BINNENLAND.
Provinciale Staten.
De associatie lo Peuplede solidairen on ande
ren van dat slag vulden de zaal in den Lion
Beige op, en hebben er de grootste bruta'iteiteu
het eerste en het meeste toegejuicht. Derevolutie,
het bloedbad, de neêrwerping van altaar en troon,
de versmachting van alle godsdienstig gevoel
haat tegen den burger en den geldbezitter, over
rompeling van bet kapitaal dat alles werd
daar gesproken.
Casse van Parijs, eischle dat men eenen eed
zou doen haat legen de burgerij haat tegea
het kapitaal;*1 hij wil dat meu ofwel openlijk re-
volutionnair zij ofwel dat men terugkeere naar
het katholicismus. Brismée vau Brussel roept
uit al zijne macht derevolutie: „Als de guillotine
er noodig is zegt h(jzulleu wij daarvoor niet
achteruitgaan
Eu verder over den eigendom sprekende ver
klaart diezelfde Brismêe Als eigendom weêr-
stand biedt aan de revolutie, dan moet men
eigendom vernietigen; als de burgerij tegenstand
biedtdan moet men de burgerij dooden want
gij weet het, de burgers ziju moordenaars eu die
ven.
Après cela on tire l'óchelle en wij vragen
aan de miuisteriëele bladen wat zij van die bras
partij deuken zij die het congres van Luik zoo
lang ondersteunden
Zou de ludépeudancedie op eene laffe manier
de dagbladen aan de justitie denonceert welke
zich tegen de wet op de studie-beurzen verklaren
zou zij niet beter doen een oogslag in haar
eigen kamp te werpen, om te zien wat daar tus-
schen hare vrienden omgaat Men ziet wel
dat die heorcn solidaire» niet alleen hel katholiek
geloof willen vernietigenmaar dat zij ook aan
de beurs van den burger willeu komeneu dat
die burgers welke hen nu ondersteunen en toe
juichen misschien de eerste bestolenen zullen zijn.
Ziehier overigens de voornaamste gedeelten uit
hel verslag der solidaire eu socialistische zitting:
De vergadering treedt om 9 ure in zittiug. Bur
ger Brismée, na eenige toegenegen woorden aan
de Fransche studenten gericht te hebben slaat
het voorzitterschap af aan burger Fontaiue, welke
onmiddellijk het woord neemt
Burger Fontaine. De Fransche studenten heb
ben te Luik eeue vrije tribune gevonden; zij heb
ben er kwoslien gesteld die welhaast zullen op
gelost worden want' zij moeten dit zijn vroeg
of laat.
liet congres van Luik heeft door de kwestie
duidelijk lo stellen eu dc maatschappelijke revo
lutie eu (Ie godverloochetiiüg te bevestigen voor
altijd de oude doolriuaire partij in de schaduwe
doen treden te rekeuen van heden vestigt zich
in autoriteit eene nieuwe partij, de radicale partij."
Burger Tridou (Fransch student). Do worste
ling is in dit oogenblik tusschen den mensch en
Godtusschen do toekomst en het vcrledene
lot nu toe heeft dc maatschappelijke revolutie
geene duurzame gevolgen gehad. Wij hebben
haar in 1818 zien uitbarsten. Wat is er ge
beurd Zes maandeu nadien was zij overwonnen
en de revolutionairen zatcu op de galeijen. Zal
hel altijd zoo zijn
Waar is de reactie Tc Rome in het paleis
der Pausen daar is haar middenpunt van wer
king daar moeten wij haar aanranden eu ver
nietigen. ïlct Christendom is de groolc tegen
strever der revolutie, liet omsluit de wereld
door de afschuwelijke inrichting. (Welk eene heer
lijke bekentenis.) Thans bezitten de katholieken
alleshet kind door de opvoedingde vrouw
door de biecht.
Do worsteling zal eindigen want de raeusch-
heid kan niet vergaanmaar wij moeten de re
volutie het geweld, ter hulp roepen. Men zegt
ons alle dagen Behaalt eene vreedzame over
winning met uwe denkbeelden Handelen ouze
tegenstrevers ook alzoo Gij weet hel wanneer
zij de sterksteu zijn guillotineeren zij. Dat zij
op hunne hoede zijn; schrikkelijke straffen wach
ten die groote kwaaddoeners.
