BINNENLAND. Provinciale Staten. De associatie lo Peuplede solidairen on ande ren van dat slag vulden de zaal in den Lion Beige op, en hebben er de grootste bruta'iteiteu het eerste en het meeste toegejuicht. Derevolutie, het bloedbad, de neêrwerping van altaar en troon, de versmachting van alle godsdienstig gevoel haat tegen den burger en den geldbezitter, over rompeling van bet kapitaal dat alles werd daar gesproken. Casse van Parijs, eischle dat men eenen eed zou doen haat legen de burgerij haat tegea het kapitaal;*1 hij wil dat meu ofwel openlijk re- volutionnair zij ofwel dat men terugkeere naar het katholicismus. Brismée vau Brussel roept uit al zijne macht derevolutie: „Als de guillotine er noodig is zegt h(jzulleu wij daarvoor niet achteruitgaan Eu verder over den eigendom sprekende ver klaart diezelfde Brismêe Als eigendom weêr- stand biedt aan de revolutie, dan moet men eigendom vernietigen; als de burgerij tegenstand biedtdan moet men de burgerij dooden want gij weet het, de burgers ziju moordenaars eu die ven. Après cela on tire l'óchelle en wij vragen aan de miuisteriëele bladen wat zij van die bras partij deuken zij die het congres van Luik zoo lang ondersteunden Zou de ludépeudancedie op eene laffe manier de dagbladen aan de justitie denonceert welke zich tegen de wet op de studie-beurzen verklaren zou zij niet beter doen een oogslag in haar eigen kamp te werpen, om te zien wat daar tus- schen hare vrienden omgaat Men ziet wel dat die heorcn solidaire» niet alleen hel katholiek geloof willen vernietigenmaar dat zij ook aan de beurs van den burger willeu komeneu dat die burgers welke hen nu ondersteunen en toe juichen misschien de eerste bestolenen zullen zijn. Ziehier overigens de voornaamste gedeelten uit hel verslag der solidaire eu socialistische zitting: De vergadering treedt om 9 ure in zittiug. Bur ger Brismée, na eenige toegenegen woorden aan de Fransche studenten gericht te hebben slaat het voorzitterschap af aan burger Fontaiue, welke onmiddellijk het woord neemt Burger Fontaine. De Fransche studenten heb ben te Luik eeue vrije tribune gevonden; zij heb ben er kwoslien gesteld die welhaast zullen op gelost worden want' zij moeten dit zijn vroeg of laat. liet congres van Luik heeft door de kwestie duidelijk lo stellen eu dc maatschappelijke revo lutie eu (Ie godverloochetiiüg te bevestigen voor altijd de oude doolriuaire partij in de schaduwe doen treden te rekeuen van heden vestigt zich in autoriteit eene nieuwe partij, de radicale partij." Burger Tridou (Fransch student). Do worste ling is in dit oogenblik tusschen den mensch en Godtusschen do toekomst en het vcrledene lot nu toe heeft dc maatschappelijke revolutie geene duurzame gevolgen gehad. Wij hebben haar in 1818 zien uitbarsten. Wat is er ge beurd Zes maandeu nadien was zij overwonnen en de revolutionairen zatcu op de galeijen. Zal hel altijd zoo zijn Waar is de reactie Tc Rome in het paleis der Pausen daar is haar middenpunt van wer king daar moeten wij haar aanranden eu ver nietigen. ïlct Christendom is de groolc tegen strever der revolutie, liet omsluit de wereld door de afschuwelijke inrichting. (Welk eene heer lijke bekentenis.) Thans bezitten de katholieken alleshet kind door de opvoedingde vrouw door de biecht. Do worsteling zal eindigen want de raeusch- heid kan niet vergaanmaar wij moeten de re volutie het geweld, ter hulp roepen. Men zegt ons alle dagen Behaalt eene vreedzame over winning met uwe denkbeelden Handelen ouze tegenstrevers ook alzoo Gij weet hel wanneer zij de sterksteu zijn guillotineeren zij. Dat zij op hunne hoede zijn; schrikkelijke straffen wach ten die groote kwaaddoeners. „Ik herhaal het, 'tchristendom is het leer stelsel der wereld geweestliet behoort aan de