Algemeen Overzicht.
omdat verouderde, donkere stelsels litin
afschuw hebben ingeboezemdwij bidden
dezulken minstens deze courantenartikelen
na te gaan er eens over na te denken en
zich een oogenblik te bepalen bij de vraag:
wat is waarheid niet vragende wie de spre
ker is, maar iciit er gesproken wordt! 't Is
niet bewezen dat groote geleerdennog
veel minder marktschreeuwers van den dag,
de wijsheid bezitten. Wij bezitten die ook
nietmaar juist daarom doen wij dit be
scheiden verzoek of bet leiden mocht tot
opwekking en onderzoek.
En nu nog een paar woorden aan den
Steller van het ingezonden stuk in N°. 50
van den vorigen jaargang
De Steller van dat stuk spreekt ons van
overgeleverde begrippen. Zekerdie hebben
wij Wie heeft ze niet? Wie heeft er be
paald nieuwe We behouden echter slechts
die begrippen die we zelve getoetst heb
ben en aannemelijk geacht.
De Schrijver spreekt verder over de
kwalifikatie van het denkbeeld Christen
en zegt dat wij hem daarin niet beider zijn
De schuld ligt eigenlijk bij den Schrijver.
Goed is bij hem goed. Bij ons niet. Er
zijn er, dus leerde Jezus zelve reeds, die
goeil doen uit den goeden schat huns har
ten I Wij erkennen dat er in de inensch-
heiJ,in den onverlichten,dcn natuurmcusch met
zijne sluimerende redegoed aanwezig is.
De menschop den laagsten trap staande,
de Nieuw-Hollanderbeeft zijne goede en
kwade neigingenbet kwaad heeft bij hein
do overhand. De Kuroncn daarentegen
ook natuurmensclicu zijn doorgaans goed.
Zouden nu de vijanden des Christendoms
(wij spreken van de gemoedelijke vijanden,
die dat geworden zijn om deszelfs verbas
terde uitingen en opvattingen) zouden onder
zulke vijanden geene goede en brave men-
sclien kunnen zijn Het denkbeeld van
vijandschap sluit toch geen denkbeeld van
goed uit? Een vijand des kwaads is niet
altoos een slecht menschal is hij door
die vijandschap nog niet bepaald goed maar
eenvoudig onzijdig. Buitendien het woord
goed heeft vele bepalingen zijne trappen
van vergelijking komen hier degelijk in
aanmerking boven goeil gaat heler en boven
heter het heste het beste is het Christelijk
goede.
Ilij spreekt verder van een in nevelen
gehuld Christusbeeld van nevelen waarin
de kerkleer liet in Uiteren tijd gewikkeld
heeft. Beiden ontkennen wij de persoon
lijke Christus zoo als die in de Schriften
ons is voorgesteldis ons duidelijk I Dat
sommigcr kerkleer Hein in later lijd in ne
velen heeft gewikkelderkennen wij mede.
Maar we vragen Deden dit Zijne eigene
jongeren Deed dit een l'.vuixs? En ziet
dit is onze grieveeen aantal mannen der
moderne wetenschapzonder geschiedkun
dige nevenbronnen, die met de Apostolische
Schriften in strijd zijn alleen inet de kri
tiekuit eigen middelengewapend, ontkent
de historische feitenlouter en alleen
omdat zij ze op hunne wetenschappelijke
gronden niet kunnen verklaren
Of we ons boven de partijen steeds zullen
vermogen te plaatsen, zal, zoo dit al raad
zaam of gevvenscht mocht zijn de tijd
moeten leeren. Maar of we over mannen
als Stiiauss Huet en Uénan den staf bre
ken Ja I hunne werken zijn open
baar oordeel zelve en neem nog als
hulpmiddelen (niet als gezag) de tegenschrif-
ten ter hand, Greuve b. v., bij Strauss,
en zie in welke bochten Strauss z'c'.i bij
ieder door hem aangetast feit wringen moet!
om toch maar zijn standpunt, waarop hij
zich gesteld heeftte kunnen ban haven
Huet, zijne brieven over den Bijbel, wij
herhalen het doen ons meer vragen aan
de han.ldan heel de Bijbel zelvedien
hij zeer oppervlakkig doorloopt en van
welke oppervlakkigheidbij gelegenheid
der tirailleurs-kritiek ia deu „Gids", hij
eene dood magere onbevredigende verkla
ring geeftzon Ier te bedenkenalthans
toont hij 't nietdat de Bijbel nog eene
welkome bron voor millioenen zielen is
Bénan er bestaat eene goede Hol-
landsche vertaling van zijn Leven van
Jezus" wij vreesden niet het in onze
boekverzameling neder te zeilen en het te
lezen - Réisan heeft ons geloof, door het
gedurig zich zeiven tegenspreken en het
dubbelzinnige van zijn Eransch (neem de
woordspeling gerust op den koop toe!),
bevestigd.
