NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN.
Nn. 35.
Zesde jaargang.
A" 1805.
Vrijdag 1 September.
DE WEST - ZEEUWSC1I - VLAAiiiSCSiE
WEEKBLAD
Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag* Prijs per drie
maanden voor liet voormalig 4de district van Zeeland 1,15;
voor de overige plaatsen des Rijks franco per post f 1.3 J
Afzonderlijke Nummers ƒ0.10.
Prijs der Advertenticn, van 1-5 regels 0,75; elke rei;el
daarboven ƒ0.121/,, behalve het zegel van ƒ0,3.5 voor ieders
plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels
die zij heslaan.
Ingezonden Stukken cn Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertenticn en gewone Berichten of JViededcelingen van Correspondenten
te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentie!!.
^üVannecr eene zaak besproken wordt,
is er nog leven in. Dit doet ons nogmaals
de pen opvattenom ook van onzen kant
een geliefkoosd ontwerp levend te houden
dat van den West-Zeeuwsch-Vlaamsclien
Spoorweg. Dezer dagen bereikte ons bet
gerucht van een plandat menig lezer in
Zeeuwsch Vlaanderen als hersenschimmig
zal voorkomen. liet zou ons echter jam
meren indien we deze gevoelcnsuiting
zouden moeten toeschrijven aan het gewone
gebrek aan veerkrachtdat men onzen
landgenooten soms met al te veel recht
verwijten dat in de weinige ondernemin
gen die wc zagen uitvoeren, helaas'.maar
al te duidelijk zichtbaar was. Wij gclooven
niet te streng te oordeelenwanneer wij
dit uitsprekeneen aantal fabriekmatige
ondernemingen toch zagen we in de laatste
jaren verrijzenmaar even spoedig ook
verdwijnen door gebrek aan geestkracht
niet zoo zeer hij tie ondernemersals wel
bij het publiek. Dit treurig verschijnsel
het niet genoegzaam ondersteunen van met
goeden wil en goede bedoeling aangegaan
werkdraagt wrange vruchten het maakt
ons hulpeloos en geheel en al afhankelijk
van derden. We kunnen deze meening
stavenin den kolonialen handel zijn we
geheel en al afhankelijkniet alleen van
Hollandmaar ook van Zeelanduit welk
laatste gewest wij soms goederen uit de
tweede en derde hand trekkenomdat
daaraan niets anders verbonden isdan een
zeker gemakterwijl des winters zich met
zelden het verschijnsel voordoet, dat de
eene neringdoende den anderenuit hoofde
der gestremde scheepvaart, moet bijspringen I
Ter andere zijde hebben wc ons afhankelijk
gemaakt van Belgische kooplieden voor een
aantal artikelendie we behoeven en die
ons eigenaardiger uit Frankrijk zouden
moeten toekomen. Men versta ons wel:
wij wenschcn niet zeiven op Oost en West
te handelen wij wenschcn niet de Hoiiand-
schc, Zeeuwschc en Belgische producten
te zien weren; het tegendeel is waar: wij
wenschcn de handelsverbindingen Noord
en Zuidwaarts meer en meer te zien ver
levendigen wij wenschcn vrijen handel
7.00 vrij mogelijkdat tollinicn en slagboo-
rnen verdwijnen, en al wat den handel
kan belemmeren opgeheven worde is onze
wensch voor welks vervulling wij strijden,
maar wij wenschen zoodanige ontwikkeling
onder onze Zeeuwsch Yiaamsche landgonoo-
Icndat ze zich meestor maakten van
meerder winstdat ze zelf meer aandeel
namen in het uitgebreide wereldverkeer
natuurlijk ieder in zijnen stand cn naar
zijne kennis.
Om iets te noemen waarom vaart van
onze kust geen eigen schip op Bordeaux en
andere Franscho havensom de wijnen
geen eigen schip op het nabijgelegen Ant
werpen tot vervoer onzer granengeen
eigen schip, tot hetzelfde einde op Engeland
voor ons vee en onze zomervruchten en
voor steenkolen van daar en Belgic Kun
nen wc ten minste gcene concurrentie in
't leven roependie ons onafhankelijk
maakt van de vrachtvaart van derden
Neuzen heeft reeds eenigc voorbeelden ge
geven. En zou nu, wat in 't Oosten
mogelijk iszulks in t Westen niet zijn
't Is waarde haven van Neuzen overtreft
verre die van Breskensdocli ook de laatste
wordt weldra verbeterd en indien zich op
dit punt slechts wils- en veerkracht ont
wikkelen is er voor ons nog een schoon
doel te bereiken. Honderden burger- en
landbouwerszonen zitten te wachten op een
beslaan. Ons lager onderwijs bereikt eene
hoogte, waardoor men zich kan bekwamen
tot zakenwaaraan men vóór 25 jaren nog
niet dacht. En wie handelt voor ons De
vreemde! Nauwelijks is liet voorjaar daar,
of de handelsreiziger uit Noord cn Zuid
komt herwaarts om to oogsten wetende
dat reeds bij voorraad ten zijnen behoeve
gezaaid is. Flinke, humane, rappe Hollandsche
kerelsnijveregemoedelijke Vlamingen
venten loven bieden cn prijzen beloven
gouden borgen en vcrleenen credietzooveel
maar eenigszins mogelijk is; in één woord,
zij exploiteren bewerken onsomdat wij
stil zitten 1 Kan het anders Wij aarze
len niet, volmondig: ja! te zeggen, wan
neer wij zienwat enkelen reeds doen.