revolutie het te versmachten. Maar die revolutie kan niet gebeuren dan met geweld en dit ge weld is in ons. Wij zullen overwinnen Burger Spliugard kritizeert de revolutie van 1839, welke volgens hein klein iu hare oorzaken en gevolgen is geweest en aan het volk geen voordeel heeft bijgebracht. De revolutie leeft iu onze harten zij zal overwinnen Burger Pellcring. Wat is tot uu toe gebeurd? Met dé wapens in de hand, overwinnend, is het volk altijd bedrogen gewordeu. Het heeft aan eene vreedzame revolutie geloofd. Voortaan zal het wijzer zijn. „Do revolutie, welke iu aantocht iszal schrik kelijk wezenals men er zich tegen verzet meer dan drie maanden ellenden hel volk heeft het recht de welvaart te eischen welke aan den arbeid toekomt. Burger Casse (Fansch student). Wat is de re volutie De overwinning van het werk op het kapitaalvan den werkman op den luaard van den mensch op God. Ziedaar wat wij verlangen. Ziedaar de maatschappelijke revolutie welke de priucipen bevat vau 1798, de rechten van den mensch iu hunne uiterste gevolgeu gedreven. „Burgers, ik vraag u eeneu eed. Wij zijn mannen welaan zweren wij haat aan de burgerij, haat aan het kapitaal!" Laten wij ons vereenigenscharen wij ons roudom het roode vaandel. In 1830 en 1848 is het volk niet edelmoedig maar bedrogen geweest. Het blijft te welen of wij nog langer de slavernij zul len duiden. Burger Sibrac (Fransch student). Ik heb te Luik het woord uiet genomen, omdat de achter uit kruipende minderheid van dc vergadering mij zulks heeft belet. „Ik zie hier vrouwen; ik bedank haar, gekomen te zijn. Zij moeten weten waarom wij worstelen zij moeten onze verzuchtingen begrijpen. Zij mo gen niet achterblijven in de revolutionaire be weging zij moeten ons met hare pogingen vol gen iu de maatschappelijke wedergeboorte. „Zij zullen niet iu gebreke blijven, ik ben er van overtuigd, T Is Eva welke den eersleu op roerkreet legen God heeft laten hooren Burger Brismee. Men predikt ons de verdraag zaamheid geene verdraagzaamheid! Als men de hand op ons| legt, doodt men ons. Den dag dat wij meester zullen zijnmoeten wij onze kracht gebruiken om eene republiek te plichten. Teu allen tijde hebben wij lafaards en verra ders onder ons gehaddat zij het wel weten wij zullen hen verbrijzelen. Wauneer de guil lotine noodig is, zullen wij niet achteruit deinzen. Burgers't is enkel op deze voorwaarde dat wij van daag geene valschaards leve de repu bliek zullen hooren roepeu en beu dezelve mor gen zien verraden versmachteu eu vermoorden. Wanneer de eigeudom aan de revolutie weer staat, moet men door de volksbesluitea den eigeu dom vernietigeu wauneer de burgerij weerstaat, moet meu de burgerij dooden. Gij weet het, ciloyeus thans zijn de burgers moordenaars en dieven. MoordenaarsJa ik zeg het de rijke welke uit den arme voordeel trektwelke de grootste winst van zijn werk ge nietis een moordenaar! 't Is de kleine burgerij nietwelke ik aan rand dal is een slaaf, en dikwijls nog veel meer dan de werklieden. :t Is de burgerij uit kapitalisten aristokraten eu bankiers beslaaude die welke wetten en onze armoede maakt, welke ik aanrand. TIs die welke moet vernietigd worden. Burger Lafargue (Frausch student) zegt enkel eenige woordenwaarvan het slot wasOorlog aan God de vooruitgang is daarin gelegen. Burger Janson. Ik heb geluisterd en wensch mij geluk bij het zien op welke kloekmoedige soldaten het ieger der revolutie rekenen kan. „Een stoutmoedige en hevige doctrinair, de heer Oris heeft eene geschiedenis geschreven van de revolutie der boeren iu 1793; hij heeft ons gezegd op welke wijze die beweging door eenige ellendeliugen werd aangezet. Dat het volk zich onderrichte eu het zal niet meer gebeuren. Burger Rey (Fransch student.) Thans is het ge bouw