OUDERWIJS. NIEUWS- El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. N°. 45. Vijfde jaargang. A" 1804. Vrijdag 4 November. SMISCHÉWI1MBMD Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per drie waanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.3J Afzonderlijke Mummers ƒ0.10. - Prijs der Advertontiën, van 1-5 regels 0,75; elke regel daarboven 0.12V2, behalve het zegel van 0,3S voor iedere plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, benevens Advertentiën en gewone Berichten of JVlededeelingeu van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën. Slot. Maarzegt mendut in kleine ge meenten zulk eene schoolcommissie bestaat, is de schuld der kiezers zij zenden iemand in den raaddie dus wethouder kan wor den en dientengevolge lid der schoolcom missie het is dus hunne schuld zoo dat li.l minder geschikt is. Waarvolkomen waarVan al het verkeerdedat in ecne gemeente kan voorvallennamelijk in het beheer en bestuurligt de schuld bij do kiezers doch men weet hoe de verkiezing toegaat, vooral ten platten lande; men weet, hoe daar onder de kiezers afhankelijke domme sujetten gevonden worden die hun recht niet hegrijpen en dus aan den leiband van den een of anderen aanvoerder loopen dit is eene grieve die wij tegen de kies wet hebben. Zij heeft (doch wie geeft op 't oogenblik beter?) gesproken; ziedaar uwe goden die u uit Egypteland uitgeleid hebben en het gouden kalf verrees ook hier voor f 10 is men zijn priester cn helpt beschikken over het lot der gemeente; voor f32, over dat van staat en gewest! "Wij moeten ons dus voor 't oogenhlik tot de kiezers richten en hun toeroepen leert tcch omzien en nadenken stemt toch zon der aanzien des persoonsdenkt zelve na aan w ien gij de belangen uwer gemeente uwer schooluwer kinderen toevertrouwt. Of hebt ge voor dat alles geen hart? Zwijgt dan en draagt als een slaaf de ketenen die gij zelve gesmeed en aangelegd hebt uwe verregaande domheid en onverstand I Men is zoo licht geneigdde regering de wet te beschuldigen het is zoo gemak kelijk oppositie te voeren (doch zoo inocije- lijk in dezen onpartijdig te zijn)dat het hoog noodig is gedurig te waarschuwen Erkennen wij nu het gebrekkige in onze wetten, vooral in onze schoolwet, wij er kennen tevens liet gebrek in den kiezer en wij geloovendat de groote menigte derzelveondanks de wet r.u reeds eenige jaren in werking isdat die menigte nog niet rijp isvooral in vele plaltelandsgewes- tenvoor de nooit genoeg te waarderen staatkundige vrijheden ons door de tegen woordige eeuw en hare zonen gebracht. Wij zien nog te veel kinderen blanke wa penen toevertrouwd en zich zeiven kwet sen. Zal men cr het wapen om afkeuren ook al kleeft aan dat wapen eene roestvlek, al is cr eene kras eene schaar op zicht baar GeenszinsMaar den wapensmid waarschuwen herstelling vragen. Ja dat doen wij en zoo wijzen wij onze bestuur- deren en volksvertegenwoordigers op leem ten cn gebreken, waar wij die ook vinden. Overdrijven wij Kom dan herwaarts over en. zie I Of het ministerie daaraan schuld heeft Betrekkelijk ja betrekkelijk neen Alle mogelijke middelen zijn beproefd door vele ministerien om eene wet op het onderwijs te verkrijgen. Be verwachting der natie ontaardde in onwil en ontevredenheid 't was haar door verveling onverschillig geworden wat er kwammits er maar iets kwam. Welnuminister en wetgevers hebben ge geven wat ze kondenen we durven stel len eerlijk en met goede bedoelingde uitkomst heeft echter leemten en gebreken in hun werk doen ziendat alle menschen- werk aankleeft. De natie ontwaart dit wij voor ons openden weldra onze bogen en zagen de gebrekenen wij zijn er bij oin ze openbaar ten luon te stellen, omdat het gebreken zijn. We vragen dan ook van den Minister van Binnenlandsche Zakenals verstandig cn eerlijk bestuurderwaarvoor wij hem houdenonderzoek onzer grieven. Ja, eerst onderzoek en daarna handelingWij ver zoeken onzen Lezers, hunne ondervindingen omtrent de werking der wet op het onder wijs den Minister mede te deelen en wij gelooven dat de Ilecr Tiiokbecke