„Ik herhaal het, 'tchristendom is het leer
stelsel der wereld geweestliet behoort aan de
revolutie het te versmachten. Maar die revolutie
kan niet gebeuren dan met geweld en dit ge
weld is in ons. Wij zullen overwinnen
Burger Spliugard kritizeert de revolutie van
1839, welke volgens hein klein iu hare oorzaken
en gevolgen is geweest en aan het volk geen
voordeel heeft bijgebracht. De revolutie leeft iu
onze harten zij zal overwinnen
Burger Pellcring. Wat is tot uu toe gebeurd?
Met dé wapens in de hand, overwinnend, is het
volk altijd bedrogen gewordeu. Het heeft aan
eene vreedzame revolutie geloofd. Voortaan zal
het wijzer zijn.
„Do revolutie, welke iu aantocht iszal schrik
kelijk wezenals men er zich tegen verzet
meer dan drie maanden ellenden hel volk heeft
het recht de welvaart te eischen welke aan den
arbeid toekomt.
Burger Casse (Fansch student). Wat is de re
volutie De overwinning van het werk op het
kapitaalvan den werkman op den luaard van
den mensch op God. Ziedaar wat wij verlangen.
Ziedaar de maatschappelijke revolutie welke de
priucipen bevat vau 1798, de rechten van den
mensch iu hunne uiterste gevolgeu gedreven.
„Burgers, ik vraag u eeneu eed. Wij zijn
mannen welaan zweren wij haat aan de burgerij,
haat aan het kapitaal!"
Laten wij ons vereenigenscharen wij ons
roudom het roode vaandel. In 1830 en 1848 is het
volk niet edelmoedig maar bedrogen geweest. Het
blijft te welen of wij nog langer de slavernij zul
len duiden.
Burger Sibrac (Fransch student). Ik heb te
Luik het woord uiet genomen, omdat de achter
uit kruipende minderheid van dc vergadering mij
zulks heeft belet.
„Ik zie hier vrouwen; ik bedank haar, gekomen
te zijn. Zij moeten weten waarom wij worstelen
zij moeten onze verzuchtingen begrijpen. Zij mo
gen niet achterblijven in de revolutionaire be
weging zij moeten ons met hare pogingen vol
gen iu de maatschappelijke wedergeboorte.
„Zij zullen niet iu gebreke blijven, ik ben er
van overtuigd, T Is Eva welke den eersleu op
roerkreet legen God heeft laten hooren
Burger Brismee. Men predikt ons de verdraag
zaamheid geene verdraagzaamheid! Als men
de hand op ons| legt, doodt men ons. Den dag
dat wij meester zullen zijnmoeten wij onze
kracht gebruiken om eene republiek te plichten.
Teu allen tijde hebben wij lafaards en verra
ders onder ons gehaddat zij het wel weten
wij zullen hen verbrijzelen. Wauneer de guil
lotine noodig is, zullen wij niet achteruit deinzen.
Burgers't is enkel op deze voorwaarde dat
wij van daag geene valschaards leve de repu
bliek zullen hooren roepeu en beu dezelve mor
gen zien verraden versmachteu eu vermoorden.
Wanneer de eigeudom aan de revolutie weer
staat, moet men door de volksbesluitea den eigeu
dom vernietigeu wauneer de burgerij weerstaat,
moet meu de burgerij dooden.
Gij weet het, ciloyeus thans zijn de burgers
moordenaars en dieven. MoordenaarsJa ik
zeg het de rijke welke uit den arme voordeel
trektwelke de grootste winst van zijn werk ge
nietis een moordenaar!
't Is de kleine burgerij nietwelke ik aan
rand dal is een slaaf, en dikwijls nog veel
meer dan de werklieden. :t Is de burgerij uit
kapitalisten aristokraten eu bankiers beslaaude
die welke wetten en onze armoede maakt, welke
ik aanrand. TIs die welke moet vernietigd worden.
Burger Lafargue (Frausch student) zegt enkel
eenige woordenwaarvan het slot wasOorlog
aan God de vooruitgang is daarin gelegen.
Burger Janson. Ik heb geluisterd en wensch
mij geluk bij het zien op welke kloekmoedige
soldaten het ieger der revolutie rekenen kan.
„Een stoutmoedige en hevige doctrinair, de
heer Oris heeft eene geschiedenis geschreven
van de revolutie der boeren iu 1793; hij heeft ons
gezegd op welke wijze die beweging door eenige
ellendeliugen werd aangezet. Dat het volk zich
onderrichte eu het zal niet meer gebeuren.
