MARKTBERICHTEN. SPOORWEGEN. n Verschillende Correspondentien. veld. Ruim 700 personen zijn zonder huisvesting ■sn van alles beroofd. De brand is aangekomen •bij J. van Peuten in een mestvaaltwaarop slroo en krullen waren gelegd. De schade is nog on berekenbaar. AARDENBURG, 16 Juni. Veel nieuws val ditmaal van hier niet te vermelden. Den 12 was •het verkiezing voor de Provinciale Staten in het onderkiesdistrict alhierwaartoe deze gemeente met die van Ëede en Sint Kruis vereenigd is. De kiezerslijst bevat samen 88 namendaarvan kwamen heden 43 op. De animo was dus niet zeer groot. Van den steenweg naar Sint Kruis en den tele graaf te Oostburg vernemen wij niets. Wat den steenweg naar Smt Kruis betreft, deze zaak staat overigens zoo goeddat het alleen aan die ge meente zelve ligt om haar tot stand te brengen.4 Wij begrijpen niet, hoe zij na de edelmoedige opofferingen door de aangrenzende polders gedaan, zoo lang slepen kan. Wij hebben hier nog een feit te conslateeren dat reeds lang onze aandacht trok eu die aandacht, •als zijnde het zeifs een punt van Rijksbelang, dubnêi waard isnamelijk de aauvulliug der be planting op den Kijkssteeuweg tusscheu Aarden burg en het gehucht dc Draaibrug. Wat we .zeker weten is, dat van een zestigtal aangeplante populieren (men zegt zonder wortelen dan ver- bazeu we ons over de wijze van planten!) er zeker deu weg van alle nout gegaan zijn al thans blad of bladsgelijke is er met aan te zien. Het opzetten van kleihoopeu aan den voet der plantsoenen het vastzetten er van mot een stroowisch aan een slaak, goed gemeend wellicht, heeft dus niet geholpen terwijl de plantsoenen op deu dijk (eigendom van derden) rakelings langs deu steenweg loopende, zonder uitzondering groei en. Wij kunnen hier weinig oordeel vellen zoo •over 't onderhoud van den weg zeiyen als over do daarop sLaaude plaulage, omdat wij ten Raad- huize van Aardenburg te vergeefs uaar bestek of voorwaarden van aanbesteding daaromtrent ge zocht hebben zooals ze er dan ook sedert jareu niet te viudeu ziju. Liet is zoo zonderling dal juist daar die stukken niet zijnAardenburg toch is bekend voor zijuc kweekerijen van opgaande woudboomener moeten daar dus plautsoenkeu- ners wouendie echter geen plantsoen zouden leveren zooals dat was waarvan de keurige hoornen langs den steenweg zijn voortgekomen Dergelijke opmerkingen moesten in onzen tijd ouuoodig zijn! ZLTDZANDE, 16 Juni. Sedert ecnigen tijd ziju van hier eu elders adressen uitgegaan aan het Departement van Finaulienten einde eene wij ziging iu den loop uer postbodes te erlangen, die, zegt onze berichtgever, alle kans heeft van wel slagen. De tegenwoordige bodeloop in dit neel van ons gewest toch is zeer gebrekkig eu waar wij zien welke verbeteringen dagelijks in dezen