GRAANMARKT
NIEUWS - EM ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN.
Tt iüïis,
N". 40.
Vijfde jaargang.
A° 181)4.'.
Vrijdag 11 November.
HERVATTING
WEKELIJKSCHE
WEGEN.
SLIINI'HËHIilMUI)
Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per diue
maanden voor het voormalig dde district van Zeeland f 145;
voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.30
Afzonderlijke Nummers ƒ0.10.
Prijs der Advertenticn, van 1-5 regels 0,75; elke re»el
daarboven f 0.12Z2, behalve het zegel van 0,34 voor iedere
plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels
die zij beslaan.
Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, beuevens Advertentieu en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten
te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën.
DER
CP ÖINGSDAG, OEN S5 NOVEMBER, Ï864,
des morgens ten 40 ure.
Is er eene zaakdie door de Staten
van dit Gewest en hunnen achlingwaardigen
Voorzitter, den Vertegenwoordiger van Z. M.
den Koning in ons midden ter harte wordt
genomen dan is het de verbetering onzer
wegen, 't Is omdat wij van den flinken
moed onzer bestuurders, van hunnen ijver
en volhardingvan hunne rechtvaardige
uaauwgezetheid overtuigd zijn, dat we hier
met voorliefde dit feit vermeldenal is liet
dat we ook een ernstig woord in dezen
tot een deel van onze landgenooten te
richten hebben. Dit vrijmoedig geschreven
woord, tevens ook, op óén punt, ccnc vin
gerwijzing voor onze besluurderenvinde
die ontvangst, waarop het, uit zijnen aard
aanspraak heeftals zijnde van belang voor
geheel Zeeuwsch Vlaanderen, van Sint Anna
tot de Ivauter toe
't Is waar, wij zullen een contrast van
denkwijze ontmoeten die we ondanks ons
zeivenaan 't licht stellen doch we zullen
dat contrast gevenen denk- en handel
wijzen openbaar maken die sterk afsteken
tegen de lichtpunten, die we in de jongste
vergadering van Zeelands Stalen opmerken.
Met genoegen verwijlden wij daar loch
hij de naauwgezctheid van den Commissaris
des Koningsde ronde eerlijkheid van den
lieer Verhagen de edelmoedigheid van
van Citters Fokker en anderen den ijver
van onzen Hammaciier en de zucht tot
rechtvaardigheid bij eencu Moeenbuiigh
Wij constateren datom een kunstwoord
te bezigenwij kwalificeren dat, oindat wij
zonder vleijen, even gaarne, ja, nog liever
een vleijend als een berispend woord ten
beste hebbenwij vleijen ditmaalomdat
we meermalen toonden te durven berispen.
Maarter zake wij verheugen ons
dan in het gevallen besluit tot verlcening
van een renteloos voorschot ter wegsverbe-
tering aan de gemeente Biervlietomdat
wij van de rechtvaardigheid dezer zaak
volkomen overtuigd zijn. Kr is bij den
aanleg van dien weg een misslag begaan
Hier nu volgt onze vingerwijzingIs Zeeuwsch
Vlaanderen doorgaans geschikt Yoor grind
wegen Op die vraag antwoorden wij
ontkennendneen Voor die ontkenning
bestaan vele redenenDe meeste wegen
die dringend verbetering behoevenzijn de
zware kleiwegendie eene bijzondere kost
bare toebereiding vorderen om de verschil
lende beddingen en lagen te ontvangen.
