NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. Nn. 35. Zesde jaargang. A" 1805. Vrijdag 1 September. DE WEST - ZEEUWSC1I - VLAAiiiSCSiE WEEKBLAD Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag* Prijs per drie maanden voor liet voormalig 4de district van Zeeland 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks franco per post f 1.3 J Afzonderlijke Nummers ƒ0.10. Prijs der Advertenticn, van 1-5 regels 0,75; elke rei;el daarboven ƒ0.121/,, behalve het zegel van ƒ0,3.5 voor ieders plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels die zij heslaan. Ingezonden Stukken cn Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertenticn en gewone Berichten of JViededcelingen van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentie!!. ^üVannecr eene zaak besproken wordt, is er nog leven in. Dit doet ons nogmaals de pen opvattenom ook van onzen kant een geliefkoosd ontwerp levend te houden dat van den West-Zeeuwsch-Vlaamsclien Spoorweg. Dezer dagen bereikte ons bet gerucht van een plandat menig lezer in Zeeuwsch Vlaanderen als hersenschimmig zal voorkomen. liet zou ons echter jam meren indien we deze gevoelcnsuiting zouden moeten toeschrijven aan het gewone gebrek aan veerkrachtdat men onzen landgenooten soms met al te veel recht verwijten dat in de weinige ondernemin gen die wc zagen uitvoeren, helaas'.maar al te duidelijk zichtbaar was. Wij gclooven niet te streng te oordeelenwanneer wij dit uitsprekeneen aantal fabriekmatige ondernemingen toch zagen we in de laatste jaren verrijzenmaar even spoedig ook verdwijnen door gebrek aan geestkracht niet zoo zeer hij tie ondernemersals wel bij het publiek. Dit treurig verschijnsel het niet genoegzaam ondersteunen van met goeden wil en goede bedoeling aangegaan werkdraagt wrange vruchten het maakt ons hulpeloos en geheel en al afhankelijk van derden. We kunnen deze meening stavenin den kolonialen handel zijn we geheel en al afhankelijkniet alleen van Hollandmaar ook van Zeelanduit welk laatste gewest wij soms goederen uit de tweede en derde hand trekkenomdat daaraan niets anders verbonden isdan een zeker gemakterwijl des winters zich met zelden het verschijnsel voordoet, dat de eene neringdoende den anderenuit hoofde der gestremde scheepvaart, moet bijspringen I Ter andere zijde hebben wc ons afhankelijk gemaakt van Belgische kooplieden voor een aantal artikelendie we behoeven en die ons eigenaardiger uit Frankrijk zouden moeten toekomen. Men versta ons wel: wij wenschcn niet zeiven op Oost en West te handelen wij wenschcn niet de Hoiiand- schc, Zeeuwschc en Belgische producten te zien weren; het tegendeel is waar: wij wenschcn de handelsverbindingen Noord en Zuidwaarts meer en meer te zien ver levendigen wij wenschcn vrijen handel 7.00 vrij mogelijkdat tollinicn en slagboo- rnen verdwijnen, en al wat den handel kan belemmeren opgeheven worde is onze wensch voor welks vervulling wij strijden, maar wij wenschen zoodanige ontwikkeling onder onze Zeeuwsch Yiaamsche landgonoo- Icndat ze zich meestor maakten van meerder winstdat ze zelf meer aandeel namen in het uitgebreide wereldverkeer natuurlijk ieder in zijnen stand cn naar zijne kennis. Om iets te noemen waarom vaart van onze kust geen eigen schip op Bordeaux en andere Franscho havensom de wijnen geen eigen schip op het nabijgelegen Ant werpen tot vervoer onzer granengeen eigen schip, tot hetzelfde einde op Engeland voor ons vee en onze zomervruchten en voor steenkolen van daar en Belgic Kun nen wc ten minste gcene concurrentie in 't leven roependie ons onafhankelijk maakt van de vrachtvaart van derden Neuzen heeft reeds eenigc voorbeelden ge geven. En zou nu, wat in 't Oosten mogelijk iszulks in t Westen niet zijn 't Is waarde haven van Neuzen overtreft verre die van Breskensdocli ook de laatste wordt weldra verbeterd en indien zich op dit punt slechts wils- en veerkracht ont wikkelen is er voor ons nog een schoon doel te bereiken. Honderden burger- en landbouwerszonen zitten te wachten op een beslaan. Ons lager onderwijs bereikt eene hoogte, waardoor men zich kan bekwamen tot zakenwaaraan men vóór 25 jaren nog niet dacht. En wie handelt voor ons De vreemde! Nauwelijks