Of ik een volkomen getrouw zoon der
Kerk ben Wel zekerMaar ons be
scheiden verschil ligt daarin dat wij de
Kerkleer verschillend opvatten; maar, bui
tendien', wanneer de Kerk fout had, en
onfeilbaar is ze bij ons nietwe zouden de
eersten zijn om ze voor beter (versta icell
voor beterte verlaten. Wij zijn op dat
punt even liberaalals Paulus op dat des
Doopsen wc zouden er u meer van kun
nen zeggenmochten wij in een weekblad
slechts meer theologiserendat we mis
schien reeds al te veel gedaan hebben
Op de vraagof we in dendoor den
Schrijver geschetsten vriend al dan niet een
Christen zouden zien dien vriend die het
begin en 't einde der CiiRisrus-geschiedenis
loochent, geven wij volmondig ten antwoord:
Neen Hij is geen Christenal is hij het
hijnu hij na is niet genoeg!
De geheele historische Christus naar
de Schriften óf geen Christus I
In uwe gevolgtrekking over mijn al of
niet toestemmend antwoord hebt go mis
want gij vermengt Christendom met Kerk
genootschap. De iiicl-Cliristeii Christus
ontkennende staat niet gelijk met de
Christen - Redactie van het Ylissingsch
Weekblad', Luther smadende, door hem
revolutionair te noemen. Men geve Lutiieu
ongelijk -- fiat I maar men spare zijner
nagedachtenis benamingen en aantijgingen
die honderdvoud op het genootschap der
aanranders moeten terugvallen 1
Ons komt het voor dat liet geschil
onzer dagen geen ander is dan ditZijn
Je hoeken des Bijbels al of niet historisch?
Wij zeggenze zijn het. Maar wij erken
nen dat ze uit den aard der zaakmet
andere oogen moeten beschouwd dus an
ders moeten beoordeeld wordendan lie-
dendaagsche feiten
Over derzelver moraalderzelver dog
mata oordeele ieder op zijne wijze aan
randing der feiten daarin vermeldkunnen
we niet gedoogen.
Ziedaar geachte Lezersrond en eerlijk
onze gevoelens, uit het hart geput, voor
u opengelegd.
Cats de thans zoo versmademaar
tevens ook weèr zoo vereerde Cats (zon
derling de moderne van Vloten bezorgde
ons eene keurige editie zijner werken de
moderne Huet verguist hem!) Cats schreef
eens boven zijn Trouwring:
Proeft dit goud
Eer je trout."
Wij geven ons betoog voor geen goud
uit, maar we schrijven gerustelijk, als
motlo ter onderteekening
Beproeft de geesten.
(Slot in 't volgend nommer.J
l»e Fransche Moniteur kondigt het decreet af,
■waarbij op 15 February aanstaande de senaat en
het wetgevend lichaam worden bijeengeroepen.
Men houdt zich reeds te Parijs veel bezig met
de redevoering, die Keizer Napoleon den 15 Fe
bruary bij do opening der wetgevende zitting moet
uitspreken, eu men is ongeduldig om te weten
op welke wijze bet godsdienstig vraagstuk zal
behandeld worden. Eenigen voorzien eene aan
staande wijziging van zekere bepalingen van bet
concordaat eu de organieke artikelen, waarvan
de afschaffing, zonder aan het gouvernement iets
van zijne kracht te ontnemen den bezwaarlijken
toestand zou ontspannen, waarin men zich thans
bevindt.
Anderen beschouwen het als weinig waarschijn
lijk dat het gouvernement zoo ver zal gaan. Wat
meer schijn van waarheid heeft, is dat do heer
Yuitry zich belasten zal met in den senaat het
vraagstuk der organieke artikelen te behandelen.
„Men leest heclen in 'tdagblad La Presse: Do
bisschoppelijke vertoogen duren voortde lijst der
protestation is vergroot met eene toespraak des
aartsbisschops van Sens, met twee brieven, den
heere minister Baroche toegezonden door de bis
schoppen van Algiers en Saint Brieux en door
eene herderlijke onderrichting van laatstgenoemden
prelaat. Zij aanvaarden de opgelegde verplich
tingen door den minisleriëleii zendbriefdoch
verklaren tezelfder tijd dat zij de leerstellingen
der Pauselijke encycliek zonder de minste weer
houding volgen."
