tfNENLAND. Wanneer de voerlieden een Nederlantiseh bureau passeren, zijn ze genoodzaakt ccnc geschrevene declaratie in te dienen bevallende het getal in te- voeren zakkende beschrijving van het stempel en alle verdere merken en opschriften der zakken. Men iaat slechts 100 ledige zakken per wagen invoeren hel meerdere getal wordt ingehouden en dit vervoer (uil- en invoer) moet steeds langs het zelfde kantoor plaats hebben en op zekere aangewezen uren. in Belgie daarentegen worden alle emballages die reeds gebruikt zijn vrij en frank zonder eenigo formaliteiten, toegelaten; het is by het nazien aan de kantoren voldoende dat de ambtenaren zich vergewissen of ze al of niet gebruikt zijn. De heer Minister van Binnenlantlsche Zaken heeft geantwoord dat hij zijnen ambtgenoot voor Financiën over dit punt zoude raadplegen en zorg zou dragen dat bij het Nederlandsche gouverne ment dë noodige reclamen werden ingeleverd. Hij hoopt dat de bedoelde formaliteiten zullen op houden ten gevolge de ophelderingen die ons gouvernement aan dat van Nederland verschaffen zal." Tot dus verre C Etoiie. Ten einde onzen lezers do zaak duidelijk te maken deeleu wij hen mede wat er van de zaak is. Wanneer graan in zakken naar Belgie wordt uitgevoerd, worden de zakken zelve gestempeld en moeten langs het zelfde kantoor waar langs zij zijn uitgevoerd in Nederland weer keeren. Dit is een groot ongerief voor den handel. De voer lieden zijn natuurlijk verplicht bij den uitvoer van granen de heerhaan te volgen en dus voor West-Vlaanderen den laugsten en koslbaarsten weg te nemen. Bij het weèrkceren met hunne ledige wagens kunnen ze geld en lijd uit sparen, door langs eenen korteren weg weer te keeren ledige zakken vervoerende is zulks niet geoor loofd: zij moeten met dezulken weer aan 't kantoor van uitklaring verschijnen, opdat de ambtenaren de zakken zouden kunnen verifiëren. Wij noemen deze formaliteit ronduit jammer lijk kleingeestigvooral in een land dal do be ginselen van vrijen handel huldigtmaar boven dien indien hei waar is dat deze formaliteit lang in onbruik geraakt was en niet meer uitgevoerd, maar onlangs op nieuw in 'l leven geroepen word, dan gelooven wij dat zulks builen welen des Mi nisters is en alleen moet toegeschreven worden aan een of ander ambtenaar die zijn bijzondere dienslijver eens wou bctooucn of zijne kennis te luchten hangen. Nog eens: dergelijke kleingeestige en nietswaardige formaliteiten schandvlekken hot stelsel van vrijen handel. Wij vernemen dat dezer dagen cenige hande laren een beroep op de bekende welwillendheid van den heer Provincialen Directeur der Belastin gen in Zeeland hebben gedaan en wc meencn van ZEd. Ie mogen vertrouwen dat liet beginsel van vrijen handel door hem zal worden gesteund FRANKRIJK. Ten einde Ie onderzoeken of de cholera wer kelijk voortspruit uit bederf in de lucht heeft men de volgende proef genomen. Men heeft een rund geslacht en door middel van een ballon een stuk boven Alexandrie doen ophangen, waar de ziekte vreeselijk woedde en een ander stuk boven een dorp, dat door de cholera gespaard is gebleven. De uitslag was dal het stuk vlcesch, dat boven Aiexandrie hing, dadelijk lot bederf overging, terwijl hel andere frïseh en eetbaar bieef. ENGELAND. Sn Engeland sterven tegenwoordig honderden bij houderden stuks van den veestapel aan eene vreemde en ongeneeslijke ziekte die eiken dag meerdere uitbreiding neemt. De besmetting is zoo groot, dat zij, die ziek vee op de marktaan- rakeu bijna zeker zijn hunnen stal bij de tehuis komst tc zullen besmetten. Verschillende veehan delaars en pachters hebben reeds hunnen geheelen veestapel verloren. De ziekte doet zich voor als de koorts en duurt van vier tot tien dagen. Wan neer deze verschijnselen wegblijven, sterft