Algemeen Overzicht. omdat verouderde, donkere stelsels litin afschuw hebben ingeboezemdwij bidden dezulken minstens deze courantenartikelen na te gaan er eens over na te denken en zich een oogenblik te bepalen bij de vraag: wat is waarheid niet vragende wie de spre ker is, maar iciit er gesproken wordt! 't Is niet bewezen dat groote geleerdennog veel minder marktschreeuwers van den dag, de wijsheid bezitten. Wij bezitten die ook nietmaar juist daarom doen wij dit be scheiden verzoek of bet leiden mocht tot opwekking en onderzoek. En nu nog een paar woorden aan den Steller van het ingezonden stuk in N°. 50 van den vorigen jaargang De Steller van dat stuk spreekt ons van overgeleverde begrippen. Zekerdie hebben wij Wie heeft ze niet? Wie heeft er be paald nieuwe We behouden echter slechts die begrippen die we zelve getoetst heb ben en aannemelijk geacht. De Schrijver spreekt verder over de kwalifikatie van het denkbeeld Christen en zegt dat wij hem daarin niet beider zijn De schuld ligt eigenlijk bij den Schrijver. Goed is bij hem goed. Bij ons niet. Er zijn er, dus leerde Jezus zelve reeds, die goeil doen uit den goeden schat huns har ten I Wij erkennen dat er in de inensch- heiJ,in den onverlichten,dcn natuurmcusch met zijne sluimerende redegoed aanwezig is. De menschop den laagsten trap staande, de Nieuw-Hollanderbeeft zijne goede en kwade neigingenbet kwaad heeft bij hein do overhand. De Kuroncn daarentegen ook natuurmensclicu zijn doorgaans goed. Zouden nu de vijanden des Christendoms (wij spreken van de gemoedelijke vijanden, die dat geworden zijn om deszelfs verbas terde uitingen en opvattingen) zouden onder zulke vijanden geene goede en brave men- sclien kunnen zijn Het denkbeeld van vijandschap sluit toch geen denkbeeld van goed uit? Een vijand des kwaads is niet altoos een slecht menschal is hij door die vijandschap nog niet bepaald goed maar eenvoudig onzijdig. Buitendien het woord goed heeft vele bepalingen zijne trappen van vergelijking komen hier degelijk in aanmerking boven goeil gaat heler en boven heter het heste het beste is het Christelijk goede. Ilij spreekt verder van een in nevelen gehuld Christusbeeld van nevelen waarin de kerkleer liet in Uiteren tijd gewikkeld heeft. Beiden ontkennen wij de persoon lijke Christus zoo als die in de Schriften ons is voorgesteldis ons duidelijk I Dat sommigcr kerkleer Hein in later lijd in ne velen heeft gewikkelderkennen wij mede. Maar we vragen Deden dit Zijne eigene jongeren Deed dit een l'.vuixs? En ziet dit is onze grieveeen aantal mannen der moderne wetenschapzonder geschiedkun dige nevenbronnen, die met de Apostolische Schriften in strijd zijn alleen inet de kri tiekuit eigen middelengewapend, ontkent de historische feitenlouter en alleen omdat zij ze op hunne wetenschappelijke gronden niet kunnen verklaren Of we ons boven de partijen steeds zullen vermogen te plaatsen, zal, zoo dit al raad zaam of gevvenscht mocht zijn de tijd moeten leeren. Maar of we over mannen als Stiiauss Huet en Uénan den staf bre ken Ja I hunne werken zijn open baar oordeel zelve en neem nog als hulpmiddelen (niet als gezag) de tegenschrif- ten ter hand, Greuve b. v., bij Strauss, en zie in welke bochten Strauss z'c'.i bij ieder door hem aangetast feit wringen moet! om toch maar zijn standpunt, waarop hij zich gesteld heeftte kunnen ban haven Huet, zijne brieven over den Bijbel, wij herhalen het doen ons meer vragen aan de han.ldan heel de Bijbel zelvedien hij zeer oppervlakkig doorloopt en van welke oppervlakkigheidbij gelegenheid der tirailleurs-kritiek ia deu „Gids", hij eene dood magere onbevredigende verkla ring geeftzon Ier te bedenkenalthans toont hij 't nietdat de Bijbel nog eene welkome bron voor millioenen zielen is Bénan er bestaat eene goede Hol- landsche vertaling van zijn Leven