der wetenschap opgericht en zijne rijke arcnitekluur schittert in de oogen vau allen. Om er ons heen te begeven hebbeu wij een woord Rechtvaardigheid! Om er te komen een middel: de revolutie „De vrijheid z 1 welhaast heerschen de sla ven zulleu de meesters worden. Er is op de wereld, in de zon der revolutie, plaats voor allen. Burger Lesson (Fransch student). Wat hebben wij langer op de revolutie te wachten Wij be zitten de macht, wij zijn het volk. T Is op het slagveld dat wij elkander rendez-vous inoeleu geveu. Ik heb maar een enkel woord te zeggen te wapen Burger Jacquelard (Fransch student). Er is een congres dat wij uit alle ouze pogingen verhaasten, en dat van een anderen aard zal zijn dan dat van Luik. Hetzelve zal in de straat gehouden worden en onze geweren zullen beslissen. Burger Pelleriug. De meoscheu zijn broeders het werk mo^t de gezonden even als de onge zonden beschermen. Men heeft van de guillotine gesproken wij willen enkel de hinderpalen om- verre werpen. Wanneer honderd duizend hoof den in den weg staan, dat zij vallen. Burger Moyson. Somtijds gaan de Vlamingen in den vreemde voor achteruitkruipers door. Wij zijn de zoons dezer gemeenten welke de volks- souvereiniteit hebben geslicht. Met onze Vlaamsche rechtzinnigheid zeg ik u, dat do revolutie eensgezind is en zich beves tigt gelijk zij kan. Geven wij elkaar de haud. Burger Brismée klaagt dat hij mouchards in de vergadering opmerkt en dreigt hen te zullen doen doodschieten. Burger Fontaine stelt voor dat de vergadering onder den kreet vanleve de democratische en sociale republiek zou uiteen gaan. „Daarop wordt dc zitting ten i'2/> ure op geheven. Wij hebben niet geaarseld deze verschrikkelijke zitting mede te deelen, te meer omdat de vriend der christelijke beschaving er uit zien kau wat hij te wachten heeft vau den ineer en meer veld- winnenden geest der eeuw wanneer de regerin gen hunne uiterste pogiugen niet iuspannen om door wijze wettenlegen den woekerde school- plichtighcid voorschrijvendede staatsburgers opvoedende eu zoo nog vele, den storm, die komen moet om de verpeste lucht te zuiveren iu zoo verre te bezweren, dat zijne nadeelige kracht gebroken wordt. Gebrek aan degelijke opvoeding in echt christelijken zin (niet door secte scholen of partijen) in Frankrijk en een deel van Belgie is de oorzaak dezer uitingen Bis— markiaansche handelingen werken er met over dreven of valsch liboraiismus toe mede. DUITSCHLAND. To Bautzen had den 28 October jl. een vreese- lijke lerechtslelliug plaats. De moordenaar Böhme moest den dood door de guillotine ondergaan. De delinquent wilde evenwel niet sterven. De gees telijke voegde hem te vergeefs eenige woorden van troost toe. BÖhme w.lde ze zelfs niet aan- hooren. Rustig besteeg hij het schavotwaarin hij geholpen werd door vier iu het rood gekleede beulskneehteu. Roven gekomen begon evenwel een geweldige strijd, en het duurde bijna een kwartiereer de misdadiger zoo vastgebonden wasdat hij op de plauk kon gelegd worden onder den 72 Ned. p. zwarea valbijl. Hij wist zich evenwel weder los te worstelen; hij schopte, beet eu schreeuwde als een razende: „Hulp, redding menschen verlost mij ik ben onschul dig. Gij zijl meoscheumoordéuaars. Ik sterf on schuldig." Deze eu dergelijke kreten deed hij onophoudelijk hooren. De omstanders beefden Van het akelig tooueel. De vier mannen konden den schuldige niet meesier blijven. Er werd hulp aangevraagd. Nog drie mannen schoten toe. doch ook daarna gelukte het zelfs uiet den misdadiger te hinden. Eindelijk werden zij nog versterkt door een stevigen gerechtsdienaar; deze greep Böhme bij de lange zwarte haren eu trok zijn hoofd achtover zoodat hij machteloos werd. Nog- tans kostte het veel moeite hem vast te binden op de