is liet voorjaar daar, of de handelsreiziger uit Noord cn Zuid komt herwaarts om to oogsten wetende dat reeds bij voorraad ten zijnen behoeve gezaaid is. Flinke, humane, rappe Hollandsche kerelsnijveregemoedelijke Vlamingen venten loven bieden cn prijzen beloven gouden borgen en vcrleenen credietzooveel maar eenigszins mogelijk is; in één woord, zij exploiteren bewerken onsomdat wij stil zitten 1 Kan het anders Wij aarze len niet, volmondig: ja! te zeggen, wan neer wij zienwat enkelen reeds doen. Laat men in Neuzen voor eigen rekening kolen komen kennen wij manufacturiers die persoonlijk met do Vlaamsche kantwerk-, stroohoeden- en handschoenen-districten in betrekking staan, dan hebben wij ook reden, om ons jaluid te doen hooren. Is liet misschien overdrevenom te stellen wat één kankunnen allenwij huiveren geen oogenhlik terug, om te stellen: wat één kan kunnen er meer kunnen velen Spreekt men ouder gewoonte dit ons vooropgezette tegen, dan, ja, dan is liet plan dat misschien nog slechts leven ont ving van een geruchteene hersenschim cn men zal ons misschien de benaming van plannenmakers en thcoristen naar 't hoofd werpendit deert ons intussclicn niet maarwaar wij moeite cn lijd voor liet welzijn onzer landgenooten veil hebben waar we ons scheevo heoordceling cn mis kenning getroostenwaar we zelfs soms niet vrij loopcn van heimelijke tegenwerking en benadeeling, daar vorderen we toch, ais een ons toekomend wettig rechtom met onpartijdigheid gehoord te worden zelfs daarwaar we wonden peilenden vinger op eene zweer drukkenhet mes in eenen kanker zetten. Wil men ons dit recht betwisten we zullen 't nogtans hand haven als vrije mannenwie het vrije woord toekomt. En nu het plan waarvoor ge zoo groote inleiding hebt noodig geacht De lezer zal wel vermoeden dat we den verbindings weg van den Maldcgemschen Spoorweg met de Haven van Breskens bedoeldendat plan dat over Eedeeven bezijden Aar denburg, hij de Draaibrug Sluis nadert; voorts op Oosihurgin de richting kort bij Schoondijkeniet te ver van Groede ver wijderd blijvendealzoo Breskens bereikt. Zou liet rekening geven? Zie, nu hebt ge recht tot deze vraag: dwaas mag hij heelcndie ten behoeve van ondernemingen, voorshands als hersenschimmig bekend en als avontuurlijk geleekenddie ten behoeve van eenen windhandel zijn kostelijk geld veil heeftmaar wc zijn overtuigddat deze spoorweglijnzoowei bij afzonderlijk beheerals te samen met die van Eecloo- Bruggeeene, minstgenomenmatige directe dadelijke maar bovendien eene zeer groote indirecteuit de gevolgen voortvloeiende rente zou afwerpengezwegen van tiet gemak nu reeds bewezen dat ze zou op leveren. Nu reeds bewezen zeggen we acht dagen geleden maakte steller dezes en denk eens wel na over den omweg, de reis van Rotterdam naar Aardeohurgals den koristen weg (den waterweg daargela tenof niet gebruikt kunnende worden) over Dordrecht, MoerdijkRozendaalAnt werpen Gent en Eecloo. Te S'/i ure des morgens betrad hij den Spoorwegte 7'/2 ure des avonds verliet hij het nacht- rijtuig van Maldegem vóór zijne deur. Ilij zou van s llagc of Utrecht hebben kunnen komen en langs dienzelfden weg nog Oost- burgSchoondijke en Breskens kunnen bereiken. Deze reis is gemakkelijker cn goedkooper, dan over Breskens en Vlissingen gemakkelijker, omdat men in Antwerpen en Gent nog een viertal uren kan verpoozen; terwijl menuit Aardenburg of Oosihurg w illende rijden om Breskens te bereiken reeds bijna jameer dan de helft van den nacht kwijt isen dan staat men aan de ScheldeDeze trekt men over met de bootdie mede een goed deel van de vracht vordert voor een korten overtocht cn men bereikt de Vüssingsclie boot. Deze laatste onderneming komt allen lof toe alleen in de bediening lieersclit nog wel wat willekeur, daar men daarin nog al te scherp naar rang en stand zietcn den passagiers der voorkajuitbij voorbeeld een kop koffij voordientbest geschikt 0111 ratten en muizen te vergeven.welk ongerief alleen vergoed wordt door een hupschen Kapitein cn een even: httpsclien Conducteur, die den reizigers affe mógelijke inlichtingen en onderricht verstekkèti. In

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1865 | | pagina 1