van Jezus" wij vreesden niet het in onze boekverzameling neder te zeilen en het te lezen - Réisan heeft ons geloof, door het gedurig zich zeiven tegenspreken en het dubbelzinnige van zijn Eransch (neem de woordspeling gerust op den koop toe!), bevestigd. Of ik een volkomen getrouw zoon der Kerk ben Wel zekerMaar ons be scheiden verschil ligt daarin dat wij de Kerkleer verschillend opvatten; maar, bui tendien', wanneer de Kerk fout had, en onfeilbaar is ze bij ons nietwe zouden de eersten zijn om ze voor beter (versta icell voor beterte verlaten. Wij zijn op dat punt even liberaalals Paulus op dat des Doopsen wc zouden er u meer van kun nen zeggenmochten wij in een weekblad slechts meer theologiserendat we mis schien reeds al te veel gedaan hebben Op de vraagof we in dendoor den Schrijver geschetsten vriend al dan niet een Christen zouden zien dien vriend die het begin en 't einde der CiiRisrus-geschiedenis loochent, geven wij volmondig ten antwoord: Neen Hij is geen Christenal is hij het hijnu hij na is niet genoeg! De geheele historische Christus naar de Schriften óf geen Christus I In uwe gevolgtrekking over mijn al of niet toestemmend antwoord hebt go mis want gij vermengt Christendom met Kerk genootschap. De iiicl-Cliristeii Christus ontkennende staat niet gelijk met de Christen - Redactie van het Ylissingsch Weekblad', Luther smadende, door hem revolutionair te noemen. Men geve Lutiieu ongelijk -- fiat I maar men spare zijner nagedachtenis benamingen en aantijgingen die honderdvoud op het genootschap der aanranders moeten terugvallen 1 Ons komt het voor dat liet geschil onzer dagen geen ander is dan ditZijn Je hoeken des Bijbels al of niet historisch? Wij zeggenze zijn het. Maar wij erken nen dat ze uit den aard der zaakmet andere oogen moeten beschouwd dus an ders moeten beoordeeld wordendan lie- dendaagsche feiten Over derzelver moraalderzelver dog mata oordeele ieder op zijne wijze aan randing der feiten daarin vermeldkunnen we niet gedoogen. Ziedaar geachte Lezersrond en eerlijk onze gevoelens, uit het hart geput, voor u opengelegd. Cats de thans zoo versmademaar tevens ook weèr zoo vereerde Cats (zon derling de moderne van Vloten bezorgde ons eene keurige editie zijner werken de moderne Huet verguist hem!) Cats schreef eens boven zijn Trouwring: Proeft dit goud Eer je trout." Wij geven ons betoog voor geen goud uit, maar we schrijven gerustelijk, als motlo ter onderteekening Beproeft de geesten. (Slot in 't volgend nommer.J l»e Fransche Moniteur kondigt het decreet af, ■waarbij op 15 February aanstaande de senaat en het wetgevend lichaam worden bijeengeroepen. Men houdt zich reeds te Parijs veel bezig met de redevoering, die Keizer Napoleon den 15 Fe bruary bij do opening der wetgevende zitting moet uitspreken, eu men is ongeduldig om te weten op welke wijze bet godsdienstig vraagstuk zal behandeld worden. Eenigen voorzien eene aan staande wijziging van zekere bepalingen van bet concordaat eu de organieke artikelen, waarvan de afschaffing, zonder aan het gouvernement iets van zijne kracht te ontnemen den bezwaarlijken toestand zou ontspannen, waarin men zich thans bevindt. Anderen beschouwen het als weinig waarschijn lijk dat het gouvernement zoo ver zal gaan. Wat meer schijn van waarheid heeft, is dat do heer Yuitry zich belasten zal met in den senaat het vraagstuk der organieke artikelen te behandelen. „Men leest heclen in 'tdagblad La Presse: Do bisschoppelijke vertoogen duren voortde lijst der protestation is vergroot met eene toespraak des aartsbisschops van Sens, met twee brieven, den heere minister Baroche toegezonden door de bis schoppen van Algiers en Saint Brieux en door eene herderlijke onderrichting van laatstgenoemden prelaat. Zij aanvaarden de opgelegde verplich tingen door den minisleriëleii