tfNENLAND.
Wanneer de voerlieden een Nederlantiseh bureau
passeren, zijn ze genoodzaakt ccnc geschrevene
declaratie in te dienen bevallende het getal in te-
voeren zakkende beschrijving van het stempel
en alle verdere merken en opschriften der zakken.
Men iaat slechts 100 ledige zakken per wagen
invoeren hel meerdere getal wordt ingehouden
en dit vervoer (uil- en invoer) moet steeds langs
het zelfde kantoor plaats hebben en op zekere
aangewezen uren.
in Belgie daarentegen worden alle emballages
die reeds gebruikt zijn vrij en frank zonder eenigo
formaliteiten, toegelaten; het is by het nazien
aan de kantoren voldoende dat de ambtenaren
zich vergewissen of ze al of niet gebruikt zijn.
De heer Minister van Binnenlantlsche Zaken
heeft geantwoord dat hij zijnen ambtgenoot voor
Financiën over dit punt zoude raadplegen en zorg
zou dragen dat bij het Nederlandsche gouverne
ment dë noodige reclamen werden ingeleverd.
Hij hoopt dat de bedoelde formaliteiten zullen op
houden ten gevolge de ophelderingen die ons
gouvernement aan dat van Nederland verschaffen
zal." Tot dus verre C Etoiie.
Ten einde onzen lezers do zaak duidelijk te
maken deeleu wij hen mede wat er van de zaak is.
Wanneer graan in zakken naar Belgie wordt
uitgevoerd, worden de zakken zelve gestempeld
en moeten langs het zelfde kantoor waar langs
zij zijn uitgevoerd in Nederland weer keeren. Dit
is een groot ongerief voor den handel. De voer
lieden zijn natuurlijk verplicht bij den uitvoer
van granen de heerhaan te volgen en dus voor
West-Vlaanderen den laugsten en koslbaarsten
weg te nemen. Bij het weèrkceren met hunne
ledige wagens kunnen ze geld en lijd uit sparen,
door langs eenen korteren weg weer te keeren
ledige zakken vervoerende is zulks niet geoor
loofd: zij moeten met dezulken weer aan 't kantoor
van uitklaring verschijnen, opdat de ambtenaren
de zakken zouden kunnen verifiëren.
Wij noemen deze formaliteit ronduit jammer
lijk kleingeestigvooral in een land dal do be
ginselen van vrijen handel huldigtmaar boven
dien indien hei waar is dat deze formaliteit lang
in onbruik geraakt was en niet meer uitgevoerd,
maar onlangs op nieuw in 'l leven geroepen word,
dan gelooven wij dat zulks builen welen des Mi
nisters is en alleen moet toegeschreven worden
aan een of ander ambtenaar die zijn bijzondere
dienslijver eens wou bctooucn of zijne kennis te
luchten hangen. Nog eens: dergelijke kleingeestige
en nietswaardige formaliteiten schandvlekken hot
stelsel van vrijen handel.
Wij vernemen dat dezer dagen cenige hande
laren een beroep op de bekende welwillendheid
van den heer Provincialen Directeur der Belastin
gen in Zeeland hebben gedaan en wc meencn
van ZEd. Ie mogen vertrouwen dat liet beginsel
van vrijen handel door hem zal worden gesteund
FRANKRIJK.
Ten einde Ie onderzoeken of de cholera wer
kelijk voortspruit uit bederf in de lucht heeft
men de volgende proef genomen. Men heeft een
rund geslacht en door middel van een ballon een
stuk boven Alexandrie doen ophangen, waar de
ziekte vreeselijk woedde en een ander stuk
boven een dorp, dat door de cholera gespaard is
gebleven. De uitslag was dal het stuk vlcesch,
dat boven Aiexandrie hing, dadelijk lot bederf
overging, terwijl hel andere frïseh en eetbaar bieef.
ENGELAND.
Sn Engeland sterven tegenwoordig honderden
bij houderden stuks van den veestapel aan eene
vreemde en ongeneeslijke ziekte die eiken dag
meerdere uitbreiding neemt. De besmetting is
zoo groot, dat zij, die ziek vee op de marktaan-
rakeu bijna zeker zijn hunnen stal bij de tehuis
komst tc zullen besmetten. Verschillende veehan
delaars en pachters hebben reeds hunnen geheelen
veestapel verloren. De ziekte doet zich voor als
de koorts en duurt van vier tot tien dagen. Wan
neer deze verschijnselen wegblijven, sterft het
aangetaste dier binnen ecnige dagen. Professor
Gamgee die op dit gebied eene specialiteit is
heeft den angst niet weinig vermeerderd door tc
wijzen op het jaar 1745, toen ten gevolge dier
zelfde ziekte niet minder dan 3.000,000 zegge
drie miljoen stuks hoornvee stierven, zoodat de ge
volgen in sommige districten zich nog 30 jaren
daarna deden gevoelen.
