NIEUWS-~EN ADVEit£STIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUfSCH-VLAANDEREN. N°. 38. Zevende jaargang. A0. 1866. V rijdag21 September. Een Hoofdartikel voor het volk. r SMIMSWBBLAD Dit Weekblad verschijnt iedcren Vrijdag.Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post 1,30. Afzonderlijke Nummers f 0,10. Prijs der Advertentiën van 1-5 regels f 0,75 elke regel daarboven f 0,121/)behalve het zegel van f 0,35 voor iedere plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels, die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven de Redactie betreffendebenevens idverlentiën cn gewone Berichten of Medcdeclingcn van Correspondenten te bezorgen bij derv Uitgever dezes, alles FRANCO, behalve de bekende Correspoudenliën. „De boog kan niet altijd gespannen zyu." Voor het volk Schrijft ge niet altoos voor het volk? Wel zeker! we hadden eigenlijk een mode-bastaardwoord moeten kiezen en moeten zeggen wc willen ditmaal eens populair zijn in den zin waarin zoo menige hedendaagsche book- verkoopersspeculalie gedreven wordt. Immers het wemelt van volksverhalen volksalmanakken, volksvoorlezingen volksbladen volksschriften envolkscontribulien Verre van onste willen beweren dat onder al dat volksdtÉ en volksdaf niet iets waarachtig goedwaar en schoon zou zijndan moesten we geene schrijvers als van Lennep van Koetsveld, Hofdijk en de Jonathans en Hildebrands hebben; doch, lacy! ook in dezen cu in meer nog geldt nog altoos de vraag over meer dan twintig eeuwen reeds gedaan, naar het uitgeven van geld voor hetgeen geen brood isnaar het verkwisten van arbeid voor wat niet verzadigen kau. O hoe dikwijls heb ik gedachttoen ik die volks boeken die volksgeneeskunde die volksgenees middelen aangekondigd zag: „Menscheu, past op je zakken: er is een zakkenroller in de buurt." Is het clan nooit u voorgehouden, hoe dikwijls men u bedriegt en tracht te bedriegenmannen cn vrouwen uit het volk Aan de hoogereu is ons niets, volstrekt niets gelegen groote stom miteiten moeten maar zien dat zo terecht komen maar dat hot volk het arme volk, de burger die zijn inkomen noodig heeft voor werkelijke levens behoeften voor zijn handelzijne zaken de landbouwer, die zijue middelen behoeft voor zijn uitgebreid vak van wetenschap, gedrukt als hij is door dagelijksch hooger wordende lasten en pachten; de plaltelandsheerdie ccnen zekeren invloed bezit- dat die dagcljjks beroofd en bestolen en bedrogen worden, zie dat jammert ons! En dat men zijne beurs gesloten houdt voof ecne onder noming, hier of ginds werkelijk door oudervinding en ervaring beide gevorderdruslende op grond slagen die beschaving en verlichting als hecht erkennen doetdat jammert ons zoodat we H met heelc tranen zouden beschreien als He- racliet dangelukkig voert ons onze neiging, onze bovenkomende gemoedsstemming, omoudor eigen lief cn leed, ons onder dc vanen vau De mocriet te scharen die in plaats van de dwaashe den der mcnschen te bcwccnen, zc helder uitlacht. Ik zit gereed om dit opstel te schrjjveu en daar hoor ik hem (want hij is een geest en kan dus verschijnen!) mij toeseh.ateren „Waarmee geef je je af? Wil j;j 't volk onderrichten? Ben je gek Ileb je in Cats nooit gelezen Wat baten keers en bril Als toch d'uil niet zien en wil? Zou Democriet gelijk hebben? Die'L weet, mag het zeggen, zegt het volken ik hou het er voor^ dat die 't weet het moet zeggenwil hjj voor zichzelven verantwoord zijn. „Zaaier zaai in Gods naam voort'1! Zoo zong eens een braaf man die reeds dood is en ook do stem van zulke geesten hoor ik oven goed als die van Democriet die dan toch ook maar een vervloekte heidensche iilosoof was, net zoo goed als zijn broer Democriet, dc weencr. Maar zou beider handelwijze geen recht geven tot onverschilligheid Wat gaat het u aan wat een ander doet „Wat scheelt het ra' hoe de wereld host „Waar IIeraclièt om schreien most, „Most Democriet om lachen Och ja Maar het is nu eenmaal mjjn zwak, veel van mijne standgenooten te houden 'k zou ze, ik, de burgerjongen die dit schrijf, "k zou ze zoo gaarne verstandig zien; 'k zou ze zoo kom pleet miju eigen levensgeschiedenis en die der mijnen die van menig vriend cn standgenoot willen vertellen cn ze dan toeroepen zie! als ons leven mislukt dat is als we ons levensdoel niet bereiken, is dat onze "schuld onze eenvou digheid of onze dommigheid cn in ons vaderland in de 19e eeuw, behoeven er gcene dommeriken meer te zijn Hooggeleerden dan Och heden neen Als dc hecle raenschenwereld uit hooggeleerden be stond zou er niet meer te leereu vallen. Neen mijuo vrienden cn standgenooten en ik zelve, kennen en welen nog weinig. O zoo weinig! De een heeft dit, dc andere wat anders, zooals men zegt zelf gevangen en gegrepenen dal kan het volk ookHet volk heeft zich niet te laten beet nemen door een troep zakkenrollers en gauwdieven die alleen daarom niet gepakhuisd worden, omdat ze zoo eventjes binnen de palen, door de