het aangetaste dier binnen ecnige dagen. Professor Gamgee die op dit gebied eene specialiteit is heeft den angst niet weinig vermeerderd door tc wijzen op het jaar 1745, toen ten gevolge dier zelfde ziekte niet minder dan 3.000,000 zegge drie miljoen stuks hoornvee stierven, zoodat de ge volgen in sommige districten zich nog 30 jaren daarna deden gevoelen. Jl. Maandag heeft een aantal Londensche vee handelaars een meeting gehouden waarin prof. Gamgee verschillende bijzonderheden mededeelde omtrent de ziekte, die aldaar in de stallen onder de koeien heerschl. Onderscheidene handelaars hebben hunne meeste koeien aan de ziekte ver loren of een aantal ter voorkoming der verdere besmetting gedood. De genoemde professor" be stempelde deze epidemi met den naam van Rus sische veeziekte en was bepaaldelijk van gevoelen dat do besmetting in Engeland door invoer van buitenlandsch vee was ontstaan. ïn den loop zijner rede deed hij inzonderheid opmerken dat ei- gedurende do maand Julij geen enkele markt le Islington is voorbijgegaan zonder den verkoop, van zulk vee. Hij geloofde intusschen niet, dat de ziekte eenigen invloed had op mensehen. Oiu zooveel mogelijk mede te werken Ier voorkoming van dergelijke onheilen, deed hij het voorstel lot oprichting eener vereenigingonder den naam van „nationale vereeniging ter voorkoming van veeziekte'1onder bepaling, dat deze vereeniging zïeh in betrekking zou stellen tot het gouvernement en dat in do eerste plaats in overweging zou worden genomen de aanleg eencr afzonderlijke markt voor buitenlandse!) vee. Dit voorstel is aangenomen. De Londensche Times zegt dienaangaande van gouvernementswege zijn de ambtenar n der in voerrechten in onze havens aangeschreven, scherp toezicht op den invoer van vee le houdenene iudien zij daarbij ziekten ontdekken, de noodige, maatregelen legen de verbreiding daarvan le nemen. Alle veehouders en veehandelaren te Londen die vee hebben dat aan eenigc besmet telijke kwaal lijdt, moeten daarvan aangifte aan de overheid doen; zij zuilen, hij verzuim daarvan, met eene geldboete van 50 p. st. worden gestraft. BELG IE. ANTWERPEN, 10 Augustus. Zalurdag avond, den 5 dezer terwijl de Zoölogische tuin te- Ant werpen door een vrij groot aantal personen bezocht werd bevonden zich verschillende bezoekers in de nabijheid van het hok eener leeuwin, die hare jongen in eene daaraan grenzende kooi opgeslo ten, tiaar zich toe trachtte te lokken. Plotseling ech ter terwijl men dit alles met aandacht gadesloeg, lichtte dc leeuwin do traliën van haar hok op en sprong onder een vreeselijk gebrul in den tuin. Als aan den grond genageld "van schrik en doods bleek volgden de na hijzijn de personen hel dier met de oogen wetende dat alie angstgeschreeuw de wocdo der leeuwin zou opwekken en hen in groot gevaar brengen. De leeuwin wandelde zeer bedaard in den tuin, in hel eerst meenende, naar het scheen, door hare jongen le worden gevolgd. De toesnellende wachters wierpen nu hel dier vieesch toe, hetgeen het gretig verslond. Een dezer wachters kwam daarop op hel gelukkig denkbeeld om de in bun hok achtergebleven jongen der leeuwin te tergen zoodat deze cenig gebrul lieten hooren. Op dit geluici begaf de leeuwin zich weder kalm naar haar hok op dezelfde wijze als zij dit verlaten had. Hiermede eindigde dit voorvaldat aanvankelijk zeer ernstige ge volgen dieigdo le zullen hebben. De uniform onzer douanen heeft eene volledige verandering ondergaan. De jas is van marengo- laken met eene rij witte metalen knoop enwaarop in 'l midden dc Belgische leeuw dc kraag en de opslagen der zakken zijn van groen lakende broek is insgelijks van marengo-laken mei schar laken boordsels; het vest is van groen laken, met eene rij wille metalen knoopjes do pet