GRAANMARKT NIEUWS - EM ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. Tt iüïis, N". 40. Vijfde jaargang. A° 181)4.'. Vrijdag 11 November. HERVATTING WEKELIJKSCHE WEGEN. SLIINI'HËHIilMUI) Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per diue maanden voor het voormalig dde district van Zeeland f 145; voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.30 Afzonderlijke Nummers ƒ0.10. Prijs der Advertenticn, van 1-5 regels 0,75; elke re»el daarboven f 0.12Z2, behalve het zegel van 0,34 voor iedere plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, beuevens Advertentieu en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën. DER CP ÖINGSDAG, OEN S5 NOVEMBER, Ï864, des morgens ten 40 ure. Is er eene zaakdie door de Staten van dit Gewest en hunnen achlingwaardigen Voorzitter, den Vertegenwoordiger van Z. M. den Koning in ons midden ter harte wordt genomen dan is het de verbetering onzer wegen, 't Is omdat wij van den flinken moed onzer bestuurders, van hunnen ijver en volhardingvan hunne rechtvaardige uaauwgezetheid overtuigd zijn, dat we hier met voorliefde dit feit vermeldenal is liet dat we ook een ernstig woord in dezen tot een deel van onze landgenooten te richten hebben. Dit vrijmoedig geschreven woord, tevens ook, op óén punt, ccnc vin gerwijzing voor onze besluurderenvinde die ontvangst, waarop het, uit zijnen aard aanspraak heeftals zijnde van belang voor geheel Zeeuwsch Vlaanderen, van Sint Anna tot de Ivauter toe 't Is waar, wij zullen een contrast van denkwijze ontmoeten die we ondanks ons zeivenaan 't licht stellen doch we zullen dat contrast gevenen denk- en handel wijzen openbaar maken die sterk afsteken tegen de lichtpunten, die we in de jongste vergadering van Zeelands Stalen opmerken. Met genoegen verwijlden wij daar loch hij de naauwgezctheid van den Commissaris des Koningsde ronde eerlijkheid van den lieer Verhagen de edelmoedigheid van van Citters Fokker en anderen den ijver van onzen Hammaciier en de zucht tot rechtvaardigheid bij eencu Moeenbuiigh Wij constateren datom een kunstwoord te bezigenwij kwalificeren dat, oindat wij zonder vleijen, even gaarne, ja, nog liever een vleijend als een berispend woord ten beste hebbenwij vleijen ditmaalomdat we meermalen toonden te durven berispen. Maarter zake wij verheugen ons dan in het gevallen besluit tot verlcening van een renteloos voorschot ter wegsverbe- tering aan de gemeente Biervlietomdat wij van de rechtvaardigheid dezer zaak volkomen overtuigd zijn. Kr is bij den aanleg van dien weg een misslag begaan Hier nu volgt onze vingerwijzingIs Zeeuwsch Vlaanderen doorgaans geschikt Yoor grind wegen Op die vraag antwoorden wij ontkennendneen Voor die ontkenning bestaan vele redenenDe meeste wegen die dringend verbetering behoevenzijn de zware kleiwegendie eene bijzondere kost bare toebereiding vorderen om de verschil lende beddingen en lagen te ontvangen. De kosten van den aanvoer der grind staan nagenoeg gelijk met die der steenwegen van calsijden of keijen de steenwegen zijn heter voor ons internationaal verkeer en eens gelegdmet veel geringer kosten te onderhouden. Voor den aanleg der grindwegen heeft ons gewest niet die des kundigen zoo als wij die elders ontmoetten voor de steenwegen is dit omgekeerd daarmede zijn onze opzichters vertrouwd Wil men ceu sprekend bewijsdan zie men de wegsverbetering op den steenweg onder Oostburg en Schooudijkehet is een waar genoegen om het gemakde zindelijkheid en tevens de doelmatigheid dier verbeterde gedeelten na te gaanen een eenvoudige oogopslageen enkele rid over denzelve maar vooral in den winterzal onze stomme maar welsprekende getuige voor onze be weringen zijn jade verschillende ileeren van den Waterstaat euin ons midden den Heer W. C. de Smidt durven w ij op roepen om van hunne wetenschap in de zendank zij vooral hunne bemoeijingen te getuigen Belgie is liet land der steen