heilige gerechtigheid wel genoemd, welen te blijven. Doch is ook dit wel waar? Zouden zo allen zoo onschuldig losloopen als het openbaar ministerie ze eens nader in de kaart keek? Iels, dat vooral wenschelijk isbij dc omstandigheid dat men een arme vrouw of een jong kind een dag geeft voor een handvol rijsjes of voor een kwartmandje aardappelen te nemen. We willen niet vitten. Wc vinden dit laatste goedwant van een handvol en een kwarlmandjo zou licht een kruiwagenvracht komen zoo men het door dc vingers zag. MaarJa! we hebben een groot maarZijn de Ilollowaypiilcu die reva- leula's alfiohesdie abshaubbia's anti-rhuma- lische wallendie koortsdroppelsdie soorten pillen van allo namen die Haarlemmer olie, die balsem "van jut en jille en wat weet ik het zijn die alle mindere zondaarsvoorwerpcu dan dat handje vol rijsdan dat kwartmandje aardappe len? Met rijs kan men aardappelen koken oner zich bij warmen cn de aardappelen als werkelijk voedsel gebruiken, maar wat zijn die druppels, die pillen, die wallen, die oliën, die balsems? LET WEL. We gaan u dat alles zelf lecrcn maken dan hebt ge toch al vast dit voor uw abonnement op het Sluische Weekbladdat ge buitendien toch leest, op den kooD toe; want de Redactie wil voor haren raad gcca geld aannemen^ Ge zijt jichtig: welnu, ga bij een vertrouwd mauufacturicr en vraag een velletje wattendrop pel cr een half fleschje ean de Cologne, waarin ge eerst een paar droppels kruidnagelolio of iets dergelijks gedaan hebt op, cn ge hebt anli-rhu- matische watten. Nota. Ook zonder do equ cn de olie kan het gaan want do watten verwarmen reeds vau zei- Yen cn uit hunnen aard! Dat wist ik wel! Waarom dan het niet eens met gewone cn goedkoopere watten geprobeerd Uw maag is van streek! Wij rekenen dal gij in staat zijt zulks, zonder uwen geneesheer, te be- oordeelen! Gij zijt bang voor ecu schelliugfleschje och, neem een peperkoekje Yan een cent en een stuiver rhabarber en kneed daar pillen van en ge hebtIlollowaypillen? Neen! maar pillen die zoo goed zijn als Ilollowaypillen! Ziedat zijn nu maar enkele voorbeelden van wat men onder hoogklinkende namen van goed en goedkoop in den handel brengt cn peperduur en slecht moest heeteu! Wij zeggen niet, dat al het verkochte slecht is. Verre van daar! Maar zoo het goed is, is het te duur. Veel te duur be taalt gij al die nette blikken bussen al die fraai gevormde llcsschenal die groote letters der ad- verteuliën. Er groeit in onze tuinen een soort van populier, algemeen bekend ouder den naam van balsem boom; zijue bladeren, vooral zijne uitbolsels in na- ea voorjaar, zijn zeer vet en kleverig; welnu, deze knoppcu cu bladeren, versch gestooten en op goed uitgewasschen wonden gelegd bezitten eene sterke heclkracht, die ze behouden, wanneer ze, omzolo bewaren, op gewone olijfolie worden gezet, waarmee ze, daarin oplossende, een werkelijken balsem Yormen. Zoo groeien in de tuinen in de weiden, in de velden, langs de dijken, honderden geneesmiddelen van welke het jammer is dat zo alleen door onkundigen of kwakzalvers worden geëxploiteerd en die in ieder geval dan toch, hoe good en nuttig ook, verre achterstaan bij die welke ons uit de heete gewesten worden aangebracht Het blad cn de bast der wilgen zijn koortswerend, maar eilieve! hoeveel onsen wilgeubast moet men niet hebben om gelijk lo staan met een kwart ons kina? Zoo is cr meerDe hooggeprezen rcvalenla arabica, zelfs in berijmde adverlentien, tot in het profane dat is heiligschennoude toe aangekon digd wat is zij Zij is een gezond en lekker voedseliu fraaie doozen rijk met drukwerk voorzien, met schitteieudo etiquettes cn bovenal veel te duur of te duur gemaakt. Laat eens vitsenbooncn malen laat zc eens builen cu ge bruik ze dan gij die klaagt over zwakheid cn tcringachtighcid; doch zoo ge de moeite ontziet om do linze iu reyalcnta ie doen hervormen, ga dan liever bij den bakker of bij den molenaar en schaf u een partijtje roggeblom aan voor uw ontbijt en ge hebt eeu uitmuntend hulpmiddel. Thecoogstthcedépöt van die of die Kwak zalverij inenschen Kwakzalverij met fraaie bussen en pakjes. De gewone thee vau den heer van Rossom het heelo land door te koop is even goed; ja, wij zeggen, hij gelijken prijs, beter; want de doosjes--en etiquettes cn de adver lentien der depóts moeien ook betaald worden en die gelden komen uit uw zak. Zoo is het op allcrloi gebied. Goed en goedkoop is dc leuze van onzen tijd en slecht cu duur is wat men ontvangt Eu dan zijn al deze voorwerpen nog voorwer pen van concurrentie! Waarlijk wanneer men zoo iots zietdan moeten wij ons verwonderen cn bedroeven over eon publiekdatondanks het geleerde op de lagere schoolsedert een zestigtal jaren nog niet wijzer is geworden Durven wij voor Zeeuwsch-Ylaauderen de goed- geloovigen aan tooveressen en zwarte kunstenaars op ccn ten honderd der bevolking stellenhet

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1866 | | pagina 1