gewichligeu tak van beheer worden ingevoerd, wordt onze hoop op verbetering versterkt. Ihaus gaan de brieven voor den westhoek van Zecuwsch- Vlaauderen uit Aardenburg, Eede Sint Kruis eu Heille des avonds half vijf naar Sluis; van daar worden ze per postkar van zeven uren, uiet dio van Sluis, Heille en Sint Anne, naar Oostburg verzonden en blijven daar den geheelen nacht door liggen want zij worden des morgeus vroeg diö.1 een voetbode naar Kadzaud Retrauchcmeul en Zuidzande gebracht, die des avonds vau die piaalsen naar Ooslburg terugkeert; van daar ver- tiekt de post er dan mede naar Schoondijke en Breskens doch dc brieven vooi Sluis eu om streken eu Aardenburg en omstreken blijven weer tot den volgenden morgen te Ooslburg liggeu. JS'u wenschte meu dezeu voelbode van Sluis op Ooslburg over Zuidzande te laten gaan, waardoor de brieven dadelijk zouden kunnen overgebracht worden. Dit zou inderdaad eene belangrijke ver betering zijn. Bij deze gelegenheid vestigen wij dan ook de aaudacht op het hulpkantoor Aarden burg, als correspondeeren.le met dat te Maldeghem in Belgie. Hieraan kon met weinig kosten eene kleine verandering en uitbreiding gegeven worden, die krachtig zou medewerken om deu postwagen- dienst tusscheu Ooslburg en Maldeghemdus het gebeale verkeer met het Belgische spoorwegnel en zoo weder met Noord-Brabant, Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen en Holland te vergemak kelijken. Wanneer toch de tegenwoordige ver zend ug (aankomst te Aardenburg 9 u. 40 m. eu vertrek 2. u. 20 uiwerd gewijzigddoor te Oostburg een paket voor Aardenburg te verzen den (om te 6Va a 7 u. des morgensle Aarden burg aau te komen en van daar met de Aarden- burger brieven naar Maldeghem te trekken om des avonds van Maldeghem over Aardeuburg naar Oostburg weder te keeren)dan ware voor het binnenlaudsch en internationaal verkeer, met weinig kosteneeue belangrijke verbetering in >het leven geroepen en een goweuscht middel vau vervoer gebaat. OOSTISURG15 Juni. Bij kleinen aenvoer bestond lieden weinig vniiig voor granen en konden zelf, de beste qualitcilen bezwaarlijk vorigen prijs opbren gen. Mindere en gewene soorten bepaald. 10 20 cents lager. Jarige tarwe f 0,00, a f 0,00 nieuwe dito f 7,150 fS,40, rogge S,ö0 f 3.7Ö, win- lergerst f 0,00 ik 1 6.00 zomer dit f 0,00 a f 6,40 haver I 3,00 a f 4,00 paarden- boonen f7,30 a f 7,73, erwten f0,00 6 f 0,00 GRAANMARKT te aardenburg. VERKOOPPRIJS PER MUDDE. DLNGSDAG DLNGSDAG, 5 Juni 1866. 12 Juni 1866. Laagste Hoogste Laagste Hoogste Tarwe f 8.50 f 8.60 f 8,50 f 8,70 Bogge 5,70 5'90 5,50 5.60 Winiergersl 6,70 6,80 6,80 7.00 Zomei'gerst 0,00 0,00 O.