NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAI WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. N° 23. Achtste jaargang. A°. SUISCHÉWMBLU) Dit Weekblad vcrs^hpr' b-ren Viti'n.r-Prils prn rutin Prijs der Adverteutiiinvan 1-5 regels ƒ0,75 elke regel maanden voor het voormalig dde district vau 15; y.jl.l,. t 1,daarboven 0,12'/2behalve het zegel van ƒ0,35 voor iedere voor de overige plaatsen des Rijks franco per post 1,30. V 1 IJCiag .£='1 el lull. plaatsing. Grootc letters naar het gotal gowono rfegcls, Afzonderlijke Nummers 0,10. die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advcrlenticn en gewone Berichten of Mcdedeeiingcn van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezes, ailes FRANCO, behalve de bekende Corrcspoudcntiën. (Vervolg.) Dc vrijmetselarij ligt aan de beurt! Ja zoo is 't ooken wellicht zegt de lezer wat zult gijleekvan die geheim zinnige inrichting mededeeien Niet zoo haastig Er valt vooraf 't een en ander op te merken en daarbij moet men wel in 't oog houden, dat we over de vrijmetselarij wenschen te spreken als van cene instelling die wegens hare humani- teitslcer en zekere philantropische strekking, den warboel dor kerkgenootschappen zou kunnen vervangen. Er zijn er dus in Zeeuwsch-Ylaanderen die walgende van al die verdeeldheid tusschcn Rome en Wittenberg en Geneve naar een middelpunt zoekennaar een gemeenschappelijk veld, waarop men elkander eendrachtig on in vrede ontmoeten kan Dat eendrachtige (men denke aan do benaming van Oostersche- en Wester-loge, Schotschen ritus, enz.) dat eendrachtige onder de vrijmetselaars daargelaten antwoorden wij ja Tevens echter betreuren wij 't verschijnsel aan den ecnen kant en verblijden er ons in aan den anderen kant; dit moge wonderspreukig klinkenhet eenvoudig nuchter volkswoorddat iedere zaak van twee kanten kan bekeken wordennoemt dat wonderbare weg. Wij betreuren de vorderingen der vrijmetselarij om die roden, namelijk omdat men zo wil doen in de plaats treden van het kerkgenootschap waartoe men behoort en dientengevolge ook van het Christendom want zoo ver strekt do poging Wij betreuren dit omdat wij nog altoos behooren tot degenen die zeggen Nederland is een Christelijke slaat, ja Europa is een Christelijk werelddeel, zonder daarom stoutweg de uitzondering Joden, Mohammedanen, Heidenen en enkele niet-Christenon van anderen naam, te willen ontkennen ofschoon wij cok dal de andere zijde stellen dat kerkgenootschap en Chris tendom er twee zijn. En wij verheugen ons in het verschijnselomdat wij daarin de uitingen van een geest zien, die behoefte gevoelt aan iets beters iets cdelersdan wat men goed vindt ons in den regel voor Christendom uit te venten 1 Wij betreuren nogmaals het verschijnsel, omdat men, hoe vijandig men het Christen dom ook zij, uithoofde der valschc vruchten die dc boom der Christelijke beschaving in onzen lijd draagtin den regel en alleen juist die vruchten die werken aantast maar zie nu tast men juist aan wat niet tot het Christendom behoort en dat Chris tendom met zijn onschuldigen Stichter worden verward en vereenzelvigd met de zaak, met de stichting van voor achttien eeuwen zelve en wederom daarom verheugen wij ons omdat wij, ziende op de toekomst en sterk door ons individueel geloof, 't welk we ons nooit of nimmer schamen de overtuiging hebben datook met de voortgaande be schaving als leidsvrouw, met de humaniteit en de philantropie ais bondgenootcn, er altoos naar streven zal om het cenige antwoord op de Pilatusvraag te vinden de Christus is de waarheid Geen stap verder! Gij begint weer met theologie Al ware 't zoozoolang we op 't ai- gemcone blijven schaadt dat zooveel niet do ieckenpreek is in vollen aantocht de overtuiging; ze zijn'allen van God geloerd, zal bevestigd worden, al zal dat verschijnsel nog wel cenigcn lijd gepaard gaan met dweperij en andere mcnschclijkc smetstof. Het schepsel ziet als met opgestoken hoofd uit naar verlossing. Verlossing ook van do knellende banden van leugen cn bedrog van valsche vergodingvan dwaling cn dwangjuk Maar we moeten hot oog vestigen op een hulpmiddel dat sommigen, in den storm der verwarringdie do geesten beroert