NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. N". 20. Zevende jaargang. A° 1806. Vrijdag 18 Mei. Iets over de kermissenenz. swimhSmhblad Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.3J Afzonderlijke Nummers 0.10. Prijs der Advertentiën, van 1-5 regels f 0,75 elke regel daarboven f 0,12y2, behalve het zegel'van f 0,35 voor iedere plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels, die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreflendebenevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingeu van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezesalles francobehalve de bekende Correspondentiën. Het al of niet behouden der kermissen (of hoe die zonderlinge verschijnselen die men telken jare, als een soort van feesten, welkom en geliefd onder allenop enkele uitzonderingen na, ziet te voorschijn treden en voor eenige dagen of weken de bevolking cener plaats vervormen) is eene vraag des tijds gewordenzóó zelfs dat nu reeds van haar zijn of niet zijn sprake is. 't Is waarde overwegende stemdie over deze feesten het oordeel meestal oen vonnis der veroordeeling, uitspreekt, is in den regel de stem der sociale wetenschap economie genoemd. Wij zouden haar ge makshalve, voor onzen kring van lezers, de wetenschap der maatschappelijke huis houdkunde noemenwant zij zegt en bewijst de kermis en al wat daarmede gelijk staatis onnoodigzij benadeelt uwe gezondheid maakt dat ge een geneesheer en geneesmiddelen noodig hebt en berokkent u tijd- dus geldverlies zij rooft u in spellen en wandelingen kostbare uren die ge elders beter kondet besteden dus weer tijd,-weer geldverlies. Deze wetenschap, hoe stoffelijk anders uit den aard heeft echter ook hare zedelijke drangredenen. Afgescheiden van het leerstellige van dit of dat kerkgenootschap leert zijdat de mensch zijn lichaam gezond en sterk moet bewarenten einde den geest zijne heer schappij over het stof kunne uitoefenen het denkvermogen zich meer en meer ontwikkele ieder zintuig zich oefene en scherpehet innigst gevoelsvermogen niet het minstopdat het hoofden mitsdien het denkvermogenhelder zijom alzoo te kunnen denken en werkzaam le zijn op het gebied des geestes, ten einde uitvindingen te kunnen doende bestaande te kunnen verbeteren, de natuur te kunnen exploiteeren enz. Zij heeft, om iets te noemen, een afkeer van den landbouwer die een dronkaard isomdat deze dientengevolge zijne zaken moet verwaarloozen met één woord zij is spaarzaam en huishoudelijk, zonder daardoor dadelijk een religieus idee voorop te zetten. Verre van ons, dat wij nu de mannen dier wetenschap ongodsdienstig zouden willen noemen niets zou valscher zijn religieus gemoedelijken uit alle kerkgenootschappen van alle godsdienstige afdeelingen der kerk, zelfs Israëlieten, Mahomedanen en beschaafde Hindoesscharen zich op dit veld onder dezelfde banier en veroordeclen en bestrijden allesmet do strengste consequentiewat zij achten in te druisen tegen de algemeene •en bijzondere huishoudkunde. Zij veroor declen kermissen even goed als staande legers, spoorwegcompagnicn zonder contróle e\en goed als koninklijke- en staatsloterijen, en wat daar meer zij Ook op godsdienstig gebieduit een godsdienstig oogpunt beschouwd, vinden de kermissen, hoewel oorspronkelijk godsdienstige feeslen hare bestrijders doch dezen zijn weinigen de strijd wordt meer gevoerd tegen de zonde die men acht (en wie zal 't weersprekendat de vuilste bronnen er van op de kermissen ontspringen I) dat door haar of ontstaat of bevorderd wordt. De Protestant van de strenge bijna ascetische richting veroordeelt ze bijna even onbepaald als de Katholiekdie gemoedelijk overtuigd is, dat ze onvereenig- baar is met het hoogere levendat des geestes Maar ook de logische, de consequente denker veroordeelt de kermis en daartoe spreekt hij ons van ervaringdoch omdat hij consequent en logisch is, vraagt hij zich zeiven af, wat de kermis was en wat zij is, en dan komt hij tot een besluit, dat noodwendig de veroordeeling der kermis medebrengt. Wat was de kermis Wij hebben die vraag meermalen beantwoord we kunnen dus kort zijn. De