NIEUWS- EH ADVES ENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN.
NY 13. Zesde jaargang. A" 18<»o.
AMERIKA.
iSÏÏmliïEBMD
Dit Weekblad verschijnt iederen Vriji>ai«. Prijs per drie I Prijs der Adyerlenliën. van 1-5 regels 0,75; elke reufl
MAA>jys#-ve©i^het voormalig 4de district van Zeeland 1,15; VpiirlMO* ^1 ]\ïft*iW daarboven .0.12%, behalve het zegel van f 0,3i voor iedere
voor .plaatsen des Rijksfranco per post f 1.31 J ivicicll t. plaatsing. (iroote letters naar het getal gewone régels.
Afzonderlijke Nummers ƒ0.10. J die zij beslaan.
Ingezonden Stukkeu en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertentien en gewone Berichten of Medcdeelingen van Correspondenten
te bczorucn bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën.
VI.
De souvereine macht berustte in de uit
voering van administrative aangelegenheden
zelfs in 't maken van wijzigingen in de
constitutie (behalve in eenige Staten waar
andere bepalingen werden gemaakt) bij de
respective wetgevingen van de Staten
diebehalve in Pensylvanië en Georgië
uit twee takken bestonden. De aanzienlijkste
tak behield den naamdie er tijdens 't
koloniale bestuur aan gegeven was. In
Massachusets en andere Staten was 't Huis
van Vertegenwoordiging, iu Virginië't Huis
van Afgevaardigden der plaatsen, in North-
Carolina 't Huis der Gemeenten en in andere
Staten 't Huis van Vergadering. De andere
tak had in sommige Staten den kolonialen
litel van Raadin Virginië noemde men
hem Senaatwelke benaming in meest alle
Staten werd aangenomen.
De leden van de Vergadering werden
doorgaans voor één jaar, maar in South-
Carolina voor twee jaren gekozen. Behalve
in Pensylvaniëwas t in alle Staten nood
zakelijk dat men, om verkiesbaar te zijn,
eenige eigendommen bezatwelk vereischte
sedert dien tijd alom is opgegeven.
In New-England werden de Vertegen
woordigers door de plaatsen, iu de andere
door de graafschappen gekozen, 't Aantal
afgevaardigden werd bepaald naar verhouding
van de bevolking, welke echter niet juist
werd berekend. Er warenbehalve in
Massachusets, Connecticut en South-Carolina,
nergens meer dan honderd afgevaardigden.
De tweede tak van de Wetgevingde
Senaat of Wetgevende Raad, schijnt bestemd
geweest te zijnom de plaats van de vroe
gere Koloniale Radenals de conservative
tak van 't gouvernement, de uitsluitende
vertegenwoordiging van de rijkere klasse en
van de rechten op landerijente vervangen.
Vandaar dan ook de reden waarom men
eene bepaalde hoeveelhei I eigendommen
moest bezittenom lid van dat Staatslich
aam te zijn en zelfs in eenige Staten om
kiezer te wezenterwijl bij de aanstelling
van Senatoren 't beloop van de belastingen,
dat door de districten werd betaald door
verschillende Staten in aanmerking werd
genumen. In Maryland werden de Senatoren
niet rechtstreeks door 't volk aangesteld
maar door kiezersdie daartoe werden
gekozen. Ingevolge de eerste constitutie
van South-Carolinakoos de vergadering
de raadslieden uit haar midden. Ingevolge
de constitutie van 1778 werden zij recht
streeks door 't volk gekozen maar John
Rctledge en anderen achtten die schikking
te democratisch. In Maryland werden de
Senatoren voor vijf jaar in New-York en
Virgiuië voor vierin verscheidene andere
Staten voor twee in Massachusets en New-
Ilampsliire voor één jaar gekozen.