is in vorm van kepimet scharlaken boordsel. De wapens zijn: gegroefd percussie-geweer, bajonncl-sahelpistool met twee schoten, enz. De onderscheidingslcekens zullen door middel an gouden borduursel, op den kraag worden gedragen. Men weet, dat het Nederlandsche gouvernement vóór eenigen tijd de orde van het Kruis van Waterloo heeft ingesteldwelke decoratie zou toegestaan worden aan hen, die deel genomen hebben aan dat roemrijk gevecht. Men vermeende eerst, dal. zij slechts aan de Nederlanders voor behouden was, maar dat is eene dwaling, aan gezien Koning Willem III dezelve heeft verleend aau den Belgischen luitenant-generaal Capiauinont. Men verhaalt hel volgende geval van den Hertog van Brabant, dat hem, als het waar is, wezenlijk lot eer strekt Tijdens zijne laatste reis in Azië, was de Prins le Singapore in het Mölei de L'Eurupe afgestapt, dat door Europeanen wordt gehoudenwelke niemand anders zijn dan een brave Antwerpenaar en zijne vrouw, die te Loenhout geboren is. Vóór 20 jaren waren ze beide le Antwerpen dienstbo den. Op zekeren dag huwden zij en vertrokken kort daarna naar Indië, om daar fortuin to maken. Door vlijt en oppassendheid ging het onze twee landverhuizers zoo voorspoedigdal ze thans een der schoonste etablissementen van Engelsch Indië bezitten. Zoo als men we! denken kan, waren zij gelukkig en fier den Erfprins van België bij ben"to zien afstappen, die op zijne beurt hoogst vergenoegd was, op 2000 uren afstand van Brussel landgenooten te hebben aangetreden. Op bet oogcnblik van zijne afreis naar Europa vroeg de Hertog aan den logementhouder, „of bij hein geene boodschap voor het vaderland had mede te geven." Jawas het antwoord, „ik zou willen, dat gij aan mijne zuster, die te Brussel woont, mijne groetenisscn overbracht." Nauwelijks was de Hertog in de hoofdstad terug gekeerd of hij volbracht tic hem opgedragen boodschap. Evenwel is de zuster van den loge menthouder geenc hertogin of markiezin, maar eene bakkerin in de Koolslraat. Men verheelde zich de verbazing dier vrouwtoen zij die kom- piimenleu van den Hertog onlviug. SLUIS'17 Augustus. Door den Minister van Binnenlnndschc Zaken is o. a. benoemd tot opzichter 2de klasse bij liet personeel voor den aanleg van de Staatsspoorwegen, de heer P. J. Neyt, opzichter 3 !e klasse hij do aigemeeue dienst Aan den wa terstaat. Men meldt ons uit Kruinjngen Dc werkzaam heden aan het kanaal en den onderhouw voor den in aanleg zijn don spoorweg door Zuid-Bcvcland worden met kracht voortgezet. Door de kanaal werken bedoelen wij 1°. het graven eener doorvaart in regie N. W. strekking van Hansweert naar Wcmefdinge met het opwerpen der wederzijdscho dijken met der-, zeiver bermenjaagpaden eu daarna te maken oever verdedigingen. 2Ü het maken der sluiswerken aan genoemde plaatsen. 3° het maken van drie bruggen tot herstel van dc afgesneden gemeenschap door het weggraven der gedeelten van de in het kanaal vallende wegen en ééue ten behoeve van den spoorwegalle van remmingwerken te voorzien. 4° het bouwen van 4 brugwachters- 2 sluis- roeeslcrs- en 2 slnisknechtswoningen. Over dc gchecle lengte is de kanaalboden! groo- lendoels lot de voorgeschreven diepte gebracht en men is druk bezig met de bagger- en schuier werken tot het aanhoogen der dijken welke ge deeltelijk onder profil zijn gebrachtterwijl men voortgaat met het bcgriuden der builenbcrmen. De Ivruiuingschc zanddijk eu de Schoorsche zand weg zijn doorgegraven de buitenwerken le Hans- weert wachten hunne yoitooijng met het doorgraven van den zeedijk en ook te Wemeldinge is men daarmede werkzaam. De schutsluizen en sluisschulkolk te Hansweert zijn thans gereed en nog dit jaar zullen daaraan de ijzeren sluisdeuren worden aangehangen. Ook met de sluiswerken te Wemeldinge