zendbriefdoch verklaren tezelfder tijd dat zij de leerstellingen der Pauselijke encycliek zonder de minste weer houding volgen." Een Italiaangenaamd Grazianiheeft op Pau selijk grondgebied twee Fransche gendarmes ver inoord en is door den krijgsraad van hel Fransche bezettingsleger te Kome deswege ter dood ver oordeeld. Ilij is in appel gekomenop grond dat hij wegens het gepleegde misdrijf voor een Pauselijk gerechtshof moest terechtstaan, liet hof van cassatie te Parijs heeft den krijg-raad be voegd verklaardzoowel uit eeu internationaal als uit een politiek oogpunt en is van het hegia- sel uilgegaau dal het Fransche leger op vreemd grondgebied, waar het den souverein oudersteunl zelf in zijne veiligheid moet voorzien. Daarbij kómt nog, dat het Fransche leger Home bezet houdt, ten gevolge van een regelmatig beleg, gevolgd door eene wettige capitulatie. De sou- vereiniteit van den Paus is alzoo in geen opzicht geschonden. Men verdiept zich in allerlei gissingen over het doel en de uitkomst van de reis van Prins Fre- derik Karei van Pruisen naar Wecnen. Eenigen zeggen, dat de Prins met geen ander oogmerk naar de hoofdstad van Oostenrijk ging, dan om door Keizer Frans Jozef na volbrachten veldtocht in Sleeswijk-Holstein gedecoreerd te worden. An deren beweren, dal het inzicht was om met Oos tenrijk een of- en dcfensiel verhond te sluiten of zulk verbond voor te bereiden. De meesteu hou den hel er voor, dat de reis van den Prins ge schiedde, om de goede verstandhouding die be staat tusschen Pruisen en Oostenrijk nog te ver beteren. Tot nu toe weet men de uitkomst der reis niet met juistheid. Het blijft hij gissingen. Hel bleef evenwel niet onopgemerkt, dal de Prins slechts vier dagen te Weenen verloeld heeft. Was het te voren bepaaldzoo vraagt mendat do Prins niet langer te Weenen blijven zouof is zijn verblijf bij den Oostënrijkscheu Keizer eens klaps verkort? In het laatste geval zou men met grond vreezendat pogingen van den kant van Pruisen om Oostenrijk tot meerdere concession over te halen in zake der hertogdommen mislukt zijn. De laatste tijdingen evenwel melden de voorlduriug van de goede verstandhouding tusschen de beide rijken. De Belgische Kamer der Volksvertegenwoordi gers heeft weer eene belangrijke zitting gehou den twee machtige strijders zijn tegen de rede voering van den heer Chazal opgekomen do heeren Le Ilardy de Beaulieu en Coomaus en hebben een aantal argumenten aangehaald die de heer Chazal zal te weerleggen hebben, wil hy niet met volle recht doen zeggen het is de blinde meerderheid, die het budjel deed doorgaan, maar niet de kracht der redenering, niet de over tuiging. Do heer Coomans heeft de kwestie des legers met veel talent behandeld zonder patriottische bespiegelingen, zonder dichterlijke militaire droo- inen. De heer Coomans is een vijand van den oorloghij houdt niet van de lauwerenmet menschenbióed bevlekthij houdt meer zegt hij, van de chichoreide koffij eu de aardappel. De achtbare spreker heeft gelijk Belgie heeft zijnen roem niet te zoeken op het slagvelden hel moest dien nog veel minder zoeken in het onderhouden van een legerhetwelk aau den eeucn kant veel te groot en aan den anderen kant veel te klein isom er iets goeds meê uit te richten. Belgie's roem ligt in de ontwikke ling van zijnen landbouw, koophandel, kunsten en wetenschappen Belgie's sterkte zoo als De Laat zeideligt in de ontwikkeling zijner vrijheid. Dc gedeputeerde van Turnhout wil wel een le germaar hij wil het slechts om de rechten van den Staat en de rechten der regelmatige meer derheidbinnen 's lands, staande te houden; hij wil dat leger goed ingerichtgoed betaald goed verzorgd hebben voor het toekomende dus geene peusiocuen meer van 75 fr. aau soldalendie hun

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1865 | | pagina 2