naam leert het reeds samengesteld als die is uit de beide woorden van vreemden oorsprong kerk en mis Wij hebben dus eene kerkmis. Wat is dat? Zeer eenvoudig. Iedereen weet, dat onze voorvaderen eeuwen geleden Heidenen waren. Iedereen weet dat onze jaartelling haar oorsprong ver schuldigd is aan een feit in de wereldge schiedenis welks bestaan als feit alleen genoegzaam is om deszelfs waarheid te bevestigen, de hoogste openbaring namelijk, waarmede de Heer der wereld de wereld heeft begunstigd, in één woord: de verschijning van Christus, de wording des Christendoms. Ja, wanneer wij schrijven 1866 dan spreken wij luide die waarheid uit I Die waarheid nu was eeuwen lang, in onze streken ook onbekend. Uitgegaan van Azië, over Egypte en het verdere Noord-Afrika ter eene, vond zij over den Hellespont en den Bosporus ook haar weg ter andere zijde door Zuid- Europa en veroverde voor zich zoowel de aloude Egyptische als de Grieksche en Romeinscho beschaving. De zinnelijke eere- dienst de dienst van het Albezieldevan hot Algodmet andere woorden, het veel godendom, zooals dit rein en zuiver, onder de beschaafde Grieken en Romeinenook in stouter, verhevener vormen in ons Noorden, geleerd werdis zóó sporeloos van de aarde verdwenen, dat het slechts nog flauwe nagenoeg onzichtbare sporen, in grof bijgeloof hier of daar heeft nagelaten I Dit is een tweede, onweerlegbaar feit! Een Schiller moge het betreurd hebben, zelfs de mytho logische (fabelkundige) dichterschool is van de aarde verdwenen I Willebrord onder ons vooral de vrome goudsmid van Noyon, de II. Eligils beter bij zijnen Franschen naam van Sint EloiZeeuwsch-VIaamsch Sinte-Looibekend gaven den stooten op onze eilanden der Schelde-, en Ilonte- en Zwinboezems verdwenen de tempelen en hallen van Neiialenxia Hercules en zoovelen meer! In de plaats van de heidensche feesten kwamen de Christelijkein 900 en zooveel werd te Aarderiburg de Lieve Vrouwe, de Sint Bavole Hulst de Sint Willebrord, te Oostburg de Sint Elooï, te Sluis de St. Janskerk gesticht. Deze stichtingen werden jaarlijks door de geloovigen gevierd. St. Catharina (Kadzand) voor het einde der veeweidingSt. Bavo (Groede en Aardenburg) voor het einde der oogsten op bouwlanden; St. Jansdag, voor het vlaskoopen en schapenscheren St. Maarten en St. Elooï en St. Andries de verhuisdagen der landbouwerknechts, ziedaar zoo vele heiligdagendie in de Vlaamsche en Zeeuwsch-Ylaamsehe tijdrekenkunde als 't ware wettig geworden zijn. Zoo had inen nu de verjaardagen der kerkstichtingenwaarop men door eene plechtige mis, door eene kerkmisstichting en stichter herdacht. Deze missen werden beroemd. Men denke aan de Frankforter, de Leipzigermis en diein andere stedenvan Duitschland, waar sedet t onheugelijke tijden het woord kerk wordt weggelaten en men alleen van de mis spreekt. Nu is het zeker dat dientengevolge de Sluisehe en St. Ansche kermis op St. Jansdagde Aardenburger op St. Bavo de Oostburger op Looidag de Hulster op St. Willebrord zouden moeten vallen, doch er kwam iets anders bij. De bijzondere heiligen werden op sommige plaatsen, wier kerkstich tingsdag vergetenwas, of wier kerken na de her vorming gesticht werdendoor de algemeene Christelijke feestdagen vervangen, en vandaar de kermissen, vooral in Zceuwsch-Vlaanderen, op Paschen en Pinksterenof zich naar die, feesten, wat de tijdsbepaling betreft, regelende. Een ander verschijnsel deed zich evenzeer voor. In de steden waren al spoedig weekmarkten ontstaan waar de bewoners van het platte land hunnen oogst, linnen, wol, vleesch enz. te koop brachten later kwamendeels ter vervanging der vergeten kermissendeels tengevolge van handeisoperatiende voor- en najaars-jaar- markten (oude lieden spreken nog van do Sluisehe kermis, doch van de Aardenburgscho jaarmarkt), 't zij vee-, vlas-, wol-, lgddf1-"v; of mercerien"- koophandelsmarktqn'; ein delijk werden in onzen tijd daar nog bijgevoegd de Mei-koopdagen die weldra in kleine kermissen ontaardden, en al te zamen,•werden deze dageQ minder voor den handely meer

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1866 | | pagina 1