De worstelingen uit den kolonialen tijd
hadden groolen naijver te weeg gebracht
iu 'l uitvoerend gezag, dat aaneen enkelen
overheidspersoon was toevertrouwd. In
New-Hampshire Pensylvanië en Delaware
werd 't uitvoerend gezag uitgeoefend door
eene commissie of raadwaarvan de pre
sident ook president van den Slaat was
docii die bijna niet meer gezag had dan
een ander raadslid. In Massachusets stonden
de zaken vóór 1780 op gelijken voet. Den
gouverneur van South-Carolina werd geheel
en al ontnomen 't recht om eene wet te
verwerpen 't geen aan den president onder
de eerste constitutie gegeven wasdoch
Uuïledue verzette zich tegen die democra
tische instelling. De andere Staten hadden
met inbegrip van South-Carolina, ouder de
tweede constitutie, en Massachusets na 1780,
gouverneurs, die doorgaans door de wetge
vende macht gekozen werden en vrij aan
zienlijke middelen moesten bezitten (in
South-Carolina tien duizend pond sterling)
Alleen in New-York en Massachusets bestond
de gewoontedut ook in Connecticut en
Rhode Island tijdeus de koninklijke charters
't geval wasden gouverneur door 't volk
te kiezen, welke gewoonte men insgelijks
iu New-llampshire onder de tweede con
stitutie aannam. Slechts in Massachusets
New-York en Maryland hadden de gouver
neurs eenige mucht om beambten bij de
uitvoerende of rechterlijke macht aan te
stellen, en iu die Staten was zelfs de
toestemming en goedkeuring van een raad
daartoe noodig. Bij de tweede constitutie
van New-Hampshire had de president van
dien Staat een gelijk gezag. Alleen in
Massachusets was de gouverneuronder
zekere bepalingentot het verwerpen van
'de akten der wetgeving bevoegd. Zelfs bij
eenvoudigeministeriële plichten 't eenige
wat de gouverneur iu 't meerendeel van da
Staten te doen hadkon hijbehalve in
New-York, alleen handelen met 't advies
en de toestemming van een uitvoerenden
raad die door de wetgeving doorgaans uit
hare eigene leden werd gekozen. Iu ver
scheidene constitution had men zoo vele
voorzorgsbepalingen gemaaktdat zelfs de
herkiesbaarheid van een ambtenaardie
zoo weinig macht bezatwerd beperkt.
De Engelsche costuumwet en al de En-
gelsche statuten die tot hiertoe erkend en
toegepast werden in alle koloniëndienden
in alle Staten't zij door de constitution
o( door de besluiten der wetgevende macht
tot grondslag van do jurisprudentie van den
Staat. De kracht van wet was insgelijks
van duur aangaande alle koloniale statuten,
tot dat zij ingetrokken of veranderd werden,
behalve in South-Carolina waar eene
bijzondere enumeratie en wederinvoering
van de koloniale statuten die erkend zouden
worden plaats had.
Alle Staten behalve Georgië stichtten
of lieten eene opperrechtbank bestaan welke
gemachtigd was tot 't herzien en verbeteren
van de besluiten der kleinere rechtbanken.
In Georgic sloegen de verschillende hoven
van elk gerechtshof, ieder in 't hijzonder
een eindvonnis, terwijl de jury's, ingevolge
de constitutiezoowel over de wetals
over 't feit oordeelden maar een opper
rechter die voor den Staat was aangesteld
was in al die hoven met 't presidentschap
bekleed, in New-York werd de Senaat
van den Staat, in navolging van't Engelsche
Huis der Lordslot Supreme Courts of
Erras (hooge gerechtshof van cassatie)
gemaaktterwijl daarineven als in Engeland,
de kanselier en de rechters zitting namen.
In New-Jersey maakte de gouverneur eu
de raadin den kolonialen tijdzoo als
nil in oüe koloniën van do kroon 't geval
was 't hof van appellen uit. In Virginië
was een hof van appellen zamengesleld uit
de rechters van de admiraliteit cu 't kau-
selarijliof en de rechters van 't algemeen
hofmaar de rechters van dat bijzonder
hof, wier beslissing aan herziening bloot
stond, namen daarin geune zitting. In
Maryland en South-Carolina vormden de
presiderende rechters een hof van appellen;
maar hunne jurisdictie strekte zich niet
uit tot gevallen van 't kanselarijhof. Het
opnergereclitshof van North-Carolina ver
vulde dezelfde funcliën 't geen ook 't geval
was met de hoven onder denzelfden of
bijna denzelfden naam in Connecticut, Rhode
IslandNew-HampshirePensylvanië en
Delawarein substantie in allesen in de
beide eerste koloniën juist gelijk aan de
rechtbanken uit den kolonialen lijd. De
rechterlijke inaclit van de kanselarij was
in weerwil van Je oppositie der kolonisten
die haar langdradige» rechtsloop en zware
boeten met vrees beschouwden, behalve iu
New-Hampshire, in alle kroonkoloniën in
gevoerd geworden en waar dat 't gevat
was, werd zij nog behouden In New-
Jersey en South-Carolina was de gouverneur,
even als in den kolonialen tijd kanselier.
In New-York en Maryland werd een afzon
derlijk beambte met dien titel benoemd.
In Virginië waren verscheidene district-
kanseliers. In North-Carolina en Georgië,
werd aan dezelfde rechtbanken de behandeling
en schikking van zaken opgedragen. In
Pensylvanië werd eene beperkte kanselarij
macht aan 't oppergerechtshof opgedragen.
In Connecticut bekleedde de vergadering
de gerechtshoven niet kanselarijgezSg-, iu
kleine gevallen terwijl zij de beslissing iu
belangrijke zaken aan" zich voorbehield.
overige deel yan Xew-England haddei