NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VA! WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. N°. 0. Zesde jaargang. A0 1865. Vrijdag 3 Maart. AMERIKA. Ai vorens ons geschiedkundig overzicht der Yereenigde Slaten te vervolgen dienen wij een oogenblik bij twee punten stil te staanen wel als twee gevolgen van de reusachtige vrijheid, die men in Amerika, onder ééne voorwaarde (namelijk niet te mishagen aan het algemeen gevoelen want de publieke opinie is daar de groote tiran I) geniet. Wij bedoelen de staatkundige en godsdienstige partijen. Geen land ter we reld bezit meer staatkundige maar vooral na Engeland zelfsgeen land ook meer godsdienstige secten. 1SWBBLID JDit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag.Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks franco per post f 1.3J Afzonderlijke Nummers fOAO. Prijs der Advertentiën, van 1-5 regels 0,75; elke regel daarboven fOA'2/2, behalve het zegel van f 0,35 voor iedere plaatsing. Groote letters naar liet gelal gewone regels, die zij beslaan. Ingezonden Stukken eu Brieven, de Redactie betredende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingeu van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles francobehalve de bekende Correspondentiën. li. In bet staatkundige hebben wij de Torys en de Whigsonder dezelfde namen doch onder andere beteekeuissen dan in Engeland. 13e Unionisten Federalisten verschillende Democraten Freetraders en wat daar meer zijmaar bovenal hebben zich in de jongste dagen de Abolitionisten (afschaffers der slavernij) doen gelden en middellijk den burgeroorlog voor een groot deel veroor zaakt hen moeten wij een weinig nader loeren kennen. Abolitionisten noemt men in de Vereenigdo Stalen van Noord-Amcrika die philantropen welkezonder direct deel aan de politieke partijen te nemen, door woorden en schrif ten de afschaffing der slavernij trachten te bevorderen. Zij zijn zoo oud als de repu bliek. Reeds gedurende en onmiddellijk na den bevrijdingsoorlog vormden zich in de groote steden van het Noorden Abolitionis- ten-vereenigingeii. De eerste president der in 1773 te Philadelphia opgerichte Abolitio- nisten-vereeniging was Benjamin Franklin die o. a. iii 1790 van het congres dc afschaffing der slavernij eischte. Met de in 1808 bepaalde afschaffing van den Afri- kaanschen slavenhandel hielden de bemoei- jingen der Abolitionisten bijna geheel op, tot dat de slavernijdie tot dien tijd ook in liet Zuiden slechts als een buitengewone toestand had bestaan en als cene zonde was beschouw d langzamerhand als geoor loofd en noodzakelijk werd aangenomen. Den 1 Januurij 1831 trad de A bolitiouist isclie beweging weder meer op den voorgrond gesteund door de uitgave te Boston van liet tijdschrift The Uiberator." In Decem ber 1833 bielden de Abolitionisten te Philadelphia hunne eerste algemeene verga dering van afgevaardigden uit tien staten. Zij verklaarde het slavenhouden eene mis daad tegen de menschheideene zonde tegen God, en de onmiddelijke vrijlating der slaven zonder schadeloosstelling voor de beste politiek. Gelijktijdig evénwel ver klaarde zij zich tegen eiken maatregel van geweld; zij wilde slechts zedelijke zuiverheid aan de zondewaarheid aan den leugen overstellcn. Groot en vrij algemeen was de onrust in de gemoederen en de bewe ging welke door de Abolitionisten in het gansche land werd veroorzaakt. In tahijke afdeelingen en vereenigingen verdeeldkomen toch allen daarin overeendat zij de con stitutie niet erkennenomdat deze het uitvloeisel is van een verdrag met de sla venhouders. Zij versmaden iedere directe inmenging in de politiekstemmen b. v. bij verkiezingen niet, en bepalen zich in hun werken ter opheffing der slavernij lot propaganda door woordschrift en daad. Bij den ia 1861 uitgebroken burgeroorlog zijn natuurlijk alle Abolitionisten-vereeiiiglngcn op de zijde der Bondsregering, en hebben zijdoor onophoudelijk de gemoederen in beweging te houdenveel bijgedragen tot uitvaardiging der emancipatie-acte van den 1 Januurij 1863. De Abolitionisten hebben de grooto verdienstedat zij liet zich op democratische wijze ontwikkelend despotis- mus der slavenhouders liet masker hebben afgerukt, doch daarentegen maken zij zich schuldig aan eene miskenning der