N° 13. Achtste jaargang. A0. 1067. NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Onze Gemeenschapsmiddelen. Politiek Overzicht. SllISMÜWOMD Dit Weekblad verschijnt iederen Vbijdag. Prijs per diiie Prijs der Advertenticn van 1-5 regels f 0,75 elke rege' maanden voor liet voormalig 4de district van Zeeland f 1,15Vrnrlno* *)Q l\f unrf daarboven f 0,15Va behalve het zegel van f 0,35 voor iedere voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1,30. v HJUclii UV itlddl l. plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels, Afzonderlijko Mummers f 0,10. die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Adverlentiën en gewone Berichten of Mededeeliogen van Correspondenten, te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles FRANCO, behalve de bekende Correspoudentiën. De aajMMISSIE voor de Soiree Musicale et Littéraire heeft de eer mede te deelen, dat aan plaatskaartjes en vrijwillige bijdra gen is ontvangenf 189,69 dat voor de inrigting van het lokaal, aan licht, drukloonen, pa tent en andere noodzakelijke klei ne uitgaven is betaald 20,06; zoodat zuiver overblijft 169,63 dat voorts die som is uitgekeerd aan: het Algemeen Burgerlijk Arm bestuur voor f 19,43% het Hervormd Diaconie Armbe stuur voor51,24Y» het R. C. Parochiaal Armbestuur voor97,18'/» het Christelijk Afgescheiden Arm bestuur voor1,76% Zamen weder uitmakende f 169,63 waarbij als grondslag is aangenomen het aantal hoofden van huisgezinnen, dat in den regel bedeeld wordt en volgens bekomen opgaven naar bovenstaande volgorde der besturen bedraagt 11, 29, 55 en 1. De Commissie vervult eene aangename taak door tevens haren opregten dank te betuigen voor de ruime inteekening en voor de zoo van het Gemeentebestuur als van zoovelen uit de Burgerij ondervonden wel willende en krachtige medewerking. G. P. BLAAUBEEN Voorzitter. H. M. HENNEQUIN. K. F. KOKSMA. W. HEMSING. J. J. FABIUS. C. A. KOOREVAAR', Secretaris- Penningmeester. Ais er in de Kamers geschil is over finantiëele onderwerpendan spreekt men soms o/er „groepeering van Cijfers", over „Welsprekende Cijfers," over de wetenschap „der Statistiek." lie groepeering der Cijfers heelt ons vaak misleid, de welsprekendheid der getallen was soms de stijl der Napo leontische bulletins cn aan de wetenschap der statistiek gelooven wij niotomdat vele ambtenaren zulke groote liefhebbers van benaderen zij n. Onze ondervinding heeft ons geleerd dat de nauwkeurige rekenaarde nauwkeurige statistiek-bearbeider een uitpluizer, een vitter een kleingeestige genoemd en daarom uitgelachen wordt. Iets anders is het met een aanschouwe lijke kaartbij voorkeur eene kaart van België, op zoodanige ruimte afgebeeld, dat daarop geheel Zeeland, dezerzijds de Schelde, Zeeuwsch-Vlaanderen, is afgebeeld: Wat ziet men dan (en we wenschten bij die vraag wel dat er zoodanige kaart in 't Ministerie en in de vergaderzaal der Kamer hing 1) Wat ziet men dan vooral wanneer men in Zeeuwseh-Vlaanderen de dijken weglaat en alleen de weinige wateren en groote wegen geeft, en de geheele kaart getiteld is: Spoorwegkaart van België? Dezerzijds de Schelde van Sint Anna tot den Kauter eene eentonigeeenzelvige vlakte; bezuiden Grave Jansdijk eene webbe van spoorwegen elkander kruisende en snijdende], als de draden van het spinnevveb. En ook deze spoorwegen, liggen grootendeels in kleistreken en overgangsgrondendeze vereenigen landbouwende gemeenten/en scheppen fabriekplaatsen en bij ons"? Naakt en kaal ligt de kaart voor ons open 1 Weldra zal een eindje spoorweg Terneuzen bereiken links van een onbruikbaren stroomdoch welks verlanding echter nog jaren eischt welks noorderdeel nog eene zeegolf is. Welnu, verbeeldt u die kaart voor u, lezers en leest daarbij het volgende Wij hebben het koninklijk besluit mede gedeeld waarbijingevolge de wet van 31 Mei 1866, den heer Frederik de Perre, burgerlijk ingenieur te Schaarbeek de OOjarige concessie wordt vergund tot het aanleggen en gebruiken eener spoorbaan van Eecloo naar Antwerpen leidende. Genoemde lijnwelke eene lengte van ongeveer 58000 ellen zal bevatten, en