wegen bij uitnemendheid. Is dit onder werp door kanaal en spoorweg eenigermate op den achtergrond geraakt, nu zie men op de w egen bovenvermelden ons zoo hekendwelke vorderingen in dezen ook de wetenschap heeft gemaakthoe men de steenen eenen aangenomen en gemakkelijken vorm weet te gevenhoe men van de ouderwetsche bonken is teruggekomen hoe men kan kiezen tusschen een drietal soorten van bestrating, en hoe men geleerd heeft, in dit meest prozaïsche aller onderwerpen het aangename met het nuttige te pareu zoodat onze hedendaagsche straatwegen vele groote Belgische wegen overtreffen Men zie en oordeele Men zie en oordeele voor weinige jaren was Zeeuwsch Vlaande ren liet oord van slijk en modderen men nam afscheid van elkanderals voor eene groote reisingeval men een tocht naar Middelburg (thans eene dagreis) aanving en heden de meeste gemeenten zijn onderling \erbonden door meer of min ge schikte doch in ieder geval vee!oneindig veel verbeterde wegen en wij danken dit grootendeelsja voornamelijk aan liet ini tiatief, op dit punt, eenmaal door Zeelands Staten genomen. Jammer, dat deze zaak des vooruitgangs en des nuts ook hare droevige schaduwzijde vertoont. Kn waar vertoont zij zich Weêr in eigen boezem. Het grove eigenbelang speelt hier deszelfs rol. Zoo vernamen wij on langs uit de buurt van IJzendijkede mislukking vati een plan tot wegsverbete ring waarvan wij ons afvroegen Zou bet waar zijn Het plan leed schipbreuk omdat zeker protégé niet met liet toezicht over dien weg werd belast. Zou het waar zijn vroegen wij en wij vinden maar al te veel redenen om er geloof aan te slaan, 't Schijntdat in IJzendijke ééne bepaalde partij ééne zelfzuchtige factie de tijdelijke macht in handen heeftdie haren onzaligen invloed weet te gebruiken tegeri recht en redenen onder liet masker van godsdienst tot fanatisme overslaande iets wat trouwens gebleken istoen door de meerderheid eener Katholieke factiede vrijzinnig Katholieke Keer Calon als Raads lid -Wethouder niet werd herkozen Weet die verdwaasde partij dan niet, dat zij slechts de partij van het oogenhlik is en zij nu reeds zelve de reactie schept die haar vernietigen zal. Weet de uit liet niet gerezen partij dan nietdat de om standigheden rijpen die haar in haar oor spronkelijk niet zullen terugslingeren Maar het is vaak opgemerkt er zijn menschen voor wie de geschiedenis vergeefs geschre ven is. Zijn wij wel onderrichten wij meenen het te zijn dan is het de bedoeling van Zeelands Staten, om langzaam, maar zeker de verbinding van alle gemeenten onderling door gemeenschappelijke hoofdwegen te ver zekeren. En dat dit niet slechts een idéé istoonen zij door het milde aanbod barer rentelooze voorschotten. Is het dan niet te bejammeren dat dit doel door zelfzucht en eigenbelang tegengewerkt wordt? Wij willen door voorbeelden spreken. Onder de gemeentendie nog reclit- streeksche verbindingen behoeven, belmoren Watcrlandkcrkje mot IJzendijke of Oostburg (later met beiden)Sint Kruis met Anrden- denburg (later niet St. Margueritenog later ook met Oostburg), en Heille met Sluis en Middelburg (in Vlaanderen)om zoo doen lehet inwendig wegennet te volmaken en het uitwendig aan een naburig koningrijk aan le sluiten. Wij gelooven dat deze wegenin de volgorde zoo als ze door ons zijn gesteldnoodig zijn. Als punt van wegsuilgang behoort de kom der gemeente genomen te worden (bepalen we ons voorshands hij Sint Kruis). Wat is nu natuurlijker dan dat door vereenigde krach ten der gemeente- en polderbesturen de weg van Sint Kruis naar Aardenburg en Sint Marguerite tot stand komeVan Sint Kruis bezoekt men langs een goeden weg Aardenburg in '/r uurterwijl liet traject naar Oostburg (boe nuttig ook) uur be draagt. Is liet nu niet wenschelijkdat eerst de nuttigemin kostbare weg van Sint Kruis naar Aardenburg gelegl worde,

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1864 | | pagina 1