NIEUWS-~EN ADVEit£STIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUfSCH-VLAANDEREN.
N°. 38.
Zevende jaargang.
A0. 1866.
V rijdag21 September.
Een Hoofdartikel voor het volk.
r
SMIMSWBBLAD
Dit Weekblad verschijnt iedcren Vrijdag.Prijs per drie
maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15;
voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post 1,30.
Afzonderlijke Nummers f 0,10.
Prijs der Advertentiën van 1-5 regels f 0,75 elke regel
daarboven f 0,121/)behalve het zegel van f 0,35 voor iedere
plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels,
die zij beslaan.
Ingezonden Stukken en Brieven de Redactie betreffendebenevens idverlentiën cn gewone Berichten of Medcdeclingcn van Correspondenten
te bezorgen bij derv Uitgever dezes, alles FRANCO, behalve de bekende Correspoudenliën.
„De boog kan niet altijd
gespannen zyu."
Voor het volk Schrijft ge niet altoos voor
het volk? Wel zeker! we hadden eigenlijk een
mode-bastaardwoord moeten kiezen en moeten
zeggen wc willen ditmaal eens populair zijn in
den zin waarin zoo menige hedendaagsche book-
verkoopersspeculalie gedreven wordt. Immers
het wemelt van volksverhalen volksalmanakken,
volksvoorlezingen volksbladen volksschriften
envolkscontribulien
Verre van onste willen beweren dat onder
al dat volksdtÉ en volksdaf niet iets waarachtig
goedwaar en schoon zou zijndan moesten we
geene schrijvers als van Lennep van Koetsveld,
Hofdijk en de Jonathans en Hildebrands hebben;
doch, lacy! ook in dezen cu in meer nog geldt
nog altoos de vraag over meer dan twintig
eeuwen reeds gedaan, naar het uitgeven van geld
voor hetgeen geen brood isnaar het verkwisten
van arbeid voor wat niet verzadigen kau. O
hoe dikwijls heb ik gedachttoen ik die volks
boeken die volksgeneeskunde die volksgenees
middelen aangekondigd zag: „Menscheu, past
op je zakken: er is een zakkenroller in de buurt."
Is het clan nooit u voorgehouden, hoe dikwijls
men u bedriegt en tracht te bedriegenmannen
cn vrouwen uit het volk Aan de hoogereu is
ons niets, volstrekt niets gelegen groote stom
miteiten moeten maar zien dat zo terecht komen
maar dat hot volk het arme volk, de burger die
zijn inkomen noodig heeft voor werkelijke levens
behoeften voor zijn handelzijne zaken de
landbouwer, die zijue middelen behoeft voor zijn
uitgebreid vak van wetenschap, gedrukt als hij is
door dagelijksch hooger wordende lasten en pachten;
de plaltelandsheerdie ccnen zekeren invloed
bezit- dat die dagcljjks beroofd en bestolen en
bedrogen worden, zie dat jammert ons! En dat
men zijne beurs gesloten houdt voof ecne onder
noming, hier of ginds werkelijk door oudervinding
en ervaring beide gevorderdruslende op grond
slagen die beschaving en verlichting als hecht
erkennen doetdat jammert ons zoodat we
H met heelc tranen zouden beschreien als He-
racliet dangelukkig voert ons onze neiging,
onze bovenkomende gemoedsstemming, omoudor
eigen lief cn leed, ons onder dc vanen vau De
mocriet te scharen die in plaats van de dwaashe
den der mcnschen te bcwccnen, zc helder uitlacht.
Ik zit gereed om dit opstel te schrjjveu en
daar hoor ik hem (want hij is een geest en kan
dus verschijnen!) mij toeseh.ateren „Waarmee
geef je je af? Wil j;j 't volk onderrichten? Ben
je gek Ileb je in Cats nooit gelezen
Wat baten keers en bril
Als toch d'uil niet zien en wil?