binnen de drie jaren aan het openbaar gebruik moet overgeleverd wezen zal aan het thans bestaande spoorwegstation te Eecloo haren oorsprong nemen en door de gemeenten Lembeke Oost-Eecloo Ertvelde Wuchte- beke Moerbeke Stekene Kemseke St. Gillis,Vracene, Beieren, Melsele en Zwijndrecht het Vlaamsche Hoofd bereikenvan waar zij eventuëelijkbij middel eener brug over de Schelde, tot aan den staatsspoorweg te Antwerpen zou kunnen verlengd worden. Zij zal in verband staan te Eecloomet de spoorwegen Eecloo-Gent en Eecloo- Brugge; te Ertvelde, met Gent-ïerneuzen te Wachtebeke en Moerbeke, met Lokeren- Zelzatevier lijnen, waarvan de uitvoe ring bijna gansch voltrokken is; eindelijk te St. Gillis met de spoorbaan Mechelen- Tcrneuzen aan welker aanleg evenwel nog geen begin is gemaakt, niettegenstaande de concessie er van sedert vele jaren is is verleend. Kunnen wij betreuren dat de nieuw toe gestane weg niet bestemd zij om recht streeks de stad St. Nicolaas te bedienen dan toch bekennen wij volgaarnedat hij een voorwerp van het hoogste nut uitmaakt voor een groot getal belangrijke dorpen van het Land van Waas, die, aldus aan ons nationaal spoorwegnet verbonden zijnde, een rasch en goedkoop gemeenschapsmiddel zullen bezitten naar al de punten onzes rijksen inzonderheid naar de stad Antwerpen met welke hunne handelsbetrekkirigen reeds zoo gewichtig, zich meer en meer zullen uitbreiden. «i Onder het finantiëel oogpunt beschouwd schijnt de uit te voeren spoorbaan een heel voórdeelig lot bestemd; inderdaad, de vlakke ligging en gemeene hoedanigheid van het meerendeel der benoodigde gron den zoowel als het kleine belang der te doene kunstwerken waarvan het voor naamste zal uitloopen op het bouwen van twee bruggente Ertvelde, op het Neuzensche kanaal en te Stekeneop het Stekenschc Vaardeken zullen den aanleg der baan op zulke voorwaarden toelatendat deze enkel een zeer gemiddeld kapitaal zal ver- eischen. Verder zullen denkelijk den nieuwen spoorweg noch reizigersnoch koopwaren ontbreken terwijl hij op gansch zijne lengte eene streek doorsnijdt, wier talrijke bevolking rond zich landbouw benevens fabrikatie en handel ziet bloeien terwijl hij de kortste lijn zal uitmaken tusschen Ostende, onze voornaamste zeehaven, en Antwerpen, onze machtige handelsstad; terwijl hij eindelijk, na het voltrekken der toegestane spoorbaan Antwerpen-Gladbacheene belangrijke ader zal wezen van den rechtstreekschen spoor weg tusschen Noord-Duitschland Belgie en Engelanden hij aldus bestemd is om ten deele het gewichtige trafiekonder voornoemde landen steeds aangroeiende naar zich te lokken. Eene borgsom van 200 duizend fr. is ter staatskas gestort tot verzekering der uitvoering van den concessie-act Eecloo- Antwerpen; indien geene hinderpalen dat hooger hand zich voordoenzullen de grondaankoopen in den loop dezes jaars nog verwezenlijkt worden en zal men on middellijk daana aan de eigenlijke bouwing van den weg de hand slaan. Hopen wij dan weldra ons Waassohe land met die nieuwe bron van bloei cn welvaart verrijkt te mogen zien! Dit overzichtnatuurlijk slechts bijzondere ge voelens behelzend^ mag ons niet in slaap wiegen er worden feilen in besproken die ook ons volk ■wellicht toefluislereu: vrede, vrede, geen gevaar! Doch men lette er op wie fluistert. Thiers moge een welmeeneud man zijn zal Napoleon ouder de gegeven omstandigheden den raad van dezen volgen? Geen wonder dan dat deze week de aandacht van gansch Europa werd opgewekt door de debatten welke in Frankrijks wetgevende kamer plaats grepen. Het was toch de beroemde banne ling, de heer Thiers, die had verzocht en het verlof bekomen om eenige vragen te richten tot het staatsbestuur over Frankrijks huiteulandsche staatkunde, bijzonder in verband met de Duitsche staatsaangelegenheden. De heer Thiers is niet enkel een der welsprekendste mannen der wereld, hij is een der oud-ministers van Frankrijk onder koning Lodewijk Filips een der meest overtuigde vijanden van hel keizerlijk staatsbestuur oadej*

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1867 | | pagina 1