Burger Rey (Fransch student.) Thans is het ge
bouw der wetenschap opgericht en zijne rijke
arcnitekluur schittert in de oogen vau allen. Om
er ons heen te begeven hebbeu wij een woord
Rechtvaardigheid! Om er te komen een middel:
de revolutie
„De vrijheid z 1 welhaast heerschen de sla
ven zulleu de meesters worden. Er is op de
wereld, in de zon der revolutie, plaats voor
allen.
Burger Lesson (Fransch student). Wat hebben
wij langer op de revolutie te wachten Wij be
zitten de macht, wij zijn het volk. T Is op het
slagveld dat wij elkander rendez-vous inoeleu
geveu. Ik heb maar een enkel woord te zeggen
te wapen
Burger Jacquelard (Fransch student). Er is een
congres dat wij uit alle ouze pogingen verhaasten,
en dat van een anderen aard zal zijn dan dat van
Luik. Hetzelve zal in de straat gehouden worden
en onze geweren zullen beslissen.
Burger Pelleriug. De meoscheu zijn broeders
het werk mo^t de gezonden even als de onge
zonden beschermen. Men heeft van de guillotine
gesproken wij willen enkel de hinderpalen om-
verre werpen. Wanneer honderd duizend hoof
den in den weg staan, dat zij vallen.
Burger Moyson. Somtijds gaan de Vlamingen
in den vreemde voor achteruitkruipers door. Wij
zijn de zoons dezer gemeenten welke de volks-
souvereiniteit hebben geslicht.
Met onze Vlaamsche rechtzinnigheid zeg ik
u, dat do revolutie eensgezind is en zich beves
tigt gelijk zij kan. Geven wij elkaar de haud.
Burger Brismée klaagt dat hij mouchards in de
vergadering opmerkt en dreigt hen te zullen
doen doodschieten.
Burger Fontaine stelt voor dat de vergadering
onder den kreet vanleve de democratische
en sociale republiek zou uiteen gaan.
„Daarop wordt dc zitting ten i'2/> ure op
geheven.
Wij hebben niet geaarseld deze verschrikkelijke
zitting mede te deelen, te meer omdat de vriend
der christelijke beschaving er uit zien kau wat
hij te wachten heeft vau den ineer en meer veld-
winnenden geest der eeuw wanneer de regerin
gen hunne uiterste pogiugen niet iuspannen om
door wijze wettenlegen den woekerde school-
plichtighcid voorschrijvendede staatsburgers
opvoedende eu zoo nog vele, den storm, die
komen moet om de verpeste lucht te zuiveren
iu zoo verre te bezweren, dat zijne nadeelige
kracht gebroken wordt. Gebrek aan degelijke
opvoeding in echt christelijken zin (niet door
secte scholen of partijen) in Frankrijk en een deel
van Belgie is de oorzaak dezer uitingen Bis—
markiaansche handelingen werken er met over
dreven of valsch liboraiismus toe mede.
DUITSCHLAND.
To Bautzen had den 28 October jl. een vreese-
lijke lerechtslelliug plaats. De moordenaar Böhme
moest den dood door de guillotine ondergaan. De
delinquent wilde evenwel niet sterven. De gees
telijke voegde hem te vergeefs eenige woorden
van troost toe. BÖhme w.lde ze zelfs niet aan-
hooren. Rustig besteeg hij het schavotwaarin
hij geholpen werd door vier iu het rood gekleede
beulskneehteu. Roven gekomen begon evenwel
een geweldige strijd, en het duurde bijna een
kwartiereer de misdadiger zoo vastgebonden
wasdat hij op de plauk kon gelegd worden
onder den 72 Ned. p. zwarea valbijl. Hij wist
zich evenwel weder los te worstelen; hij schopte,
beet eu schreeuwde als een razende: „Hulp,
redding menschen verlost mij ik ben onschul
dig. Gij zijl meoscheumoordéuaars. Ik sterf on
schuldig." Deze eu dergelijke kreten deed hij
onophoudelijk hooren. De omstanders beefden
Van het akelig tooueel. De vier mannen konden
den schuldige niet meesier blijven. Er werd hulp
aangevraagd. Nog drie mannen schoten toe. doch
ook daarna gelukte het zelfs uiet den misdadiger
te hinden. Eindelijk werden zij nog versterkt
door een stevigen gerechtsdienaar; deze greep
Böhme bij de lange zwarte haren eu trok zijn
hoofd achtover zoodat hij machteloos werd. Nog-
tans kostte het veel moeite hem vast te binden
op de plank. Weinige oogeublikken daarna was
het hoofd van den romp gescheiden.