De kosten van den aanvoer der grind staan
nagenoeg gelijk met die der steenwegen
van calsijden of keijen de steenwegen
zijn heter voor ons internationaal verkeer
en eens gelegdmet veel geringer kosten
te onderhouden. Voor den aanleg der
grindwegen heeft ons gewest niet die des
kundigen zoo als wij die elders ontmoetten
voor de steenwegen is dit omgekeerd
daarmede zijn onze opzichters vertrouwd
Wil men ceu sprekend bewijsdan zie men
de wegsverbetering op den steenweg onder
Oostburg en Schooudijkehet is een waar
genoegen om het gemakde zindelijkheid
en tevens de doelmatigheid dier verbeterde
gedeelten na te gaanen een eenvoudige
oogopslageen enkele rid over denzelve
maar vooral in den winterzal onze stomme
maar welsprekende getuige voor onze be
weringen zijn jade verschillende ileeren
van den Waterstaat euin ons midden
den Heer W. C. de Smidt durven w ij op
roepen om van hunne wetenschap in de
zendank zij vooral hunne bemoeijingen
te getuigen Belgie is liet land der steen
wegen bij uitnemendheid. Is dit onder
werp door kanaal en spoorweg eenigermate
op den achtergrond geraakt, nu zie men
op de w egen bovenvermelden ons zoo
hekendwelke vorderingen in dezen ook
de wetenschap heeft gemaakthoe men de
steenen eenen aangenomen en gemakkelijken
vorm weet te gevenhoe men van de
ouderwetsche bonken is teruggekomen hoe
men kan kiezen tusschen een drietal soorten
van bestrating, en hoe men geleerd heeft,
in dit meest prozaïsche aller onderwerpen
het aangename met het nuttige te pareu
zoodat onze hedendaagsche straatwegen vele
groote Belgische wegen overtreffen Men
zie en oordeele Men zie en oordeele
voor weinige jaren was Zeeuwsch Vlaande
ren liet oord van slijk en modderen men
nam afscheid van elkanderals voor eene
groote reisingeval men een tocht naar
Middelburg (thans eene dagreis) aanving
en heden de meeste gemeenten zijn
onderling \erbonden door meer of min ge
schikte doch in ieder geval vee!oneindig
veel verbeterde wegen en wij danken dit
grootendeelsja voornamelijk aan liet ini
tiatief, op dit punt, eenmaal door Zeelands
Staten genomen. Jammer, dat deze zaak
des vooruitgangs en des nuts ook hare
droevige schaduwzijde vertoont.
Kn waar vertoont zij zich Weêr in
eigen boezem. Het grove eigenbelang speelt
hier deszelfs rol. Zoo vernamen wij on
langs uit de buurt van IJzendijkede
mislukking vati een plan tot wegsverbete
ring waarvan wij ons afvroegen Zou
bet waar zijn Het plan leed schipbreuk
omdat zeker protégé niet met liet toezicht
over dien weg werd belast. Zou het waar
zijn vroegen wij en wij vinden maar
al te veel redenen om er geloof aan te
slaan, 't Schijntdat in IJzendijke ééne
bepaalde partij ééne zelfzuchtige factie de
tijdelijke macht in handen heeftdie haren
onzaligen invloed weet te gebruiken tegeri
recht en redenen onder liet masker van
godsdienst tot fanatisme overslaande iets
wat trouwens gebleken istoen door de
meerderheid eener Katholieke factiede
vrijzinnig Katholieke Keer Calon als Raads
lid -Wethouder niet werd herkozen
Weet die verdwaasde partij dan niet,
dat zij slechts de partij van het oogenhlik
is en zij nu reeds zelve de reactie schept
die haar vernietigen zal. Weet de uit liet
niet gerezen partij dan nietdat de om
standigheden rijpen die haar in haar oor
spronkelijk niet zullen terugslingeren Maar
het is vaak opgemerkt er zijn menschen
voor wie de geschiedenis vergeefs geschre
ven is.
Zijn wij wel onderrichten wij meenen
het te zijn dan is het de bedoeling van
Zeelands Staten, om langzaam, maar zeker
de verbinding van alle gemeenten onderling
door gemeenschappelijke hoofdwegen te ver
zekeren. En dat dit niet slechts een idéé
istoonen zij door het milde aanbod barer
rentelooze voorschotten. Is het dan niet
te bejammeren dat dit doel door zelfzucht
en eigenbelang tegengewerkt wordt?
Wij willen door voorbeelden spreken.
Onder de gemeentendie nog reclit-
streeksche verbindingen behoeven, belmoren
Watcrlandkcrkje mot IJzendijke of Oostburg
(later met beiden)Sint Kruis met Anrden-
denburg (later niet St. Margueritenog
later ook met Oostburg), en Heille met
Sluis en Middelburg (in Vlaanderen)om
zoo doen lehet inwendig wegennet te
volmaken en het uitwendig aan een naburig
koningrijk aan le sluiten. Wij gelooven
dat deze wegenin de volgorde zoo als ze
door ons zijn gesteldnoodig zijn. Als
punt van wegsuilgang behoort de kom der
gemeente genomen te worden (bepalen we
ons voorshands hij Sint Kruis). Wat is nu
natuurlijker dan dat door vereenigde krach
ten der gemeente- en polderbesturen de
weg van Sint Kruis naar Aardenburg en
Sint Marguerite tot stand komeVan Sint
Kruis bezoekt men langs een goeden weg
Aardenburg in '/r uurterwijl liet traject
naar Oostburg (boe nuttig ook) uur be
draagt. Is liet nu niet wenschelijkdat
eerst de nuttigemin kostbare weg van
Sint Kruis naar Aardenburg gelegl worde,