Zou Democriet gelijk hebben? Die'L weet, mag
het zeggen, zegt het volken ik hou het er voor^
dat die 't weet het moet zeggenwil hjj voor
zichzelven verantwoord zijn.
„Zaaier zaai in Gods naam voort'1!
Zoo zong eens een braaf man die reeds dood
is en ook do stem van zulke geesten hoor ik
oven goed als die van Democriet die dan toch
ook maar een vervloekte heidensche iilosoof was,
net zoo goed als zijn broer Democriet, dc weencr.
Maar zou beider handelwijze geen recht geven
tot onverschilligheid Wat gaat het u aan wat
een ander doet
„Wat scheelt het ra' hoe de wereld host
„Waar IIeraclièt om schreien most,
„Most Democriet om lachen
Och ja Maar het is nu eenmaal mjjn zwak,
veel van mijne standgenooten te houden 'k zou
ze, ik, de burgerjongen die dit schrijf, "k zou
ze zoo gaarne verstandig zien; 'k zou ze zoo kom
pleet miju eigen levensgeschiedenis en die der
mijnen die van menig vriend cn standgenoot
willen vertellen cn ze dan toeroepen zie! als
ons leven mislukt dat is als we ons levensdoel
niet bereiken, is dat onze "schuld onze eenvou
digheid of onze dommigheid cn in ons vaderland
in de 19e eeuw, behoeven er gcene dommeriken
meer te zijn
Hooggeleerden dan Och heden neen Als
dc hecle raenschenwereld uit hooggeleerden be
stond zou er niet meer te leereu vallen. Neen
mijuo vrienden cn standgenooten en ik zelve,
kennen en welen nog weinig. O zoo weinig!
De een heeft dit, dc andere wat anders, zooals
men zegt zelf gevangen en gegrepenen dal kan
het volk ookHet volk heeft zich niet te laten
beet nemen door een troep zakkenrollers en
gauwdieven die alleen daarom niet gepakhuisd
worden, omdat ze zoo eventjes binnen de palen,
door de heilige gerechtigheid wel genoemd, welen
te blijven. Doch is ook dit wel waar? Zouden
zo allen zoo onschuldig losloopen als het openbaar
ministerie ze eens nader in de kaart keek? Iels,
dat vooral wenschelijk isbij dc omstandigheid
dat men een arme vrouw of een jong kind een
dag geeft voor een handvol rijsjes of voor een
kwartmandje aardappelen te nemen. We willen
niet vitten. Wc vinden dit laatste goedwant
van een handvol en een kwarlmandjo zou licht
een kruiwagenvracht komen zoo men het door
dc vingers zag. MaarJa! we hebben een
groot maarZijn de Ilollowaypiilcu die reva-
leula's alfiohesdie abshaubbia's anti-rhuma-
lische wallendie koortsdroppelsdie soorten
pillen van allo namen die Haarlemmer olie, die
balsem "van jut en jille en wat weet ik het zijn
die alle mindere zondaarsvoorwerpcu dan dat
handje vol rijsdan dat kwartmandje aardappe
len? Met rijs kan men aardappelen koken oner
zich bij warmen cn de aardappelen als werkelijk
voedsel gebruiken, maar wat zijn die druppels,
die pillen, die wallen, die oliën, die balsems?
LET WEL. We gaan u dat alles zelf lecrcn
maken dan hebt ge toch al vast dit voor uw
abonnement op het Sluische Weekbladdat ge
buitendien toch leest, op den kooD toe; want de
Redactie wil voor haren raad gcca geld aannemen^
Ge zijt jichtig: welnu, ga bij een vertrouwd
mauufacturicr en vraag een velletje wattendrop
pel cr een half fleschje ean de Cologne, waarin
ge eerst een paar droppels kruidnagelolio of iets
dergelijks gedaan hebt op, cn ge hebt anli-rhu-
matische watten.
Nota. Ook zonder do equ cn de olie kan het
gaan want do watten verwarmen reeds vau zei-
Yen cn uit hunnen aard!