BELGIE.
Gisteren morgen stond een jong vrouwspersoon,
die moest trouwen op den Burg te Brugge naar
haren bruidegom te wachten eu te trippelen
alsof ze op gloeijend ijzer sloud. Het meisje zag
er verdrietig uitomdat haar aanstaande man
zoo lang weg bleef. Eindelijk kwam hij van den
kant der Hoogstraateu men zag duidelijk op het
gelaat der bruid dat hare verlangzucht iu genoe
gen veranderde. Doch de bruidegom naderde
haar niethij groette haar slechts eu in plaats
van het stadhuis binnen te gaan trok hij in de
Blinde-Ezelstraat eu zette het op een ioopen
roepende„lk en trouwe niet
De bruid, verwondeid over dit onverwacht
veranderden riep haren beminde onophoudelijk
toe: Ach, Sissen! wat gaat gij doen! Maar Sissen
liep voort, en bruid eu ouders, getuigen en nieuws
gierigen 't liep al achter Sisseu tot over de Visch-
markt, waar men eene mand visch omver liep.
Do bruidegom was zoo vlug ter been dat men
hem niet heeft kuunen achterhalen. Eu de bruid
mocht met eene hangende lip cu een ter neêrgesla-
gen hart naar hare woning lerugkeeren.
fit den aard der zaak komen de bronnen voor
een overzicht van het behandelde in de verga
dering onzer Stalen ons te laat ter hand. Ware
het ons te doen om kolommen te vullendau
zouden wij de Middelburgsche Courant kunnen
naschrijven en nog meer oud nieuws mede dee-
leuwy vergenoegen ons ia deu regel niet, wan
neer de zaak het ouzes inziens vereischteen of
ander punt aan te stippenof breeder te bespreken,
Een enkel woord over de zitting van 10 dezer.
Het gold de zaak der geneeskundige school te Mid
delburg HH. Ged. Stateu steldeu voor om uit
de Prov. fondseu voor die iustelliug nogmaals
voor een jaar f 1501),,- toe te slaan. De Heer
floelauds Janssen was de eenige die, en onzes in
ziens terecht, tegen het voorstel stemde. Nogmaals
vonr een jaar, deze woorden zijn lenig iü de
begrootiug voor 1867 kuunen ze nogmaals slechts
voor één jaarvoorkomen, en we hadden min
stens gewenscht ze, zoo uiet bepaald weggelaten
dan toch slechts nog voorj éénste zien uit
getrokken. Wij kennen den Heer Janssen niet
persoonlijk toch hebben we redenen om te
gelooveu dat zijne redenen tegen het voor
stel op de weteuschap gegrond ziju en wij
juist omdat ons eene wetenschappelijk opleiding
ontbreekt, meenen in staat te zijn om het te be
treuren, dat onze toekomstige geneeskunstoefe-
nareu zouden gevormd wordeu aau eene instelling
die we ronduit onwetenschappelijk noemen. In
ons oog is de plaats waar de wetenschap ver
kregen wordt, 's Lands hoogesshooldie door
al de neven instellingen direct benadeeld wordt.
Het jammert ons, zoovele lieden le zien,'die
in hunne jeugd aan builen- en binnenlandsche
instituten, bluffende lorrige kostscholen endres-
seer-fabriekenmet voorbijzien der Lalijnsche
scholengevormd werden tot mislukte producten
van allerlei soort.
Ook uit een gevoel voor Middelburg laten we
ous niet weerhouden, om het te bejammeren, dat
ons geld aan de Middelburgsche school werd ge
geven Middelburg is in den jongsten tijd inet
eene hoogere burgerschool begiftigd zoo noodig
bestede men aan die instelling zijn geld maar
boude streng het doel dier instelling in "toog.
't Is verre van ons dat we ooit de kunde der
Middelburgsche doceulen zouden klein achten
maar, dat ze gelijken tred zouden kunnen hou
den met de hoogleeraren betwisten wij. 'tls in
ons oog onverantwoordelijk, het hooger onderwijs
uit zijn verband rukken, en men zou even veel
recht hebben met het oog op de kunde voor de
leden der Middelburgsche balie en der godsdienst
leeraren aldaar instellingen te scheppen fcot vor
ming van rechtsgeleerden en godsdienstleeraars