daarna de eerste zal zijn om het gebrekkige te herstellen want het is onze en duizender overtuigingdat de schoolplichtigheid en heter schooltoezicht dringend gevorderd worden en dal twee deelen der natie recht hebben op de splitsing van het onderwijs ten behoeve van den Christen en den Is raëliet. Kan de laatstede minderhei 1 zich bij bet bestaande nederlcggen de eer ste de meerderheidkan het nietwant het besef ontwaakt in hem dat de tegen woordige wet hem onrecht doel! Er zijn nog een paar punten, die voor ziening behoevenhet zijn vooral bepalin gen omtrent de opvoeding des toekornsligen onderwijzersals zoodanigen de juiste aanwijzing der leermiddelen. Wij hebben behoefte aan tvveederlei onderwijzers1°. aan meer geleerdedie het best in staat zijn die kinderendie het behoeven of voor wie het verlangd wordtvan de lagere tot de middelbare en hoogere scholen op te leiden. Daarvoor nu achten wij den hc- dendaagschen onderwijzerdie de strenge v uurproef van het examen heeft doorgestaan (bij overige physieke en morele bekwaam heid) bijzonder geschikt. Vreezen wij ook uidat hij mede zal geleden hebben dooi de ook op liem toegepaste opfokkings- en africhlingskuur onzes tijds er zijn knappe jongelni en er kunnen even goed studenten voor 't onderwijsals voor alle andere be trekkingen zijn doch alles met ónderscheid. Een groot deel van het platteland heeft be hoefte aan eene 2'le klasse van onderwijzers (de wet schept ze. aan de eene zijde, voor eene belooning van f 500 doch vermoordt zeter andere zijdemet de vraag naar kundigheden, die wel f 2000 waard zijn), ten behoeve der kinderen van den arbeider en kleinlandman die een kortoren (daarom echter niet ongeregelder) cursus dan ande ren behoeven te doorloopen. Van deze klasse van onderwijzers heeft men onsdoor het opheffen der rangen beroofd. Men had voor liet land der peeën- en houtrapers dor aardappelpeurders enz. die niets met geleerds vormleernatuur kundeenz., te maken hebben, maar drin gend behoefte aan goed lezen schrijven en de vier of vijf hoofdregelen der rekenkunde, moeten zorgen want deze hebben geen recht op dat meer uitgebreid onderwijs en dezer laagste onderwijs mag niet geroofd worden ten behoeve van het zoontje des ontvangersdes boekverkoopers des ge- neesheers Wantweet geals ge die houtrapers en aardappelpeurders zoo vol brengt, dat ze lezen en schrijven knnnën en hun natuurlijk rekenen een weinig ont wikkelt met andere woorden ze uit hun idiotisme ruktdan is er kans op dat ze eens nu of dan een bock ter hand nemen dat de lust tot weten en onderzoek ont waakt en dat ge (de ondervinding leert het ons) van deze kinderen iets meer kunt maken dan een remplacant voor de Militie of een burger der Ommerschans. Jammerdat men nietbij de invoering der wetbeter voor het toen bestaande onderwijzerspersoneel gezorgd heeft en al wat slechts eenigermate bruikbaar was de gelegenheid openzette om een examen t.f te leggen ten einde minstens clo bevoegd heid te hebben om naar eene betrekking van 500 te staan. Later hadden de ge meenteraden toe te zien of dit personeel hun dienen kon. Thans daarentegen heeft men de toekomst eener menigte jongelie den van het oude stelselopgeofferd aan het zoo op eens ingevoerde nieuwe met zijne uitgebreide vakkon. Vandaar hun ver schrikt gezicht op de examenswanneer hun vragen gedaan wordendie ze niet kunnen begrijpendat in hun vak te pas komenb. v. over de ontleedkunde van het oog met verbazing hoort de adspi- rant die doen met groote verbazing do jongeling. Do jongman meendedat hij zich voor onderwijzerzij liet ook eener dorpsjeugdhad voorbereid hij had in de verste verte geen idéédat men hem de vragen voor een clinist zou doen dat men hem vveêr lot liet factotum des dorps zou willen vormen nu niet meer klok luider en doodgravero neen maar advo caat procureur apotheker geneesheer en schoolmeester-! - Wij zetten punctum wij zouden er toe vervallen om eene persiflage te schrijven en dat verdienen noch de wetnoch hare

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1864 | | pagina 1