Dat wist ik wel! Waarom dan het niet eens
met gewone cn goedkoopere watten geprobeerd
Uw maag is van streek! Wij rekenen dal gij in
staat zijt zulks, zonder uwen geneesheer, te be-
oordeelen! Gij zijt bang voor ecu schelliugfleschje
och, neem een peperkoekje Yan een cent en een
stuiver rhabarber en kneed daar pillen van en ge
hebtIlollowaypillen? Neen! maar pillen die
zoo goed zijn als Ilollowaypillen!
Ziedat zijn nu maar enkele voorbeelden van
wat men onder hoogklinkende namen van goed
en goedkoop in den handel brengt cn peperduur
en slecht moest heeteu! Wij zeggen niet, dat al
het verkochte slecht is. Verre van daar! Maar
zoo het goed is, is het te duur. Veel te duur be
taalt gij al die nette blikken bussen al die fraai
gevormde llcsschenal die groote letters der ad-
verteuliën.
Er groeit in onze tuinen een soort van populier,
algemeen bekend ouder den naam van balsem
boom; zijue bladeren, vooral zijne uitbolsels in
na- ea voorjaar, zijn zeer vet en kleverig; welnu,
deze knoppcu cu bladeren, versch gestooten en
op goed uitgewasschen wonden gelegd bezitten
eene sterke heclkracht, die ze behouden, wanneer ze,
omzolo bewaren, op gewone olijfolie worden gezet,
waarmee ze, daarin oplossende, een werkelijken
balsem Yormen. Zoo groeien in de tuinen in de
weiden, in de velden, langs de dijken, honderden
geneesmiddelen van welke het jammer is dat
zo alleen door onkundigen of kwakzalvers worden
geëxploiteerd en die in ieder geval dan toch, hoe
good en nuttig ook, verre achterstaan bij die welke
ons uit de heete gewesten worden aangebracht
Het blad cn de bast der wilgen zijn koortswerend,
maar eilieve! hoeveel onsen wilgeubast moet men
niet hebben om gelijk lo staan met een kwart
ons kina?
Zoo is cr meerDe hooggeprezen rcvalenla
arabica, zelfs in berijmde adverlentien, tot in het
profane dat is heiligschennoude toe aangekon
digd wat is zij Zij is een gezond en lekker
voedseliu fraaie doozen rijk met drukwerk
voorzien, met schitteieudo etiquettes cn bovenal
veel te duur of te duur gemaakt. Laat eens
vitsenbooncn malen laat zc eens builen cu ge
bruik ze dan gij die klaagt over zwakheid cn
tcringachtighcid; doch zoo ge de moeite ontziet om
do linze iu reyalcnta ie doen hervormen, ga dan
liever bij den bakker of bij den molenaar en schaf
u een partijtje roggeblom aan voor uw ontbijt en
ge hebt eeu uitmuntend hulpmiddel.
Thecoogstthcedépöt van die of die Kwak
zalverij inenschen Kwakzalverij met fraaie
bussen en pakjes. De gewone thee vau den heer
van Rossom het heelo land door te koop is
even goed; ja, wij zeggen, hij gelijken prijs,
beter; want de doosjes--en etiquettes cn de adver
lentien der depóts moeien ook betaald worden en
die gelden komen uit uw zak.
Zoo is het op allcrloi gebied. Goed en goedkoop
is dc leuze van onzen tijd en slecht cu duur is
wat men ontvangt
Eu dan zijn al deze voorwerpen nog voorwer
pen van concurrentie! Waarlijk wanneer men
zoo iots zietdan moeten wij ons verwonderen
cn bedroeven over eon publiekdatondanks
het geleerde op de lagere schoolsedert een
zestigtal jaren nog niet wijzer is geworden
Durven wij voor Zeeuwsch-Ylaauderen de goed-
geloovigen aan tooveressen en zwarte kunstenaars
op ccn ten honderd der bevolking stellenhet