ÜO 0,00 Boek wiet 0,00 0.00 0.00 0,00 Haver 3,00 4.00 3,00 4.00 PaardebooneD 7.75 7,80 7,60 7,80 Erwten 0,00 0.00 0,00 0,00 van BRUGGE naar GENT langs EECLOO Dienst van af 15 Maart 1868. Die van BRUGGE lot GENT of vau GENT tot BRUGGE reist, mag met een kaartje van de 2do klasse iu de le gaan, en met een kaartje vau de 3e klasso in de 2e klasse. Treinen, te Brugge aankomende van: Oostcude: -7,22; <>7,39; 12,35; *5,07; 6,35. Blankenberghe*7,15; 9,55; 5,00. Roussel.Kortrijk, enz.12,05; 2,30. Stations. PiRUGGE.(Vertr. Steenbrugge Sijsseele/ Maldegem. Adegem, Balgerhoeke EECLOO. Waarschoot. Sleijdinge. Evérgem. Wondelgem. GENT. (Aunk.) De Treinen 5, 3 1 1. 3. 5. 7. 9. 11. 13. 7,35 8,50 12,40 3,15 5,10 6,50 7,40 9,0(1 12,45 3,25 7-00 7.50 9.10 12,55 3,45 7,10 8,05 9,30 1,20 4,00 5,'3 5 7,25 8,10 9,35 1,25 4,20 7,30 8,15 9,-40 1,30 4,30 7,35 5.50 8,25 9,45 1,35 4,40 5,55 7,50 5,55 8,35 9,55 1,45 4,50 8.00 6,15 8,45 10,00 1,55 5,00 8.10 6.25 8,50 10,10 2,05 5,15 8,20 6,30 8,55 10,15 2,15 5,25 8,25 6,40 9,00 10,20 2,25 5,35 6,20 8,30 ,7, en 13 zijn voor le, 2e eu 3e klasse, en 11 le en 2e eu 9 koopwaren. Treinen, vertrekkende uit Gent naar: Antw., St.Nik.: 6,40; *9,15; 10,45; 2,30; 6,20; *6,20- *7,00. Bruss., Aalst: 7,20; 11,25; 6,02; *6,45; *8,— Kortrijk en Doornik: 8,20; *9,23; 1,23;4.10; *7,23. 9,10. Audcnaarde en St.Gislain: 6,45; *9,30; 1,30; 6,— 6,-; *8,-. Treinen, te Gent aankomende van: Antw.,St.Nik.: *8,45; 10,20; 12,30; *4,00; 5,40;7,50 Bruss., Aalst: *8.15; 9,20; *4,05;6,25; 7,20. Korlr. en Doornik: *8,45; 11,15; *1,55;4,55; 7,42. Audenaarde, St.Ghislain: 9,10; 12,00; *1,15; 5,57. Stations. 2. 4. i 6, 8. ÏO 12. 1. GENT. Ferfr.)5,50 9,10 10,20,12,50 4,35 6,50 8,35 Wondelgem, 6,— 9,15 10,30 12,55 4,40 6,55 8,40 8.45 Evergem. 6,05 9,25 10,40 i- 4,45 7.00 Sleijdinge. 6,15 9,35 10,50 1,10 4.50 7.05 8,55 Waarschoot. 6.25 9.40 11- 1,20 4,55 7,15 9,00 EECI.OO. 6,30 9,45 11,10 1,35 5,05 7,25 9,15 Balgerhoeke. 6,35 10,-11,25 1,45 5,15 7,35 Adegem. 6.40 11,35 1,50 7,40 Maldegem. 6,55 10,10 11.45 2 5,30 7,45 Sijsscele. 7,10 12.- 2,1 o 8, - Stcenbruggo. 7,20 '12,10 2,25 8.10 B LIU G G E.( Aan/s) 7,30 10,40 12,25 2,35 6,- 8,25 Treinen 2 8,12 en 14 zijn voor le2e en 3e k 4 en 10 1e. cu 2 3 6 en 14 koopwaren. Treinen, vertrekkende uit Brugge naar: Oostende 7,52; *10,41; 2,40 *7,15; *8,35. Blankenberghe 8,— *12,50; *7,20. Rousselaare, Kortrijk: 8.30; *12,40;5.07; *6,35; 8,35; PRIJZEN DER PLAATSEN VAX BR 6 6 GE NAAR: Steenbrugge. Sysscele. Maldegem. Adegem. Balgerhoeke. EECLOO. Wacrschoot. Sleydiuge. Evergem. Woudelgcni, GENT. le klasse. 2e klasse. 3.e klasse Fr. 0,80 Fr. 0,30 Fr. 0,20 0,80 0,60 0,40 1,50 1,15 0,75 l,i5 1,30 0,90 1,90 1,45 0,95 2,30 1,75 1,15 2.6o 1,30 3,05 2'30 1,55 3,30 2,45 1,60 3,50 2.05 1,75 3,50 2,70 1,80 PRIJZEN DER PLAATSEN VAN GENT NAAR: Wondelgem. Evergem. Sleydiuge. Waerschoet. EECLOO. Balgerhoeke. Adegem. Maldegem. Sysseéle. Steenbrugge. BRUGGE. ie klasse. 