NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. N°. 48. Vijfde jaargang. A0 1864 0'W Uijp Vrijdag 25 November. Een woorci naar aanleiding van een Hoofdartikel zonder opschrift. In een land met verschillende nationa liteiten (RuslandOostenrijk Pruisen, enz.) is het slecht - in een landmet eene bevolking door verschillende geloofsbelijde nissen gesplitstis het moeijelijk regeren, 't Is eene heele groote kunstal is de Regering met den besten wil bezield om het scheepje van Staat zóó te sturendat het Scilly vermijdendetevens Charybdis ontwijkt. Ja, met ronde woorden zouden we durven zeggenen onze uitspraak staande houdendat het regeren daar on mogelijk, isbehoudens eene enkele voor waarde en die juist wel het meest van de zijde der geregeerden komen moest. SlIISMHWMBUD Dit Weekblad verschijölfiedèreii Vrijdag. Prij£ pér 'drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15 voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post 1.30 Afzonderlijke Nummers ƒ0.10. v. Prijs dér. Advértentiën, van 1-5 regels 0,75; elke regel daarboven'ƒ0,12/2, behalve het zegel van 0,3.5 voor iedere plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels die zij-.beslaau. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeeiingen van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën. Die groote kunst wordt in onze dagen vooral moeijelijk, omdat de regeerderswij spreken van constitutionele Staten zich in den regel op één standpunt raeenen te moeten plaatsenen dat zij voor het eenige warehet eenige mogelijkeals het eenige houdbare houdenZij meenenen wij gelooven welter goeder trouwdat zij een standpunt moeten innemen boven de partijenmet namevooral boven dc gods dienstige partijen maar zij dwalen wan neer zij meenendit gewenschte standpunt gevonden te hebben in ietswaarvoor wij nog geen naam weten iets beschaafds heidensachtigen ietwat gelijkend naar het standpunt der Grieksche en Romeinsche wijsgeeren en verlichte priesters, die onder de namen Zeus en Jupiter iets anders ver stonden dan de groote menigteof de lagere priesterkasten. Wij zouden aan dat nieuwe ideale standpunt bijna den naam der humaniteit willen gevenindien naar onze overtuiging, de ware humaniteit, even als het ware liberalismede ware vrijzin nigheid niet de vrucht was van het Chris tendom van het Christendomdat men wenscht te ontkennente vermijden uit vrees van tot eene of andere opvatting van hetzelvemet andere woordentot eene of andere secte in hetzelve te zullen moeten overhellen: Vandaar de uitdrukking: l'Ètat est athée (de Staat heeft geene godsdienst) de Staat is boven de godsdienst, de Staat is onzijdigmaar welke uitspraken in de praktijk zelve niets anders blijken te zijn dan theorien wier toepassing in en op het leven onmogelijk is. Wees Christen roepen wij daarom ieder toe Wees Chris ten 1 dat is handel rechtvaardig en liefde vol Zullen wij dan de klippen ontzeilen? Gewishet Christendom is rechtis de waarheidEn of ge in de perken van recht en waarheid blijft, dat kunt ge zelve beoordeelenwanneer gij het geweten ver gunt zijne stem mede uit te brengen en stellige rekening houdt van deszelfs uitspra ken vooral danwanneer gij het Chris tendom opvat uit deszelfs reinste en schoon ste oogpuntdat der liefde. Hoe komt hetdat we in onzen tijd wezenlijk natuur lijk goede en braveverstandige menschen en schrandere koppen zooveel afkeer van het Christendom zien betuigen en zelfs zijnen grooten Stichter miskennendoor Hem in Zijne persoonlijke waardigheid te verlagen Nergens anders komt dit van daan, dan omdat we naam ea zaak, wezen en schijn zien verwarrenHier roept er een het Christendom is in het bezit van Mr. Groen van Prinsterer en zijne volgers enzonder de goeden en welmeenenden onder hen te verschoonen spreekt men van huichelarij en bedrogGinds roept er eenhet Christendom is bij Pius IX en de Katholieke Kerkdie het van de Apostelen tot ons overbrachtenzonder de goeden en welmeenenden onder hen te verschoo nen, spreekt men van priesterlist en jesuïten- vonden Daar weder komt er een en zegt Strauss, Busken Huet, Rénan, dat zijn de mannen de Hervormers der