Een Italiaangenaamd Grazianiheeft op Pau
selijk grondgebied twee Fransche gendarmes ver
inoord en is door den krijgsraad van hel Fransche
bezettingsleger te Kome deswege ter dood ver
oordeeld. Ilij is in appel gekomenop grond
dat hij wegens het gepleegde misdrijf voor een
Pauselijk gerechtshof moest terechtstaan, liet hof
van cassatie te Parijs heeft den krijg-raad be
voegd verklaardzoowel uit eeu internationaal
als uit een politiek oogpunt en is van het hegia-
sel uilgegaau dal het Fransche leger op vreemd
grondgebied, waar het den souverein oudersteunl
zelf in zijne veiligheid moet voorzien. Daarbij
kómt nog, dat het Fransche leger Home bezet
houdt, ten gevolge van een regelmatig beleg,
gevolgd door eene wettige capitulatie. De sou-
vereiniteit van den Paus is alzoo in geen opzicht
geschonden.
Men verdiept zich in allerlei gissingen over het
doel en de uitkomst van de reis van Prins Fre-
derik Karei van Pruisen naar Wecnen. Eenigen
zeggen, dat de Prins met geen ander oogmerk
naar de hoofdstad van Oostenrijk ging, dan om
door Keizer Frans Jozef na volbrachten veldtocht
in Sleeswijk-Holstein gedecoreerd te worden. An
deren beweren, dal het inzicht was om met Oos
tenrijk een of- en dcfensiel verhond te sluiten of
zulk verbond voor te bereiden. De meesteu hou
den hel er voor, dat de reis van den Prins ge
schiedde, om de goede verstandhouding die be
staat tusschen Pruisen en Oostenrijk nog te ver
beteren. Tot nu toe weet men de uitkomst der
reis niet met juistheid. Het blijft hij gissingen.
Hel bleef evenwel niet onopgemerkt, dal de Prins
slechts vier dagen te Weenen verloeld heeft. Was
het te voren bepaaldzoo vraagt mendat do
Prins niet langer te Weenen blijven zouof is
zijn verblijf bij den Oostënrijkscheu Keizer eens
klaps verkort? In het laatste geval zou men met
grond vreezendat pogingen van den kant van
Pruisen om Oostenrijk tot meerdere concession
over te halen in zake der hertogdommen mislukt
zijn. De laatste tijdingen evenwel melden de
voorlduriug van de goede verstandhouding tusschen
de beide rijken.
De Belgische Kamer der Volksvertegenwoordi
gers heeft weer eene belangrijke zitting gehou
den twee machtige strijders zijn tegen de rede
voering van den heer Chazal opgekomen do
heeren Le Ilardy de Beaulieu en Coomaus en
hebben een aantal argumenten aangehaald die
de heer Chazal zal te weerleggen hebben, wil
hy niet met volle recht doen zeggen het is de
blinde meerderheid, die het budjel deed doorgaan,
maar niet de kracht der redenering, niet de over
tuiging.
Do heer Coomans heeft de kwestie des legers
met veel talent behandeld zonder patriottische
bespiegelingen, zonder dichterlijke militaire droo-
inen. De heer Coomans is een vijand van den
oorloghij houdt niet van de lauwerenmet
menschenbióed bevlekthij houdt meer zegt hij,
van de chichoreide koffij eu de aardappel.
De achtbare spreker heeft gelijk Belgie heeft
zijnen roem niet te zoeken op het slagvelden
hel moest dien nog veel minder zoeken in het
onderhouden van een legerhetwelk aau den
eeucn kant veel te groot en aan den anderen
kant veel te klein isom er iets goeds meê uit
te richten. Belgie's roem ligt in de ontwikke
ling van zijnen landbouw, koophandel, kunsten
en wetenschappen Belgie's sterkte zoo als
De Laat zeideligt in de ontwikkeling zijner
vrijheid.
Dc gedeputeerde van Turnhout wil wel een le
germaar hij wil het slechts om de rechten van
den Staat en de rechten der regelmatige meer
derheidbinnen 's lands, staande te houden; hij
wil dat leger goed ingerichtgoed betaald goed
verzorgd hebben voor het toekomende dus geene
peusiocuen meer van 75 fr. aau soldalendie hun