Jl. Maandag heeft een aantal Londensche vee
handelaars een meeting gehouden waarin prof.
Gamgee verschillende bijzonderheden mededeelde
omtrent de ziekte, die aldaar in de stallen onder
de koeien heerschl. Onderscheidene handelaars
hebben hunne meeste koeien aan de ziekte ver
loren of een aantal ter voorkoming der verdere
besmetting gedood. De genoemde professor" be
stempelde deze epidemi met den naam van Rus
sische veeziekte en was bepaaldelijk van gevoelen
dat do besmetting in Engeland door invoer van
buitenlandsch vee was ontstaan. ïn den loop
zijner rede deed hij inzonderheid opmerken dat
ei- gedurende do maand Julij geen enkele markt
le Islington is voorbijgegaan zonder den verkoop,
van zulk vee. Hij geloofde intusschen niet, dat
de ziekte eenigen invloed had op mensehen. Oiu
zooveel mogelijk mede te werken Ier voorkoming
van dergelijke onheilen, deed hij het voorstel lot
oprichting eener vereenigingonder den naam
van „nationale vereeniging ter voorkoming van
veeziekte'1onder bepaling, dat deze vereeniging
zïeh in betrekking zou stellen tot het gouvernement
en dat in do eerste plaats in overweging zou
worden genomen de aanleg eencr afzonderlijke
markt voor buitenlandse!) vee. Dit voorstel is
aangenomen.
De Londensche Times zegt dienaangaande van
gouvernementswege zijn de ambtenar n der in
voerrechten in onze havens aangeschreven, scherp
toezicht op den invoer van vee le houdenene
iudien zij daarbij ziekten ontdekken, de noodige,
maatregelen legen de verbreiding daarvan le
nemen. Alle veehouders en veehandelaren te
Londen die vee hebben dat aan eenigc besmet
telijke kwaal lijdt, moeten daarvan aangifte aan
de overheid doen; zij zuilen, hij verzuim daarvan,
met eene geldboete van 50 p. st. worden gestraft.
BELG IE.
ANTWERPEN, 10 Augustus. Zalurdag avond,
den 5 dezer terwijl de Zoölogische tuin te- Ant
werpen door een vrij groot aantal personen bezocht
werd bevonden zich verschillende bezoekers in
de nabijheid van het hok eener leeuwin, die hare
jongen in eene daaraan grenzende kooi opgeslo
ten, tiaar zich toe trachtte te lokken. Plotseling ech
ter terwijl men dit alles met aandacht gadesloeg,
lichtte dc leeuwin do traliën van haar hok op en
sprong onder een vreeselijk gebrul in den tuin.
Als aan den grond genageld "van schrik en doods
bleek volgden de na hijzijn de personen hel dier
met de oogen wetende dat alie angstgeschreeuw
de wocdo der leeuwin zou opwekken en hen in
groot gevaar brengen. De leeuwin wandelde zeer
bedaard in den tuin, in hel eerst meenende, naar
het scheen, door hare jongen le worden gevolgd.
De toesnellende wachters wierpen nu hel dier
vieesch toe, hetgeen het gretig verslond. Een
dezer wachters kwam daarop op hel gelukkig
denkbeeld om de in bun hok achtergebleven
jongen der leeuwin te tergen zoodat deze cenig
gebrul lieten hooren. Op dit geluici begaf de
leeuwin zich weder kalm naar haar hok op dezelfde
wijze als zij dit verlaten had. Hiermede eindigde
dit voorvaldat aanvankelijk zeer ernstige ge
volgen dieigdo le zullen hebben.
De uniform onzer douanen heeft eene volledige
verandering ondergaan. De jas is van marengo-
laken met eene rij witte metalen knoop enwaarop
in 'l midden dc Belgische leeuw dc kraag en de
opslagen der zakken zijn van groen lakende
broek is insgelijks van marengo-laken mei schar
laken boordsels; het vest is van groen laken,
met eene rij wille metalen knoopjes do pet is in
vorm van kepimet scharlaken boordsel.