2e klasse. Fr. 0,80 Fr. 0,30 0,80 0,40 0,80 0,60 1,20 0,90 1,60 1,20 1,90 1,45 1,65 2,05 2,30 1,75 3.05 2,30 3,50 2,70 2,70 3,50 3e klasso, Fr. 0,20 0,30 0,40 0,60 0,80 0,95 1.03 1.15 1,31» 1,80 1,80 HOEL ANDSCH - BELGISCHE SPOORWEG. Van Rotterdam naar Antwerpen: 8,10; 12,15; 5,15 Breda: 7,- 10,15; 2,25; 7,20. Antw. naar Rotterdam7,35; 10,25; 3.37. Aaukomst te Rotterdam11,55; 2,45; 7,45. De Spoorv/eglijnen van het Land van Waas en van Eeeloo maken den kortsten en minst kostbaren weg uit van Antwerpen naar Oostende en Blankenberghe. Vas Antwerpen. St. Nikolaas. Lokeren. Geut (Eeeloo). Waarschoot. Eeeloo. Maldeghem. Brugge. Voor BLANKEN©® RGHEil 4,70 Prijzen der JPlaalscn van Antwerpen en de voornaamste Stations van den Weg 'Voor OOSTENDE. 3e kl. 7.- 5,90 5,15 4,OU 3,30 3 05 2 45 I 30 t le kl. Fr. 9.20 n 7,60 6,40 4,70 3,85 3,50 2,70 1,20 2e kl. 6,60 5.50 4V7S 3,60 2,90 2,65 ",05 0,90 3e kl. •4,40 3,70 3,15 2,40 1.90 1.75 1.35 0,60 Jekl. 9,80 8,20 7.00 5,30 4,45 4,10 3,30 i ,r 3,54 2,70 2,20 •2,03 1,65 0,9/) Vertrekuren van Antwerpen naar Blankenberghe en Oostende Antw. Waas Vertrek. St. Nikolaas. Lokeren. (iENT (Eeeloo). 5,50 Eeeloo. 6,30 Maldegem. 6,55 BRUG GE. Aank.7.30 Blankenb. Vertr. 8,30 OOST. Vertrek. 8,00 LONDEN.-lan.V 7,30 9 11- 2,30 4.30 C;15 8,05 9 40 11,40 3,10 5,05 6,50 8,25 10,— 12,- 3,30 5.25 7,25 9.10 10,20 12,50 4,35 6,50 8,3 9.45 11,10 1,35 5,05 7,25 9,13 10.10 11,45 2,- 5,30 7.45 10,40 12,25 2,35 6- 8,25 1.20 7,50 11,20 3.2 7,4c )\o 5,45 6,3( Vertrekuren van Oostende en Blankenberghe naar Antwerpen. LOND. Vertr. OOST. Vertr. Blankenberghe. BRUG. (Eeeloo). Maldegem, Eeeloo. 5,50 GENT. 6,40 Lokeren. 7,05 St. Nikolaas. 7,25 ANTW. Waas. 8,10 8,30 4 11 7.25' 6A5 7,05 12,00 4,45 9,25 4,30 7,35 8,50 12,40 3,15 5. HJ 8,05 9.30 1.20 4,— 5.35 8,23 9,43 1,35 4.4(1 5,55 9,(5 10,45 2,30 5,35 6,20 9,40 11,10 2,55 6,40 10,00 11,35 3,13 7,— 10,35 12,30 3.50 7,45 0,— 6,50 7,25 7,50 8,30 Correspondentie te Wondelghem. IJzeren- weg naar Zelzaete. Aankomst Vertrek \40 12,22 5,20. 3,10 5,30. N.B. De vertrekuren der Tusschenstations ziju slechts op 10 minuten nabij aangeduid. De met een geteekende uren zijn Treinen voor de 1ste eu 2de klasse. Bijtuigen: Te Waarschoot, naar Somergem. 'Correspondentie.) Aankomst 7,30 'smorgens. Vertrek 4,50 's avonds. Te Eeeloo, naar Lembekc, Caprijk Watervliet, IJzeudijke en Zeeland. Aankomst: 8,15 's mor geus en 1,30, 7,15 's avonds. Vertrek: 6,30 's morgens eu 1,40, 5,15 1s avonds. Te Balgerhoeke, naar Sint Laurens. Aankomst 6,30 's morgens en 4,20 "s avonds. Vertrok 6,50 's morgens en 5,20 's avonds. Te Maldegem, naar Aardenburg cn Ooslburg. Aankomst: 'smoüg. Vertrek: 's-avouds.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1866 | | pagina 3