is men reeds verre gevorderd en de drukke voortgang der werkzaamheden aldaar belooft eene spoedige vol tooiing; van de drie eerstgenoemde bruggen kunnen de onderbouwen als afgemaakt beschouwd worden eu bij twee derzelve (die aan den Schoorschcn zouteweg en die aan den Rijks- of zoogenaainden Postweg) is hel ijzer voor den bovenbouw aange voerd en zal eerstdaags met het stellen daarvan een begin worden gemaakt. De onderbouw van de spoorwegbrug le Vlak» is zoo goed als voltooid, doch de plaatijzeren bo venbouw zal eerst in het volgende jaar daarop gesteld worden. Bjj deze brug is het heïjen der remmingwerken afgeloopen mat uitzondering der ducdnïveu en meerpalen men is thans bezig met hel plaatsen der twee wachtershuisjes aan weerszijden der brug waarvan oen gesteld en op eënig verwêrs- eu glazenmakers werk na is afgemaakt. Met de beheiiug van de remmingwerken voor de andere bruggen wordt een aanvang genomen. Van de gebouwen is de dubbele brugwachters- woning hij de spoorwegbrug sedert eenigen lijd voltooid dc plateaux voor de drie overige worden gereed gemaakt en men kan daarvan weldra dc opmetseling le gemoet zien. In een volgend nommer hoop ik een kort ver slag le geven omtrent de vorderingen der spoor- wegwerken in ons eiland. Tal van vreemdelingen bezoeken dezen omtrek tegenwoordig, om de uitvoering dezer werken in oogensehouw te nemen en ik durf de verzekering geven dat zij, die in dit jaargetijde en met den drukker) gang der werkzaamheden hiertoe mochten overgaan, niet onvoldaan' zullen terugkceren. Een landbouwer in het ambt Nieuwenhuis (Beatheim), op weg zijnde met een beladen hooi wagen streek, ten einde zijne pijpaan lesteken, een lucifer aan den wagen in vlam, met dat ge volg dat «le wagen met hooi in brand aloog en men met moeite een op den wagen zillcad meisje benevens dc paarden heeft kunnen redden. Er is een nieuw handelsartikel uit Noorwegen aan de markt gebracht: meel van slokvisch. Do goede eigenschappen er van zijn dat. liet zeer voedzaam en goed le bewaren is. Over den smaik wordt niet veel gezegd wie de Noorwëëgscho visehpodding kent. kan er geen zeer hoog denk beeld van koesteren. De kapitein van de William Nelsonwelk schip, naar men zich herinneren zal, op zee verbrandde, heeft naar de North-lirüish MaiL een schrijven gerichtom de beschuldigingen le wederleggen welke vervat zijn in een schrijven, uit Greenock aau dit blad gericht. In de eerste plaats ontkent de kapitein dat toen het schip vuur vatte hij on de bemanning het brandende sch'p verlieten', de passagiers aau hun lot overlatende. De kapi tein verzekert zoolang als mogelijk was aan boord te zijn gebleven en toen de vlammen hem dwon gensprong hij in zee. Na drie kwartier uurs le hebben gezwommenwerd hij door een der booten opgevischt. Van de 87 geredden behooren 65 personen tot de passagiers. Wat de beschuldiging aangaat als zou de kapi tein en ecnige der officieren eerst de passagiers beroofd en daarna het schip in brand hebben gesloken, dit behoeft, volgens eerslgemeldenau welijks te worden wederlege! als men nagaat boe weinig kans op redding zulk een ellendige zou hebben, die zich in den vollen Oceaan te midden van 540 wanhopige passagiers zou bevinden. De kapiteiu is voorts van meaning dat de ge redden die als door een wonderwerk den dood ontkwamen deze lasterlijke geruchten uitstrooien, doordien op den avond van den brand alle pas sagiers zich op het dek moesten bevinden. Dit echter was noodzakelijkomdat het schip moest gerookt eu schoon gemaakt worden. Bovenstaand bericht bevestigt ons in onze mee ning dat het noodzakelijk is, dat er een streng toezicht op de zich noemende agenten voor de landverhuizers worde uitgeoefend

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1865 | | pagina 3