De wapens zijn: gegroefd percussie-geweer,
bajonncl-sahelpistool met twee schoten, enz.
De onderscheidingslcekens zullen door middel
an gouden borduursel, op den kraag worden
gedragen.
Men weet, dat het Nederlandsche gouvernement
vóór eenigen tijd de orde van het Kruis van
Waterloo heeft ingesteldwelke decoratie zou
toegestaan worden aan hen, die deel genomen
hebben aan dat roemrijk gevecht. Men vermeende
eerst, dal. zij slechts aan de Nederlanders voor
behouden was, maar dat is eene dwaling, aan
gezien Koning Willem III dezelve heeft verleend
aau den Belgischen luitenant-generaal Capiauinont.
Men verhaalt hel volgende geval van den Hertog
van Brabant, dat hem, als het waar is, wezenlijk
lot eer strekt
Tijdens zijne laatste reis in Azië, was de Prins
le Singapore in het Mölei de L'Eurupe afgestapt,
dat door Europeanen wordt gehoudenwelke
niemand anders zijn dan een brave Antwerpenaar
en zijne vrouw, die te Loenhout geboren is. Vóór
20 jaren waren ze beide le Antwerpen dienstbo
den. Op zekeren dag huwden zij en vertrokken
kort daarna naar Indië, om daar fortuin to maken.
Door vlijt en oppassendheid ging het onze twee
landverhuizers zoo voorspoedigdal ze thans een
der schoonste etablissementen van Engelsch Indië
bezitten. Zoo als men we! denken kan, waren
zij gelukkig en fier den Erfprins van België bij
ben"to zien afstappen, die op zijne beurt hoogst
vergenoegd was, op 2000 uren afstand van Brussel
landgenooten te hebben aangetreden. Op bet
oogcnblik van zijne afreis naar Europa vroeg de
Hertog aan den logementhouder, „of bij hein
geene boodschap voor het vaderland had mede te
geven." Jawas het antwoord, „ik zou
willen, dat gij aan mijne zuster, die te Brussel
woont, mijne groetenisscn overbracht."
Nauwelijks was de Hertog in de hoofdstad terug
gekeerd of hij volbracht tic hem opgedragen
boodschap. Evenwel is de zuster van den loge
menthouder geenc hertogin of markiezin, maar
eene bakkerin in de Koolslraat. Men verheelde
zich de verbazing dier vrouwtoen zij die kom-
piimenleu van den Hertog onlviug.
SLUIS'17 Augustus. Door den Minister van
Binnenlnndschc Zaken is o. a. benoemd tot opzichter
2de klasse bij liet personeel voor den aanleg van
de Staatsspoorwegen, de heer P. J. Neyt, opzichter
3 !e klasse hij do aigemeeue dienst Aan den wa
terstaat.
Men meldt ons uit Kruinjngen Dc werkzaam
heden aan het kanaal en den onderhouw voor den
in aanleg zijn don spoorweg door Zuid-Bcvcland
worden met kracht voortgezet.
Door de kanaal werken bedoelen wij
1°. het graven eener doorvaart in regie N. W.
strekking van Hansweert naar Wcmefdinge met
het opwerpen der wederzijdscho dijken met der-,
zeiver bermenjaagpaden eu daarna te maken
oever verdedigingen.
2Ü het maken der sluiswerken aan genoemde
plaatsen.
3° het maken van drie bruggen tot herstel van
dc afgesneden gemeenschap door het weggraven
der gedeelten van de in het kanaal vallende wegen
en ééue ten behoeve van den spoorwegalle van
remmingwerken te voorzien.
4° het bouwen van 4 brugwachters- 2 sluis-
roeeslcrs- en 2 slnisknechtswoningen.
Over dc gchecle lengte is de kanaalboden! groo-
lendoels lot de voorgeschreven diepte gebracht
en men is druk bezig met de bagger- en schuier
werken tot het aanhoogen der dijken welke ge
deeltelijk onder profil zijn gebrachtterwijl men
voortgaat met het bcgriuden der builenbcrmen.
De Ivruiuingschc zanddijk eu de Schoorsche zand
weg zijn doorgegraven de buitenwerken le Hans-
weert wachten hunne yoitooijng met het doorgraven
van den zeedijk en ook te Wemeldinge is men
daarmede werkzaam.