Laat men in Neuzen voor eigen rekening
kolen komen kennen wij manufacturiers
die persoonlijk met do Vlaamsche kantwerk-,
stroohoeden- en handschoenen-districten in
betrekking staan, dan hebben wij ook reden,
om ons jaluid te doen hooren. Is liet
misschien overdrevenom te stellen wat
één kankunnen allenwij huiveren geen
oogenhlik terug, om te stellen: wat één
kan kunnen er meer kunnen velen
Spreekt men ouder gewoonte dit ons
vooropgezette tegen, dan, ja, dan is liet
plan dat misschien nog slechts leven ont
ving van een geruchteene hersenschim
cn men zal ons misschien de benaming van
plannenmakers en thcoristen naar 't hoofd
werpendit deert ons intussclicn niet
maarwaar wij moeite cn lijd voor liet
welzijn onzer landgenooten veil hebben
waar we ons scheevo heoordceling cn mis
kenning getroostenwaar we zelfs soms
niet vrij loopcn van heimelijke tegenwerking
en benadeeling, daar vorderen we toch,
ais een ons toekomend wettig rechtom
met onpartijdigheid gehoord te worden
zelfs daarwaar we wonden peilenden
vinger op eene zweer drukkenhet mes
in eenen kanker zetten. Wil men ons dit
recht betwisten we zullen 't nogtans hand
haven als vrije mannenwie het vrije
woord toekomt.
En nu het plan waarvoor ge zoo groote
inleiding hebt noodig geacht De lezer
zal wel vermoeden dat we den verbindings
weg van den Maldcgemschen Spoorweg met
de Haven van Breskens bedoeldendat
plan dat over Eedeeven bezijden Aar
denburg, hij de Draaibrug Sluis nadert;
voorts op Oosihurgin de richting kort bij
Schoondijkeniet te ver van Groede ver
wijderd blijvendealzoo Breskens bereikt.
Zou liet rekening geven? Zie, nu hebt
ge recht tot deze vraag: dwaas mag hij
heelcndie ten behoeve van ondernemingen,
voorshands als hersenschimmig bekend en
als avontuurlijk geleekenddie ten behoeve
van eenen windhandel zijn kostelijk geld
veil heeftmaar wc zijn overtuigddat
deze spoorweglijnzoowei bij afzonderlijk
beheerals te samen met die van Eecloo-
Bruggeeene, minstgenomenmatige directe
dadelijke maar bovendien eene zeer groote
indirecteuit de gevolgen voortvloeiende
rente zou afwerpengezwegen van tiet
gemak nu reeds bewezen dat ze zou op
leveren. Nu reeds bewezen zeggen we
acht dagen geleden maakte steller dezes
en denk eens wel na over den omweg, de
reis van Rotterdam naar Aardeohurgals
den koristen weg (den waterweg daargela
tenof niet gebruikt kunnende worden)
over Dordrecht, MoerdijkRozendaalAnt
werpen Gent en Eecloo. Te S'/i ure
des morgens betrad hij den Spoorwegte
7'/2 ure des avonds verliet hij het nacht-
rijtuig van Maldegem vóór zijne deur. Ilij
zou van s llagc of Utrecht hebben kunnen
komen en langs dienzelfden weg nog Oost-
burgSchoondijke en Breskens kunnen
bereiken. Deze reis is gemakkelijker cn
goedkooper, dan over Breskens en Vlissingen
gemakkelijker, omdat men in Antwerpen
en Gent nog een viertal uren kan verpoozen;
terwijl menuit Aardenburg of Oosihurg
w illende rijden om Breskens te bereiken
reeds bijna jameer dan de helft van den
nacht kwijt isen dan staat men aan de
ScheldeDeze trekt men over met de
bootdie mede een goed deel van de
vracht vordert voor een korten overtocht
cn men bereikt de Vüssingsclie boot. Deze
laatste onderneming komt allen lof toe
alleen in de bediening lieersclit nog wel
wat willekeur, daar men daarin nog al te
scherp naar rang en stand zietcn den
passagiers der voorkajuitbij voorbeeld
een kop koffij voordientbest geschikt
0111 ratten en muizen te vergeven.welk
ongerief alleen vergoed wordt door een
hupschen Kapitein cn een even: httpsclien
Conducteur, die den reizigers affe mógelijke
inlichtingen en onderricht verstekkèti. In