geschied kundige ontwikkeling des lands, door de slavenkwestie in hare staathuishoudkundige beleekenis en in haar verband met de katoencultuur niet van een voldoend onpar tijdig standpunt te beschouwen. Wij vermeldden zoo even Amerika als het land der godsdienstige vrijheid en inderdaad telt men er: 19 millioen Metho disten van zes soorten 8 millioen Baptisten van zeven soorten, 7Va millioen Presbyte rianen (waaronder ruim 30,000 Nederduitsch- Hervormden), 1 Va millioen Congregationalisten, even zooveel Episcopalen (Engelsche Kerk), 1 millioen l.utherschen 130,000 Quakers, bijna 2 millioen van allerlei aardals Universalisten, Doopschgezinden (wel te on derscheiden van de Baptistenen ook Mennonieten genoemd), Unitariërs, Tlinkers en Moravische Broeders (Hernhutters)enz. zamen ruim 33 millioen Protestantenvoegt men hierbij nog l'/a millioen Boornsch- Katholieken 23,000 Mormonen (eene nieuwe sccte, half Christelijk, half Mohammedaansch) en 100,000 Heidensche Indianendan ontwaart men uit welke veelsoortige gods dienstige of liever kerkgenootschappelijke bestaiuideolen deze Republiek bestaat.Men kan over de grenzelooze vrijheid nog beter oordeclen wanneer men bedenktdat deze gezindten ongeveer 30,000 kerken en bedehuizenmet ruim 40,000 bedienaars van de godsdienstzonder eenigc staatshulp uit eigen mi delen onderhouden en men moet erkennendat nergens ter wereld minder de godsdienstige kwestiën zich met de staatkundige hebben vermengd. Conflicten met den Paus en de Katholieken zijn in Amerika niet denkbaar, wegens de vrijheid, en men ziet zoowel de processiën in al den luister der Katholieke Kerk op de stralen van Sint-Louis uitvoeren', als op het Paaschfcest in de Hudson-rivier den Doop bedienen volgens de letter der Schrift bij indompelingaan eenige honderden nieuwe leden der Baptisten-gemeente. Treu rige uitzonderingen maken hier soms op bet verstoren van de openbare godsdienst oefening der Negers, het verbranden hunner kerken eu het verjagen hunner zwarte leeraars (Protestanten). Van bet verstoren en uiteenjagen der Mormonen kan bier geene spraak zijn dezer geloofsleer grijpt zoodanig in het staatkundig leven in dat ze (b. v. door de veelwijverij) tegen de wellen van iedereu beschaafden Staat indruischt en volgens die wetten zelfs strafbaar is. Amerika wist ook hier eciiter raad te schaffen nsanwelijks toch waren de Mormonen uit de Westelijke Staten geweken en dwars door woestijnen en prairiën, duizenden mijlen ver over liet Klipgebergte getrokken en hadden daar eeiien eigenen Staat ge sticht of deze werd als zoodanig erkend eu in de groote Republiek opgenomen. In dezen 6177 vierkante mijlen grooten Staat is alle botsing onmogelijk geworden. De Mormonen zijn verplicht iederen landver huizer toe te latendoch dezen zijn op hunne beurt verplicht dezer instellingen en gewoonten te eerbiedigen en te dulden zonder echter gedwongen te zijn er deel aan te nemen veel minder er toe te behooren. In hunne hoofdstad Deseret bevinden zich zelfs eene Protestantsche kerk en eene kapel der B. Katholieken. Men moet erkennendat op deze wijze eene zeer voldoende overeenkomst met de uit- gcslreklste vrijheid is aangegaan en daardoor laat het feit zich verklaren dat de gods dienst zich daar nimmer met de staatkunde heeft vermengd en Amerika geene plaatse lijke goden heeft. De Protestant is in Amerika Protestant en de Katholiek Katho liek doch allen zijn op hunne beurt Staats burgers Kerk en Slaat zijn geheel en al van elkander gescheiden en hebben elkander niet noodig. Één feit echter kan niet geloochend worden namelijk dat de alge meene Christelijke geest de bevolking der groote Republiek heeft doortrokken en weldadig op hare instellingen gewerkt heelt. Men ontwaart dit duidelijk in de wetgeving der afzonderlijke Statenwant men boude in 't oogdat America eene Unie iswier band al deze Staten bijeenhoudtdoch tegelijk iederen Staat weèr de volkomenstc vrijheid schenktzoolang deze vrijheid niet indruischt legen eene door allen aangenomen hoofdwet, de Constitutie, wier uitvoerder de door het gehöele volk gekozene^ isdie dus niet het hoofd van Ket nebestmaar de dienaar (de htófifdie'fflia van hetzelve iswant de Amerjhmn iegëtf

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1865 | | pagina 1