N° 13.
Achtste jaargang.
A0. 1067.
NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Onze Gemeenschapsmiddelen.
Politiek Overzicht.
SllISMÜWOMD
Dit Weekblad verschijnt iederen Vbijdag. Prijs per diiie Prijs der Advertenticn van 1-5 regels f 0,75 elke rege'
maanden voor liet voormalig 4de district van Zeeland f 1,15Vrnrlno* *)Q l\f unrf daarboven f 0,15Va behalve het zegel van f 0,35 voor iedere
voor de overige plaatsen des Rijks, franco per post f 1,30. v HJUclii UV itlddl l. plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels,
Afzonderlijko Mummers f 0,10. die zij beslaan.
Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Adverlentiën en gewone Berichten of Mededeeliogen van Correspondenten,
te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles FRANCO, behalve de bekende Correspoudentiën.
De aajMMISSIE voor de Soiree Musicale
et Littéraire heeft de eer mede te deelen,
dat aan plaatskaartjes en vrijwillige bijdra
gen is ontvangenf 189,69
dat voor de inrigting van het
lokaal, aan licht, drukloonen, pa
tent en andere noodzakelijke klei
ne uitgaven is betaald 20,06;
zoodat zuiver overblijft 169,63
dat voorts die som is uitgekeerd aan:
het Algemeen Burgerlijk Arm
bestuur voor f 19,43%
het Hervormd Diaconie Armbe
stuur voor51,24Y»
het R. C. Parochiaal Armbestuur
voor97,18'/»
het Christelijk Afgescheiden Arm
bestuur voor1,76%
Zamen weder uitmakende f 169,63
waarbij als grondslag is aangenomen het
aantal hoofden van huisgezinnen, dat in den
regel bedeeld wordt en volgens bekomen
opgaven naar bovenstaande volgorde der
besturen bedraagt 11, 29, 55 en 1.
De Commissie vervult eene aangename
taak door tevens haren opregten dank te
betuigen voor de ruime inteekening en voor
de zoo van het Gemeentebestuur als van
zoovelen uit de Burgerij ondervonden wel
willende en krachtige medewerking.
G. P. BLAAUBEEN Voorzitter.
H. M. HENNEQUIN.
K. F. KOKSMA.
W. HEMSING.
J. J. FABIUS.
C. A. KOOREVAAR', Secretaris-
Penningmeester.
Ais er in de Kamers geschil is over
finantiëele onderwerpendan spreekt men
soms o/er „groepeering van Cijfers", over
„Welsprekende Cijfers," over de wetenschap
„der Statistiek." lie groepeering der Cijfers
heelt ons vaak misleid, de welsprekendheid
der getallen was soms de stijl der Napo
leontische bulletins cn aan de wetenschap
der statistiek gelooven wij niotomdat vele
ambtenaren zulke groote liefhebbers van
benaderen zij n.
Onze ondervinding heeft ons geleerd dat
de nauwkeurige rekenaarde nauwkeurige
statistiek-bearbeider een uitpluizer, een
vitter een kleingeestige genoemd en
daarom uitgelachen wordt.
Iets anders is het met een aanschouwe
lijke kaartbij voorkeur eene kaart van
België, op zoodanige ruimte afgebeeld, dat
daarop geheel Zeeland, dezerzijds de Schelde,
Zeeuwsch-Vlaanderen, is afgebeeld:
Wat ziet men dan (en we wenschten
bij die vraag wel dat er zoodanige kaart
in 't Ministerie en in de vergaderzaal der
Kamer hing 1) Wat ziet men dan vooral
wanneer men in Zeeuwseh-Vlaanderen de
dijken weglaat en alleen de weinige wateren
en groote wegen geeft, en de geheele
kaart getiteld is: Spoorwegkaart van België?
Dezerzijds de Schelde van Sint Anna
tot den Kauter eene eentonigeeenzelvige
vlakte; bezuiden Grave Jansdijk eene webbe
van spoorwegen elkander kruisende en
snijdende], als de draden van het spinnevveb.
En ook deze spoorwegen, liggen grootendeels
in kleistreken en overgangsgrondendeze
vereenigen landbouwende gemeenten/en
scheppen fabriekplaatsen en bij ons"?
Naakt en kaal ligt de kaart voor ons open 1
Weldra zal een eindje spoorweg Terneuzen
bereiken links van een onbruikbaren
stroomdoch welks verlanding echter nog
jaren eischt welks noorderdeel nog eene
zeegolf is.
Welnu, verbeeldt u die kaart voor u,
lezers en leest daarbij het volgende
Wij hebben het koninklijk besluit mede
gedeeld waarbijingevolge de wet van
31 Mei 1866, den heer Frederik de Perre,
burgerlijk ingenieur te Schaarbeek de
OOjarige concessie wordt vergund tot het
aanleggen en gebruiken eener spoorbaan
van Eecloo naar Antwerpen leidende.