plank. Weinige oogeublikken daarna was het hoofd van den romp gescheiden. BELGIE. Gisteren morgen stond een jong vrouwspersoon, die moest trouwen op den Burg te Brugge naar haren bruidegom te wachten eu te trippelen alsof ze op gloeijend ijzer sloud. Het meisje zag er verdrietig uitomdat haar aanstaande man zoo lang weg bleef. Eindelijk kwam hij van den kant der Hoogstraateu men zag duidelijk op het gelaat der bruid dat hare verlangzucht iu genoe gen veranderde. Doch de bruidegom naderde haar niethij groette haar slechts eu in plaats van het stadhuis binnen te gaan trok hij in de Blinde-Ezelstraat eu zette het op een ioopen roepende„lk en trouwe niet De bruid, verwondeid over dit onverwacht veranderden riep haren beminde onophoudelijk toe: Ach, Sissen! wat gaat gij doen! Maar Sissen liep voort, en bruid eu ouders, getuigen en nieuws gierigen 't liep al achter Sisseu tot over de Visch- markt, waar men eene mand visch omver liep. Do bruidegom was zoo vlug ter been dat men hem niet heeft kuunen achterhalen. Eu de bruid mocht met eene hangende lip cu een ter neêrgesla- gen hart naar hare woning lerugkeeren. fit den aard der zaak komen de bronnen voor een overzicht van het behandelde in de verga dering onzer Stalen ons te laat ter hand. Ware het ons te doen om kolommen te vullendau zouden wij de Middelburgsche Courant kunnen naschrijven en nog meer oud nieuws mede dee- leuwy vergenoegen ons ia deu regel niet, wan neer de zaak het ouzes inziens vereischteen of ander punt aan te stippenof breeder te bespreken, Een enkel woord over de zitting van 10 dezer. Het gold de zaak der geneeskundige school te Mid delburg HH. Ged. Stateu steldeu voor om uit de Prov. fondseu voor die iustelliug nogmaals voor een jaar f 1501),,- toe te slaan. De Heer floelauds Janssen was de eenige die, en onzes in ziens terecht, tegen het voorstel stemde. Nogmaals vonr een jaar, deze woorden zijn lenig iü de begrootiug voor 1867 kuunen ze nogmaals slechts voor één jaarvoorkomen, en we hadden min stens gewenscht ze, zoo uiet bepaald weggelaten dan toch slechts nog voorj éénste zien uit getrokken. Wij kennen den Heer Janssen niet persoonlijk toch hebben we redenen om te gelooveu dat zijne redenen tegen het voor stel op de weteuschap gegrond ziju en wij juist omdat ons eene wetenschappelijk opleiding ontbreekt, meenen in staat te zijn om het te be treuren, dat onze toekomstige geneeskunstoefe- nareu zouden gevormd wordeu aau eene instelling die we ronduit onwetenschappelijk noemen. In ons oog is de plaats waar de wetenschap ver kregen wordt, 's Lands hoogesshooldie door al de neven instellingen direct benadeeld wordt. Het jammert ons, zoovele lieden le zien,'die in hunne jeugd aan builen- en binnenlandsche instituten, bluffende lorrige kostscholen endres- seer-fabriekenmet voorbijzien der Lalijnsche scholengevormd werden tot mislukte producten van allerlei soort. Ook uit een gevoel voor Middelburg laten we ous niet weerhouden, om het te bejammeren, dat ons geld aan de Middelburgsche school werd ge geven Middelburg is in den jongsten tijd inet eene hoogere burgerschool begiftigd zoo noodig bestede men aan die instelling zijn geld maar boude streng het doel dier instelling in "toog. 't Is verre van ons dat we ooit de kunde der Middelburgsche doceulen zouden klein achten maar, dat ze gelijken tred zouden kunnen hou den met de hoogleeraren betwisten wij. 'tls in ons oog onverantwoordelijk, het hooger onderwijs uit zijn verband rukken, en men zou even veel recht hebben met het oog op de kunde voor de leden der Middelburgsche balie en der godsdienst leeraren aldaar instellingen te scheppen fcot vor ming van rechtsgeleerden en godsdienstleeraars

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1865 | | pagina 2