De schutsluizen en sluisschulkolk te Hansweert
zijn thans gereed en nog dit jaar zullen daaraan
de ijzeren sluisdeuren worden aangehangen. Ook
met de sluiswerken te Wemeldinge is men reeds
verre gevorderd en de drukke voortgang der
werkzaamheden aldaar belooft eene spoedige vol
tooiing; van de drie eerstgenoemde bruggen kunnen
de onderbouwen als afgemaakt beschouwd worden
eu bij twee derzelve (die aan den Schoorschcn
zouteweg en die aan den Rijks- of zoogenaainden
Postweg) is hel ijzer voor den bovenbouw aange
voerd en zal eerstdaags met het stellen daarvan
een begin worden gemaakt.
De onderbouw van de spoorwegbrug le Vlak»
is zoo goed als voltooid, doch de plaatijzeren bo
venbouw zal eerst in het volgende jaar daarop
gesteld worden.
Bjj deze brug is het heïjen der remmingwerken
afgeloopen mat uitzondering der ducdnïveu en
meerpalen men is thans bezig met hel plaatsen
der twee wachtershuisjes aan weerszijden der brug
waarvan oen gesteld en op eënig verwêrs- eu
glazenmakers werk na is afgemaakt.
Met de beheiiug van de remmingwerken voor
de andere bruggen wordt een aanvang genomen.
Van de gebouwen is de dubbele brugwachters-
woning hij de spoorwegbrug sedert eenigen lijd
voltooid dc plateaux voor de drie overige worden
gereed gemaakt en men kan daarvan weldra
dc opmetseling le gemoet zien.
In een volgend nommer hoop ik een kort ver
slag le geven omtrent de vorderingen der spoor-
wegwerken in ons eiland.
Tal van vreemdelingen bezoeken dezen omtrek
tegenwoordig, om de uitvoering dezer werken in
oogensehouw te nemen en ik durf de verzekering
geven dat zij, die in dit jaargetijde en met den
drukker) gang der werkzaamheden hiertoe mochten
overgaan, niet onvoldaan' zullen terugkceren.
Een landbouwer in het ambt Nieuwenhuis
(Beatheim), op weg zijnde met een beladen hooi
wagen streek, ten einde zijne pijpaan lesteken,
een lucifer aan den wagen in vlam, met dat ge
volg dat «le wagen met hooi in brand aloog en
men met moeite een op den wagen zillcad meisje
benevens dc paarden heeft kunnen redden.
Er is een nieuw handelsartikel uit Noorwegen
aan de markt gebracht: meel van slokvisch. Do
goede eigenschappen er van zijn dat. liet zeer
voedzaam en goed le bewaren is. Over den smaik
wordt niet veel gezegd wie de Noorwëëgscho
visehpodding kent. kan er geen zeer hoog denk
beeld van koesteren.
De kapitein van de William Nelsonwelk schip,
naar men zich herinneren zal, op zee verbrandde,
heeft naar de North-lirüish MaiL een schrijven
gerichtom de beschuldigingen le wederleggen
welke vervat zijn in een schrijven, uit Greenock
aau dit blad gericht. In de eerste plaats ontkent
de kapitein dat toen het schip vuur vatte hij
on de bemanning het brandende sch'p verlieten',
de passagiers aau hun lot overlatende. De kapi
tein verzekert zoolang als mogelijk was aan boord
te zijn gebleven en toen de vlammen hem dwon
gensprong hij in zee. Na drie kwartier uurs
le hebben gezwommenwerd hij door een der
booten opgevischt. Van de 87 geredden behooren
65 personen tot de passagiers.
Wat de beschuldiging aangaat als zou de kapi
tein en ecnige der officieren eerst de passagiers
beroofd en daarna het schip in brand hebben
gesloken, dit behoeft, volgens eerslgemeldenau
welijks te worden wederlege! als men nagaat boe
weinig kans op redding zulk een ellendige zou
hebben, die zich in den vollen Oceaan te midden
van 540 wanhopige passagiers zou bevinden.
De kapiteiu is voorts van meaning dat de ge
redden die als door een wonderwerk den dood
ontkwamen deze lasterlijke geruchten uitstrooien,
doordien op den avond van den brand alle pas
sagiers zich op het dek moesten bevinden. Dit
echter was noodzakelijkomdat het schip moest
gerookt eu schoon gemaakt worden.
Bovenstaand bericht bevestigt ons in onze mee
ning dat het noodzakelijk is, dat er een streng
toezicht op de zich noemende agenten voor de
landverhuizers worde uitgeoefend