XIXde eeuw, die het Christendom tot zijne oorspronke lijke reinheid terugbrengen en zonder de goeden en welmeenenden onder henof hunne volgers te verschoonen, spreekt men van slopers en revolutionairen Kortom men toont zichzonder het te willen wellicht zonder het te erkennen zekerin dezen volgelingen van Voltaire diedoor al zijne vele werken heen, in zijne bestrijding des Christendomsalleen de Katholieke Kerk op het oog heeft gehad, zonder van de overige afdeelingen der Christelijke Kerk eenige rekening te houden. Met andere woorden de wijsgeeren onzes tijds begee- ren wel wijs te wordenmaar zij hebben zich nog niet op het eenige wareder onpartijdigen standpunt kunnen plaatsen en als wijof iemand hua zouden toeroe pen weest Christendan wijzen ze ons op al die hatende en malkanderen hatende secten, die zich Christenen noemen, en op de vruchtendie ze voortbrengen op kin derroof te Romeop verbanningen in Zweden, of kerkerstraffen in Spanje, enz., en de zaak zelve verliest men uit het oog en men vergeet tevensdat al die zich noemende Christenen geene Christenen zijn, óf hun Christendom verloochenen óf al thans de grondwet des Christendoms onge hoorzaam zijn. Toch, ondanks dat alles de wereldgeschiedenis leert het er is geen ander standpunt houdbaar dan het Christelijke. Wanneer zal het bereikt wor den is dezelfde vraag als die van Wach ter wat is er van den nacht dat ook in Lamartine's ziel oprees, toen hij in 1830 zong Enfant des mers ne vois - tu rien li-bas?" („Kind der zee tot den uit het groote want turenden adelborst Kind der zeeziet gij beneden (aan de kim) niets?") Wij zeiden straksdat de geregeerden dc meest zekere voorwaarde moesten vervullen. Op het gevaar af van voor idealisten ge houden van dweeperij zelfs beschuldigd te worden houden wij het volen zeggen die voorwaarde is Weest Christen want dan is er liefde onder u liefde kweekt meègevoelmedelijden verdraagzaamheid deze allen leiden tot de werken der liefde barmhartigheid weldadigheid mededeel zaamheid hulpvaardigheid enz. Kortom 't is er meè als met de ondeugdenuit één deugd, de hoofddeugd: liefde, vloeijen al de overigen als van zelve voortHebt lief en gij verloochent u zeivenoffert u voor anderen op, vergeeft uwen vijanden en bereikt den band der volmaaktheid want dat is de liefdedat vordert het Christendom Wat dunkt u Lezers indien deze ware eenige liefde in aller hart leefdezou de Christen wel den Christen dooden Zou de Christen wel den Israëliet berooven van wat hem het dierbaarst is Zou dan, ge noeg Denkt zelve naAlleen dit nog Zouden ai de verschillende theoriën nog- taris in de praktijk des levens zelve niet één kunnen zijn zonen van één huis Daarom zij aller leuzewaarheid en recht Natuurlijk zullen er altoos gevonden worden die tegen waarheid en recht meenen te mogen en kunnen opkomen doch vergeefs want geene wapenen zijn er tegen bestand We moeten nu ook rekenschap geven van hot zonderlinge opschrift dezeswat ons dit in de pen gaf. Het is omdat, daar, waar wij ons eenvoudig standpunt op het gebied der journalistiek wenschen in te nemen en met alle weldonkenden do geze gende vrijheid der drukpers hoog waarde ren wij verzet wenschen aan te teekenen tegen elk misbruikdat daarvan gemaakt wordt en ter onzer kennis komt. Wij keuren het goeddat er verschil van mee ning isdat er met de pen voor beginselen en meeningen gestreden wordtmaar wij keuren het af en wij teekenen ten sterkste verzet er tegen aanwanneer men met oneerlijke wapenenmet name leugen en lasterin het strijdperk treedt 1 En dat doet het Vlissingsch Wcelibladen wel bepaald in zijn N°. 94, van 12 dezer, in zijn hoofdartikel zonder opschriftdat doet dat Weekbladdat do Middelburgsche Courant aanviel, omdat ze feiten aangaf, die waren ze al niet vleijend voor de Katholieke curie, toch openbaar warenzóó openbaardat de ervaring ze beoordeelen kon. De revolutie zoo schrijft het Vlis singsch Weekblad meent thans op het punt te zijnden laatsten slag aan het Pauselijk gezag te kunnen toebrengen. Reeds vierdehalve eeuw houdt zij Rome

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1864 | | pagina 1