienst geschikte Stoomboot aan
te koopen of te hurenvervolgens de
Stoomboot „de Zeeland' op de meest voor-
deeligc wijze te verkoopen en eindelijk
aan H. II. Gedeputeerde Staten ter zake
voorschreven een Crediet to verleenen voor
eene som van f 30,000 en hen te magtigen
daarin to voorzien door middel eener nieuwe
gcldleening of op zoodanige wijze als de
Vergadering het moest oirbaar zal achten.
Middelburg, den 2 Julij 1867.
(geteekend) HAMMACHER.
M. MAZURE.
I. C. O. BENTEIJN.
J. M. HENNEQUIN.
Algemeen Verslag van do Afdee
lingen der Provinciale Slaten van
Zeelandbetreffende het Voorstel
van de Heeren Haaimacher c. s.
betrekkelijk verbetering van de
Stoombootdienst op de Wester-
Schelde.
Aan de beraadslagingen is in de verschil
lende afdeelingen met inbegrip van de
leden van Gedeputeerde Stalen, door 34
leden deelgenomen.
In eene afdeeling erkende men algemeen
de vele bezwaren van de tcgenwourdige
Stoombootdienst op de Wester-Schelde.
In eene andere afdeeling was men alge
meen overtuigd van de noodzakelijkheid
dat er verbetering in die dienst werd
aangebragt.
En in nog eene afdeeling kon de meer
derheid wel medegaan verbetering in ge
melde dienst aan te brengen.
In eene der afdeelingen deelde men een
parig het bezwaar om, voor weinige maanden,
dat de nieuwe Stoomboot nog buiten dienst
zal blijven in het gedane Voorstel toe te
treden.
In twee andere afdeelingen kon de over-
groote meerderheid zich met het Voorstel
zooals het is voorgedragen, niet vereenigen,
uithoofde het te bezwarend voorkomt om
thans op het ocgenbiik dat er een nieuwe
Boot in constructie is, dat Voorstel aan te
nemen.
De meerderheid in deze afdeelingen kan
wel medegaan met het denkbeeld om zoo
het mogelijk ware voor dien korten tijd
eene Stoomboot te huren, om gemelde dienst
te verbeteren en dit aan Heeren Gedepu
teerde Staten op te dragen; de minderheid
nogtans vermeende dat er geene mogelijk
heid bestaat eene groote Stoomboot met
eenig succes te kunnen huren.
Een lid in die afdeelingen achtte het
wenschelijk aan de Stoomboot „de Zeeland"
zoodanige verbeteringen aan te brengen
dat daarmede in de dienst naar behoorea
kan worden voorzieningeval Ileerea
Gedeputeerde Staten niet mogten slagen in
het huren van eene geschikte Stoomboot.
Een ander lid, de Voorstellervermeent
in zijn Voorstel te kunnen volhardenop
de gronden door hem in de Openbare
Vergadering aangevoerd te meer dewijl
uit het Verslag door den Ingenieur voor
het stoomwezen uitgebragt, blijkt, dat er aaa
den ketel in de Stoomboot „de Zeeland"
aanzienlijke herslellingen noodzakelijk zijn
en in bedenking gegeven wordt een geheel
nieuwen ketel aan te schaffen, ten gevolge
waarvan dat vaartuig gedurende eenigen