meencn te hebben gevonden Naar sommigcr mecning moet ook hier de geest des lijds te hulp komen. Do geest des tijds cisclit verecnigingen vcr- ceniging tot wering der armoedetot vaccineeren, tot landsverdediging, tot bouwen van arbeiderswoningen, tot bevordering van landbouw en veeteeltzedelijke verbetering der gevangenen, misbruik van sterken drank, bekeering der Heidenen bijbelverspreiding nationaal onderwijs zelfs voor duiven- cn konijnenteelt en verbetering van de rassen der huisdieren do vercenigingcn de ge nootschappen de maatschappijenze zijn legio; welnu, zulk ccne vereeniging wenscht men om zich te redden uit den chaos der verwarring in kerk cn staat en de apostelen der vrijmetselaarsloge zeggen Hier hij onsWij kennen geen Roomsch geen Gereformeerd, geen Lulhersch, geen Menist, geen Afgescheiden, geen Jood, geen Turk, geen Christen of Heiden zelfswij kennen alleen menschen redelijke schepselen t Klinkt fraai. Intusschcn, ais we zoo eens nagaan wie alzoo onder anderen lot de loge behoorenwat door dozen alzoo verricht wordtwelke leer omtrent het oorspronkelijke alzoo door hen wordt ver kondigd, dan moeten wij luide proteslceren tegen de aanmatiging ecner instelling die zegt in de plaats te willen treden van een toestand waaraan zij wel beschouwd geheel en al gelijk is. "Wij willen een oogenblik toegeven dat de broeders vrijmetselaars alle verschillen onderling met den mantel der liefde bedekken; dat zo bij verschil van mecning elkander dulden en dragon en blijven liefhebben met waarachtige zelfverloocheningmaar dan voegen wij er hijdat doet de Christen ook; zijne grondwet is de wet der liefde, der liefdezoo diep als deze gedachte slechts kan gedacht worden en Een mooi Christendom, waarin de een den ander verdoemt en vervloekt, haat en vervolgt, het brood misgunt cn ontneemt, zijn welvaart ander benijdt en verhindert, ja in liet Christelijk Europa nog kerkerstraffen heeft voor het lezen van een boeken de kinderdieverij ais een Godcwelgevallig werk aanmerkt. Een oogenblik. Is de logo rein Is het icderen broeder vergund om in te gaan in het binnenste heiligdom Zijn er niet honderdendie nimmer in staat zijn de hoogere graden te bereiken? Zijn er niet duizendendie nimmer de ware ge heimen zullen begrijpenen die gij alleen aanneemt om hunne geldelijke bijdragon Wij vcroordeelen daarom de orde niet maar evenmin mogen bare nieuwe apostelen daarom het Christendom veroordcelen. Is een goed schip slechtomdat een slecht stuurman aan 't roer staat Waren do tarwe en de bloem slecht, omdat het brood met bedorven zuurdeeg toebereid is Is de wijn slecht, omdat hij,, te voel gebruikt, dronken maakt? Niemand zal deze vragen beamen niemand althans die zijn gezond verstand gebruikt. Welnu 't zelfde is het getal me,t het Christendom. Is dat slecht omdat het slechte loden heeft Is dc loge dan slecht? Voor zooverre want natuurlijk zijn wij in hare geheimen niet geheel ingewijd cn bij ons geldt haar werken in liet ver borgen niet voor eene beschuldigingdc philantropie werkt in 't verborgen, de aalmoes geeft men in 't verborgen, liet gebed behoort tot de binnenkamer! Voor zoover nu, zeggen wij de loge het Christendom niet vijandig is) en, goed opgevat, geloovcn wij niet dat zij dat is,) voor zoover nu antwoorden wij, neen! Do loge is niet slecht ze heeft zelfs haar nut voor den Europeaan .„cn zijne afstammelingen in vreemde gewesten doch om zo nu bepaald goed te noemendat kunnen cn mogen wij ook niet; maar ze lijdt aan iels anders, zij is cene overtolligheid in ons land cn onzen lijd; zij is er niet noodig; wèl te verstaan ter vervanging van den godsdienst; zij kan nooit iets anders zijn dan ccne maatschappelijke instelling, een genootschap dat, dank zijne vertakking onder alle be schaafde volken cn zijne verwantschap met dergelijke instellingen onder minbeschaafden voor het stoffelijk nut zijner leden van het grootste gewicht kan zijn; op geestelijk gebied kan zij nimmer heerschenomdat dat geheel cn aluitsluitendaan het Christendom behoort, aan liet Christendom dat dc wereld overwint. En nu nog eens op liet oude aanbeeld

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1867 | | pagina 1