Genoemde lijnwelke eene lengte van
ongeveer 58000 ellen zal bevatten, en binnen
de drie jaren aan het openbaar gebruik
moet overgeleverd wezen zal aan het thans
bestaande spoorwegstation te Eecloo haren
oorsprong nemen en door de gemeenten
Lembeke Oost-Eecloo Ertvelde Wuchte-
beke Moerbeke Stekene Kemseke St.
Gillis,Vracene, Beieren, Melsele en Zwijndrecht
het Vlaamsche Hoofd bereikenvan waar
zij eventuëelijkbij middel eener brug over
de Schelde, tot aan den staatsspoorweg te
Antwerpen zou kunnen verlengd worden.
Zij zal in verband staan te Eecloomet
de spoorwegen Eecloo-Gent en Eecloo-
Brugge; te Ertvelde, met Gent-ïerneuzen
te Wachtebeke en Moerbeke, met Lokeren-
Zelzatevier lijnen, waarvan de uitvoe
ring bijna gansch voltrokken is; eindelijk
te St. Gillis met de spoorbaan Mechelen-
Tcrneuzen aan welker aanleg evenwel
nog geen begin is gemaakt, niettegenstaande
de concessie er van sedert vele jaren is
is verleend.
Kunnen wij betreuren dat de nieuw toe
gestane weg niet bestemd zij om recht
streeks de stad St. Nicolaas te bedienen
dan toch bekennen wij volgaarnedat hij
een voorwerp van het hoogste nut uitmaakt
voor een groot getal belangrijke dorpen
van het Land van Waas, die, aldus aan ons
nationaal spoorwegnet verbonden zijnde, een
rasch en goedkoop gemeenschapsmiddel zullen
bezitten naar al de punten onzes rijksen
inzonderheid naar de stad Antwerpen met
welke hunne handelsbetrekkirigen reeds
zoo gewichtig, zich meer en meer zullen
uitbreiden. «i
Onder het finantiëel oogpunt beschouwd
schijnt de uit te voeren spoorbaan een
heel voórdeelig lot bestemd; inderdaad, de
vlakke ligging en gemeene hoedanigheid
van het meerendeel der benoodigde gron
den zoowel als het kleine belang der te
doene kunstwerken waarvan het voor
naamste zal uitloopen op het bouwen van
twee bruggente Ertvelde, op het Neuzensche
kanaal en te Stekeneop het Stekenschc
Vaardeken zullen den aanleg der baan
op zulke voorwaarden toelatendat deze
enkel een zeer gemiddeld kapitaal zal ver-
eischen. Verder zullen denkelijk den nieuwen
spoorweg noch reizigersnoch koopwaren
ontbreken terwijl hij op gansch zijne
lengte eene streek doorsnijdt, wier talrijke
bevolking rond zich landbouw benevens
fabrikatie en handel ziet bloeien terwijl hij
de kortste lijn zal uitmaken tusschen Ostende,
onze voornaamste zeehaven, en Antwerpen,
onze machtige handelsstad; terwijl hij eindelijk,
na het voltrekken der toegestane spoorbaan
Antwerpen-Gladbacheene belangrijke ader
zal wezen van den rechtstreekschen spoor
weg tusschen Noord-Duitschland Belgie
en Engelanden hij aldus bestemd is om
ten deele het gewichtige trafiekonder
voornoemde landen steeds aangroeiende
naar zich te lokken.
Eene borgsom van 200 duizend fr. is
ter staatskas gestort tot verzekering der
uitvoering van den concessie-act Eecloo-
Antwerpen; indien geene hinderpalen dat
hooger hand zich voordoenzullen de
grondaankoopen in den loop dezes jaars
nog verwezenlijkt worden en zal men on
middellijk daana aan de eigenlijke bouwing
van den weg de hand slaan.
Hopen wij dan weldra ons Waassohe
land met die nieuwe bron van bloei cn
welvaart verrijkt te mogen zien!
Dit overzichtnatuurlijk slechts bijzondere ge
voelens behelzend^ mag ons niet in slaap wiegen
er worden feilen in besproken die ook ons volk
■wellicht toefluislereu: vrede, vrede, geen gevaar!
Doch men lette er op wie fluistert. Thiers moge
een welmeeneud man zijn zal Napoleon ouder
de gegeven omstandigheden den raad van dezen
volgen? Geen wonder dan dat deze week de
aandacht van gansch Europa werd opgewekt door
de debatten welke in Frankrijks wetgevende kamer
plaats grepen. Het was toch de beroemde banne
ling, de heer Thiers, die had verzocht en het
verlof bekomen om eenige vragen te richten tot
het staatsbestuur over Frankrijks huiteulandsche
staatkunde, bijzonder in verband met de Duitsche
staatsaangelegenheden. De heer Thiers is niet
enkel een der welsprekendste mannen der wereld,
hij is een der oud-ministers van Frankrijk onder
koning Lodewijk Filips een der meest overtuigde
vijanden van hel keizerlijk staatsbestuur oadej*